ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: ایسوس ذن فون مکس پلاس [به همراه بررسی ویدیویی]

ایسوس در کشورمان برند کاملاً شناخته شده و پر طرفداری محسوب می شود و سالهاست که لپ تاپ ها، تبلت ها و لوازم جانبی با کیفیت و خوش قیمتش را می شناسیم. این شرکت تایوانی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

ایسوس در کشورمان برند کاملاً شناخته شده و پر طرفداری محسوب می شود و سالهاست که لپ تاپ ها، تبلت ها و لوازم جانبی با کیفیت و خوش قیمتش را می شناسیم. این شرکت تایوانی چند وقتیست که به بازار موبایل هم قدم گذاشته و با سرسختی به رقابت با شرکت هایی مانند اپل، سامسونگ و هوآوی مشغول است. پس از اینکه خانواده «ذن فون 4» توانستند خوش بدرخشند و نام ایسوس را سر زبان ها بیندازند و حالا نوبت به ذن فون مکس پلاس رسیده تا خودنمایی کند.

ذن فون مکس پلاس

ایسوس این بار آمده تا با روند جهانی در بخش طراحی همسو شود و نخستین موبایل خود را با نمایشگر عریض و نسبت تصویر 18:9 وارد بازار کند. ابتدا از شما دعوت می کنیم بررسی ویدیویی ذن فون مکس پلاس که با نام ذن فون M1 هم شناخته می شود را تماشا کنید:

همان طور که دیدید، ایسوس ذن فون مکس پلاس موبایلی میان رده و اقتصادی به شمار می رود که چند ویژگی برجسته از جمله طراحی زیبا و مدرن، نمایشگر با کیفیت، دوربین اصلی دوگانه و باتری قدرتمند را ارائه می دهد. ترکیب چنین ویژگی هایی می تواند این تلفن همراه را به یکی از انتخاب های اصلی در رده قیمتی حدود 1 میلیون تومان تبدیل کند. در ادامه به بررسی تخصصی این موبایل می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

ذن فون مکس پلاس

موبایل های سال 2017 ایسوس همگی کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند اما به جز «ذن فون 4» (بررسی دیجیاتو) که ترکیب بسیار زیبای شیشه و فلز را با الگوی چشم نواز «ذن» ارائه می کرد، مابقی آنها طراحی استاندارد و ساده ای را به نمایش می گذارند. حالا در ذن فون مکس پلاس شاهد طراحی مدرن و بهبود یافته مدل «ذن فون 4 مکس» هستیم که نمایشگری با نسبت ابعاد 18:9 و حاشیه های اندک (در مقایسه با دیگر محصولات این شرکت) را در بدنه ای فلزی جای داده است.

ذن فون مکس پلاس

به کار گیری نمایشگر فول ویو در ذن فون مکس پلاس باعث شده تا این موبایل به خوبی در کنار رقبایی همچون گلکسی A8، هوآوی میت 10 یا آنر 7X قرار بگیرد. ایسوس نسبت نمایشگر به بدنه در این تلفن همراه را 80 درصد اعلام کرده که البته سایت های بررسی تخصصی نظر متفاوتی دارند و رقم 75.3% را به واقعیت نزدیک تر می دانند. نسبت نمایشگر به بدنه در گلکسی A8، هوآوی میت 10 لایت و آنر 7X به ترتیب 75.6%، 76.5% و 77% است.

ذن فون مکس پلاس

ایسوس با بهره گیری از نمایشگر فول ویو ضمن کاهش عرض دستگاه، توانسته نمایشگر 5.7 اینچی را در ابعاد یک موبایل استاندارد 5.2 اینچی جای دهد. لبه های خمیده بدنه و انحنای 2.5D شیشه روی دستگاه هم مزید بر علت شده اند تا با یکی از ارگونومیک ترین محصولات این شرکت روبرو باشیم. این ارگونومی خوب در کنار حس دلپذیر لمس فلز با کیفیت باعث شده تا ذن فون مکس پلاس از نظر طراحی و کیفیت ساخت در سطحی فراتر از دیگر میان رده های اقتصادی قرار بگیرد.

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس

به جز حسگر اثر انگشت که به خاطر حفظ یکپارچگی پنل جلویی به پشت بدنه منتقل شده، دیگر عناصر طراحی ذن فون مکس پلاس کاملاً به ذن فون 4 مکس شباهت دارند، از جمله خطوط افقی در بالا و پایین، ماژول دوربین دوگانه و فلاش LED. این موبایل در سه رنگ مشکی Deepsea، طلایی Sunlight و نقره ای Azure عرضه می شود.

نمایشگر

ذن فون مکس پلاس

نسبت تصویر نامتعارف نمایشگر فول ویو در ذن فون مکس پلاس، رزولوشن نامعمول فول اچ دی پلاس (1080×2160 پیکسل) را نیز به همراه دارد که تصاویر را با تراکم 424 پیکسل در هر اینچ به نمایش می گذارد. بدین ترتیب کیفیت و خوانایی نمایشگر ذن فون مکس پلاس به مراتب بهتر از صفحه اچ دی ذن فون 4 مکس است.

همان طور که گفتیم این نمایشگر 5.7 اینچی از نوع IPS LCD حدود 75 درصد از سطح پنل جلویی را پوشانده و جلوه زیبایی را به ذن فون مکس پلاس داده. روشنایی دستگاه در حد قابل قبولی است و در محیط های پر نور هم می توان از آن استفاده کرد، اما بازتاب صفحه ممکن است در برخی زوایا مشکلاتی را به وجود بیاورد. همان طور که از صفحات IPS انتظار می رود، زاویه دید نمایشگر این موبایل هم بسیار خوب است و کنتراست و غنای رنگ خود را حفظ می کند.

ذن فون مکس پلاس

ایسوس قابلیت کاهش نور آبی یا Bluelight Filter را در ذن فون مکس پلاس قرار داده که خستگی چشم به واسطه استفاده از موبایل در ساعات پایانی روز را کاهش می دهد. البته جای خالی فناوری Splendid این شرکت برای تنظیم دستی دما و غلظت رنگ ها در منوی تنظیمات احساس می شود، گزینه ای که دیگر موبایل های امسال ایسوس دیده می شود.

در مجموع نمایشگر ذن فون مکس پلاس در بخش میان رده های اقتصادی کاملاً قابل قبول است و کیفیت به مراتب بهتری نسبت به دیگر اعضای خانواده «مکس» ایسوس دارد.

نرم افزار

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس از اندروید 7.0 و نسخه چهارم رابط کاربری ZenUI بهره می برد، یعنی همان ترکیبی که در تمام موبایل های جدید این کمپانی دیده می شود. ZenUI 4.0 در مقایسه با نسل های قبلی بسیار بهتر و روان تر عمل می کند و کمپانی تایوانی هم تمام تلاش خود را به کار بسته تا از تعداد اپلیکیشن های اضافه و ناکارآمد بکاهد. به همین دلیل با مصرف بیش از اندازه منابع مانند اشغال حافظه رَم روبرو نیستیم.

صفحه هوم با ترکیب آشنا و پس زمینه آبی ایسوس، گزینه های مختلفی را برای شخصی سازی در اختیارتان می گذارد و می توانید اندازه آیکن ها، چیدمان آنها، افکت های اسکرول، اندازه فونت ها و غیره را تغییر دهید. نوار اعلان هم تمام تنظیمات مورد نیاز را در خود جای داده که البته می توانید موارد غیر ضروری را حذف کنید. مثل همیشه تِم های مختلفی هم به صورت آنلاین وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید ظاهر کلی دستگاه را تغییر دهید.

ذن فون مکس پلاس

از جمله امکاناتی که ایسوس در ZenUI 4.0 قرار داده می توان به Page Maker برای ذخیره سازی صفحات وب و مطالعه آنها در زمان مناسب، جسچرهای حرکتی که حتی روی صفحه خاموش هم کار می کنند، و مرکز کنترل کاملی به نام Mobile Manager اشاره کرد که از طریق آن می توانید بر وضعیت کلی دستگاه نظارت داشته باشید.

ذن فون مکس پلاس

یکی از نکات جالب در مورد ذن فون مکس پلاس، نمایش بسته امنیتی 5 فوریه 2018 در بخش مشخصات دستگاه است در حالی که موبایل در ماه ژانویه به دست ما رسیده و بعید است که گوگل این بسته امنیتی را زودتر از تمام دستگاه ها (حتی پیکسل های خودش) به دست ایسوس رسانده باشد.

ذن فون مکس پلاس

نسل چهارم ZenUI امکانات مناسبی دارد و قابلیت های شخصی سازی متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد، اما مهم تر اینکه تیم نرم افزاری این کمپانی تایوانی سخت در تلاشند تا این رابط نرم افزاری را بهینه سازی کرده و تجربه کاربری محصولاتشان را به سطح رقبای باسابقه خود برسانند.

سخت افزار

ذن فون مکس پلاس

ترکیب سخت افزاری ایسوس ذن فون مکس پلاس کاملاً با یک دستگاه میان رده اقتصادی مطابقت دارد. چیپست کم مصرف MT6750T ساخت شرکت مدیاتک با هشت هسته پردازشی از نوع Cortex-A53، پردازشگر گرافیکی Mali-T860 MP2 و سه گیگابایت حافظه رَم نشان می دهند با دستگاهی برای استفاده روزمره طرف هستیم و نباید توقع زیادی از آن داشته باشیم.

توان پردازشی پایین دستگاه از همان ابتدا مشخص می شود و حتی گشت و گذار در رابط کاربری هم با تأخیرهای گاه و بیگاه همراه است. ظاهراً ZenUI در حدی بهینه نشده که بتواند روی سخت افزارهای پایین رده هم مثل میان رده های قدرتمند اجرا شود. آمار و ارقام حاصل از اپلیکیشن های بنچمارک هم نشان می دهند ذن فون مکس پلاس در دو بخش اصلی یعنی توان پردازشی CPU و GPU ضعف دارد. در تصویر زیر نتایج به دست آمده توسط این موبایل در تست های آنتوتو، گیکبنچ و پی سی مارک را می بینید:

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس در تست آنتوتو امتیازی مشابه ذن فون 4 مکس (مجهز به چیپست اسنپدراگون 430) به دست آورده اما در تست های گیکبنچ و پی سی مارک حدود سی درصد ضعیف تر عمل می کند. نتایج تست گرافیکی هم چیزی جز این نیست و ذن فون مکس پلاس با کسب امتیاز 554 در تست Sling Shot اپلیکیشن 3DMark نشان می دهد برای اجرای روان بازی های سه بعدی سنگین ساخته نشده است.

ذن فون مکس پلاس

البته نتایج فوق بدین معنا نیست که ذن فون مکس پلاس اصلاً بازی ها را اجرا نمی کند. ما حتی آسفالت 8 را هم روی این دستگاه تست کردیم و اگر تنظیمات گرافیکی را روی حالت Low قرار دهید، تجربه بازی نسبتاً معقولی خواهید داشت. با توجه به این موارد و تجربه کاربری یک هفته ای ما از این دستگاه، می توانید برای فعالیت های روزمره مانند مرور وب، پیام رسانی، حضور در شبکه های اجتماعی، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم، و اجرای تفریحی بازی های ساده روی این تلفن همراه حساب کنید.

قابلیت های ارتباطی ذن فون مکس پلاس به خوبی نیازهای روزمره شما را رفع می کند: دو درگاه سیم کارت با پشتیبانی از شبکه LTE، یک درگاه اختصاصی برای کارت حافظه، وای-فای، بلوتوث، جی پی اس و رادیو اف ام، امکاناتی است که در این دستگاه گنجانده شده. البته حضور درگاه microUSB به جای USB-C در سال 2018 کمی ناامید کننده است.

ذن فون مکس پلاس

در بحث امنیت، حالا علاوه بر حسگر اثر انگشت که پشت دستگاه قرار گرفته و دسترسی به آن کمی سخت شده، شاهد حضور فناوری تشخیص چهره نیز هستیم که عملکرد بی ثباتی دارد، یعنی گاهی اوقات به سرعت و در زوایای عجیب و غریب قفل دستگاه را باز می کند و گاهی اوقات هرچه تلاش کنید، فایده ای ندارد. خوشبختانه حسگر اثر انگشت در ذن فون مکس پلاس به مراتب بهتر از حسگرهای به کار رفته در خانواده ذن فون 4 کار می کند و چندین ژست حرکتی مختلف برای کنترل دوربین در آن گنجانده شده.

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس

تنها اسپیکر تعبیه شده روی لبه پایینی ذن فون مکس پلاس کیفیت قابل قبولی دارد و اگر ولوم آن را خیلی بالا نبرید، حتی برای گوش دادن به موسیقی ملایم و تماشای فیلم هم مناسب است. ایسوس همچنان به جک 3.5 میلیمتری وفادار است و دوستداران موسیقی می توانند با بهره گیری از اپلیکیشن Audio Wizard بالاترین کیفیت ممکن را از هدفون های حرفه ای خود به دست آورند.

دوربین

ذن فون مکس پلاس

ماژول دوربین دوگانه مدت هاست که به موبایل های میان رده هم راه یافته و ویژگی عجیبی محسوب نمی شود. بنابراین مسئله مهم تر، کیفیت این دو دوربین و نحوه به کار گیری آنها در تلفن همراه است. ایسوس مانند قبل، دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی با لنز استاندارد 35 میلیمتری را در کنار یک دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز عریض 16.7 میلیمتری (میدان دید 120 درجه) قرار داده. به گفته ایسوس، دوربین اصلی با استفاده از فناوری تشخیص فاز می تواند ظرف 0.03 ثانیه روی سوژه مورد نظر فوکوس کند.

اپلیکیشن «پیکسل مستر» ایسوس هر آنچه برای عکاسی حرفه ای نیاز دارید را در اختیارتان می گذارد؛ از تنظیمات دستی کامل گرفته تا زیباسازی چهره، سوپر رزولوشن، پانوراما یا تایم لپس. با سوایپ به سمت چپ هم 9 افکت مختلف برای اعمال لحظه ای روی عکس ها به چشم می خورد.

ذن فون مکس پلاس

حالت پرتره به صورت نرم افزاری در هر سه دوربین ذن فون مکس پلاس اعمال می شود که البته در تشخیص چهره و پردازش نهایی کمی ضعف وجود دارد. سخت افزار نه چندان قدرتمند دستگاه هم مزید بر علت شده تا ثبت هر عکس پرتره به حدود 5 ثانیه زمان نیاز داشته باشد. حالت سوپر رزولوشن و پانوراما هم چنین وضعیتی دارد و صبر و حوصله شما را طلب می کند.

ذن فون مکس پلاس

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی ذن فون مکس پلاس در نور کافی کاملاً رضایت بخش است؛ فوکوس دقیق و سریع صورت می گیرد، جزئیات به خوبی ثبت می شوند و رنگ ها دقیق و زنده هستند. حتی دوربین ثانویه هم در محیط بیرون بسیار خوب عمل می کند و می توانید منظره ای وسیع را درون کادر جای دهید.

ذن فون مکس پلاس

image

در محیط داخلی کمی از جزئیات و پویایی رنگ ها کاسته می شود اما خروجی دوربین اصلی همچنان قابل قبول است. همان طور که خود ایسوس می گوید، بهتر است در محیط های داخلی و شرایط نوری نامناسب روی دوربین ثانویه حساب نکنید. فلاش LED دستگاه هم کمبود نور در محیط را تا حدودی جبران می کند، ضمن اینکه فوکوس بهتری را در نور کم به همراه خواهد داشت.

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس

دوربین جلویی ذن فون مکس پلاس با حسگر 9 مگاپیکسلی و لنز عریض 85 درجه ای با ضریب اف 2.0 دوستداران سلفی را خوشحال می کند، به خصوص اینکه قابلیت زیباسازی چهره با امکانات متعدد در اختیار شما قرار می گیرد. کیفیت این دوربین هم در شرایط نوری مناسب، بسیار خوب است اما همان طور که گفتیم، حالت پرتره خیلی خوب عمل نمی کند و انتظار پرتره های حرفه ای را از آن نداشته باشید.

ذن فون مکس پلاس

در ادامه چند تصویر دیگر که با ذن فون مکس پلاس ثبت شده را مشاهده می کنید:

باتری و شارژ

ذن فون مکس پلاس

ایسوس پسوند «مکس» را برای موبایل هایی به کار می برد که باتری قدرتمندی دارند. ذن فون مکس پلاس هم حائز این ویژگی است و باتری 4130 میلی آمپر ساعتی آن در کنار سخت افزار نه چندان قدرتمند، شارژدهی فوق العاده ای را نوید می دهد. تست های ما نشان داد این موبایل حداقل یک روز و نیم را با استفاده نیمه سنگین دوام می آورد و اگر کمی صرفه جویی کنید، شاید تا پایان روز دوم نیز شما را همراهی کند. در زیر نتیجه تست باتری PCMark این تلفن همراه را می بینید:

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس با روشنایی 50 درصدی نمایشگر و فعال بودن وای-فای، می تواند 10 ساعت و 20 دقیقه فعالیت های مختلفی همچون مرور وب، ویرایش عکس و ویدیو و پردازش داده را انجام دهد. اختلاف قابل توجه این رقم و نتیجه 16 ساعتی ذن فون 4 مکس را می توان به 900 میلی آمپر ساعت ظرفیت کمتر باتری و افزایش رزولوشن نمایشگر از اچ دی به فول اچ دی نسبت داد.

ذن فون مکس پلاس

ایسوس مثل همیشه فناوری پاور مستر را در ذن فون مکس پلاس هم تعبیه کرده که اطلاعات کاملی را در مورد وضعیت مصرف انرژی و راه های بهینه تر کردن آن در اختیار شما قرار می دهد. با انتخاب گزینه 2X Lifespan می توانید عمر باتری را افزایش دهد و انتخاب حالت Super Saving در مواقعی که نیازی به قابلیت های هوشمند دستگاه ندارید، شارژدهی دستگاه را تا حد زیادی بیشتر می کند.

ذن فون مکس پلاس

شارژ کامل باتری ذن فون مکس پلاس با استفاده از آداپتور 10 واتی همراهش، حدود 2 ساعت زمان می برد. همچنین به لطف فناوری شارژ معکوس می توانید این موبایل را به پاوربانک تبدیل کرده و دستگاه های دیگر را شارژ کنید. توجه داشته باشید استفاده مداوم از این قابلیت، تأثیر منفی روی عمر باتری خواهد داشت.

جمع بندی

ذن فون مکس پلاس

ذن فون مکس پلاس در واقع اولین تلاش ایسوس برای تغییر طراحی سنتی موبایل هایش و ورود به حوزه نمایشگرهای فول ویو با نسبت تصویر 18:9 محسوب می شود. این شرکت تایوانی تصمیم گرفته تا در قدم اول خیلی ریسک نکند و به همین دلیل، ذن فون 4 مکس را با کمی تغییر ظاهری و سخت افزاری به این مدل تبدیل کرده. نمایشگرهای 18:9 علاوه بر اینکه ظاهر مدرن تری را برای موبایل به وجود می آورند، باعث کاهش فرم فکتور آن شده و ارگونومی بهتری را ایجاد می کنند، اما پسندیدن این موضوع به سلیقه شخصی شما بر می گردد.

از جمله مزایای موبایل جدید ایسوس می توان به طراحی زیبا و متمایز (حداقل در مقایسه با محصولات قبلی این شرکت) و کیفیت ساخت بسیار خوب آن اشاره کرد. نمایشگر ذن فون مکس پلاس و دوربین های اصلی آن هم با توجه به رده قیمتی دستگاه، کیفیت خوبی دارند. باتری پر قدرت این تلفن همراه هم خیالتان را برای استفاده حداکثری از آن راحت می کند.

ذن فون مکس پلاس

از طرفی، سخت افزار به کار رفته در ذن فون مکس پلاس برای موبایلی در سال 2018 کمی ضعیف به نظر می رسد و ترکیب آن با رابط کاربری ZenUI تجربه بی نقصی را به همراه ندارد. این ضعف پردازش در اجرای اپلیکیشن های سنگین، بازی های سه بعدی و حتی برخی کارکردهای اصلی دستگاه از جمله مرور عکس های با کیفیت در گالری یا ثبت پرتره و پانوراما در دوربین هم به چشم می خورد. شاید بهتر بود که ایسوس از چیپست های جدیدتر مدیاتک یا محصولات کوالکام استفاده می کرد.

ذن فون مکس پلاس رقبای سرسختی در بازار دارد؛ اگر گلکسی A8 سامسونگ را به خاطر قیمت فضایی اش و برندهایی نظیر شیائومی را کنار بگذاریم، می توان گفت که ال جی Q6، هوآوی میت 10 لایت و آنر 7X کار را برای کمپانی تایوانی سخت می کنند. به هر حال اگر به برند ایسوس علاقه دارید و موبایلی خوش قیمت و زیبا برای استفاده روزمره می خواهید که باتری قدرتمندی هم داشته باشد، ذن فون مکس پلاس گزینه بسیار خوبی برای شما محسوب می شود.

نقاط قوت ایسوس ذن فون مکس پلاس:
  • طراحی به روز
  • کیفیت ساخت خوب
  • ارگونومی مناسب
  • نمایشگر با کیفیت
  • دوربین اصلی با کیفیت
  • دوربین ثانویه با لنز عریض
  • باتری قدرتمند
نقاط ضعف ایسوس ذن فون مکس پلاس:
  • سخت افزار ضعیف
  • تأخیر و لَگ در رابط کاربری
  • عملکرد ضعیف دوربین ها در نور کم
  • شارژدهی کمتر از انتظار
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • امیرحسین
    امیرحسین | ۲۵ مرداد ۱۳۹۸

    سلام . بررسی تون واقعا عالی و بی نقص است.
    من همیشه بررسی های شما رو می بینم.

  • {ASUS} Lt.Vonarian
    {ASUS} Lt.Vonarian | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    خیلی منتظرش بودم ممنون.
    مثل اینکه ایسوس هم داره توی طراحی وارد میشه.
    البته سری قبلی هم خوب بود ولی حاشیه ها کمی از حذابیت می کاهید.
    یک میانرده اقتصادی.

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    ممنون از برسی خوبتون. قسمت اخر نوشتید رقیب کیو شش الجیه که اشتباهه چون الجی حتی اثر انگشت هم نداره. یه خوبی دیگه این گوشی نسبت به هواووی داشتن درگاه اختصاصی برا مموریه.

مطالب پیشنهادی