ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کسب رتبه 13 حوزه بیوتکنولوژی در دنیا توسط ایران در سال 2016 میلادی

سایت سایماگو یکی از سایت‌های مرجع برای رتبه‌بندی کشورها در زمینه‌های گوناگون به شمار می‌رود که با مراجعه به آن می‌توان فهمید کشور ایران با یک پله صعود نسبت به سال گذشته دوباره به رتبه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۹:۵۰

سایت سایماگو یکی از سایت‌های مرجع برای رتبه‌بندی کشورها در زمینه‌های گوناگون به شمار می‌رود که با مراجعه به آن می‌توان فهمید کشور ایران با یک پله صعود نسبت به سال گذشته دوباره به رتبه 13 جهان در زمینه بیوتکنولوژی بازگشته است. پیش‌تر ایران در سال 2014 به این رتبه دست یافته بود و حال با وقفه‌ای یک ساله دوباره به جایگاه خود بازگشته است.

بر اساس گزارشات آماری ارایه شده توسط وبگاه سایماگو، ایران در منطقه خاورمیانه با 841 مستند در رده اول و کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و مصر هر کدام به ترتیب با 606 ، 340 و 282 مستند در رده های دوم تا چهارم خاورمیانه قرار گرفته اند.

«نجمه چراغچی» کارشناس بیوتکنولوژی و فعال استارتاپی این حوزه، از پیشرفت ایران در این حیطه به مثابه حضور فعال استارتاپ‌ها در آن خبر می‌دهد. او به دیجیاتو می‌گوید:

«ایران فناوری تولید 29 داروی بیوتکنولوژی گران‌قیمت دنیا را در اختیار خود دارد و واکسن‌های مختلفی نیز در کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شوند.همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان امروزی در کنار استارتاپ‌ها کمی دیر اتفاق افتاده ولی نتایج حاصله از آن باعث شده که ببینیم ایران در رتبه 13 دنیا و در جایگاهی بالاتر از هلند، استرالیا، سوییس و... قرار بگیرد.»

چراغچی تولید داروهای نانوبیوتکنولوژی که منجر به ساخت داروهای ضدسرطانی همچون سینادوکسوزم شده را از دستاوردهای اصلی کشورمان عنوان می‌کند و در این زمینه ایران را پیشتاز جهان می‌نامد. او معتقد است که طبق آمارها آمریکا از ایران در این زمینه جلوتر است اما به زودی ایران، این کشور را هم در زمینه تولید این دارو پشت سر خواهد گذاشت چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان به‌تازگی به صورت جدی وارد عرصه شده‌اند و جای کار بسیار است:

«تولید تجهیزات پزشکی نیز در کشور از مرحله اولیه خود گذر کرده و حالا برخی شرکت‌ها دستگاه‌های بسیار حساس و خاص‌تری نسبت به تولیدات عمومی می‌سازند که باعث اعتلای کشور در این زمینه شده است. از نمونه این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه‌های حساسی مانند ناوبری جراحی اشاره کرد که ایران در زمینه ساخت و طراحی آنها خودکفا شده است.»

این کارشناس عمر بیوتکنولوژی مدرن را رقمی حدود چهل سال می‌داند و باور دارد که ایرانیان برخلاف سایر امور توانستند حدودا همپای جهان و در بحبوحه جنگ هشت ساله، وارد این حوزه شوند و تا به امروز پیشرفت‌های بسزایی داشته باشند. او دامنه این علم را بسیار گسترده می‌داند و برای آن یک جایگا ثابت را متصور نمی‌شود:

«بیوتکنولوژی طیف وسیعی از دانش و فناوری ها را دربرمی گیرد. بهتر است بدانیم از زیست‌شناسی که عموم مردم آن را می‌شناسند گرفته ت مباحث گیاه‌شناسی، دام و حتی مهندسی بیوشیمی و... در این حیطه مطرح می شود. آینده زمین به این علم وابسته است و هرچه قدر پیشرفت در آن می‌تواند ایران را در آینده خطرناک زمین تبدیل به زیستگاهی مناسب‌تر کند. مشکلات آبی و... در کشور ما بیداد می‌کند و این علم می‌تواند به آن مساله هم تا حد زیادی کمک کند.»

در رده بندی سال 2016 سایت سایماگو، کشور چین با 7 هزار و 61 مستند در صدر جدول قرار گرفته و پس از آن کشورهای آمریکا، هند و کره جنوبی به ترتیب با 6 هزار و 433، 2 هزار و 714 و 2 هزار و 20 مستند در رده های بعدی جدول قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آریا
    آریا | ۵ اسفند ۱۳۹۶

    آمار رو ول کنین. عملا با گرون شدن دلار دارو ها پند برابر میشن. اینکه مستند زیاد بیرون میدین با عملی کردنش فرق داره

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۵ اسفند ۱۳۹۶

    در کشور استعداد های فراوانی داریم و اگر این وضع حکومت نبود چه بسا ایران در همه زمینه ها اول بود.هم پولشو داریم هم استعدادشو.اما اجازشو نداریم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی