ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حذف USSD و سرگردانی ۱۸ میلیون کاربر موبایل با اینترنت 2G

با حذف شدن USSD زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل به جای آنها شنیده می‌شود؛ اپلیکیشن‌هایی که اکنون چندان در میان کاربران فراگیر نیستند و از طرفی، برای کارکرد به اتصال اینترنت نیاز دارند. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۵

با حذف شدن USSD زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل به جای آنها شنیده می‌شود؛ اپلیکیشن‌هایی که اکنون چندان در میان کاربران فراگیر نیستند و از طرفی، برای کارکرد به اتصال اینترنت نیاز دارند. این در حالیست که زیرساخت اینترنت ثابت و سیار در برخی از نقاط کشور هنوز دایر نیست و افرادی که به اینترنت مناسب دسترسی ندارند جمعیت بالایی را تشکیل می‌دهند.

بی‌شک سرعت رشد و توسعه تکنولوژی در کشور بر کسی پوشیده نیست اما آیا نرخ این رشد به حدی بوده که تمامی کاربران را در هر نقطه‌ای به اینترنت پرسرعت و بدون قطعی وصل کند؟ با اینکه به‌تازگی اعلام شده پوشش اینترنت پرسرعت موبایل در کشور سراسری شده، ولی نکته اینجاست که تمامی کاربران شهرها و روستاها لزوما از موبایل‌های هوشمند با قابلیت‌های 3Gو 4G استفاده نمی‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد که 18 میلیون نفر از اینترنت نسل دوم استفاده می‌کنند که این رقم در حدود یک سوم آمار کلی اینترنت همراه در کشور را در برمی‌گیرد. به این آمار باید مشترکین موبایل‌های ساده را نیز اضافه کرد که رقمی معادل 25 میلیون سیم‌کارت است و این اعداد نشان می‌دهد که جایگزین مناسب نمی‌تواند اپلیکیشن‌های موبایل باشد.

مضاف بر این موارد، کاربرانی را باید در نظر داشت که آموزشی برای نحوه کارکرد با این برنامک‌های موبایل ندیده‌اند و دنبال راهی آسان و ساده برای خرید شارژ سیم‌کارت خود هستند؛ فرایندی که سهم ۸۰ درصدی از بازار تراکنش‌های انجام شده با USSD را دارد. این افراد که عموما میانگین سنی بالایی دارند در کنار جمعیت میلیونی قرار می‌گیرند که به دلایل مختلفی که ذکر شد، نمی‌توانند از اپلیکیشن‌های موبایل برای خرید شارژ موبایل استفاده کنند.

تصور شخصی در روستای بدون پوشش اینترنت و یا افرادی که در جاده‌های کشور و بدون دسترسی به اینترنت بین انبوه مشکلات اقلیمی جاده از کمبود شارژ پولی تلفن همراه رنج می‌برند، خود می‌تواند دلیل شفاف‌تر و ملموس‌تری باشد تا به این موضوع پی برد که زیرساخت‌های لازم برای جایگزین مناسب کدهای USSD هنوز در کشور فراهم نشده است.

سرانجام حذف USSD

مبحث «مدیریت زمان» در این میان از دیگر مشکلاتیست که بانک مرکزی با آن درگیر است. تمرکز امروزه بانک مرکزی روی موضوع امنیت کدهای دستوری USSD این شبهه را به وجود می‌آورد که اگر استفاده از این سیستم دارای امنیت کافی در مبحث پرداخت نیست، چرا از ابتدای امر جلوی آن گرفته نشد و یا محدود نگردید؟ از آن سو حالا که ناگهان بانک مرکزی به فکر امنیت این روش پرداخت افتاده، تصمیم گرفته این اقدام را در زمان کوتاه و با روش ضرب‌العجل به مرحله اجرایی برساند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که هیچ تمهید و زیرساختی برای سیستم‌های جایگزین در نظر گرفته نشده است و مهلتی به شرکت‌ها برای بررسی راه‌حل‌های موجود و یا مجوز به آنها برای ورود به سیستم‌های جدید همچون NFC داده نشده است. هرچند در نهایت با وساطت وزارت ارتباطات تعویقی چندماهه در اجرایی شدن ابلاغیه بانک مرکزی رخ داده تا اپراتورها و دیگر شرکت‌ها بتوانند راه‌حل ایمن‌تر و جامع‌تری را جایگزین و آن را در میان اقشار جامعه فرهنگسازی کنند.

عادت دادن میلیون‌ها مشترک به این سیستم‌ها به‌جای روش‌های استاندارد و جهانی پرداخت Payment Mobile از دیگر اشکالاتیست که به سیاست‌های بانک مرکزی برمی‌گردد. سوق دادن کاربران به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل نیز امریست که به نظر می‌رسد چندان اصولی نیست چرا که به لحاظ تئوری، امنیت در نرم افزارهای موبایلی تا سطح قابل قبولی قابل تامین است، اما اینکه نرم افزارهای پرداخت موبایلی موجود چقدر الزامات امنیتی را رعایت نموده‌اند، موضوعی است که باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • saeed jld
    saeed jld | ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    متاسفانه به این فکر نمیکنن وقتی یه نفر تو جاده های کوهستانی و صعب و العبور بدون شارژ میمونه اونم با یه گوشی با اینترنت ضعیف ۲جی چطور باید به اینترنت وصل بشه و شارژ تهیه کنه !به نظرم هیچ سیستمی میتونه جای ussdرو بگیره نه از لحاظ سهل الوصول بودن نه رایگان بودن و نه حتی امنیتی که ازش حرف میزنن

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    چون تراکنش های بستر ussd قابل ردگیری نیست، برای همین ادعای مضحک نداشتن امنیت مطرح میشه تا اپ های قابل ردیابی (با قابلیت های دسترسی به قسمت های مختلف گوشی) جای اونارو بگیره ???

  • omidapk2020
    omidapk2020 | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    بابا بیخیال با این روستایی ها چیکار دارید مگه نمیبینید اکثریت کسایی که رییس و وزیر و نخبه شدن اهل روستا بودن شهری نبودن سختی کشیدن به نظرم زندگی بدونه اینترنت خیلی بااشتیاقه البته واسه ی ما معتاد ها دردناکه

    • saeed jld
      saeed jld | ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

      اگه درکی از زندگی روستایی ها داشتن شاید الان وضعمون این نبود ...نه عزیزم این مسئولان عزیز اکثرا از قشر مرفهان بی درد بودن و هستن ک کمترین درکی از زندگی سخت یه روستایی ندارن تا جایی که همین الانش خیلی از مردم شریف و زحمتکش روستاهای کشورمون چون نمیتونن از پس هزینه های سنگین قبوض خدماتی بر بیان دوباره مثل قدیم به بخاری های هیزمی و کرسی ذغالی روی آوردن!!!

  • alex
    alex | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    مخابرات به سادگی میتونه روش کد گذاری کنه

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    دقت کردین همیشه تو مملکت برای حله یه مسئله صورت مسئله رو پاک میکنن؟ نمیان بگن خب ussd امنیت نداره پس باید بگردیم دنبال راه حلی که امنیتش بالاست راحتترین راه رو انتخاب میکنن اونم پاک کردن اصل مشکله. هیچ وقت نخواستن فراتر فکر کنن . همیشه بهشون دیکته شده چون تو دنیا رد شده پس ما نمیتونیم درستش کنیم . هرچی اونا تشخیص بدن درسته. فکر کنید یکی مثل استیو جابز هم میخواست مثل اینا فکر کنه. قطعا پیش خودش فکر میکرد خب الان تو دنیا گوشی با صفحه کلید رو بورسه و بقیه اشتباهه پس منم بیام صورت مسئله رو پاک کنم و موبایلی مثل بقیه بسازم .اما استیو مشکل رو حل کرد نه این که پاکش کنه. یا مثلا اون که کبریت بی خطر درست کرد میتونست بگه الان همه دارن از فندک استفاده میکنن نه این کبریت که خطر داره . اما پیش خودش فکر کرد بالاخره کبریت جاهایی بدرد میخوره و اونو بی خطر کرد و خیلی مثال های دیگه. از این دولت مردا که انتظاری نیست ولی من و نسل من نباید تو اینده از این تفکرها پیروی کنن

    • mehrdad_sajjadie
      mehrdad_sajjadie | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

      چرا نمیشه ادیت کرد متن رو ؟ خط اول حله --> حل . اصلاح میکنم.

مطالب پیشنهادی