ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موشک فالکون هوی و افزایش چشمگیر دسترسی به سیارک های قابل استخراج

استخراج منابع از سیارک ها، کاری بسیار سخت تر از رفتن صرف به فضا و برگرداندن سنگ هایی پر از پلاتینیوم به زمین است؛ در واقع برای تحقق این مهم، باید تجهیزاتی را روی ستارک ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

استخراج منابع از سیارک ها، کاری بسیار سخت تر از رفتن صرف به فضا و برگرداندن سنگ هایی پر از پلاتینیوم به زمین است؛ در واقع برای تحقق این مهم، باید تجهیزاتی را روی ستارک درست فرود آورد. به گفته یک اخترشناس، فالکون هوی، قدرتمندترین موشک جهان که دو هفته پیش توسط کمپانی اسپیس اکس ایلان ماسک به فضا فرستاده شد می تواند دورنمای استخراج منابع از اجرام فضایی را برای همیشه تغییر دهد.

مارتین الویس از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین می گوید که با ساخت موشک فالکون هوی «به جای چند صد سیارک، حالا ما هزاران سیارک در دسترس داریم که منابع ارزشمندی با خود حمل می کنند». برخی سیارک ها، منابعی طبیعی نظیر آب و فلزات سنگین همچون پلاتینیوم را شامل می شوند و بسیاری از سازمان ها و شرکت های فضایی مانند Planetary Resources امیدوارند که یک روز قادر به استخراج منابع این سیارک ها و بازگردانی آنها به زمین باشند. اما چالش های فراوانی در این راه وجود دارد که فرود آمدن روی سیارک، یکی از آنهاست.

محققان میزان دسترسی پذیر بودن سیارک ها را براساس تغییرات شتاب و با واحدی به نام «دلتا وی» اندازه گیری می کنند. این واحد اندازه گیری، برای بررسی میزان رانش مورد نیاز برای رسیدن از مدار پایینی زمین به مدار پیرامون یک سیارک مورد استفاده قرار می گیرد و براساس کیلومتر بر ثانیه سنجیده می شود. دلتا وی سیارک های مختلف می تواند بین 4 الی تقریباً 30 کیلومتر بر ثانیه متغیر باشد.

فالکون هوی

اگر فرض کنیم یک سیارک مقرون به صرفه، منابعی به ارزش 1 میلیارد دلار را در خود جای داده، احتمالاً اندازه ای شبیه به یک زمین فوتبال (100 متر) خواهد داشت؛ با این حال، تا امروز چندین نوع سیارک مختلف با منابع و ارزش های گوناگون شناسایی شده. سیارک های زیادی در فضای بیرون زمین وجود ندارند که اندازه ای بیشتر از 100 متر و دلتا وی اندک داشته باشند؛ در واقع تنها سه درصد از آنها با این معیارها سازگاری هستند.

اما الویس می گوید که فالکون هوی می تواند دلتا وی در دسترس بشر را تا چند کیلومتر بر ثانیه دیگر افزایش دهد و کاری کند تا قادر به استخراج منابع از 45 درصد از این سیارک ها باشیم. بدیهی است که فاکتورهای دیگری مانند توسعه تکنولوژی برای سفر به سیارک ها و بازگردانی منابع استخراج شده و مشکلات قانونی نیز در تحقق این رویا نقش دارند، اما شکی نیست که نوع بشر حالا یک گام دیگر به داستان های علمی-تخیلی محبوب خود نزدیک تر شده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

    استخراج منابع از سیارک‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها
    (عنوان خبر جدید از خبرگزاری‌های داخلی) ?

مطالب پیشنهادی