ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه ایسوس ذن فون مکس پلاس و ال جی Q6

از زمانی که ال جی برای نخستین بار نمایشگرهای فول ویژن را به موبایل های پرچمدار و سپس میان رده ها آورد، دیگران هم روال مشابهی را در پیش گرفتند. اکنون نسبت تصویر 18:9 به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

از زمانی که ال جی برای نخستین بار نمایشگرهای فول ویژن را به موبایل های پرچمدار و سپس میان رده ها آورد، دیگران هم روال مشابهی را در پیش گرفتند. اکنون نسبت تصویر 18:9 به استاندارد جدید دنیای تلفن همراه تبدیل شده که برخی از آن استقبال می کنند و بعضی ها (از جمله سونی) چندان اعتقادی به آن ندارند. ایسوس هم پس از معرفی خانواده متنوع و پرجمعیت ذن فون 4، حالا اولین قدم را در مسیر نمایشگرهای فول ویو برداشته و به تازگی از موبایل ذن فون مکس پلاس موسوم به M1 رونمایی کرده است. نام این دستگاه همانند «ذن فون 4 مکس» ظرفیت بالای باتری آن را یادآور می شود. دوربین دوگانه هم یکی دیگر از مزایای کاربردی این تلفن همراه به شمار می رود.

در این مطلب قصد داریم این موبایل تازه وارد را با اولین میان رده کم حاشیه بازار یعنی ال جی Q6 مقایسه کنیم. این دو تلفن همراه از نظر مشخصات سخت افزاری، قابلیت های نرم افزاری و مهم تر از همه، قیمت کنونی در بازار ایران، شباهت های زیادی با یکدیگر دارند و می توان آنها را رقیب مستقیم هم دانست. با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

ایسوس ذن فون مکس پلاس (M1) و ال جی Q6 از نمای روبرو شباهت زیادی با یکدیگر دارند. نمایشگری با نسبت تصویر 18:9 (فول ویو، فول ویژن یا هر نامی که برایش در نظر می گیرید) بخش زیادی از پنل جلویی را پوشانده و ظاهری مدرن را به هر دو دستگاه داده. البته نسبت نمایشگر به بدنه در میان رده ال جی حدود 2.7 درصد بیشتر است که تبحر شرکت کره ای در فرایند طراحی و تولید را نشان می دهد.

از نمای پشت دستگاه با داستان متفاوتی روبرو هستیم. ایسوس از بدنه یکپارچه آلومینیومی بسیار با کیفیت در ذن فون مکس پلاس استفاده کرده که حس یک محصول پریمیوم را به شما منتقل می کند، اما ال جی یک قطعه پلاستیک براق را به کار گرفته که در سریع ترین زمان ممکن خش می افتد و جلوه ناخوشایندی را به Q6 می دهد. البته فریم آلومینیومی این محصول و گواهی استاندارد نظامی 810G تا حدودی خیال شما را از مقاومت دستگاه در برابر پاشش قطرات آب و ضربات ناشی از سقوط راحت خواهد کرد.

ال جی Q6 به خاطر ابعاد کوچک تر و وزن کمتر، ارگونومی بهتری دارد و راحت تر توی دستان شما جای می گیرد. در مقابل ذن فون مکس پلاس نمایشگر بزرگ تری را در ابعاد مناسب ارائه می کند که تماشای محتوای چند رسانه ای یا مرور وب را ساده تر خواهد کرد. حسگر اثر انگشت میان رده ایسوس در پشت بدنه قرار گرفته اما ال جی از این حسگر کاربردی بهره ای نبرده است. فارغ از تفاوت های ظاهری، ایسوس بدنه مرغوب تری را برای ذن فون مکس پلاس انتخاب کرده و از نظر کیفیت ساخت، عملکرد بهتری نسبت به رقیب کره ای خود داشته است.

نمایشگر

ذن فون مکس پلاس و Q6 هر دو به نمایشگرهایی از نوع IPS LCD مجهزند که آنها را با رنگ های دقیق، روشنایی بالا و زاویه دید بسیار خوب می شناسیم. ایسوس و ال جی به ترتیب پنل های 5.7 و 5.5 اینچی را در این دو میان رده به کار گرفته اند که با رزولوشن یکسان فول اچ دی پلاس (2160×1080 پیکسل) به ترتیب 424 و 442 پیکسل را در هر اینچ به نمایش در می آورند. این سطح از تراکم پیکسلی برای مطالعه ریزترین نوشته ها و تماشای با کیفیت ترین ویدیوها کاملاً راضی کننده است.

همان طور که گفتیم پنل های IPS معمولاً دقت رنگ و زاویه دید بسیار خوبی دارند، موضوعی که در هر دو موبایل تحت بررسی هم دیده می شود. البته تخصص و سابقه ال جی در زمینه تولید نمایشگر باعث شده تا پنل به کار رفته در Q6 از نظر کنتراست و زاویه دید، کمی بهتر از صفحه نمایش ذن فون مکس پلاس است. در مقابل، نمایشگر ذن فون مکس پلاس در حالت خودکار روشنایی بیشتری نسبت به Q6 دارد که استفاده از آن در محیط های پر نور را ساده تر می کند.

البته بازتاب شیشه روی نمایشگر در هر دو دستگاه باعث شده تا در فضای پر نور بیرون، کار کردن با آنها کمی دشوار باشد. فیلتر نور آبی برای کاهش خستگی چشم در این دو موبایل تعبیه شده اما در هیچکدام از آنها گزینه ای برای تنظیم دستی دما و غلظت رنگ ها دیده نمی شود. در مجموع کیفیت صفحه نمایش هر دو دستگاه در این رده قیمتی کاملاً قابل قبول است، به خصوص اینکه ایسوس پنل بسیار با کیفیت تری را نسبت به مدل ذن فون 4 مکس در ذن فون مکس پلاس به کار گرفته است.

نرم افزار

اندروید 7.0 (نوقا) سیستم عاملی است که در این دو دستگاه دیده می شود، اما هر دو شرکت پوسته های اختصاصی خود را روی آنها نصب کرده اند که فاصله زیادی با اندروید خام دارند: ذن فون مکس پلاس با رابط کاربری ZenUI 4.0 و Q6 با رابط کاربری LG UI 5.0. سلیقه این دو شرکت در بخش طراحی را نمی توان بهترین نمونه دانست، هرچند از نظر کارآیی و عملکرد به مراتب بهتر از قبل شده اند.

رابط کاربری ذن فون مکس پلاس
رابط کاربری ال جی Q6

از جمله امکانات اختصاصی ایسوس در ZenUI 4.0 می توان به انواع جسچرهای حرکتی برای استفاده راحت تر از دستگاه، اپلیکیشن Page Maker برای ذخیره سازی صفحات وب و مرکز کنترل Mobile Manager اشاره کرد که با استفاده از آن می توانید مدیریت بخش های مختلف دستگاه از جمله حافظه رَم، فضای ذخیره سازی و موارد امنیتی را زیر نظر بگیرید.

ال جی هم مواردی همچون اپلیکیشن +QuickMemo برای یادداشت برداری، اپلیکیشن Smart Doctor برای ارزیابی و کنترل قابلیت های مختلف دستگاه را در رابط کاربری خود جای داده است. امکان انتخاب تِم های مختلف برای تغییر ظاهر دستگاه هم قابلیتی است که هم در Q6 و هم در ذن فون مکس پلاس دیده می شود.

یکی دیگر از قابلیت های مشترک هر دو تلفن همراه، امکان باز کردن قفل دستگاه با استفاده از فناوری تشخیص چهره است. از آنجا که ذن فون مکس پلاس و Q6 به سخت افزار اختصاصی برای اسکن چهره مجهز نیستند و فقط از دوربین جلو برای شناسایی کاربر استفاده می کنند، امنیت این روش در مقایسه با پرچمدارانی نظیر گلکسی نوت 8 یا آیفون 10 بسیار کمتر است، اما گاهی اوقات کار شما را ساده تر می کند، به خصوص برای Q6 که متأسفانه حسگر اثر انگشت ندارد و تنها روش احراز هویت بیومتریک در آن، استفاده از فناوری نامطمئن تشخیص چهره است. تست های ما نشان داد هر دو دستگاه در تشخیص چهره نسبتاً خوب عمل می کنند و فریب دادن آنها در شرایط عادی کار ساده ای نیست.

امکانات نرم افزاری هر دو موبایل کاملاً قابل قبول است، به خصوص از نظر شخصی سازی که هرگونه تغییرات در ظاهر دستگاه را برایتان ممکن می سازد. تعداد اپلیکیشن های پیش فرض و اضافه در رابط کاربری ال جی و ایسوس تا جای ممکن کاهش یافته و از نظر کارآیی و سرعت هم نسبت به قبل بسیار بهتر شده اند. با این از نظر طراحی هنوز جای کار زیادی دارند، ضمن اینکه باید برای اجرا روی سخت افزار ضعیف هم بهینه تر شوند.

سخت افزار

ذن فون مکس پلاس از چیپست اقتصادی MT6750T شرکت مدیاتک با پردازنده هشت هسته ای به همراه 3 گیگابایت حافظه رَم بهره می گیرد. ال جی هم چیپ مجتمع اسنپدراگون 435 را در کنار 3 گیگابایت رَم برای Q6 انتخاب کرده. با این حساب باید عملکرد سخت افزاری مشابه و نه چندان بالایی را از هر دو دستگاه انتظار داشته باشیم.

سخت افزار پایین رده باعث شده تا شاهد تأخیرهای گاه و بیگاه در زمان کار کردن با این دو موبایل باشیم، موضوعی که تجربه کاربری را تا حدی تنزل می دهد. البته در این رده قیمتی نباید انتظار کارآیی در سطح پرچمداران بازار را داشته باشیم. برای مقایسه مستقیم ال جی Q6 و ایسوس ذن فون مکس پلاس به سراغ اپلیکیشن های بنچمارک می رویم. در زیر نتایج تست های آنتوتو، گیکبنچ و پی سی مارک را ابتدا برای محصول تایوانی و سپس برای نماینده کره ای ها می بینید:

امتیازات به دست آمده توسط این دو موبایل نشان می دهد که برای فعالیت های روزمره و نه چندان سنگین هیچ مشکلی را نخواهد داشت. ذن فون مکس پلاس در تست های آنتوتو و گیکبنچ به ترتیب 33 و 13 درصد بهتر از Q6 است اما در تست پی سی مارک حدود 20 درصد ضعیف تر عمل می کند. در مجموع نتایج تست های فوق از برتری نسبی میان رده جدید ایسوس نسبت به Q6 حکایت می کند.

نتایج تست گرافیکی با استفاده از اپلیکیشن 3DMark هم برتری 40 درصدی ذن فون مکس پلاس را به Q6 نشان می دهد. البته این دو دستگاه برای اجرای بازی های سنگین سه بعدی ساخته نشده اند اما اگر روزی تصمیم به چنین کاری بگیرید هم ذن فون مکس پلاس رضایت بیشتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

از نظر امکانات ارتباطی، ذن فون مکس پلاس و Q6 تمام نیازهای شما را برآورده خواهند کرد؛ از وای-فای و بلوتوث گرفته تا ارتباط پرسرعت LTE، جی پی اس، رادیو اف ام و غیره. خوشبختانه در این دو موبایل علاوه بر دو درگاه سیم کارت، یک درگاه اختصاصی برای کارت حافظه هم تعبیه شده که از کارت هایی با حداکثر ظرفیت 256 گیگابایت پشتیبانی می کنند.

حضور درگاه microUSB در این دو تلفن همراه کمی ناامید کننده است، به خصوص برای ذن فون مکس پلاس که اوایل سال 2018 به بازار آمده؛ با این حال هر دو شرکت تلاش کرده اند که قیمت محصول را همچنان پایین نگه دارند.

یکی از مشکلات ال جی Q6 که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، محل قرار گرفتن تنها اسپیکر آن در پشت بدنه است که در اکثر مواقع مقدار زیادی از حجم صدای آن گرفته می شود. ایسوس محل مناسب تری را در لبه پایینی برای اسپیکر ذن فون مکس پلاس انتخاب کرده، ضمن اینکه این اسپیکر از نظر بلندی و وضوح هم عملکرد بهتری در مقایسه با Q6 دارد.

ذن فون مکس پلاس و Q6 هر دو نیازهای روزمره یک کاربر عادی از جمله حضور در شبکه های اجتماعی، استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان، مرور وب، تماشای محتوای ویدیویی و پخش موسیقی را به راحتی برآورده می سازند و از این نظر نگرانی خاصی وجود ندارد. میان رده جدید ایسوس در بخش پردازش و به خصوص در حوزه گرافیکی تا حدودی بهتر از رقیب کره ای عمل می کند اما برای اجرای برنامه ها و بازی های سنگین، روی این دو تلفن همراه خیلی حساب باز نکنید.

دوربین

در بخش امکانات تصویربرداری، تفاوت قابل توجهی بین ذن فون مکس پلاس و Q6 وجود دارد، چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری. ایسوس از ماژول دوربین دوگانه در پشت این موبایل استفاده کرده که یکی از آنها 16 مگاپیکسلی با لنز استاندارد و دیگری 8 مگاپیکسلی با لنز عریض است. ال جی اما به یک دوربین 13 مگاپیکسلی در میان رده اش قناعت کرده است.

در بخش نرم افزاری، ایسوس گزینه های مختلفی را برای عکاسی در اختیار شما قرار می دهد: حالت خودکار، زیباسازی چهره، تنظیمات دستی پیشرفته، سوپر رزولوشن، ساخت انیمیشن کوتاه، پانوراما، تایم لپس و فیلترهای مختلف. ال جی اما حق انتخاب کمتری را برای کاربر قائل شده و ترجیح داده که اکثر کارها را خودش بر عهده بگیرد. در تصاویر زیر نرم افزار دوربین این دو تلفن همراه را می بینید:

نرم افزار دوربین ایسوس ذن فون مکس پلاس
نرم افزار دوربین ال جی Q6

ذن فون مکس پلاس با بهره گیری از لنز ثانویه می تواند تصاویر عریض با میدان دید وسیع را ثبت کند که برای عکاسی از مناظر طبیعی بسیار کاربری خواهد بود. همچنین قابلیت ثبت تصاویر پرتره و ایجاد عمق میدان مصنوعی، گزینه ای است که فقط در میان رده ایسوس می بینید و ال جی Q6 از آن بی بهره است.

حال دوربین این دو تلفن همراه را در شرایط واقعی مقایسه می کنیم. ابتدا به تصاویر ثبت شده در شرایط نوری مناسب دقت کنید:

همان طور که می بینید، Q6 با وجود اینکه گاهی اوقات نوردهی بیش از اندازه دارد، اما جزئیات را به خوبی حفظ می کند و رنگ های جذاب تری را به ثبت می رساند. ذن فون مکس پلاس نورسنجی دقیق تری را ارائه می کند اما در حالت خودکار، نتیجه چندان مطلوب نیست. اگر حالت عکاسی HDR را انتخاب کنید یا با تنظیمات دستی (که در Q6 دیده نمی شود) کنترل همه چیز را در دست بگیرید، نتیجه مطلوب تری خواهید داشت.

در زیر می توانید نمونه عکس های ثبت شده در محیط کم نور با این دو تلفن همراه را مشاهده کنید:

بر اساس تصاویر فوق، باز هم ال جی Q6 در دریافت نور بهتر عمل کرده و تصاویر روشن تری را به ثبت رسانده، هرچند وایت بالانس مطلوب نیست و رنگ ها به زردی گرایش دارند. ذن فون مکس پلاس رنگ های دقیق تری را ثبت کرده اما تصاویر، پویایی کافی را ندارند.

دوربین های سلفی ذن فون مکس پلاس و Q6 به ترتیب 8 و 5 مگاپیکسلی هستند و عکس های قابل قبولی می گیرند، به خصوص در شرایط نوری مناسب که در زیر نمونه ای از آن را می بینید:

دوربین هر دو دستگاه در این رده قیمتی کیفیت مطلوبی دارند و ال جی Q6 کمی نسبت به ذن فون مکس پلاس بهتر عمل می کند. البته امکاناتی نظیر ثبت تصاویر پرتره، ایجاد عمق میدان مصنوعی (تغییر ضریب اف)، دوربین ثانویه با لنز عریض، گزینه های متعدد برای عکاسی و تنظیمات دستی کامل، مواردی است که فقط در میان رده ایسوس دیده می شود و Q6 از آنها بی بهره است.

باتری

میان رده جدید ایسوس پسوند Max را یدک می کشد که به باتری قدرتمندش اشاره دارد. این موبایل با وجود ضخامت و وزن کم، باتری پر ظرفیت 4130 میلی آمپر ساعتی را در خود جای داده که حداقل یک روز و نیم همراه شما خواهد بود. ال جی Q6 هم باتری 3000 میلی آمپر ساعتی دارد که به خاطر سخت افزار نه چندان قدرتمندش، شارژدهی نسبتاً خوبی را ارائه می کند و یک روز کامل دوام می آورد.

تست انجام شده با استفاده از اپلیکیشن پی سی مارک نشان داد ذن فون مکس پلاس حدود 20 درصد شارژدهی بهتری نسبت به Q6 دارد:

البته همان طور که در بررسی ذن فون مکس پلاس گفتیم، انتظارمان از ترکیب باتری 4130 میلی آمپر ساعتی و سخت افزار کم مصرف ذن فون مکس پلاس بیشتر از این بود، اما ظاهراً ایسوس هنوز نتوانسته مصرف انرژی را در موبایل هایش به اندازه کافی بهینه کند. این نکته را هم در نظر بگیرید که ذن فون مکس پلاس می تواند در نقش پاوربانک هم ظاهر شده و دستگاه های دیگر شما را شارژ نماید.

جمع بندی

میان رده های اقتصادی، گزینه های بسیار خوبی برای ورود به دنیای تلفن های هوشمند هستند. بعضی افراد هم به عنوان موبایل جایگزین به آنها نگاه می کنند. ذن فون مکس پلاس و Q6 را می توان دو گزینه شایسته در این رده قیمتی از دو کمپانی خوشنام و با سابقه دانست که هرکدام مزایا و معایبی را دارند.

طراحی زیبا و مدرن در هر دو دستگاه دیده می شود، اما از نظر کیفیت ساخت می توان محصول تایوانی را برتر دانست. در بخش نمایشگر با اینکه کیفیت هر دو محصول بسیار خوب است اما کفه ترازو به سمت Q6 سنگینی می کند. رابط کاربری اختصاصی ایسوس و ال جی امکانات خوبی را در اختیارتان قرار می دهند اما از نظر طراحی چنگی به دل نمی زنند.

در بخش سخت افزار، ذن فون مکس پلاس کمی بهتر از Q6 عمل می کند، به خصوص از نظر توان پردازش گرافیکی که علاقه مندان به انجام بازی های سه بعدی نیمه سنگین را خوشحال خواهد کرد. امکانات سخت افزاری و نرم افزاری تصویربرداری میان رده ایسوس به مراتب بهتر از Q6 است اما عکس های ثبت شده با موبایل کره ای کمی با کیفیت تر هستند. نهایتاً در بخش باتری، ذن فون مکس پلاس برنده بی چون و چرای ماجراست و احتمالاً با آپدیت های نرم افزاری و دریافت اندروید اوریو، عملکردش بهتر از این هم بشود.

در مجموع اگر تعصب خاصی روی هیچکدام از برندهای ایسوس یا ال جی نداشته باشید و بخواهید یکی از این دو میان رده را انتخاب کنید، ذن فون مکس پلاس ترکیب کلی بهتری را ارائه می دهد و برای استفاده درازمدت، گزینه معقول تری خواهد بود. در ادامه نقاط قوت هرکدام از این دو تلفن همراه را مرور می کنیم.

برتری های ایسوس ذن فون مکس پلاس:

  • کیفیت ساخت بهتر
  • نمایشگر بزرگ تر و روشن تر
  • سخت افزار نسبتاً قوی تر
  • امکانات بهتر برای عکاسی
  • دوربین ثانویه با لنز عریض
  • کیفیت صدای بهتر
  • شارژدهی بهتر
  • توانایی شارژ دستگاه های دیگر

برتری های ال جی Q6

  • ارگونومی بهتر
  • کنتراست و زاویه دید بهتر نمایشگر
  • کیفیت بالاتر دوربین اصلی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • sina zakeri
    sina zakeri | ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

    آخه این نشد که بررسی ... کسانی که ال جی دستشون گرفتن خوب میفهمن چی میگم . شاید از نظر اسمی کانفیگ گوشی ها پایین تر باشه ولی نمی دونم این شرکت چیکار می کنه کیفیت و عملکرد سخت افزاری گوشی هاش خیلی بهتر از هم رده هاش میشه.

    • Dandelions
      Dandelions | ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

      به نظر من هم کیفیت محصولات ال جی نسبت به برندهای دیگه خیلی بهتره. چه تو میان رده ها و چه تو پرچمدارها اگه یه نگاه بندازی می بینی که تو رنچ گوشی های ارزون تعداد مخصولات ال جی بیشتره. مضاف بر اینکه جدیدا داره امکانات نرم افزاری تلفن های پرچمدارش رو تو میان رده ها و گوشی های ارزون میذاره تا مردم بیشتری بتونن از امکانات انحصاری گوشی های پیشرفته استفاده کنن و محدود به یه رنج خاص نباشه. از نظر سخت افزاری هم همین طور. مثل نمایشگر بزرگ با نسبت تصویر 18:9 از نوع FullVision

  • Hello
    Hello | ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

    برخلاف جمع بندی بنظرم فقط اسم ال جی و طراحی مدل کیو6 می ارزه به کل اون گوشی کتلتی ایسوس!! آخه چیه ساخته مثل پاره آجر میمونه و گوشی الجی خیلی سرتر هست از همه لحاظ

  • m_sh
    m_sh | ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

    مقایسه عالی بود لطفا گوشی های بیشتری مقایسه کنید?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی