هر آنچه که باید در مورد حمله اتمی و راهکارهای مقابله با آن بدانید

هر آنچه که باید در مورد حمله اتمی و راهکارهای مقابله با آن بدانید

این روزها با وجود کره شمالی و تهدیدهایی که این کشور نشان می دهد به اندازه دوران جنگ سرد به یک حمله اتمی نزدیک هستیم هرچند در یکی دو ماه اخیر این بحران کمی فروکش کرده است. در حالی که یک کشور رسمی به سرعت در حال توسعه زرادخانه هسته ای خود بوده و هرازچندگاهی کشورهای همسایه و دشمنان خود را به حمله اتمی ویرانگر تهدید می کند، گروه های تروریستی و بنیادگرا نیز که در سال های اخیر به شدت فعال شده و ماهیت خوفناک و پتانسیل جنایت خود را نشان داده اند، خطر بزرگ تری برای بشریت محسوب می شوند. بدون شک این گروه های بنیادگرا و دیگر گروه های تروریستی در صورت دستیابی به سلاح اتمی از هیچ تلاشی برای استفاده از آن و یک حمله اتمی مرگبار فروگذار نخواهند کرد.

انفجار اتمی

بدین ترتیب اگر زمانی تنها دو کشور در یک نبرد سرد روبروی هم قرار گرفته و انگشت هایشان روی ماشه یک حمله اتمی قرار داشت امروزه چنین خطری در گوشه و کنار جهان حس می شود. اما آیا تابحال با خود فکر کرده اید که یک حمله اتمی چه شرایطی داشته و چه عواقبی خواهد داشت؟ یک بمب اتمی چه صدماتی در پی خواهد داشت و آیا می توان با آن مقابله کرد؟ آیا می توانیم خودمان را برای چنین روزی آماده کنیم؟ در ادامه این مطلب به طور مبسوط به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

بمب اتمی چگونه عمل خواهد کرد؟

انفجار اتمی

بعد از یک حمله اتمی و فرو افتادن بمب اتمی فضایی به شعاع چندین کیلومتر به جهنمی فراتر از جهنم تبدیل خواهد شد و هر چه در این شعاع قرار داشته باشد را نه تنها با خاک یکسان می کند، بلکه به خاکستر تبدیل کرده و حتی فراتر از آن، بخار خواهد کرد. موج اولیه انفجار بعد از تشکیل اولین حلقه کاهش خواهد یافت اما همچنان توانایی تخریب ساختمان ها و گرفتن جان قربانیان بسیاری را خواهد داشت.گلوله آتشینی که در اثر بمب اتمی تولید می شود می تواند دمایی بیش از ده ها میلیون درجه سانتیگراد داشته باشد. در نتیجه انفجار موجی تولید خواهد شد که هر کس و هر چیزی که در شعاع اولیه و حلقه اولیه آن قرار داشته باشد را به خاکستر تبدیل خواهد کرد. اگر بمب در هوا منفجر شود، تلفات آن نسبت به انفجار در سطح زمین متفاوت خواهد بود.

در صورت انفجار بمب در آسمان بین ۵۰ تا ۹۰ درصد مردم منطقه که در معرض امواج رادیواکتیو قرار بگیرند در صورت نبود کمک های پزشکی تخصصی جان خود را از دست خواهند داد. برای مثال با یک بمب اتمی ۱۰ کیلوتنی تمام کسانی که در خارج از حلقه خارجی انفجار اتمی قرار دارند نیز در اثر امواج گرمایی رادیواکتیو دچار سوختگی های درجه سه خواهند شد. اگر چه برای مدت طولانی فکر می شد که کره شمالی توانایی انجام یک حمله اتمی با بمبی به قدرت ۱۰ تا ۱۵ کیلوتن را خواهد داشت اما این کشور اخیراً یک بمب اتمی گرمایی را آزمایش کرده که قدرت آن بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوتن خواهد بود.

انفجار اتمی

هر چند در صورت انفجار بمبی با قدرت ۱۰ تا ۱۵ تن و علیرغم تلفات سنگین اما بسیاری از مردم نیز زنده خواهند ماند اما زنده ماندن در صورت استفاده از بمبی با قدرت انفجار فراتر از ۱۵۰ کیلوتن تقریباً غیرممکن است. برای درک این موضوع باید بدانید بمب هایی که در هیروشیما و ناکازاکی به کار برده شد نهایتاً ۱۰ تا ۱۵ کیلوتن قدرت داشتند و آن همه خسارت و تلفات را موجب شدند. اکنون این اعداد را با آزمایش های جدید اتمی کره شمالی و قدرت بمبی که آزمایش کرده اند مقایسه کنید تا متوجه هولناکی یک حمله اتمی با اینچننی بمبی شوید.

در صورت بروز حمله اتمی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

انفجار اتمی

یک انفجار اتمی که در روی زمین رخ دهد موج انفجار کمتر و کوچکتری نسبت به انفجار در آسمان تولید خواهد کرد. اما در این صورت نیز ابر قارچی مملو از مواد رادیواکتیور به آسمان خواهد رفت که توسط باد به صدها کیلومتر آنطرف تر برده خواهد شد.

گوی آتشین: چه بمب اتمی در هوا منفجر شود و چه در روی زمین، اولین خطری که انسان را تهدید می کند گوی آتشینی است که در نتیجه انفجار تولید خواهد شد و دمای آن به ده ها میلیون درجه سانتیگراد خواهد رسید. هر فردی که در معرض این گوی قرار داشته باشد خاکستر خواهد شد. بمبی با قدرت ۱۰ کیلوتن می تواند یک گوی آتشین به شعاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر تولید کند.

موج انفجار: بعد از گوی آتشین نوبت موج انفجار یا انفجار هوا خواهد بود. اگر بمب مذکور در هوا منفجر شود یک بمب با قدرت ۱۰ کیلوتن هر کس و هر چیزی را تا فاصله تقریبی ۶۵۰ از مرکز انفجار متری نابود خواهد کرد. اگر انفجار در روی زمین رخ دهد میزان قدرت انفجار ۲۳ درصد کاهش خواهد یافت. بعد از این فاصله دیگر موج انفجار ضعیف خواهد شد اما هنوز نیز می تواند خسارات شدیدی به ساختمان های مسکونی وارد کرده و تلفات گسترده جانی را در پی داشت باشد که بر اساس برآوردها ۲ تا ۲.۵ برابر تعداد تلفات حلقه اصلی موج اولیه انفجار خواهد بود.

انفجار اتمی

تشعشع رادیواکتیو: اگر از گوی آتشین و موج انفجار جان سالم به در ببرید باید در مقابل تشعشع رادیواکتیو از خود مراقبت نمایید. در صورت استفاده از یک بمب اتمی ۱۰ کیلوتنی، تا شعاع ۱.۲ کیلومتری بیش از ۹۰ درصد افراد در صورت دریافت نکردن مراقبت های پزشکی فوری و ضروری جان خود را از دست خواهند داد. برای کسانی که خارج از این شعاع قرار دارند احتمال زنده ماندن بیشتر خواهد بود اما در هر صورت این افراد نیز به سوختگی های درجه ۳ مبتلا خواهند شد که معمولاً فرد آن را حس نخواهد کرد زیرا تشعشعات شدید هسته ای همزمان باعث از بین رفتن گیرنده های درد نیز خواهد شد.

بارش رادیواکتیو: اگر حمله اتمی روی زمین صورت گیرد، هر آنچه که در نتیجه تخریب ساختمان ها و تجهیزات ایجاد شده به مواد رادیواکتیو آغشته و در اثر انفجار به هوا پرتاب خواهند شد و یک ابر قارچی کلاسیک را تشکیل خواهند داد که به راحتی توسط باد منتقل خواهند شد که به آن بارش رادیواکتیو می گویند. بسته به قدرت و حجم این بمب باد می تواند این ابر رادیواکتیو را به ده ها و صدها کیلومتر آنطرفتر منتقل کند. وقتی که این ترکش ها و قطعات بار دیگر مانند باران روی زمین بازگردند بسیاری از مردم را بیمار خواهند کرد.

در صورت حمله اتمی چه باید کرد؟

انفجار اتمی

اگر از موج انفجار و گوی آتشین جان سالم به در ببرید امکان زنده ماندن شما هنوز هم قابل توجه است. اگر در نزدیکی محل انفجار هستید خیلی سریع خود را به یک پناهگاه زیرزمینی برسانید. در بهترین حالت بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت دارید که تا قبل از بازگشت بارش رادیواکتیو خود را به مکانی امن برسانید. هر چه از محل انفجار دورتر باشید فرصت شما بیشتر خواهد بود اما در صورت حمله اتمی به هیچ عنوان فرصت ارزیابی موقعیت را نخواهید داشت. به محض دیدن انفجار اتمی باید در کسری از ثانیه خود را پشت یک مانع بزرگ و مستحکم قایم کنید تا از موج انفجار جان سالم به در ببرید. سپس به درون یک ساختمان مستحکم بروید، جایی از ساختمان که کمترین تماس را با فضای باز بیرون دارد.

در صورتی که کمی شانس داشته باشید دیوارهای بتنی ضخیم از شما در برابر موج انفجار مراقبت خواهند کرد و قرار داشتن در زیر زمین نیز از هر مانع دیگری بهتر و موثرتر خواهد بود. شیشه و فلزات هیچ امنیت و محافظتی برای شما نخواهند داشت. اگر انفجار در روی زمین اتفاق بیفتد، قرارگرفتن در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع انفجار می تواند کمک بسیار بزرگی به شما باشد که معمولاً باید فراتر از طبقه نهم یک ساختمان باشد. باید سعی کنید در مرکز ساختمان بمانید و در اطرافتان دیوارهایی قرار داشته باشند که از استحکام و ضخامت بالایی برخوردارند. اگر در فضای باز گرفتار شدید و به این نتیجه رسیدید که به زودی باران رادیواکتیو روی شما خواهد بارید، با یک پارچه روی دهان و بینی خود را گرفته و چشمهایتان را ببندید و در اولین فرصت ممکن خود را به پناهگاه برسانید.

در این صورت لباس های لایه بیرونی را درآورده و در دو لایه کیسه پلاستیکی بگذارید. در اولین فرصت بدنتان را به طور کامل زیر دوش آب بگیرید. خطر بارش رادیواکتیو معمولاض کوتاه مدت و گذرا است. بر اساس محاسبات صورت گرفته، ۷ ساعت پس از انفجار قدرت و شدت بارش رادیواکتیویته ۹۰ درصد کاهش خواهد یافت و دو روز بعد تنها یک درصد از رادیواکتیویته اولیه وجود خواهد داشت. اما بهتر است تا روز سوم نیز در پناهگاه بمانید.

تشعشعات هسته ای چگونه باعث ابتلا به سرطان می شوند؟

انفجار اتمی

تقریباً ۱۵ درصد از انرژی آزاد شده در نتیجه انفجار اولیه و بارش رادیواکتیو در نتیجه انفجار اتمی، تشعشع یونیزه شده با فرکانس بالا است. برخلاف دیگر تشعشعات هسته ای مانند مایکروویو، تشعشع یونیزه شده توانایی جدا کردن سریع و با قدرت فراوان الکترون از مولکول ها را دارد، از جمله مولکول هایی که بدن ما را تشکیل می دهند. تشعشات هسته ای به صورت نامنظم و اتفاقی دی ان ای سلول ها را تخریب خواهند کرد انگار که بدن شما با میلیون ها سوزن نازک مورد حمله قرار گرفته است. امواج ماوراء بنفش نیز مقادیر زیادی یونیزه هستند به همین دلیل در صورت برنزه کردن غیرمعمول و بیش از حد به سرطان پوست مبتلا خواهید شد.

اگر تشعشع یونیزه شده بتواند الکترون های کافی را از مولکول های بدن شما جدا کند و یا آنقدر بدشانس باشید که به بدترین و حیاتی ترین نقاط در ساختار دی ان ای شما حمله کند، ژن هایی که رشد سلولی را کنترل می کنند کارآیی معمولی خود را از دست داده و رفتارهای غیرطبیعی از خود بروز خواهند داد. برخی از سلول ها از کنترل خارج شده و باعث ایجاد تومور، سرطان خون و دیگر انواع سرطان خواهند شد. خطر چنین شرایطی برای کودکان بسیار بیشتر خواهد بود زیرا سلول های بدن آن ها کمتر تفسیم شده و در صورت آسیب دیدن احتمال بروز رفتارهای غیرطبیعی از جانب آن ها بسیار بیشتر است

۳ نکته ضروری برای نجات در صورت حمله اتمی

انفجار اتمی

ضخامت موادی که برای در امان ماندن از ۹۹ درصد تشعشع هسته ای باید پشت آن ها قرار بگیرید:

  • فولاد: ۱۰ سانتیمتر
  • آجر: ۴۰ سانتیمتر
  • زمین سفت: ۶۰ سانتیمتر
  • آب: ۹۰ سانتیمتر

چرا باید سفید بپوشید؟

رنگ های روشن مقادیر بیشتری از تشعشعات هسته ای را منعکس خواهند کرد. البته این میزان قابل توجه نبوده و اثر چندانی نخواهد داشت اما دستکم باعث می شود که احساس بهتری داشته باشید.

در هنگام حمله اتمی در جایی قرار بگیرید که در معرض جریان باد قرار ندارد.

۱۴٫۹۹۵ سلاح اتمی مرگبار: با کشورهای دارنده زرادخانه هسته ای آشنا شوید [اینفوگرافیک]

هر آن چه که باید در مورد بمب اتمی، بمب هیدروژنی و تفاوت آن ها بدانید

بزرگترین انفجار تاریخ قبل از سلاح اتمی؛ حادثه ای که ۲۷۰ بار از «مادر همه بمب ها» قوی تر بود

نگاهی به تاریخچه نخستین بمب اتمی جهان

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۱ نظر

ورود

  • Sina اسفند ۹, ۱۳۹۶

    بهش که فک میکنم میترسم چه برسه به اینکه اتفاق بیفته

    • پاسخ مهر ۹, ۱۴۰۱

      فکر می‌کنید مرگ اجتناب ناپذیره؟
      فکر می‌کنید در جنگ اتمی اگر توسط سلاح هسته ای کشته نشید دیگه مرگ سراغتون نمیاد؟
      چرا از مرگ می‌ترسید؟ همین ترسه که یک عده بزدل نادان در این کشور مشغول کامنت فرستادن هستند نتیجه اش تضعیف روحیه افراد خودی و امید بخشیدن به دشمن است

      اگر میخواید پیام بفرستید با شجاعت از ساخت سلاح هسته ای صحبت کنید تا حداقل یک پیام بازدارنده داشته باشید
      نه اینکه با شنیدن اسم بمب اتم بترسید از ترس پوشک لازم شوید و دست و پای خودتون رو گم کنید

    • پاسخ مهر ۹, ۱۴۰۱

      البته فقط کفار و منافقین و فاسقان از مرگ می‌ترسند وگرنه ما مؤمنان که از شهادت هیچ ترسی نداریم

  • seyedmm021 مهر ۹, ۱۳۹۷

    ای کاش هیچ وقت جنگ نشه تا به این ویرانگر ها نیازی نباشه
    چرا باید برای یکسری مکالمات سیاسی بیخود جان هزارن نفر گرفته بشه؟

  • حسین مهر ۱۰, ۱۳۹۸

    سایت yjc که این همه تبلیغ میکنه توی اخبار از خودش، یه مطلب بسیار کوتاه قرار داده بود این باره. اما شما مطلبتون کامل و عالی بود. تشکر

  • مرتضی تیر ۲۵, ۱۳۹۹

    عالی بود ولی بازم کم بود باید اماده شد

    • حمید آبان ۱۰, ۱۴۰۱

      ساخت سلاح هسته‌ای برای ایران که بارها تهدید به همه گزینه ها شده است ضروری بود، ایران با تحریم های شدیدی که شد هزینه داشتن سلاح هسته‌ای را پرداخت کرده است بنابراین نیازی به ترس نیست، ما هم می توانیم پیام همه گزینه ها بدهیم.

  • پسر شجاع آبان ۱۰, ۱۳۹۹

    دیشب خوابشو دیدم، وحشتناک بود، پناه بر خدا

  • لائورا اسفند ۷, ۱۴۰۰

    لعنت به جنگ، کاش حداقل مردم رو قاطی مشکلات و درگیری های سیاسیشون نکنن، واقعن هیچ کسی به اندازه‌ی انسان نتونست انسانیت رو لگدمال کنه.

  • ممد اسفند ۱۱, ۱۴۰۰

    البته یادتون رفت بگید که اولین اقدام پس از مشاهده انفجار اتمی اینه که لباس زیر خود را عوض کنیم تا اولا بتوانیم فرار کنیم و دوما در صورت یافتن پناهگاه از خفه شدن اطرافیانمون(از بو) جلوگیری کنیم 🙂

    • پاسخ مهر ۹, ۱۴۰۱

      موقع حمله اتمی اصلاً فرصتی برای فرار نیست
      در صدم ثانیه شهر ها تبدیل به خاکستر و زمین سوخته خواهد شد