ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فوتون
علمی

توسعه شکل جدیدی از نور که نوید پردازش سریع اطلاعات را به ارمغان می آورد

به تازگی محققان دانشگاه MIT و هاروارد آمریکا شکل جدیدی از نور را توسعه داده اند، که نوید پردازش اطلاعات با سرعت بسیار بالایی را به همراه می آورد. فوتون بسته های كوچك و پر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۵

به تازگی محققان دانشگاه MIT و هاروارد آمریکا شکل جدیدی از نور را توسعه داده اند، که نوید پردازش اطلاعات با سرعت بسیار بالایی را به همراه می آورد.

فوتون بسته های کوچک و پر انر‍ژی شکل هنده نور هستند که معمولا برهم کنشی ندارند اما این تیم تحقیقاتی توانستند فعل و انفعالی میان گروه هایی از فوتون ها بوجود آورده و حجم آنها را افزایش دهند. «والدان وولتیک»، از اساتید فیزیک MIT روش انجام کار را بدین صورت شرح می دهد:

ما ابری از اتم های «روبیدیم» را به قدری سرد کردیم که ذرات آن به حالت ایستا درآمدند، سپس پرتویی از لیزر خفیف را به آن تابانده و فوتون های آن را در ابر روبیدیم اندازه گیری کردیم.

نتایج این آزمایش نشان می دهد که فوتون ها با یکدیگر پیوند برقرار کرده و در نتیجه افزایش حجم، 100 هزار برابر کندتر از حالت عادی حرکت کرده اند. فوتون

بر این اساس همچون زمانی که اتم های اکسیژن با یکدیگر پیوند برقرار کرده و مولکول های O2 و O3 را تشکیل می دهند، میان فوتون ها نیز پیوند های دو و سه گانه برقرار شده است.

اگرچه تشکیل نوع جدیدی از نور می تواند به اندازه کافی جالب باشد اما در عین حال کاربردهای زیادی را نیز به همراه دارد. برای مثال نور یکی از بهترین راه های انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی است اما چون فوتون های آن با یکدیگر واکنشی ندارند نمی توان از آن برای محاسبات استفاده کرد. بنابرین پیش نیاز محاسبات کوانتوم با استفاده از نور، برهم کنش میان فوتون ها است و این همان چیزی است که این گروه به آن دست پیدا کرده اند.

یکی دیگر از کاربردهایی که در کوتاه مدت امکان دستیابی به آن وجود دارد توسعه ترانزیستورهای نوری است که در آن فوتون ها بر یکدیگر تاثیر می گذارند و به همین خاطر سریع تر از مدل های فعلی بوده و انرژی کمتری نیز مصرف می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی