ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

8 نکته که پیش از بازی کردن Metal Gear Survive باید بدانید

هر چند وقت یک بار پیش می آید که ماهیت یک محصولی، فارغ از کیفیت آن، داد و هوار مردم را در می آورد. نیازی به گفتن مثال های مختلف نیست؛ Metal Gear Survive دقیقاً ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

هر چند وقت یک بار پیش می آید که ماهیت یک محصولی، فارغ از کیفیت آن، داد و هوار مردم را در می آورد. نیازی به گفتن مثال های مختلف نیست؛ Metal Gear Survive دقیقاً چنین شرایطی دارد.

درگیری یکی از معروف ترین بازیسازهای جهان یعنی هیدئو کوجیما با ناشر بازی هایش یعنی شرکت کونامی، تا یک الی دو سال پیش از موضوعات داغ صنعت بازی های ویدیویی بود. بهتر است وارد جرئیات نشده و به ذکر یک خلاصه از اتفاقات رخ داده بسنده کنیم:

هیدئو کوجیما که به واسطه سری بازی های ویدیویی متال گیر سالید توانست نام خود را وارد لیست بهترین بازیسازان تاریخ کند، هنگام ساخت پنجمین نسخه از سری متال گیر سالید یعنی فانتوم پین، با ناشر بازی به مشکل برمی خورد. چنین مشکلاتی معمولاً طبیعی است، اما برای کوجیما و کونامی به حدی بزرگ می شود که بعد از انتشار بازی فانتوم پین، کوجیما و تیم بازی سازی اش از زیر سایه شرکت کونامی در می آیند درحالیکه دیگر نمی توانند بازی متال گیر سالید بسازند؛ تمام حقوق مربوط به دو برند متال گیر سالید و متال گیر متعلق به ناشر آن یعنی کونامی است.

حالا استودیو کوجیما پروداکشنز به رهبری خود هیدئو کوجیما، در حال ساخت یک بازی انحصاری برای کنسول پلی استیشن 4 به نام Death Stranding است که شرکت سونی وظیفه نشر را برعهده دارد. در طرف دیگر، کونامی تصمیم می گیرد از نام «متال گیر» استفاده کرده و یک بازی ویدیویی براساس دنیای متال گیر ولی بدون خالقش بسازد و آن هم چیزی نیست جز بازی Metal Gear Survive.

این متن قصد ندارد درباره موضوع بین هیدئو کوجیما و کونامی، بازی دث استرندینگ و حتی متال گیر سوروایو قضاوت کند، اما شاید با خواندن این دو پاراگراف و لینک های گذاشته شده دید بهتری نسبت به جمله اول متن پیدا کرده باشید.

متال گیر سوروایو درباره چیست؟ چه ربطی به دنیای بازی متال گیر سالید ساخته کوجیما دارد؟ آیا با یک متال گیر سالید طرف هستید، یا تنها عنوانی که برای فروش بیشتر از نام متال گیر استفاده می کند؟ با وجود آنکه جواب سوال آخر تقریباً مشخص شده، اما در ادامه دید کاملاً مناسبی نسبت به این بازی خواهید داشت و انتظاراتتان با گذشته کمی تغییر پیدا خواهد کرد. با دیجیاتو همراه باشید.

سیاهچاله، جهان موازی، زامبی، و ... همین.

شروع داستان بازی دقیقاً بعد از وقوع اتفاقات بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes است؛ زمانی که پایگاه مادر در حال نابودی است و دو شخصیت اصلی بازی یعنی بیگ باس و کازوهیرا میلر توانستند از مهلکه فرار کنند. متاسفانه، بقیه افراد پایگاه مادر همانند این دو آنقدر خوش شانس نبودند و همانجا ماندند. بدشانسی زمانی بیشتر می شود که شدت انفجار پایگاه مادر به حدی عظیم بود که در همان حین یک سیاهچاله به وجود می آید و همه چیز را با خود می بلعد و بازماندگان را وارد یک جهان موازی می کند که در آن زامبی ها وجود دارند.

تا به حال Ground Zeroes را تجربه نکرده اید؟ هیچ اطلاعی درباره دو شخصیت بیگ باس و کازوهیرا میلر ندارید؟ هیچ وقت سمت سری متال گیر سالید نرفته اید؟ مهم نیست؛ داستان بازی هیچ ربطی به نسخه های قبلی ندارد.

از اتفاقات رخ داده در اول بازی متعجب شده اید؟ فکر می کنید وقایع رخ داده به دنیای متال گیر سالید مرتبط است؟ نه سیاهچاله، نه زامبی ها و نه جهان های موازی هیچ وقت جایی در دنیای متال گیر نداشته اند ... و بله، قشر عظیم گیمرها همانند شما از وقایع اول بازی تعجب زده شده اند.

آیا داستان بازی همین است؟ بله و قرار نیست وارد خط داستانی خاصی شوید. همانطور که تا حالا متوجه شدید، بازی متال گیر سوروایو تقریباً داستان ندارد و نمی خواهد هم داشته باشد. هدف اصلی متال گیر سوروایو روی گیم پلی و بخش چند نفره بازی است.

نگران نباشید؛ در خط داستانی اصلی سری متال گیر سالید دخل و تصرف نخواهد شد

سری متال گیر سالید به داستان های مغرپخت، شخصیت های پیچیده و جذاب، صحنه های سینمایی فک برانداز و تکنیک های داستان سرایی حرفه ای معروف است. در واقع موارد گفته شده جزو شناسنامه این بازی به حساب می آیند یعنی با خواندن نام متال گیر، ناخودآگاه داستان فوق العاده بازی یادآور گیمر می شود.

متال گیر سوروایو دقیقاً متضاد جوهره این سری عمل می کند و با توجه به ماهیت غیرداستانی اش، به هیچ وجه قصد دستکاری در خط داستانی سری متال گیر سالید را ندارد. در واقع متال گیر سوروایو نوعی اسپین آف به حساب می آید که تمرکز بسیاری روی بخش چندنفره دارد.

خوشبختانه کونامی متوجه است که نباید دست رو نقاط حساس بگذارد؛ در غیر این صورت حجم عظیمی از انتقادات به شرکت روانه خواهد شد.

دو تفاوت بزرگ متال گیر سوروایو با دیگر متال گیرها؛ سعی کنید زنده بمانید، و برای زنده ماندن همکاری کنید

شاید اتمسفر بازی، نوع دوربین و نحوه کنترل شخصیت برایتان متال گیر سالید 5 را تداعی کند، اما رسالت متال گیر سوروایو همانند پدران خود در مخفی کاری نیست. در این بازی شما باید زنده بمانید، و برای زنده ماندن باید با یاران خود همکاری کنید. خود سازندگان در این باره توضیح می دهند که می خواهند نوعی مخفی کاری تیمی در بازی پیاده سازی کنند و باید دید این مهم تا چه حد خوب پیاده سازی خواهد شد.

فاکتورهایی همچون گشنگی و تشنگی، مقدار باری که حمل می کنید و میزان اکسیژن در محیط های سمی زنده ماندن یا مردنتان را مشخص می کند و در هر لحظه باید به فکر رسیدن به خود باشید. المان های سبک بقا بخش مهمی از متال گیر سوروایو را تشکیل می دهد که تا به حال در این سری دیده نشده.

در بسیاری از مواقع پیش می آید که در یک پناهگاه قرار دارید و حجم عظیمی از زامبی ها به شما حمله می کنند. هدف شما این است که با همکاری تیمی همه آن ها را از پا در آورید. متاسفانه در فاز بتا مشاهده شده حتی قابلیت تعویض اسلحه یا مهمات را نیز با همیارانتان ندارید و بازی امکان دارد در زمینه پیدا کردن منابع حالت رقابتی بگیرد تا همکاری.

برای تجربه بازی باید دائم به اینترنت متصل باشید؛ حتی در بخش تک نفره

متال گیر سوروایو هم از بخش تک نفره و هم چند نفره پشتیبانی می کند. در حالت چند نفره شما باید با سه نفر دیگر یک تیم تشکیل داده و اگر می خواهید بازی را تک نفره دنبال کنید، سه یار هوش مصنوعی با شما خواهند بود که می توانید با فرمان دادن، آن ها را کنترل کنید.

در هر دو صورت، اتصال دائم به اینترنت امری اجباری است. منطق پشت این موضوع در ایجاد تعادل بین بخش تک نفره و چندنفره، و انتقال منابع، وسایل و اسلحه بین این دو حالت خلاصه می شود. متاسفانه منطق به کار رفته شده، چندان منطقی نیست.

پناهگاه بسازید، منابع جمع کنید، اسلحه و وسایل مختلف بسازید

المان های بقا تنها به زنده ماندن خلاصه نمی شود؛ جمع آوری منابع و ترکیب منابع با یکدیگر از ارکان اصلی متال گیر سوروایو به حساب می آیند. تقریباً هر شی در بازی قابل جمع آوری است؛ از بطری خالی گرفته تا صندلی یا یک کاسه کوچک در بازی کاربرد دارند و می توانید در میزهای کار مخصوص، آن ها را با یکدیگر ترکیب کرده و وسایل کاربردی بسازید.

متال گیر سوروایو دقیقاً متضاد جوهره این سری عمل می کند

با منابع موجود می توانید اسلحه های مختلف بسازید، آن ها را ارتقا دهید و یا برای اسلحه خود مهمات تامین کنید؛ زیرا مهمات در بازی به شدت کم است و بیشتر مواقع باید با سلاح سرد به جنگ دشمنان بروید. از تبر گرفته تا چکش بزرگ و ساطور همه جزو سلاح سرد بازی هستند که برای سلاخی زامبی ها استفاده می شوند.

بخش مهم دیگر بازی مربوط به پناهگاه شما است که همانند بازی های استراتژی، می توانید محل هر اشیا یا دیوار یا هر چیزی مربوط به پناهگاه را خودتان مشخص کنید یا ارتقا دهید. ساخت پناهگاه باید به دقت انجام شود تا در موقع دفاع، معماری پناهگاه سپر جانتان باشد.

بازگشت دو اسلحه محبوب سری متال گیر سالید با کاربردی متفاوت؛ فولتون کانِن و والکر گیر

در بازی فانتوم پین دو اسلحه بسیار معروف وجود داشت که با کمی تغییرات، وارد متال گیر سوروایو شدند.

با فولتون کانن که می توانستید دشمنان و یا حیوانات را با یک بالون، در هوا معلق کنید حالا کاربرد مهم تری به خود گرفته؛ کافی است یک حیوان را با بالون در هوا معلق کنید تا موج زامبی ها به حیوان حمله ور شوند و گیر تله شما بیافتند. می توانید در نقاط بحرانی چندین تله بگذارید تا به محض آمدن زامبی ها در هوا معلق شوند، سپس به آن ها شلیک کنید.

والکر گیر که نوعی ربات دوپا به حساب می آید، علاوه بر داشتن تیربار و توانایی سلاخی دست جمعی زامبی ها، توانایی زدن ضربات با پا و رفتن از نقطه ای به نقطه ای دیگر بدون آسیب دیدن را دارد. هر دوی آن ها می توانند جذابیت بازی را زیاد کنند و مورد دوم بیشتر همانند وسیله نجات می ماند.

گرافیک بازی اصلاً در سطح خوبی نیست؛ پشتیبانی از دو کنسول پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس

اگر عکس ها و تریلر بازی متال گیر سوروایو را مشاهده کنید، اولین چیزی که امکان دارد شما را اذیت کند گرافیک به شدت خشک و بی روح بازی است. درست فکر می کنید؛ قضاوت از روی چند ویدیو و عکس کار درستی نیست اما در نسخه بتا نیز شاهد چنین وضعیتی بودیم و فاصله بین نسخه بتا و زمان انتشار نیز آنقدر زیاد نیست که موضوع برطرف شود.

ایده پشت متال گیر سورایو ایده بدی نیست و پتانسیل آن را دارد که به یک اثر سرگرم کننده تبدیل شود.

گرافیک بازی شباهت بسیاری به متال گیر سالید 5 دارد، با این تفاوت که ذوق هنری در بازی تقریباً دیده نمی شود. زامبی ها شبیه کلیکر در لست آو اس هستند و متاسفانه تا حالا تنها دو نوع زامبی در بازی دیده شده که می تواند ضربه بدی به تجربه بازی بزند.

با این اوصاف سازندگان اعلام کردند که روی دو کنسول پلی استیشن 4 پرو ایکس باکس وان ایکس تجربه بهتری خواهید داشت. رزولوشن بالاتر و افزایش کیفیت بافت ها نیز جزو ملزمات پشتیبانی از این دو کنسول به حساب می آیند که بعید به نظر می رسد تجربه کاملاً متفاوتی برایتان داشته باشد.

آیا متال گیر سوروایو می تواند زنده بماند؟

زمان کوتاهی به عرضه جهانی بازی مانده و تا مدتی دیگر نمرات بازی منتشر خواهد شد. با این اوصاف باز هم می توان یک پیش بینی درستی نسبت به وضعیت این فرزند ناتنی سری متال گیر داشت.

اگر عبارت متال گیر از سری بازی حذف می شد، بازخورد مردم نسبت به بازی کاملاً حالت عادی به خود می گرفت و اعتراضات آنان کاهش پیدا می کرد. شرکت کونامی به دلیل محبوبیت نام متال گیر قصد فروش محصول جدید خود را دارد و فرقی نمی کند محتوای بازی مرتبط با جوهره متال گیر سالید باشد یا خیر.

اما ایده پشت متال گیر سورایو ایده بدی نیست و پتانسیل آن را دارد که به یک اثر سرگرم کننده تبدیل شود. اگر سازندگان بتوانند یک اثر استاندارد و بدون اشکال تحویل مخاطب دهند، بار به شدت سنگین از روی شرکت کونامی برداشته و از حجم عظیم انتقادات کاسته خواهد شد.

در هر صورت به هیچ وجه با ذهنیت یک بازی متال گیر سالید سمت این بازی نروید. اگر به شدت از وقایع رخ داده برای متال گیر سالید متاثر هستید و نسبت به سوروایو حس تنفر دارید، عینک قضاوت خود را بردارید؛ شاید واقعاً با اثر سرگرم کننده ای روبرو شدید. به هر حال باید تا زمان انتشار نمرات منتظر ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی