ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

لباس رباتیک Cyberdyne با قابلیت کنترل ذهنی در آمریکا عرضه شد

تکنولوژی به قدری پیشرفت نموده که اکنون معلولان قطع‌نخاعی می‌توانند با لباس رباتیک مخصوص راه افتاده، امیدشان را حفظ کرده و برخلاف تصورشان در برابر مشکلات و سختی‌ها تحقیقاً ایستادگی کنند. اخیراً رباتی به نام ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

تکنولوژی به قدری پیشرفت نموده که اکنون معلولان قطع‌نخاعی می‌توانند با لباس رباتیک مخصوص راه افتاده، امیدشان را حفظ کرده و برخلاف تصورشان در برابر مشکلات و سختی‌ها تحقیقاً ایستادگی کنند. اخیراً رباتی به نام HAL (برگرفته از سر واژه‌های عبارت Hybrid Assistive Limb به معنی اندام کمک‌کننده‌ی ترکیبی) توسط شرکت Cyberdyne به بازار آمریکا عرضه شده است. این کمپانی که از سال ۲۰۱۱ به تولید و عرضه‌‌ی ربات‌های توانبخش در ژاپن مشغول است، روز پیش اعلام نمود با مرکز درمانی Brooks Cybernic واقع در جکسون‌ویل ایالت فلوریدا، گجت HAL را در اختیار کاربران آمریکایی قرار خواهد داد.

لباس رباتیک یاد شده مخصوص استفاده‌ی معلولان قطع‌نخاعی طراحی شده و برای کسانی که نمی‌توانند راه بروند نقطه‌ی اتکایی ایجاد می‌کند تا آنها بتوانند با تکیه بر این اندام‌های مصنوعی قدم بردارند. البته می‌توان این گجت را بر خلاف ربات‌های دیگر به وسیله‌ی ذهن به کار گرفت.

لباس رباتیک

محصول یاد شده به جای اینکه از یک کنترل دستی برای هدایتش بهره ببرد تنها با استفاده از یک سنسور EEG می‌تواند سیگنال‌های مغز کاربر را از سطح پوستش دریافت کرده و سپس با ترجمه‌ آنها، فرمان مربوطه را به پاهای مصنوعی برساند. این متد نه تنها سود بردن از لباس‌ رباتیک را آسان‌تر کرده بلکه موجب شده با به کار انداختن مسیر‌های عصبی مخصوص عضلات پایین‌تنه، توانایی راه رفتن را به معلولان عصبی بازگرداند.

البته این وسیله می‌تواند فقط برای افرادی مفید باشد که هنوز حس ضعیفی در پاهایشان داشته باشند. یکی از پزشکان مرکز درمانی Brooks Cybernic توضیح می‌دهد که بیمار باید حداقل حس بسیار کمی در پاهای خود داشته باشد و در صورت وجود سیگنال‌های بیوالکتریکال، سنسور‌های قرار گرفته روی پوست سر می‌توانند دستور را دریافته و در اختیار اندام‌های مصنوعی قرار دهند تا روبات یاد شده عملکرد راه رفتن را پیاده کند.

هدف شرکت Cyberdyne این است که معلول به طور کامل از شر ربات‌ها خلاص گردد. به گفته‌ی پزشگان متخصص، استفاده مکرر از این وسیله می‌تواند پس از مدتی منجر شود که بیمار با عملکرد راه رفتن آشنا شده و درمان‌های پیاده‌روی را بدون ربات انجام دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی