ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

همه آنچه باید در مورد نخستین پرتاب فالکون هوی بدانیم

شب گذشته قدرتمندترین سیستم پرتابی روی زمین به نام فالکون هوی، در میان انبوهی از دود عازم فضا شد. سه شتاب دهنده این راکت که قابلیت استفاده مجدد هم دارند با تمام نیرو رودستر ایلان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

شب گذشته قدرتمندترین سیستم پرتابی روی زمین به نام فالکون هوی، در میان انبوهی از دود عازم فضا شد.

سه شتاب دهنده این راکت که قابلیت استفاده مجدد هم دارند با تمام نیرو رودستر ایلان ماسک را راهی سفری به سمت مریخ کردند.

البته در ابتدای امر ماسک نگران بود که مبادا راکت مذکور با نیرویی برابر یک میلیون و هشتصد کیلوگرم تی ان تی منفجر شود اما خوشبخانه این اتفاق رخ نداد و با موفقیت تمام توانست از سکوی 39A در مرکز فضایی کندی عازم فضا شود.

ماسک در جریان کنفرانس خبری که به همین مناسبت ترتیب داده شد اظهار نمود:

این اتفاق احتمالا هیجان انگیز ترین چیزی بود که در تمام طول عمرم دیده بودم. پرتاب فالکون هوی به من آموخت که وقوع اتفاقات عجیب و غریب چندان دور از ذهن نیست. من خودم باور نداشتم که چنین چیزی عملی باشد.

پرتاب نخستین راکت سنگین وزن دنیا با قابلیت استفاده مجدد

از همان ابتدا که خبر رسید فالکون هوی قرار است رودستر ماسک را به فضا ببرد بسیاری تعجب زده شدند و حالا مشخص شده که خود شخص ماسک نیز به عجیب بودن این محموله معترف است.

اما بلند شدن موفق فالکون هوی (سیستمی که پیش بینی شده هر پرتابش ۹۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد) می تواند صنعت فضایی را دچار تحولی شگرف نماید.

ماسک با اشاره به هزینه ۶۲ میلیون دلاری پرتاب فالکون 9 که تنها به یک شتاب دهنده مجهز است گفت:

این یعنی بشر می تواند با هزینه ای تقریبا برابر با پرتاب فالکون ۹ محموله های سنگین خود را به آنسوی مرزهای زمین بفرستد. اگر ما در این کار به موفقیت برسیم یعنی کار تمام راکت های سنگین وزن دیگر تمام است.

نکته کلیدی در مورد هزینه های پایین فالکون هوی در قابلیت استفاده مجدد از شتاب دهنده های ۴۰ متری آن است که هرکدامشان ده ها میلیون دلار قیمت دارند.

جدول مقایسه ای راکت های موجود در بازار
جدول مقایسه ای راکت های موجود در بازار

ماسک در کنفرانس خبری ویژه ای که بعد از این پرتاب برگزار شد گفت:

دو شتاب دهنده جانبی فالکون هوی بعد از پرتاب موفق خود روی زمین نشستند. شتاب دهنده مرکزی اما که قرار بود روی یک سکوی دریایی شناور در اقیانوس اطلس فرود بیاید نتوانست روی نقطه مورد نظر قرار بگیرد و در مقابل با سرعت ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت با سطح آب برخورد کرد.

این شتاب دهنده در واقع نیروی رانشی کافی نداشت و در اثر سانحه ای که برایش رخ داد دو پیشرانه متعلق به سکوی دریایی خودران را منهدم کرد و سطح سکو با قطعات ریز و درشت حاصل از برخورد پر شد.

ماسک در این باره گفت:

این صحنه حتما خیلی جابی بوده و اگر دوربین ها در اثر این برخورد منفجر نشده باشند حتمال اتصاویر مربوط به آن را برایتان پخش خواهیم کرد.

باید اشاره کنیم که اسپیس اکس ابدا تصمیمی به استفاده مجدد از هر سه شتاب دهنده راکت فالکون هوی نداشت هرچند که ماسک اعلام نمود این شرکت بالاخره در جایی از دو راکت سالمی که به زمین بازگشتند استفاده خواهد کرد.

در اختیار داشتن راکتی با این توان چه مزایایی خواهد داشت:

تلسکوپ فضایی جیمز وب
تلسکوپ فضایی جیمز وب

پرتاب موفق راکت فالکون هوی قطعا نوید بخش آینده ای روشن برای صنعت فضایی است و درهای تازه ای را به سمت اکتشافات فضایی باز می کند. در ادامه نگاهی مختصر خواهیم داشت به نتایج مثبت این پرتاب:

  • امکان ارسال ماهواره های بزرگ تر برای استفاده در حوزه های مختلف فراهم می شود. اندازه ماهواره هایی که هم اکنون برای مقاصد مختلف به فضا پرتاب می شوند محدود به توانمندی های راکت های فعلی است.
  • ارسال محموله های بزرگ ماهواره نظیر خوشه چندهزار عددی پیشنهادی ماسک برای فراهم نمودن اینترنت پهن باند جهانی ممکن می شود.
  • امکان ارسال ربات های بزرگ تر با قابلیت های بیشتر به سطح مریخ یا دیگر سیارات نظیر مشتری، زحل و اقمار آنها میسر می شود.
  • بشر میتواند تلسکوپ های بزرگ تری نظیر James Webb  را به فضا پرتاب کند. همین حالا این تلسکوپ برای آنکه در سیستم پرتابی موجود جای بگیرد باید به صورت اورگامی تا شود.

سرنوشت رودستر تسلا و مرد ستاره ای

بعد از پرتاب فالکون هوی ماسک در توییتی اعلام کرد که مرحله بالایی راکت (یعنی بخشی از آن که حامل ماشین و مانکن هدایت کننده اش به نام مرد ستاره ایست) با موفقیت فرایند سوختن خود را پشت سر گذاشته و در جایی بین زمین و مریخ استقرار خواهد یافت.

ماسک با انتشار تصویری از نقشه حرکت خودروی خود گفت: سومین فرایند سوختن هم موفق بود و [رودستر] بعد از پشت سر گذاشتن مدار مریخ به سمت کمربند سیارک ها در حرکت است.

مسیر حرکت رودستر ماسک در فضا

خودروی قرمز رنگ مدیرعامل تسلا که فالکون هوی را در این سفر همراهی می کند علاوه بر مانکنی که به آن اشاره نمود به چند دوربین فیلم برداری مجهز شده که انتظار می رود چشم انداز های فوق العاده را به زمین مخابره کند.

اسپیس اکس همچنین فرایند پرتاب فالکون هوی را به صورت زنده و به مدت دو ساعت برای میلیون ها مشتاق و هوادار خود پخش کرد. ماسک در ادامه اظهار نمود که باتری ها احتمالا تا دوازده ساعت انرژی مورد نیاز دوربین ها را تامین خواهند کرد.

او ادامه داد:

این سفر در ابتدا خنده دار و غیرممکن به نظر می رسید و به قدری ساختگی دیده می شود که حتی می توانید بگویید غیرواقعی است. با این حال اما تصاویر مربوط به سفر این ماشین آنقدر جالب است که احتمالا همه مردم دنیا را شگفت زده می کنند و حتی من هم از دیدن آنها تعجب کردم.

بالایی ترین مرحله از راکت فالکون هوی که ماشین ماسک را حمل می کرد ظاهرا به مدت شش ساعت در میان انبوه میدان های مغناطیسی قوی حول کمربند Van Allen زمین به صورت شناور حرکت کرده است.

ماسک در ادامه گفت:

به خاطر ذرات پرانرژی معلق در فضا پیش بینی می شود که ماشین به شدت آسیب ببیند. این کمربند در واقع نوعی محیط رادیواکتیو است که به شدت از اعماق فضا قوی تر است. برای آنکه درک بهتری از آن داشته باشید می توانید کمربند Van Allen را مانند یک لنز فشرده ساز مملو از ذرات پرانرژی در نظر بگیرید.

البته باید اشاره کنیم که تشعشعات رادیو اکتیو ابدا قطعات الکترونیک موجود در مرحله بالایی راکت را تخریب نکرده اند، با این حال، همزمان با روشن شدن موتورها، رودستر تسلا شتابی برابر با ۳۹۵۸۲ کیلومتر بر ساعت پیدا کرد و ماشین را وارد مداری کرد تا برای همیشه میان زمین و مریخ در حرکت باشد. لذا چرخش ماشین در این مدار ممکن است برای صدها میلیون سال یا شاید هم بیشتر ادامه پیدا کند.

مانور شش ساعته و پرخطر این خودرو در فضا همانطور که در خبرهای قبلی خواندید بیشتر برای اثبات قابلیت های راکت اسپیس اکس به نیروی هوایی آمریکا بود و آنطور که ماسک گفته به خاطر همین موفقیت به خوبی توانسته نظر مشتریان را به خود جلب نماید.

اسپیس اکس امیدوار است که قابلیت های فالکون هوی برای ارسال یک سفینه فضایی و فرودش روی مریخ را به اثبات برساند.

گام بعدی: فالکون سوپر هوی؟

ماسک پیشتر اعلام کرده بود که موفقیت فالکون هوی می تواند به مثابه عرضه آن به بازار باشد؛ بازاری که در آن یک شرکت خاص فضاپیماهایی با قابلیت استفاده مجدد دارد و دیگر شرکت تنها راکت هایی با امکان استفاده یک مرتبه را به مشتریانشان عرضه می کنند.

ماسک همچنین اعلام  کرد که پرتاب فالکون هوی تنها ابتدای راه برای سیستمی منعطف و قدرتمند است که تقریبا با راکت قدرتمند Saturn V ناسا برابری می کند.

او ادامه داد:

ما می توانیم عملکرد این راکت را به سطح مد نظر هر کدام از مشتریانمان برسانیم و اگر می خواستیم می توانستیم دو شتاب دهنده جانبی دیگر را هم به آن اضافه کرده و یک فالکون سوپر هوی با نیروی رانشی ۴۰ میلیون نیوتن بسازیم.

سیستم ما به لطف سوخت کافی و طراحی مسیر درست نیروی رانشی لازم برای ارسال اجسامی سنگین تر از یک ماشین به پلوتو را دارد، چه برسد به مریخ. این سیستم حتی می تواند مسیر طی شده توسط آپولو را هم پشت سربگذارد و حتی یک سیارک یا چیزی مانند آن را رصد کند.

این قابلیت ها قطعا مورد توجه ناسا قرار می گیرند که هم اکنون برای ارسال فضاپیمای اختصاصی اش به سمت ماه یا هر نقطه دیگری در سال های آتی آماده می شود. این سازمان همانطور که احتمالا در خبرها خوانده اید با محدودیت زیادی در بودجه اش روبروست و به همین خاطر عقب تر از برنامه زمانبندی اش برای ساخت راکت فوق Space Launch System حرکت میکند.

نکات جالب در مورد این ماموریت:

  • فالکون هوی می تواند محموله هایی به وزن ۶۴ تن معادل با ۵ اتوبوس دو طبقه لندن را به مدار پایینی زمین انتقال دهد. این مقدار اندکی بیش از دوبرابر ظرفیت قدرتمندترین راکت دنیا به نام Delta IV Heavy است اما با یک سوم هزینه آن.
  • یک عروسک در لباس فضانوردی روی صندلی ماشین قرمزرنگ ماسک بسته شده بود و دستگاه پخش ماشین هم قطعه ای از David Bowie را به صورت تکراری پخش می کرد.
  • فالکون هوی در اصل از سه عدد راکت فالکون ۹ ساخته شده که به هم متصل شده اند. ارتفاع فالکون هوی برابر با ۷۰ متر عنوان شده که با یک ساختمان ۲۳ طبقه برابری می کند.
  • هر بار پرتاب این راکت طبق اعلام اسپیس اکس ۹۰ میلیون دلار هزینه دارد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • iran gnulinux
    iran gnulinux | ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

    جوابیه ادم فضایی های یا همان بیگانگان به ایلان ماسک :

    ادم فضایی ها پس از دریافت خودرو تسلا ضمن تشکر محموله ای را به زمین ارسال کردند که شامل عکس هایی از فقر در افریقا و افغانستان و طوفان پورتریکو و برف سنگین تهران و…. بود

    زیرش هم نوشته داداش از ما بکش یکم هم به سیاره خودت برس
    ? ? ? ? ?

    • erorr
      erorr | ۲۲ بهمن ۱۳۹۶

      میشه شما نظر ندین‌...زیر هر خبری یه نظر چرت میدی آدم از خبر حالش به هم میخوره..

  • Amin Amerian
    Amin Amerian | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    به قسمت نکات جالب در مورد این مأموریت این رو هم اضافه کنم که ایلان ماسک در همون کنفرانس بعد پرتاب فالکون هوی میگه یک مدل منیاتوری از تسلا رودستر و استارمن داخلش روی داشبورت رودستری که به سمت مریخ فرستادن نصب کردن :))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی