ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میکرو ربات
تکنولوژی

محققان میکرو ربات هایی را برای انتقال دارو به نقاط مختلف بدن توسعه داده اند

تا چند سال قبل عبارتی مثل «میکرو ربات حامل دارو» شبیه نام یک فیلم علمی تخیلی به نظر می رسید اما محققان دانشگاه Purdue میکرو ربات هایی را توسعه داده اند که با بهره گیری از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

تا چند سال قبل عبارتی مثل «میکرو ربات حامل دارو» شبیه نام یک فیلم علمی تخیلی به نظر می رسید اما محققان دانشگاه Purdue میکرو ربات هایی را توسعه داده اند که با بهره گیری از میدان های مغناطیسی از چنین قابلیتی بهره می برند.

آخرین دستاورد دانشگاه Purdue که در اکثر رشته‌های مهندسی در بین 10 دانشگاه برتر آمریکا قرار دارد، ربات هایی به شکل دمبل و با اندازه 400 تا 800 میلیونیوم متر است که روی دو قسمت انتهایی خود غلت می خورند.

میکرو ربات
سایز میکرو ربات نسبت به یک سکه

انرژی این حرکات از طریق میدان های مغناطیسی تامین شده و امکان جابه جایی روی سطوح ناهموار از قبیل فرورفتگی ها و برجستگی را فراهم می کند. «دیوید کاپارللی»، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک Purdue و مدیر این پروژه می گوید:

مزیت اصلی این پروژه استفاده از خواص مغناطیسی یک ربات برای حرکت دادن آن در سطوح سخت، نرم و چسبانک فارغ از خشک یا مرطوب بودن این سطوح است، چرا که نیروهای وارده به میکرو ربات ها از طرف سطح بسیار زیاد است و همین مساله طراحی یک ریز ربات را برای حرکت در چنین سطوحی بسیار دشوار می سازد.

بدنه میانی این ربات خالی است و می توان از آن برای ارسال دارو به نقاط مختلف بدن استفاده کرد. از آنجایی که دستگاه های MRI فعلی از قابلیت ایجاد میدان مغناطیسی برخوردار هستند، می توان از آنها به عنوان ابزار هدایت این میکرو ربات ها بهره برد.

کاپارللی می گوید که تحقیقات آنها تا کنون روی جابجایی ربات ها در سطوح و شرایط مختلف متمرکز بوده اما از این پس روی کنترل این ربات ها و انتقال مواد از طریق آن ها تمرکز خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی