ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جایگزینی میتوکندری
علمی

پزشکان به دنبال تولد نخستین نوزاد با سه والد در بریتانیا هستند

پزشکان بریتانیایی در آینده نزدیک عمل جایگزینی میتوکندری را در دو زن انجام می دهند که نوعی پروسه بارورسازی محسوب شده و در نتیجه آن نوزاد عملا سه پدر و مادر خواهد داشت. این عمل ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

پزشکان بریتانیایی در آینده نزدیک عمل جایگزینی میتوکندری را در دو زن انجام می دهند که نوعی پروسه بارورسازی محسوب شده و در نتیجه آن نوزاد عملا سه پدر و مادر خواهد داشت.

این عمل که با انتقادات اخلاقی و نگرانی های زیادی همراه بوده از دو سال پیش در بریتانیا به صوت قانونی درآمده و حالا «مرکز باروری نیوکاسل» برای نخستین بار مجوزهای لازم برای اجرای آن را کسب کرده است.

یکی از دو زنی که قرار است عمل روی آنها  صورت گیرد حامل ژن های سندرم MERRF است که روی عضلات و سیستم عصبی اثرات مخربی برجای می گذارد و از پیامدهای آن می توان به تشنج های مکرر، مشکلات حرکتی و حتی زوال عقل اشاره کرد.

در صورت بارداری مادر، این ژن ها از طریق میتوکندری به جنین منتقل می شوند و عمل پیوند میتوکندری نیز برای جلوگیری از همین مساله صورت می گیرد.

پزشکان برای جلوگیری از ابتلای کودک به سندرم MERRF، تخمک های اهدا کننده و مادر را برداشت می کنند و هسته را که شامل حامل بیشترین ویژگی های ژنتیکی است از تخمک اهدا کننده حذف کرده و آن را با هسته تخمک مادر جایگزین می کنند. .سپس با تلقیح اسپرم پدر تخمک مرکب را بارور می سازند.جایگزینی میتوکندریبدین ترتیب میتوکندری های مخرب مادر از پروسه بارورسازی حذف می شوند. از سوی دیگر تمامی ژن های تعیین کننده ویژگی های فرزند از ژن های پدر و مادر برداشته می شود و میتوکندری های اهدا کننده نیز تنها شامل 0.2 درصد از ژن ها هستند.

تا کنون عمل های مشابهی در سراسر دنیا صورت گرفته اما در برخی از آنها به جای جایگزینی هسته ، میتوکندری اهدا کننده به تخمک مادر تزریق شده است.

بسیاری از بیماری های مرتبط به میتوکندری قابل درمان نیستند بنابرین روش های از قبیل جایگزینی میتوکندری می تواند به افراد زیادی کمک کرده و جان بسیاری را نجات دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    جالب بود نمی دونستم ماده ژنتیک میتوکندری نقش به این مهمی داره.

مطالب پیشنهادی