ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی This War of Mine؛ سرانجام هیچکس باقی نماند

جنگ یکی از مهم ترین موضوعاتی بوده که بشر در طول تاریخ با آن دست و پنجه نرم کرده است. در طول سالیان دراز، نحوه جنگیدن انسان ها به دلایل مختلفی تغییر کرده؛ از جنگ ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

جنگ یکی از مهم ترین موضوعاتی بوده که بشر در طول تاریخ با آن دست و پنجه نرم کرده است. در طول سالیان دراز، نحوه جنگیدن انسان ها به دلایل مختلفی تغییر کرده؛ از جنگ های ایدئولوژیک گرفته تا جنگ بر حفظ مرز رسمی یا مسائلی دیگر. فارق از این موضوعات، جنگ در طول تاریخ همیشه یک قربانی اصلی داشته و آن زندگی مردمی است که در مناطق جنگ زده، با این واقعیت دست و پنجه نرم می کنند؛ واقعیتی که در This War of Mine یا «این جنگ من» به صورت زیبایی به تصویر کشیده می شود.

مدتی از انتشار این بازی می گذرد و حال تمام دنیا This War of Mine را به عنوان راهنمای مناسبی برای شناخت وضعیت مردم عادی در جنگ می شناسند. به بهانه انتشار نسخه فارسی این بازی روی کلاینت ایرانی هیولا با نام «این جنگ من» در ادامه این مطلب نگاهی به این موضوع خواهیم داشت که چرا و چگونه، این اثر می تواند جدا از الگوی خوبی برای شناختن جنگ، الگوی بهتری برای بازی سازان مستقل داخلی باشد.

به نام جنگ

اروپای شرقی، اواخر قرن پیش درگیر مشاجره های سیاسی زیادی بود که بسیاری از آن ها تبدیل به جنگ های چریکی و خیابانی می شدند. این دست جنگ ها به نوعی الگوی سازندگان This War of Mine بوده و ما در بازی کنترل گروهی از افراد را بر عهده خواهیم گرفت که با جنگ شهری وحشتناکی دست و پنجه نرم می کنند و درون جنگ گیر افتاده اند.

با وجود آن که توضیح خاصی در مورد زمان و مکان وقوع جنگ داده نمی شود، حس و حال سرد بازی و محیط هایی که در آن به تجربه This War of Mine می پردازیم، به خوبی تداعی کننده کشورهایی نظیر صربستان و منطقه هایی نظیر آن است.

  • سازنده: 11bit Studios
  • ناشر: فن افزار (در ایران)
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، پی سی، اندروید، ای او اس
  • پلتفرم بررسی: پی سی (نسخه هیولا)

چند شخصیت ثابت در بازی حضور دارند که هر کدام از آن ها چند خطی شخصیت پردازی شده و مهارت خاصی دارند. البته نمی توان این افراد را شخصیت های اصلی بازی دانست. به نظر می رسد که خود سازندگان بازی از روی عمد سعی نکرده اند تا شخصیت پردازی خاصی برای این افراد قائل شوند تا بتوانیم با شخصیت اصلی بازی که همان جنگ و ویرانی های آن است، بیشتر و بهتر ارتباط برقرار کنیم.

به نوعی تمام شخصیت های درون بازی بی اهمیت هستند و این بی اهمیتی به خوبی به ما نشان می دهد که تاوان پس دادن در جنگ، برای هیچ قشر و فرد خاصی تفاوت زیادی ندارد. از آشپز ماهر گرفته تا ورزشکار حرفه ای، نقطه ضعف به خصوصی دارند که جنگ بتواند به آن قسمت، ضربه جبران ناپذیری وارد کند.

البته تم خاکسری This War of Mine نشان از عدم وجود احساس در این بازی نیست. صحنه های عاطفی زیادی در بازی به وقوع می پیوند که همه آن ها به جنگ گره خورده اند.

در بسیاری از بخش های داستانی مجبور می شوید که به دزدی از سایر جنگ زده ها بپردازید، این کار جدا از فردی که این عمل را انجام داده، روی تمام افراد گروه شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

افراد از سختی جنگ خسته و دلسرد می شوند و بیماری های سخت بیشتر از جسم، روح آن ها را به سختی به زمین می زند. در طول مدت محاصره جدا از وحدتی که باید بین اعضای تیم شما برقرار باشد، موقعیت های زیادی پیش خواهد آمد که می توانید به دیگر افراد کمک کنید.

سناریوهای زیادی برای چنین درگیری های احساسی سنگینی در بازی تعبیه شده است. برای مثال در یکی از آن ها، پزشکان در بیمارستان متروکه هنوز برای درمان بیماران تلاش می کنند، شما به راحتی می توانید داروهای زیادی را از بیمارستان به سرقت ببرید و اهالی بیمارستان و پرستاران نیز در مقابلتان تا حدود زیادی بی دفاع خواهند بود. در مقابل می توانید به کمک پزشکان پرداخته و با معامله دارو با آن ها، جان افرادی را نجات دهید.

This War of Mine

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، هر کاری در بازی عواقب خاص خودش را به دنبال خواهد داشت و اگر دفعه بعد با بدن زخمی و خسته به بیمارستان برگردید، پزشکان تلاش می کنند تا زخم شما را درمان کرده و به شما در حد توان خود کمک کنند؛ در مقابل اگر تصمیم به دزدی از بیمارستان بگیرید، دفعه بعدی مراجعه با یک گارد نظامی مواجه خواهید شد که تعقیبتان می کند.

عنصر انسانیت مهم ترین چیزی است که در لحظه لحظه جنگ تیره و دردناکی که در This War of Mine جریان دارد، کنار شما خواهد بود. این موضوع جدا از آن که بر بار احساسی بازی افزوده و آن را به یک اثر هنری ارزشمند تبدیل کرده است، باعث می شود تا فضای بازی از حالت یکنواخت فاصله گرفت و حالتی دوست داشتنی تر به خود بگیرد.

بخش داستانی بازی با وجود آن که در بسیاری از موضوعات در ابتدا خام و پیش پا افتاده به نظر می آید، کار خودش را به خوبی انجام داده و آن هدفی که در القای حس حضور در یک جنگ چریکی دارد را به خوبی به مخاطب خود منتقل می کند.

قیمت بالای جنگیدن

بازی This War of Mine عللاوه بر آن که اثر ضد جنگ قابل ستایش است، یک بازی کاملاً استانداردی به حساب می آید و با وجود آن که چیز جدیدی را به بازی های هم سبک خود اضافه نمی کند، اما در رعایت کردن استانداردهای همان سبک، موفق ظاهر می شود.

این بازی به صورت همزمان المان هایی از سبک استراتژی و Survival را در خود جای داده و از عناوین موفق این دو سبک الهام گرفته و در پیاده سازی المان های آن ها، به خوبی عمل کرده است.

This War of Mine

مطابق بسیاری از بازی های Survival قابل ستایش، مدیریت و به دست آوردن منابع و تلاش برای استفاده از آن ها در راه بقا و زنده ماندن، در این بازی نیز هسته اصلی گیم پلی را تشکیل می دهد.

به طور کلی، شما برای مقاوم سازی محیطی که در آن به زندگی کردن به همراه سایر هم تیمی های خود مشغول هستید، نیاز به منابع خاصی دارید که با جست و جو کردن در خرابه ها و سایر محیط های جنگ زده، به دست می آید.

جدا از این موضوع، شما باید یک استراتژی مشخص برای دفاع از پناهگاه، غارت سایر پناهگاه ها و تعامل با بقیه افراد جنگ زده داشته باشید. همه این مواردی که به آن ها اشاره کردیم، با یک درجه سختی ویژه ای در بازی پیاده سازی شده اند تا سختی زندگی در جنگ را به خوبی حس کرده و این موضوع همراه با فضاسازی هنری عالی This War of Mine، جورچین این عنوان را کامل می کند.

باید بدانید که هر اشتباهی در This War of Mine، با بدترین شیوه و عاقبت پاسخ داده می شود، اگر یکی از یاران خود را وارد محیط نظامی بکنید، با درصد بالایی احتمال کشته شدن او وجود دارد.

جنس سختی بازی به هیچ عنوان غیر منطقی نمی شود و با وجود آن که ممکن است دو سه بار اولی که بازی را شروع کرده اید دچار مشکل در مدیریت منابع شوید، در صورت یادگیری المان هایی که به حفظ زندگی شما کمک می کنند، با یک بازی لذت بخش طرف خواهید بود.

تعداد آیتم هایی که شما می توانید آن ها را بسازید یا غارت کنید، زیاد هستند اما انجام دادن آن ها ممکن است در طولانی مدت کمی شما را دچار خستگی و دل زدگی کند. در هر دوره بازی یک روز کامل به طول می انجامد و خود به دو بخش مدیریت پناهگاه و غارت تقسیم می شود، زمان های زیادی پیش می آید که مجبور به انجام کارهای تکراری هستید و این موضوع شاید به در طولانی مدت کمی آزار دهنده شود.

جنگ به زبان عامیانه

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که تجربه This War of Mine را برای افرادی که در خاورمیانه زندگی می کنند خاص می کند، تجربه نزدیک به جنگ اکثر افرادی است که در یکی از کشورهای این منطقه زندگی می کنند. به نوعی افراد دارای تابعیت کشور های این ناحیه جغرافیایی، با جنس چنین جنگ هایی بیشتر از جهان اولی ها آشنا بوده و وضعیتی که در بازی حاکم است را بهتر درک می کنند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

تمام دیالوگ های بازی به صورت تقریباً بدون اشکالی به فارسی برگردانده شده و امانت داری در تجربه به خوبی در نسخه فارسی بازی رعایت شده است. در هنگام تجربه نسخه فارسی این بازی، با ترجمه کلمات به صورت نامفهوم و عجیب و غریب مواجه نخواهید شد و حتی سعی شده است تا جایی که امکان دارد، سانسور خاصی در محتوای بازی اعمال نشود.

بازی کردن نسخه فارسی «این جنگ من»، مخصوصاً از آن جا که بازی به صورت کاملاً قانونی در کشور عرضه شده، حتی در صورت تسلط به زبان انگلیسی نیز یک تجربه خاص و ارزشمند به حساب می آید.

البته مشکلاتی در به نمایش در آمدن دیالوگ های بازی به خصوص در بحث ریز بودن فونت نوشته ها در صورت استفاده از رزولوشن بالا در نسخه فارسی وجود دارد که امیدواریم در آینده ای نزدیک و با ارائه آپدیتی رفع شود.

عنوان This War of Mine تجربه ای خارق العاده است که ما را به خوبی در فضای جنگ شهری غرق کرده و بدون هیچ تعارف و پایان دوست داشتنی و هالیوودی، حقیقت خودش را برای ما بازگو می کند.

سرانجام باید گفت که فضاسازی فوق العاده بازی کمک می کند تا حتی اگر با برخی از المان های گیم پلی آن مشکل داشته باشید، برای شناخت بیشتر جنگ و آشنایی با اثرات مخرب آن و در نهایت برای زنده نگه داشتن افراده جوخه خود، در This War of Mine غرق شده و ساعت های لذت بخشی را سپری کنید.

  • فضاسازی فوق العاده
  • رعایت درست استانداردهای سبک بقا و استراتژی
  • گرافیک هنری عالی
  • فارسی سازی بدون اشکال
  • تجربه ای که نمونه آن را پیش از این کمتر دیده اید
  • تکراری شدن بازی در صورت تجربه آن به صورت مداوم
  • برخی باگ های گرافیکی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sinaastani
    sinaastani | ۳ اسفند ۱۳۹۶

    نسخه اندرویدش ارزش بازی داره؟جذابیت نسخه کامپیوتر رو داره؟

    • saeed
      saeed | ۳ اسفند ۱۳۹۶

      رفیق فرقی ندارن همشون یه بازی هستن دیگه ، شما رو هر پلتفرمی راحتی بازی کن

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۳ اسفند ۱۳۹۶

    بازی خیلی غم انگیز و زیبایی هست.
    مخصوصا DLC جدیدش به نام Father's Promise که تا جایی که میدونم فارسی سازی نشده، ولی حرکت هیولا تا همینجا هم جای تقدیر بسیار داره.
    ممنون از آقای کرمی بابت نقد.

مطالب پیشنهادی