ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

علت گرمای بی سابقه‌ی قطب شمال چیست؟

اخیراً محققان کشف کرده‌اند که قطب شمال به شکل عجیبی در حال گرم شدن است و دمای آن از مقدار معمول ‌آن در این منطقه ۳۰ درجه سانتیگراد بیشتر شده است. آنچه به بغرنج بودن ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

اخیراً محققان کشف کرده‌اند که قطب شمال به شکل عجیبی در حال گرم شدن است و دمای آن از مقدار معمول ‌آن در این منطقه ۳۰ درجه سانتیگراد بیشتر شده است. آنچه به بغرنج بودن شرایط اضافه می‌کند این است که گرمای بی سابقه‌ی قطب شمال در زمستان رخ داده است.

به گفته کارشناسان هواشناسی، این تغییر به علت «نفوذ هوای گرم» است که هوای معتدل و مرطوب را به این قطب رسانده. پدیده‌ی یاد شده در واقع یکی از ویژگی‌های به خصوص آب و هوای قطب شمال بوده که البته امسال قوی‌تر و طولانی‌تر شده است. این اختلال حتی موجب شده که باد سردی از هوای این قطب به سمت اروپا شروع به وزیدن کند.

به گفته‌ کارشناسان تغییرات اقلیمی اخیر که منشا انسانی داشته می‌تواند به مسئله عادی و روزمره تبدیل شود. به همین دلیل است که این محققان نتایج تحقیقات خود را در شبکه‌های اجتماعی با عموم به اشتراک گذاشته‌اند تا همگان را از تاثیرات این اختلالات با خبر کنند.

به گزارش مرکز هواشناسی Cape Morris Jesup واقع درقسمت شمالی گرینلند، این منطقه به مدت ۶۱ ساعت دمایی بالاتر از حد انجماد را تجربه کرده است که خود یک رکورد منفی محسوب می‌شود. این در حالی است که دوشنبه گذشته یک کولاک برفی به شهر رم حمله کرد و ساکنین لندن نیز مجبور شدند در هوایی سرد و برفی زندگی کنند.

حال سوال اینجاست که آیا این تغییر موقت بوده یا انسان‌ مدرن در حین اینکه سعی می‌کند با زندگی در هوای برفی کنار بیاید، باید نگران آب شدن یخ‌های قطب شمال نیز باشد؟

تحقیقات جدید نشان‌می‌دهند که تناوب رخ دادن پدیده‌ی «نفوذ هوای گرم» در حال افزایش است چرا که کم شدن میزان یخ اقیانوس منجمد شمالی به آب گرم اجازه داده تا با انتشار گرما به اتمسفر، تاثیرات عجیبی در جریانات آب و هوای جهانی بگذارد.

مراکز آب و هوای نزدیک به قطب شمال نیز به اطلاعات نگران کننده‌ی دیگری دست یافته‌اند. به گزارش تیم تحقیقاتی Berkeley Earth که از مدل‌های هوایی برای تخمین دما استفاده می‌کنند، یک ناهنجاری در زمینه دمای این قطب به چشم می‌خورد چرا که این دما ۳۰ درجه سانتیگراد (معادل ۵۶ درجه فارنهایت) از دمای معمول منقطه مذکور افزایش یافته است.

به گفته‌ی این پژوهشگران نفوذ هوای گرم در قطب شمال نسبت به گذشته از لحاظ دفعات وقوع بیشتر شده و روز به روز بر شدتش نیز افزوده می‌شود. کارشناسان می‌گویند این مسئله در گذشته به ندرت اتفاق افتاده برای مثال فقط چهار بار پدیده‌ی مذکور بین سالهای ‍‍۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ رخ داده است اما طی ۵ سال گذشته، چهار زمستان شاهد به وقوع پیوستن این حادثه بوده‌ایم که می‌تواند نگران کننده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • unknown457
    unknown457 | ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

    جالبه هیچکس اهمیتی به اینا نمیده ! همه توی پست گوشیا دنبال حرفایی مفت زدن و ابراز وجود کردنن ! دلیل اینکه اینجا خالی از نظره اینکه دیجیاتو یک مشت بچه رو راه داده توی سایتش که یک مشت حرفای بی سرو ته و مسخره بزنن ! برای رفع اسپم هم بگم علت گرما قطب شمال همش توسط انسان ها در حال شکله ! میشه گفت انقراض نسل انسان به دست خودش انجام میده در اینده نه چندان دور !

مطالب پیشنهادی