ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با کند کردن فرایند بیولیوژیک بدن در پی نجات سربازان هستند

هنگامی که سربازی در جنگ مجروح می شود زمان، بدل به اصلی ترین دشمن او می شود و ممکن است تعلل در درمان حتی موجب معلولیت شود. حالا آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

هنگامی که سربازی در جنگ مجروح می شود زمان، بدل به اصلی ترین دشمن او می شود و ممکن است تعلل در درمان حتی موجب معلولیت شود. حالا آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (به اختصار دارپا) به این منظور راه حل غیر معمولی را ارائه داده که با کند کردن فرایند بیولوژیکی سلول ها فرصت بیشتری برای جذب دارو را فراهم می کند.

در این روش با استفاده از مواد بیوشیمیایی انرژی در سطح پروتئین ها کنترل می شود و به این ترتیب فعالیت سلول ها تقریباً به طور کامل متوقف می شود. فرایند توقف فعالیت های سلول در جانورانی از جمله قورباغه درختی نیز اتفاق می افتد. به لطف این مسئله حیوانات مذکور می توانند از یخ زدگی در اثر سرما یا مشکل کمبود آب بدن جان سالم به در برند.

دقیقاً مشابه با راهکار حیوانات، روش جدید دارپا نیز می تواند به اعضای حیاتی بدن فرصت دهد تا پیش از اینکه از کار بیفتند، دارو روی آنها اثر کند. البته محققان در حین ابداع این روش با چالش هایی نیز روبرو شده اند. این مسئله که تنها فعالیت برخی از سلول ها متوقف شود، در حالی که برخی دیگر همچنان با سرعت معمول به فعالیت خود ادامه دهند، یکی از بزرگترین مشکلاتی بوده که با آن روبرو بوده اند. همچنین مسئله دیگر به این موضوع بر می گشته که سلول ها پس از پایان فرایند درمان بتوانند با کمترین میزان آسیب دیدن به فعالیت عادی خود ادامه دهند.

این پروژه در حال حاضر در مراحل اولیه آزمایش قرار دارد و اکنون دارپا انتظار بالایی از این پروژه ندارد. فعلاً بیشترین تمرکز بر اثبات ایده اولیه و امکان استفاده از آن در دنیای واقعی در 5 سال آینده است. در صورتی که این ایده پیاده سازی شود، انتظار می رود نه تنها در میدان های نبرد، بلکه در زمینه پزشکی نیز تحولی شگرف ایجاد شود. به این ترتیب امدادگران زمان کافی برای رساندن بیمار به بیمارستان را خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

    این دارپا کارش خیلی درسته

مطالب پیشنهادی