تست سوپر سمپلینگ پلی استیشن ۴ پرو: خبر های خوب برای دارندگان نمایشگرهای 1080p

با نزدیک شدن به عرضه‌ی فیرمور ۵.۵، سونی آپشن جدید سطح سیستمی سوپر سمپلینگ (Super-Sampling) را معرفی کرد. این ویژگی یکی از اتفاقات نا امید کننده برای کاربرانی که گرفتار صفحه نمایش های 1080p بودند را هدف قرار داده: عدم دسترسی به رزولوشن های بالاتر در بعضی از بازی ها.

به عنوان مثال بازی متال گیر سالید ۵ را با آپگرید جدیدی که برای پلی استیشن ۴ پرو عرضه شد در نظر بگیرید. اگر شما نمایشگری اولترا اچ دی داشته باشید، می‌توانید به رزولوشن های بالاتر در تصاویر رندر شده دست یابید.

همچنین این اتفاق باید برای کاربران صفحه نمایش های 1080p به واسطه‌ی سوپر سمپلینگ، فرمی قدرتمند از آنتی الیِسینگ (در گرافیک کامپیوتری به تکنیکی گفته می‌شود که با استفاده از آن دندانه‌های مرزی هر شیء گرافیکی روی خطوط خمیده و قطر ها هموارتر شود) مزایای خاصی داشته باشد که می‌تواند نتایج بدون اشکال فوق العاده‌ای را نمایش دهد.

با این حال، متال گیر سالید ۵ و تعداد معدودی از بازی های دیگر، در صورتی که فقط از نمایشگرهای 1080p استفاده کنید، از این ویژگی استفاده نمی‌کنند. این اتفاق اصلا ایده‌آل نیست، اما با فیرمور ۵.۵ جدید که در راه است، راه حلی برای این معضل پیدا شده.

آپشن سوپر سمپلینگ جدید ویژگی مطلوبی برای کاربران پرو است که تضمین می‌کند، همه‌ی عناوین با رزولوشن بالا که پیشتر در سطح نمایشگر های اولترا اچ دی قفل می‌شدند، حالا به SSAA در خروجی 1080p پرو تبدیل می‌شود.

این ویژگی برای حل مشکل اساسی کاربران شاکی پلی استیشن پرو، که چندی است با آن سر و کار دارند ایجاد شده. چرا که بر این عقیده‌اند که به صورت کامل از همه‌ی قدرت دستگاهشان استفاده نمی‌کنند. البته حالت هایی از بازی ها هستند که به خروجی 1080p قفل شوند. به این معنی که کاربران نمایشگر‌های 4K هم زیان‌هایی می‌بینند.

با این حال، راه حل پیدا شده است. کسانی که نمایشگر اولترا اچ دی داشته باشند، هر زمانی می‌توانند تنظیمات کنسولشان را به 1080p تغییر دهند تا به ویژگی های قفل شده دسترسی داشته باشند. برعکس این موضوع برای کاربران نمایشگر های فول اچ دی، بدون سخت افزار های گران قیمت، مثل لینکر امکان پذیر نیست.

در بدترین شکل قضیه، کاربران پلی استیشن ۴ پرو با نمایشگر های 1080p معامله‌ی بدی نصیبشان می‌شد. برای مثال Assassin’s Creed: The Ezio Collection را در نظر بگیرید. این عنوان تلفیقی است از AC2، Brotherhood و Revelations که هرکدام با نرخ فریم ثابت 30fps روی نمایشگر های 4K اجرا می‌شوند.

با این حال، اگر پلی استیشن ۴ به نمایشگری 1080p متصل باشد، شمارش پیکسل ها روی فول اچ دی ثابت قفل می‌شود. حدود یک چهارم رزولوشن اصلی. خبری از پیشرفت کارایی با اجرا روی رزولوشن های پایین تر نیست. همان ۳۰ فریم بر ثانیه است. یک دانگرید خیلی ساده.

با فعال شدن ویژگی سوپر سمپلینگ در فیرمور ۵.۵، بازی فکر می‌کند شما نمایشگری 4K به کنسول متصل کرده‌اید و باقی ماجرا بر عهده‌ی سیستم است. پایین آوردن مقیاس تصاویر و تولید آنتی الیسینگ های چشم نواز در حین انجام فرایند. پیشرفت کیفیت تصاویر به وضوح قابل مشاهده است.

مرز های دندانه دار اشیاء به خوبی صیقل داده می‌شود. جزئیات بیشتری در بعضی از موارد قابل مشاهده است. این در حالی است که سوسو زدن (flickering) در حرکات کاهش یافته. اتفاقی که به سختی می‌توانیم در تصاویر موجود نشانشان دهیم.

این آپشن جدید انتخاب را به کاربر واگذار می‌کند، که یقینا اتفاق مطلوبی است. برای مثال، بازی The Last Of Us نسخه‌ی ریمتسر شده از شرکت ناتی داگ، با پشتیبانی سوپر سمپلینگ عرضه شد که متعاقبا با آپدیتی جدید که برای کاربران 1080p پلی استیشن پرو بود، همراه شد که روی ۶۰ فریم بر ثانیه قفل می‌شد.

نتیجه‌ی مطلوب این است که همه‌ی ویژگی های یک دستگاه برای همه‌ی کاربران در دسترس باشد، بدون توجه به قدرت نمایشگر. و این دقیقا همان چیزی بود که برای The Last Of Us در آخرین پچی که عرضه شد اتفاق افتاد. با این حال، اگر کاربران پشتیبانی پیشنهاد داده شده توسط فیرمور ۵.۵ را پیش از آن و بدون ویژگی SSAA در اختیار داشتند، downsampling در سطح سیستم هم می‌توانست به همین خوبی کار را انجام دهد. (ما حتی downsampling‌ داخلی بازی The Last Of Us را با سیستم جدید مقایسه کردیم و نتایج مشابهی داشتیم.)

با این حال، این ویژگی خیلی هم صاف و ساده نیست و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد. چرا که موقعیت های بالقوه‌ی زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به نتایج نا مطلوب شود. زمانی که SSAA را بر روی بعضی از عناوین فعال می‌کنیم، کارایی تغییر می‌کند و بر خلاف انتظار بهتر نمی‌شود.

به عنوان مثال بازی The Last Guardian را در نظر بگیرید. این بازی عنوانی است که به صورت اتوماتیک، رزولوشن و فریم ریتش را با خروجی 1080p تنظیم می‌کند. به این معنی که اگر شما از ویژگی سوپر سمپلینگ فیرمور ۵.۵ در این بازی استفاده کنید، تصاویر با کیفیت بهتری دریافت می‌کنید اما این موضوع به قیمت پایین آمدن نرخ فریمتان خواهد بود. و در بدترین شرایط نرخ فریم بازی The Last Guardian می‌تواند تا ۲۰ فریم بر ثانیه کاهش پیدا کند.

مثال مشابه می‌تواند بازی کال آو دیوتی بلک اپس ۳ باشد، که ویژگی 1080p با عملکر بهبود داده شده محلی، برای خروجی فول اچ دی را قفل می‌کند و در کنار آن حالتی با رزولوشن بالاتر دارد که انحصارا مربوط به نمایشگر های 4K است، که مجددا نرخ فریم پر فراز و نشیبی دارد.

استفاده از سوپر سمپلینگ در این نمونه هم تصاویر 4K را با کارایی ضعیف تری در زمینه‌ی نرخ فریم همراه می‌کند که به هیچ عنوان ایده آل نیست. چرا که در بازی مثل کال آو دیوتی، تجربه‌ای روان یکی از اصلی ترین شروط برای تجربه‌ی واقعی این بازی است.

این ویژگی که بتوانیم از SSAA به دلخواه استفاده کنیم به طور کلی حرکت مثبتی است و نکات منفی در این رویکرد خیلی زیاد نیستند. یکی از این اشکال‌ های کوچک این است که با فعال کردن سوپر سمپلینگ در بازی ها، سیستم با فرض اینکه نمایشگر مطلوب به کنسول متصل شده است، تکست ها و HUD را هم به همان مقدار کوچک می‌کند. نتیجه‌ی تغییر مقیاس به 1080p در سطح سیستم انجام می‌شود که همراه با تار شدن های جزئی است. چیزی که در HUD های محلی و ارجینال 1080p نمی‌بینیم.

مقایسه‌ی این ویژگی با پیاده سازی های ایکس باکس وان ایکس اجتناب ناپذیر است، و در حالی که ویژگی جدید سوپر سمپلینگ برای کاربران پرو مفید است، اما همچنان حرکتی نسبتا بیهوده تلقی می‌شود. چرا که بالاخره در وهله‌ی اول، لینک کردن پیشرفت‌ها و کارایی پرو به نمایشگر فکر به شدت اشتباهی بود.

رویکرد مایکروسافت بسیار ساده و کاراست: سیستم به توسعه دهندگان نمی‌گوید چه نمایشگری به کنسول متصل شده است. این موضوع توسعه دهندگان را مجبور می‌کند که برای همه‌ی حالت ها انتخاب هایی را در آپشن هر بازی قرار دهند، صرف نظر از این که نمایشگر 1080p یا تلویزیون 4K از هر نوعی به کنسول متصل شده است و در ادامه‌ی آن سوپر سمپلینگ 1080p به صورت خودکار در سطح سیستمی کار خود را انجام می‌دهد. این راه اندازی ایده آل است و همان چیزی است که ما از زمان عرضه‌ی پلی استیشن پرو از آن حمایت کردیم.

باید تاکید کنیم که بیشتر بازی ها، از Rise گرفته تا تومب ریدر و هورایزن و مانتسر هانتر، همه و همه برای این که بازی کاملی عرضه کنند مطمئن می‌شوند که همه‌ی حالت‌های بازی برای هر کاربر با هر نوع نمایشگری در دسترس باشد.

ایکس باکس وان ایکس همه‌ی توسعه دهندگان را مجبور به رعایت این استاندارد می‌کند و امیدواریم عناوین پلی استیشن پرو نیز به صورت داخلی در بازی‌ هایشان SSAA داشته باشند. با این حال، نسخه‌ی بتای متال گیر سوروایو بار دیگر حالت‌های ویژه‌ای برای تصاویر متفاوت را ارائه می‌کند. اگر این موضوع به عنوان نتیجه‌ی نهایی باقی بماند، نشان دهنده‌ی آن است که عملکرد SSAA در فیرمور ۵.۵ ممکن است حرکتی رو به عقب ولی مفید، نه تنها برای بازی های کنونی، بلکه برای عناوین آینده نیز باشد.

منبع:
یوروگیمر

مطالب مرتبط

امکان استریم محتویات ویدیویی پلی استیشن روی موبایل های سونی میسر شد

شب گذشته سونی اپلیکیشن جدیدی روی استور گوگل پلی عرضه کرد که شبکه محتویات ویدیویی کمپانی ژاپنی را به اسمارت فون ها و تبلت ها آورده و امکان استریم محتویات پلی استیشن را روی این دستگاه ها فراهم می سازد. اپلیکیشن سونی که PlayStation Video نامیده می شود، با هدف نمایش فایل های ویدیویی خریداری... ادامه مطلب

سرویس استریم بازی PlayStation Now به تلویزیون های هوشمند سامسونگ می آید

طبق اعلام شرکت سونی، سرویس استریم بازی این شرکت به نام Playstation Now از امروز روی برخی از تلویزیون های هوشمند سامسونگ در ایالات متحده آمریکا و کانادا قابل دسترس است. این بدان معناست که از این پس دیگر برای اجرای برخی از بازی ها نیازی به کنسول پلی استیشن نخواهد بود و استفاده کنندگان از تلویزیون های سامسونگ تنها یک... ادامه مطلب

سونی در دنیای واقعیت مجازی جولان می دهد؛ صدرنشینی مقتدرانه PS VR

هدست واقعیت مجازی پلی استیشن (بررسی دیجیاتو) که بعد از چند تاخیر، ماه گذشته عرضه شد، به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته و با سرعت زیادی در حال کسب سهم بیشتری از بازار صنعت واقعیت مجازی است. به گزارش وب سایت VentureBeat، هدست واقعیت مجازی پلی استیشن در حال حاضر حدود 30 درصد از مارکت... ادامه مطلب

تکامل یک برند؛ از اولین پلی استیشن تا پلی استیشن 4 پرو

سونی اولین بار در سال 1994 بود که برند پلی استیشن را روانه بازار کرد و از آن زمان تاکنون، شاهد ارائه 4 سخت افزار اصلی و شماره دار بوده ایم (البته اگر بخواهیم کنسول های دستی را نادیده بگیریم). همه کنسول ها از لحاظ طراحی و سخت افزار نسل به نسل پیشرفت کردند و حالا... ادامه مطلب

دیجیتال فاندری باور دارد پلی استیشن بعدی تا اواخر 2019 عرضه نخواهد شد

طی چند وقت اخیر، هر روزه شاهد شایعاتی مرتبط با تاریخ عرضه کنسول نسل بعدی سونی و مایکروسافت هستیم. حال سایت دیجیتال فاندری در یکی از تازه ترین مقالات تحلیلی خود اعلام کرده است که احتمال عرضه کنسول پلی استیشن 5 در سال جاری کم بوده و به احتمال زیاد، این کنسول در سال های... ادامه مطلب

سونی و پلی‌استیشن بزرگترین فاتحان توکیو گیم شو امسال بودند

سرانجام بزرگترین نمایشگاه آسیایی مرتبط با دنیای بازی‌ها نیز به پایان رسید و تیم برگزارکننده این رویداد، بهترین های آن را معرفی کرد. طبق لیستی که توسط هیئت داوران اعلام شده است، ده عنوان از بین بازی‌های پلی استیشن 4، سه بازی اکس باکس وان و پلی استیشن 3 و دو بازی روی هر یک... ادامه مطلب

نظرات ۳

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x