ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قمرهای مریخ
علمی

ثبت تصاویری از قمرهای سیب زمینی شکل مریخ توسط مدارگرد «ادیسه»

15 سال پس از پرتاب مدارگرد «ادیسه مریخ» به فضا، این دستگاه 19 تصویر را از دو قمر سیب زمینی شکل مریخ به زمین ارسال کرده است. ناسا با استفاده از این تصاویر انیمیشنی را ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

15 سال پس از پرتاب مدارگرد «ادیسه مریخ» به فضا، این دستگاه 19 تصویر را از دو قمر سیب زمینی شکل مریخ به زمین ارسال کرده است.

ناسا با استفاده از این تصاویر انیمیشنی را طراحی کرده که در آن قمرهای مذکور در حال گردش به دور مریخ دیده می شوند اما این حرکت ناشی از توالی چرخش دوربین طی مدت 17 ثانیه در هفته گذشته است و به حرکت قمرهای «فوبوس» و «دیموس» ارتباطی ندارد.فوبوساین تصاویر با استفاده از «سیستم تصویربرداری انتشار حرارتی» و در  طول موج مرئی نور ثبت شده اند، به همین خاطر با چشم غیر مسلح نیز قابل رؤیت هستند. هنگام ثبت این تصاویر مدارگرد ادیسه از فوبوس و دیموس به ترتیب 5615 و 19699 کیلومتر فاصله داشته است.

قمرهای مریخ در برابر ماه ما چندان زیبا به نظر نمی رسند. عریض ترین بخش فوبوس 27 کیلومتر است و در سطح آن شیارهای زیادی به چشم می خورد. دیموس نیز سطحی ناهموار و آکنده از گودال های کم عمق دارد که طول آن در عریض ترین بخش به 15 کیلومتر می رسد.

مدل سازی های کامپیوتری ثابت کرده اند که دلیل وجود گودال های متعدد روی این قمرها کشش سطحی مرگبار مریخ است. فوبوس که بیشتر از دیگر قمرها به سیاره خود نزدیک است و هر یکصد سال نیز حدود دو متر به آن نزدیک تر می شود، بیشتر از بقیه در معرض خطر نابودی قرار دارد.

قمرهای مریخ
مقایسه شکل و اندازه قمرهای مریخ: سمت راست دیموس، سمت چپ فوبوس

اخترشناسان عقیده دارند که با توجه به این کشش، قمر فوبوس در آینده نزدیک به صخره های فضایی برخورد کرده و از بین خواهد رفت. اما به جای ناپدید شدن در فضا، مواد حاصل از انفجار آن همانند یک حلقه دور سیاره سرخ را خواهند گرفت و منظره ای شبیه زحل تشکیل خواهند داد.

مدارگرد ادیسه مریخ که در زمان ریاست دکتر «فیروز نادری» در برنامه «اکتشاف مریخ» به فضا پرتاب شد، وظیفه بررسی جغرافیای سیاره سرخ و پیدا کردن نشانه هایی از آب و یخ بر روی سطح آن را بر عهده دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی