نگاهی به مهم ترین مراسم ها و آداب و رسوم سال نوی چینی

نگاهی به مهم ترین مراسم ها و آداب و رسوم سال نوی چینی

سال نوی چینی مهم ترین تعطیلی تقویم چینی است. جدا از آنکه این روز فرصتی برای جشن گرفتن و دور هم جمع شدن دوباره ی خانواده ها بوده، این جشن با مجموعه ای از آداب و رسوم و مراسم همراه است.

سال جدید چینی که سال سگ است از روز جمعه ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ و به عبارتی ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ آغاز شد.

در اینجا به توضیح مختصری درباره ی بعضی از مهم ترین سنت های سال نوی چینی می پردازیم.

شام خانوادگی

در شب سال نو خانواده ها معمولا برای خوردن شامی مفصل به دور هم جمع می شوند. چندین نوع غذای خانگی از جمله ماهی بخار پز طبخ می شود. سنت خوردن ماهی در سال نو ریشه در آن دارد که معادل چینی کلمه ی «اضافی» یا «سود» شبیه به معادل چینی کلمه ی «ماهی» است. به همین خاطر چینی ها اعتقاد دارند خوردن ماهی برای آن ها در سال جدید ثروت می آورد.

پاکت های قرمز

پاکت های قرمز هدایای نقدی هستند که اعضای ارشد خانواده به خویشاوندان جوان تر خود می دهند. این هدایا از چند دلار تا مبالغ بسیار بالا متفاوت است. این هدایا را معمولا بزرگترها به بچه ها و زوج های متأهل به اعضای جوان تر و مجرد خانواده می دهند. همچنین دادن این هدایا از طرف رئیس به کارمندان هم مرسوم است.

فشفشه و آتش بازی

جشن های سال نوی چینی را بدون وسایل آتش بازی نمی توان تصور کرد. فشفشه های سال نو رشته هایی از کاغذ قرمز پیچیده شده با باروت هستند که بعد از روشن شدن، تکه های کاغذ قرمز از آن بیرون می ریزد. طبق سنت ها، اعتقاد بر این است که صدای بلند این فشفشه ها ارواح شیطانی را می ترساند و آن ها را دور می کند. البته امروزه برای حفظ ایمنی شهروندان استفاده از فشفشه در بسیاری از شهرهای چین ممنوع شده است.

به علاوه، در اغلب شهرهای بزرگ چین مثل هنگ کنگ و شانگهای، نمایش آتش بازی بسیار زیبایی در نیمه های شب برای استقبال از سال نو اجرا می شود.

رقص شیر و اژدها

چینی ها اعتقاد دارند این رقص سنتی و رنگارنگ برایشان خوش شانسی می آورد. آن ها این رقص را در فضای بیرون، با همراهی طبل و سنج و گاهی هم به عنوان نمایشی خیابانی اجرا می کنند. رقص اژدها توسط گروهی از رقصنده های آکروباتیک و رقص شیر تنها توسط دو رقصنده انجام می شود.

انجام تزئینات

با نزدیک شدن سال نوی چینی، می توانید تزئینات قرمز رنگ را در همه ی خیابان ها، ویترین مغازه ها و خانه ها ببینید. رنگ قرمز در همه جا وجود دارد چون در فرهنگ چینی این رنگ را با ثروت و خوش شانسی مرتبط می دانند. فانوس های قرمز در خیابان ها آویزان می شوند و درها و پنجره ها با پوسترها و کاغذهایی حاوی علامت ها یا عبارات خوش یمن تزئین می شوند. گره های چینی، گلدان های میوه ی کام کوات و درخت های پرتقال هم از تزئینات مرسوم سال نوی چینی هستند.

نظافت خانه

در روزهای نزدیک به سال نو، خانواده های چینی خانه هایشان را به طور کامل تمیز می کنند. آن ها با پاک کردن پنجره ها، جارو زدن خانه و گرفتن گرد و غبار اثاثیه، برای سال جدید آماده می شوند و خانه هایشان را از بخت بد سال گذشته پاک می کنند. اما در روز سال نو گردگیری را کنار می گذارند چون اعتقاد دارند ممکن است خوش شانسی را از خانه هایشان پاک کند.

خوردن نیانگائو، پرتقال های ماندارین و دامپلینگ

در شمال چین، دامپلینگ (نوعی کوفته) از خوراکی های پرطرفدار سال نو است. در جنوب چین هم خوردن نیانگائو مرسوم است؛ نوعی قرص جویدنی که از برنج چسبنده تهیه می شود. پرتقال های ماندارین هم از خوراکی های مرسوم سال نوی چینی هستند که آن را نمادی از خوش شانسی می دانند.

بازارهای سال نو

با نزدیک شدن سال نو، بازارهای خیابانی که تزئینات، پاکت های قرمز، اسباب بازی، لباس و وسایل خرده ریز می فروشند مملوء از شور و هیجان می شوند. در شهرهای هنگ کنک و ماکائو که سنت هدیه دادن گل در سال نو در آن ها مرسوم است، بازارهای خیابانی پر از گل و گلدان می شوند. گل هایی مثل ارکیده، نرگس و گل صد تومانی به دلیل اعتقادی که در مورد خوش یمن بودن آن ها وجود دارد پرطرفدار هستند.

دعا در معابد

معابد چینی در این زمان از سال شلوغ ترین روزهای خود را سپری می کنند. عابدان معمولا در سومین روز سال نو به معابد می روند تا عود روشن کنند و از خدایان طلب برکت و خوش شانسی در سال پیش رو کنند. در حیاط بسیاری از معابد بزرگ هم رقص شیر و اژدها برگزار می شود.

خرید کردن

به لطف حراج های سال نو در این مدت رونق زیادی در بخش خرده فروشی به وجود می آید. در نزدیکی روز سال نو، تخفیف ها بیشتر می شوند، مثل تخفیفی که برای اجناس بهاره در نظر گرفته می شود.

منبع: theculturetrip
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود