ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استخراج لیتیوم از اقیانوس؛ راهکار محققان برای بزرگ ترین مشکل خودروهای الکتریکی

اگر قرار باشد اتومبیل های الکترونیکی جایگزین اتومبیل های مبتنی بر سوخت های فسیلی شوند، بشریت بیشتر از هر زمان دیگر به باتری های لیتیومی نیازمند است؛ و مشکل اینجاست که منابع معدنی لیتیوم بسیار ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

اگر قرار باشد اتومبیل های الکترونیکی جایگزین اتومبیل های مبتنی بر سوخت های فسیلی شوند، بشریت بیشتر از هر زمان دیگر به باتری های لیتیومی نیازمند است؛ و مشکل اینجاست که منابع معدنی لیتیوم بسیار محدودند. با این حال، محققان راهکاری بسیار عجیب برای حل این مشکل دارند؛ تبدیل کردن اقیانوس ها به معادن دوست‌دار محیط زیست.

محققان اخیراً از تکنیکی رونمایی کرده اند که با استفاده از فیلترهای ارگانیک فلزی (ساختارهایی شبیه به اسفنج با مساحت سطحی بسیار بالا) و روزنه هایی کوچکتر از نانومتر، لیتیوم یون ها را هنگام تصفیه، از آب اقیانوس جدا می کنند. این روش با تقلید از گرایش غشاهای سلولی به دی هیدراته و حمل کردن یون ها، لیتیوم مورد نیاز را هنگام تولید آب آشامیدنی استخراج می کند.

اگرچه مفهوم استخراج لیتیوم به روش های غیرمعدنی چندان موضوع تازه ای نیست، اما این روش تازه می تواند بسیار مقرون به صرفه و پاک باشد. در این روش، نیازی به افزودن مواد شیمیایی مضر (و غیر مقرون به صرفه) به آب نیست و به جای از بین بردن مناظر طبیعی برای استخراج مواد معدنی، کافی است تولیدکنندگان باتری به استقرار فیلترهای بیشتر در اقیانوس ها بپردازند.

پیش از آنکه این متد تازه به مرحله عملیاتی برسد، محققان باید کارایی آن در جهان واقعی را بیش از پیش بررسی کنند؛ با این حال، ملزومات و پیامدهای چنین روشی از همین حالا مشخص هستند. اگر مشخص شود که روش تازه محققان، در ابعاد گسترده هم مقرون به صرفه خواهد بود، قطعاً از این پس به لیتیوم بسیار بیشتری برای سوخت رسانی به اتومبیل های الکتریکی، موبایل ها و سایر دیوایس های باتری-محور دسترسی خواهیم داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی