ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارز دیجیتالی گرم - شبکه باز تلگرام - TON
تکنولوژی

تلاش دورف برای افزایش سرمایه شبکه باز تلگرام؛ این بار به شکل محرمانه

اهالی دنیای تکنولوژی جسارت پاول دورف را می ستایند. او طی چند ماه اخیر در نقش مدیر عامل تلگرام توانست نظر مساعد 81 سرمایه گذار مطرح از جمله بزرگان دره سیلیکونی را جلب کرده و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

اهالی دنیای تکنولوژی جسارت پاول دورف را می ستایند. او طی چند ماه اخیر در نقش مدیر عامل تلگرام توانست نظر مساعد 81 سرمایه گذار مطرح از جمله بزرگان دره سیلیکونی را جلب کرده و سرمایه ای 850 میلیون دلاری را برای راه اندازی ارز دیجیتالی خود (به نام Gram) جمع نماید. حال برخلاف گزارش های قبلی، او تصمیم گرفته قبل از عرضه عمومی این سکه، باز هم پای بخش خصوصی را به شبکه باز تلگرام (TON) باز کند.

شاید سرمایه شبکه باز تلگرام پیش از عرضه عمومی به 1.6 میلیارد دلار برسد

طی روزهای اخیر، سرمایه گذاران مختلفی از طریق ایمیل نسبت به مرحله دوم (و محرمانه) عرضه اولیه کوین (ICO) از سوی تلگرام آگاه شده اند و تعدادی از آنها، رسانه ها را در جریان گذاشته اند. هنوز مشخص نیست که در این مرحله چه مقدار سرمایه جمع می شود، اما انتظار می رود شاهد رقمی در حد و اندازه مرحله قبل باشیم. با این حساب Gram حتی قبل از اینکه عمومی شود، 1.6 میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد. ناگفته نماند تلگرام همین حالا هم با اختلاف، بزرگ ترین ICO تاریخ ارزهای دیجیتال را رقم زده و رکورد قبلی یعنی 232 میلیون دلار را متلاشی کرده است.

تغییر برنامه اولیه تلگرام در حالی صورت می گیرد که پروژه «شبکه باز تلگرام» (TON) انتقادات زیادی را به همراه دارد. این شبکه در اکوسیستمی شبیه اتریوم توسعه یافته و از اپلیکیشن ها، خدمات و فروشگاهی برای کالاهای دیجیتال و فیزیکی تشکیل شده است. با این حال منتقدین می گویند جزئیات فنی این پروژه بسیار ناقص است و سرمایه گذاری بالا در آن صرفاً به خاطر هیاهو و جنجال تبلیغاتی صورت می گیرد.

ارز دیجیتالی گرم - شبکه باز تلگرام - TON

«کارلوس ماسکرا» که از سرمایه گذاران معروف دنیای ارزهای دیجیتالی و بلاکچین به شمار می رود، این اقدام تلگرام را منطقی می داند. به عقیده او این روزها پیش فروش سکه (ICO) هیجان انگیز تر از عرضه عمومی آن است. تعدادی از سرمایه گذاران هم معتقدند تا وقتی تقاضا وجود داشته باشد، شرکتی مانند تلگرام هم فرصت را از دست نمی دهد. حتی گفته می شود پس از مرحله اول پیش فروش، برخی خریداران اولیه توانستند سکه های خود را به قیمت دو برابری به خریداران ثانویه بفروشند.

با توجه به سخت گیری های اخیر در زمینه عرضه اولیه سکه و کلاهبرداری های صورت گرفته، احتمالاً تلگرام نمی تواند ICO عمومی خود را در آمریکا به اجرا درآورد. شاید به همین دلیل است که این کمپانی به دنبال سرمایه گذار های بیشتری از بخش خصوصی می گردد.

عرضه عمومی Gram برای ماه مارس میلادی برنامه ریزی شده که چیزی به آغازش باقی نمانده، اما شاید پیش فروش ثانویه بر این زمان بندی تأثیر داشته باشد. اگرچه این ارز دیجیتال یکی از مورد انتظار ترین نمونه ها در جهان به شمار می رود که توانسته نظر شرکت های بزرگ دره سیلیکونی را هم به خود جلب کند، اما تردیدهایی هم در این زمینه وجود دارد.

کارشناسان حوزه بلاکچین، اهداف شبکه باز تلگرام را خیال پردازی می دانند

سرمایه جمع آوری شده توسط تلگرام برای توسعه شبکه ای مبتنی بر بلاکچین و مشتمل بر سیستم ذخیره سازی فایل، خدمات DNS، سامانه تبادل تبلیغات و موارد دیگر به کار می رود اما منتقدین، تمامی اینها را آرزوهای بلندپروازانه به شمار می آورند و ادعایی نظیر پردازش میلیون ها تراکنش در هر ثانیه بدون ارائه توضیحات فنی را پوچ می دانند. «کریستین کاتالینی» یکی از اساتید مؤسسه MIT می گوید مستندات 132 صفحه ای اوراق سفید تلگرام صرفاً ترکیبی از آمال و آرزوهاست. «متیو گرین» استاد دانشگاه جان هاپکینز هم نظر مشابهی دارد و با اینکه دانش فنی و توان اجرایی دورف و تیم تلگرام را تحسین می کند، می گوید:

صادقانه بگویم، اوراق سفید [تلگرام] شبیه این است که فردی اهداف جاه طلبانه پروژه های مختلف را از سرتاسر اینترنت جمع آوری کرده و تصمیم گرفته تمام آنها را یکجا و بهتر انجام دهد.

حتی اگر اوراق سفید TON جزئیات فنی کاملی را در بر داشت، باز هم نمی توانست همه را قانع کند. تلگرام فعلاً در این پروژه نقش محوری و متمرکزی را ایفا می کند اما نوید شبکه ای توزیع شده را می دهد. یکی از اساتید دانشگاه کورنل می گوید فناوری بلاکچین زمانی ارزشمند است که هیچ فرد یا گروه خاصی روی آن کنترل نداشته باشند، اما تلگرام با پیش فروش درصد بالایی از سکه های مجازی اش، می خواهد همچنان مالک شبکه نهایی باقی بماند.

ارز دیجیتالی گرم - شبکه باز تلگرام - TON

«چارلز نویس» تحلیلگر مؤسسه مالی «پنترا کپیتال» هم می گوید پیش فروش ثانویه و محرمانه تلگرام، روح بلاکچین را نقض می کند. به عقیده او فناوری بلاکچین و به خصوص ارزهای دیجیتالی باید کاملاً شفاف معرفی شوند تا نقایص احتمالی پروژه مشخص شود، همان کاری که ساتوشی ناکاموتو (توسعه دهنده ناشناس بیت کوین) با انتشار اوراق سفید بیت کوین انجام داد.

در نهایت، شاید برای سرمایه گذاران اولیه اهمیتی نداشته باشد که شبکه TON برپا می شود یا خیر. آنها با پیش خرید Gram به قیمت پایین و فروش زودهنگام آن در بازه کوتاه پس از عرضه عمومی هم به راحتی چند برابر سود می کنند و پس از آن، همه چیز به دورف، تیم تلگرام و ده ها میلیون کاربر این شبکه بر می گردد تا پروژه جاه طلبانه TON را در مسیر موفقیت هدایت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • gwcasd0
    gwcasd0 | ۴ اسفند ۱۳۹۶

    چطور میشه خرید؟

  • Py House
    Py House | ۴ اسفند ۱۳۹۶

    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)

    الان به اقتصاد مملکت گند زدید خیلی خوشحال هستید !!!

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۳ اسفند ۱۳۹۶

    لطفاً قبل از اینکه فروشش جهانی بشه مطلب بذارین ازش، بریزیم سرش...
    احتمالاً به‌ لطف ایرانیان همون بلایی سرش میاد که سر دلار اومد!

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۳ اسفند ۱۳۹۶

    چجور میشه خرید حالا از این جهنم؟

مطالب پیشنهادی