ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رودستر تسلا مدار مریخ را پشت سر گذاشت؛ حرکت به سمت کمربند سیارک ها ادامه دارد

رودستر ایلان ماسک که شب گذشته همراه با فالکون هوی راهی فضا شد قرار است مسیری فراتر از آنچه پیشتر برنامه ریزی شده بود را بپیماید و به اعماق منظومه خورشیدی سفر کند. این ماشین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۹:۴۵

رودستر ایلان ماسک که شب گذشته همراه با فالکون هوی راهی فضا شد قرار است مسیری فراتر از آنچه پیشتر برنامه ریزی شده بود را بپیماید و به اعماق منظومه خورشیدی سفر کند.

این ماشین در ابتدا بنا بود در مسیری حول خورشید قرار بگیرد و از این طریق به فاصله مشخصی از مریخ برسد با این حال اما راکت حامل آن ظاهرا مسیر از پیش تعیین شده را پشت سر گذاشته و در مداری قرار گرفته که به کمربند سیارک ها میان مریخ و مشتری می رسد.

بعد از پرتاب شب گذشته، خودروی تسلای ایلان ماسک به مدت شش ساعت در فضا حرکت کرد (که البته این سفر هم توسط وبسایت اسپیس اکس به صورت لایو پخش شد).

این حرکت شش ساعته پیش از سوختن کامل یکی از موتورهای راکت و قرار گرفتن ماشین در مدار نهایی اش قرار گرفت تا توانمندی های فالکون هوی به نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا نشان داده شود. بنابر گزارش برخی شهروندان آمریکا این فرایند سوختن احتمالا در جایی بالای کالیفرنیای جنوبی و راس ساعت ۹:۳۰ شب به وقت محلی رخ داده.

بعد از سوختن این موتور ایلان ماسک توییتی حاوی نقشه مدار نهایی ماشین را منتشر کرد که نشان می داد این خودروی قرمز رنگ قرار است تا چه اندازه در اعماق فضا حرکت نماید. و آنطور که از شواهد امر پیداست خودروی سواری مورد بحث بیشتر از حد پیش بینی شده در کمربند سیارک ها پیش می رود و نسبتا به مدار چرخش سیاره کوتوله Ceres هم نزدیک شود.

هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی برای رودستر تسلا رخ می دهد: قبل از پرتاب ماسک اعلام کرد که شانس اندکی برای نزدیک شدن این ماشین به مریخ وجود دارد اما آن موقع هیچگونه شفاف سازی در رابطه با اینکه قرار گرفتن خودرو در مسیر جدید تا چه اندازه شانس آن برای نزدیک شدن به دیگر اجرام آسمانی را بالا می برد به میان نیامده بود.

دانشمندان علوم فضایی نیز در توییتر خواستار ارائه پاسخی در مورد مدار دقیق حرکت این رودستر شده اند تا احتمال برخورد آن با سیارات دیگر و عمر حضورش در فضا را برآورد کنند.

سفر این ماشین قطعا نشان دهنده توانمندی های فالکون هوی برای قرار دادن اشیاء سنگین در اعماق فضاست.

جالب است بدانید که هم اکنون شرکت های مختلف فضایی از جمله Planetary Resources  و Deep Space Industries مشغول کار روی تکنولوژی های مختلف برای استخراج آب از اجرام آسمانی هستند و روشن است این شرکت ها خوشحال خواهند شد اگر بشوند اسپیس اکس توانسته ماشین خود را به کمربند سیارک ها برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی