ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Street Fighter V Arcade Edition؛ مشت آهنین

استریت فایتر 5 به تنهایی بازی خوبی نبود و این موضوع را درصد زیادی از کاربران و طرفداران قدیمی این سری نیز قبول دارند. بازی از نظر کمبود محتوا به قدری مشکل داشت که بیشتر، ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

استریت فایتر 5 به تنهایی بازی خوبی نبود و این موضوع را درصد زیادی از کاربران و طرفداران قدیمی این سری نیز قبول دارند. بازی از نظر کمبود محتوا به قدری مشکل داشت که بیشتر، شما را به یاد نسخه های رایگانی که پیش از عرضه رسمی بازی در دسترس کاربران قرار می گیرند می انداخت.

یکسال بعد، بعد از آن که کپکام متوجه به حاشیه رانده شدن سری استریت فایتر به عنوان یکی از نام های اصلی سبک مبارزه ای توسط عناوین جدیدتری همچون قسمت دوم از سری Injustice شد، تصمیم گرفت تا محتوای جدیدی را با نام Street Fighter V Arcade Edition به بازار عرضه کند که حتی می توان آن را عنوانی مستقل و جدا نسبت به نسخه اصلی دانست.

Street Fighter V Arcade Edition دقیقاً همان چیزی است که قسمت پنجم در ابتدا باید می بود. در ادامه این متن جدا از بررسی بازی به این سوال پاسخ خواهیم داد که سری استریت فایتر با این محتوا، تا چه حدی می تواند دوباره به روز های اوج خودش نزدیک شود.

نبرد تاریخی

داستان این نسخه بین قسمت های سوم و چهارم این سری روایت می شود. Shadaloo قصد دارد تا با فرستادن چند ماهواره به جو زمین، دست به خراب کاری زده و جهان را در وحشت فرو ببرد. در همین زمان، قهرمان های قدیمی سری استریت فایتر مانند، Ken و Chun Li متحد می شوند تا از به وقوع پیوستن خرابی بزرگ جلوگیری کنند. نویسندگان بازی از همین بهانه استفاده کرده و مبارزان جدید بازی را به عضویت تیم نجات دهنده زمین در می آورند.

  • سازنده: کپکام
  • ناشر: کپکام
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، پی سی، دستگاه آرکید
  • پلتفرم بررسی: پلی استیشن 4

در مجموع، یک داستان کلی برای بازی در نظر گرفته شده و داستان های کوچک تری نیز برای بعضی از شخصیت ها وجود دارند. بخش آرکید بازی نیز حاوی قصه ای جدا برای هر کاراکتر خود است که داستان های این قسمت به وسیله پنل های کامیک روایط می شوند.

Street Fighter V Arcade Edition

نمی توان به داستان تکراری نجات دنیا دل بست و به ستایش از قصه استریت فایتر 5 پرداخت. پیچش های داستانی بازی نیز به کلیشه ای ترین شکل ممکن اتفاق افتاده و به هیچ عنوان هیجان انگیز نیستند. البته شما هم قرار نیست تا زمان زیادی را صرف دنبال کردن داستان Street Fighter V Arcade Edition کنید و قصه بازی بهانه ای برای شکل گیری مبارزات است.

در این بخش تنها می توان به طراحان پنل های کامیکی که در بازی در نظر گرفته شده اند آفرین گفت که کار خودشان را با ظرافت بسیار بالایی انجام داده اند. همه کامیک های درون بازی، با هنرمندی بالایی طراحی شده و به خوبی کنار یکدیگر قرار داده شدند و حتی دنبال کردن آن ها جدا از روند اصلی بازی نیز، کار هیجان انگیزی محسوب می شود.

از بخش داستانی که بگذریم، سرانجام به کاراکترهای بازی می رسیم که بزرگ ترین تفاوت این نسخه نسبت به Street Fighter V محسوب می شوند. 29 کاراکتر در بازی در دسترس شما قرار دارند که چینش کامل تری را در مقایسه با استریت فایتر 5 با 16 کاراکتر، ارائه می دهند.

جدا از شخصیت های قدیمی استریت فایتر، هشت کاراکتر جدید نیز به بازی اضافه شده اند. باید سازندگان بازی را به خاطر سیاستی که در اضافه کردن کاراکتر های جدید به خرج داده اند، تحسین کرد. جدا از آن که طراحی و شخصیت پردازی این کاراکترها جذابیت بالایی دارد، استایل و سبک مبارزه آن ها نیز به گونه ای است که افرادی را که تجربه ای در سری استریت فایتر ندارند را نیز حتی به مبارزانی حرفه ای تبدیل کرده و مسابقات را برای آن ها نیز هیجان انگیز تر می کند.

Street Fighter V Arcade Edition

وضعیت بالانس شخصیت ها نیز کاملاً مناسب بوده و در طول بازی قطعاً به استفاده از مبارزان زیادی روی خواهید آورد و انتخاب های شما به کاراکترهای معروف همچون ریو و آکوما خلاصه نخواهد شد.

استریت فایتر به شرط پول

با بالا رفتن هزینه ساخت بازی های بزرگ، پرداخت های درون برنامه ای به یکی از مهم ترین قسمت درصد زیادی از بازی های بزرگ تبدیل شده و استریت فایتر 5 نیز از این قضیه جدا نیست. با وجود آن که تعداد کاراکترهای رایگان حاضر در بازی منطقی و قابل ستایش است، استیج های Street Fighter V Arcade Edition هنوز با قیمت بالایی به فروش می رسند.

مشکل آن جا حاد می شود که بازی به نوعی شما را مجبور به استفاده از پول واقعی می کند. ارزش پول درون بازی که با پیروزی در مبارزات به دست می آورید، در مقایسه با قیمت آیتم هایی که در این اثر قرار دارند، کم بوده و به نوعی برای دسترسی به محتوای بیشتر، باید به استفاده از پول واقعی بپردازید.

حتی لباس اضافی برای شخصیت ها نیز نیاز به پرداخت پول واقعی آن هم با مبلغی بالا دارد که برای عنوانی با قیمت 40 دلار، اصلا منطقی نیست.

Street Fighter V Arcade Edition

پول درون بازی نیز به وسیله Level Up شدن شخصیت مورد نظر شما، شرکت در چالش های هفتگی و مسابقات آنلاین به دست می آید حالت Extra Battle نیز در بازی به عنوان یک بخش جدید برای خرج کردن پول وجود دارد.

با استفاده پول بازی که Fight Money نام دارد، توانایی ورود به برخی از چالش های بازی را پیدا کرده و در صورت پیروزی در این چالش ها، امتیاز تجربه کسب می کنید و اگر شکست بخورید، تمام پول شما به هدر خواهد رفت که این موضوع نیز در نوع خود کمی عجیب به نظر می رسد.

اما از مشکلات پرداخت درون برنامه ای که بگذریم، Street Fighter V Arcade Edition تغییراتی اساسی نسبت به نسخه ابتدایی بازی داشته است. یکی از مهم ترین تغییرات، به اضافه شدن مکانیک هایی تحت نام (v) بر می گردد.

هر کدام از شخصیت ها حرکتی به نام V- Skill دارند و در صورت استفاده از آن، نوار دیگری به نام V-Gauge پر می شود.  بعد از پر شدن این نوار، با فشردن دو دکمه به صورت همزمان، V-Trigger فعال می شود که باعث قدرتمند تر شدن شخصیت شما در مبارزه خواهد شد.

این نوار به نوعی و در همان قالب استریت فایتر، بازی را سینمایی تر کرده و سرعت مبارزات را بیشتر از گذشته کرده اند. بسیاری از المان های استریت فایتر 4 مانند حرکات الترا نیز این بار با اسمی متفاوت دوباره در بازی حضور دارند.

 

Street Fighter V Arcade Edition

به طور کلی، در استریت فایتر 5 با مبارزات سریع و روان و لذت بخشی روبرو بودیم که در Street Fighter V Arcade Edition حتی بهتر از گذشته نیز شده اند.

بعد از حالت تک نفره و آفلاین بازی، بخش آنلاین نیز یکی از برگ های برنده این عنوان به شمار می رود. سه بخش Casual و Battle Lounge و در نهایت Ranked در بازی حضور دارند که نحوه برگزاری آن ها به طور کامل از اسمشان پیداست.

البته وصل شدن به سرورها هنوز با مشکلات زیادی همراه است و در بخش سنگینی مانند Battle Lounge که باید منتظر اتمام مسابقه حریفان بمانید، قطعاً با اینترنت داخلی، اذیت خواهید شد.

امکان کراس پلی بین دو پلتفرم بازی یعنی پلی استیشن 4 و پی سی نیز فراهم است و باید منتظر ماند و دید که این قابلیت که در چند سال اخیر به مبحثی جدی بین بازی سازان بزرگ تبدیل شده، تا چه حدی راه خود را به دیگر عناوین بزرگ باز خواهد کرد.

هنر در تاریخ

استریت فایتر و سبک هنری دو بعدی آن سال های زیادی می شود که طرفداران انبوهی را به تجربه این سری کشانده است. استایل دو بعدی بازی در این قسمت به تکامل یافته ترین حالت خود رسیده و شاهد مبارزات دو بعدی با پس زمینه محرک سه بعدی در بازی هستیم.

باگ گرافیکی خاصی نیز در بازی به لطف استفاده از موتور Unreal Engine 4 دیده نمی شود و طراحی هنری و فنی Street Fighter V Arcade Edition نیز بسیار چشم نواز است.

Street Fighter V Arcade Edition

موسیقی حاضر در بازی نیز با آن که امتیاز ویژه ای نسبت به سایر بخش ها محسوب نمی شود اما کار خود را در هیجان زده کردن شما برای انجام مسابقات، به خوبی انجام داده و فضای جالبی را خلق می کند.

در کل، Street Fighter V Arcade Edition را می توان یکی از بهترین نسخه های استریت فایتر تا به امروز و یکی از بهترین عناوین مبارزه ای در نسل هشتم دانست.

مبارزات هیجان انگیز در کنار کاراکترهای متنوع و بخش های زیادی که برای بازی کردن وجود دارند، این بازی را به یک اثر موفق خلق کرده اند و تنها این مشکلات بخش پرداخت درون برنامه ای، نسبتاً غیر منصفانه بازی است که شاید گهگاهی سوهان روحتان شود. البته شاید در نظر گرفتن این موضوع که این نسخه برای دارندگان استریت فایتر 5 رایگان است، تا حد زیادی این مشکل را نیز رفع کند.

  • مبارزات بالانس و هیجان انگیز
  • طراحی هنری فوق العاده
  • بخش های متنوع و ارزش تکرار بالا
  • تعداد زیاد شخصیت های قابل بازی
  • داستان نسبتاً آبکی
  • پرداخت های درون برنامه ای بیش از حد
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Py House
    Py House | ۲ اسفند ۱۳۹۶

    ترویج خشونت می کنیم و خشونت درو می کنیم ?

مطالب پیشنهادی