ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی مزدا 2 اسپرت 2017؛ هاچ بکی مناسب برای مونتاژ در کشور

در پی توقف تولید سوزوکی سوئیفت اسپرت مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی، مزدا 2 با موتور 1.5 لیتری 113 اسب بخاری، قوی ترین سوپرمینی بازار است که از هیچگونه توربوشارژر بهره‌ نمی‌برد. البته بهتر است ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در پی توقف تولید سوزوکی سوئیفت اسپرت مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی، مزدا 2 با موتور 1.5 لیتری 113 اسب بخاری، قوی ترین سوپرمینی بازار است که از هیچگونه توربوشارژر بهره‌ نمی‌برد. البته بهتر است ب ام و i3 را در این زمره به شمار نیاورید.

مزدا 2

مزدا 2؛ نیروی کم بعلاوه وزن کمتر معادل است با قدرت بیشتر

این خودرو به طرز فوق‌العاده‌ای سبک وزن بوده و چیزی در حدود 970 کیلوگرم را در این کالبد کوچک و زیبا جای داده است. این امر موجب شده تا حتی همین مقدار نحیف اسب بخار که در دل پیشرانه مزدا2 موجود است، شتاب صفر تا صد 8.7 ثانیه‌ای را رقم بزند.

برای مقایسه می‌شود به تویوتا یاریس اشاره کرد که از پیشرانه‌ای با حجم و اندازه مشابه سود می‌برد اما برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، به سه ثانیه زمان بیشتر نیاز دارد.

همچنین واکسهال (اوپل) کورسا نیز با وجود 150 اسب‌بخار قدرت، قادر به شکستن رکورد مزدا2 جی تی اسپرت نیست. در ضمن مزدا2 برای جیب شما نیز سبک خواهد بود و در این نسخه تاپ یعنی جی تی اسپرت، با برچسب قیمت 16,995 پوندی روی شیشه آن مواجه خواهید شد.

مزدا 2

آنچنان که درخور یک مدل سطح بالاست، مزدا این خودرو را به امکاناتی نظیر مسیریاب ماهواره‌ ای، صندلی‌ های چرمی گرم شونده و یک دوربین پارک عقب مجهز نموده است. سیستم‌ های تعلیق و فرمان نیز به منظور آسایش بیشتر و فرمان‌پذیری دقیق‌تر، دستخوش تغییراتی شده‌ اند.

در بخش انتقال قدرت هیچگونه تنوعی وجود نداشته و پیشرانه 113 اسب بخاری تنها با یک گیربکس شش سرعته دستی در نسخه GT Sport عرضه می‌شود.

رینگ‌ های آلیاژی 16 اینچی، چراغ‌های LED، هداپ دیسپلی فعال، روکش چرمی مشکی و قهوه‌ای رنگ داخل کابین و سیستم گرمایش صندلی‌ های جلو نیز جزء دیگر امکانات مزدا2 محسوب می‌شوند.

همچنین مزدا 2 مورد نظر به سامانه «کنترل جی-وکتورینگ» یا سیستم تغییر بردار انتقال گشتاور مجهز شده که طبق ادعای شرکت سازنده به طور لحظه به لحظه در هنگام چرخش غربیلک فرمان، با به تاخیر انداختن جرقه زنی شمع ها، بار وارده به چرخ‌های جلو را تغییر داده و موجب افزایش تعادل خودرو می‌شود. فضای کابین نیز در برابر نفوذ صدا های خارجی، به خوبی عایق بندی شده است.

مزدا 2

حرکت در مسیر های پر پیچ و خم، عملکرد صحیح و دقیق سیستم فرمان را برای ما به اثبات رساند اما عملکرد سیستم مذکور اندکی کمتر از انتظار ما بود. با توجه به 229 کیلوگرم وزن کمتر نسبت به کورسا، مزدا در گذر از پیچ‌ ها چابک‌ تر عمل می‌ کند.

پیشرانه 1.5 لیتری با کمک یار شش سرعته خود، در طی مدت زمانی اندک دور می‌گیرد و اهرم تعویض دنده به سرعت ضرایب مختلف دنده را تغییر می‌دهد.

ترکیب هوشمندانه این دو موجب شده تا مزدا2 با سرزندگی به پیش برود و مشکل کمبود گشتاور نیز از طریق به کارگیری گیربکس با ضرایب دنده کوتاه‌تر مرتفع شده است.

کلام آخر

مزدا جزء آن دسته از خودرو هایی است که با شاخصه‌ های نادرست تعریف شده‌اند. وزن کم، قیمت مناسب و پیشرانه تنفس طبیعی آن را به یک گزینه غیرمعمول در میان سوپرمینی ها بدل نموده است.

به این ترتیب قدرت مناسب پیشرانه(نسبت به وزن)، گیربکس سرزنده و هندلینگ خوب مزدا2 جی تی اسپرت را شایسته پرداخت حدود 17 هزار پوند می‌ نماید.

اگر به دنبال یک سوپرمینی جذاب، چالاک، خوش ساخت و ارزشمند(در مقایسه با بهای پرداختی)  باشید، مزدا2 جی‌تی اسپرت همان چیزی است که می‌ خواهید.

در بازار داخلی ایران نیز با توجه به قوانین جدید گمرکی و ایجاد اختلاف قیمت قابل توجه بین خودروهای مونتاژی و وارداتی، به نظر می رسد که مونتاژ مزدا 2 هاچ بک جدید با قیمتی در محدوده 100 میلیون تومان می تواند توجیه پذیر باشد، چرا که حالا با توجه به افزایش قیمت خودروهایی چون هیوندای النترا و کیا سراتو وارداتی به محدوده 190 میلیون تومان، بازار خودروهای عرضه شده در بازه قیمتی 90 الی 150 میلیون تومان کم تنوع شده و در این محدوده فضای مناسبی برای مونتاژ خودروهای جذاب به وجود آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی