ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استراتژی جدید بخش موبایل ال جی جواب می دهد؟

ال جی با معرفی موبایل V30S ThinQ استراتژی جدیدی را در زمینه معرفی تلفن های هوشمند خود آغاز کرد که بر اساس آن به جای اینکه قرار باشد هر ساله موبایل های پرچمدار جدیدی را به بازار ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

ال جی با معرفی موبایل V30S ThinQ استراتژی جدیدی را در زمینه معرفی تلفن های هوشمند خود آغاز کرد که بر اساس آن به جای اینکه قرار باشد هر ساله موبایل های پرچمدار جدیدی را به بازار عرضه کند، از این پس تصمیم دارد تنها در زمان مورد نیاز آنها را عرضه نماید.

کمپانی کره ای قصد دارد در زمان بین معرفی دو محصول پرچمدار خود، با اضافه کردن رنگ های جدید به موبایل های قبلی و نیز ارائه موبایل هایی با تغییرات اندک نسبت به قبل، جریان عرضه موبایل های خود را حفظ کند. در ادامه قصد داریم دیدگاه های کارشناسان نسبت به استراتژی قبلی و نیز استراتژی جدید این کمپانی در عرصه تلفن های هوشمند را بررسی کنیم.

استراتژی جدید در مقابل روش قدیمی

«هوانگ جئونگ هوان» مدیر جدید بخش موبایل این کمپانی در مورد استراتژی جدید ال جی در کنگره جهانی موبایل به خبرنگاران گفت: «ما روی نوآوری ها و دنبال کردن مشخصات [موبایل های] رقبا تمرکز کردیم، ولی نتایج رضایت بخش نبود». به عقیده او ال جی دیگر نمی تواند با ادامه روش های قبلی به فعالیت بخش موبایل خود ادامه دهد.

به این ترتیب این کمپانی قصد دارد کسب و کار بخش موبایل خود را به صرفه تر از قبل پیش ببرد و به عقیده مدیران کره ای این موضوع با طولانی تر کردن چرخه عمر موبایل ها حاصل خواهد شد.

در اتفاقی غیر منتظره مدیرعامل مذکور در مورد پرچمدار جدید سامسونگ، گلکسی اس 9 نیز اظهار نظر کرده:

«گلکسی اس 9 همان طراحی نسل پیشین را حفظ کرده. من معتقدم این یک ایده خوب است».

معرفی موبایل های متعدد در دوره های غیر قابل پیش بینی بر مشکلات ال جی می افزاید

البته این نظر، در بین کارشناسان مخالفانی نیز دارد. در حالی که کنار گذاشتن روش معرفی سالانه موبایل های پرچمدار و تلاش برای افزایش زمان ماندگاری هر نسل از آنها در بازار، قابل تأمل است ولی به نظر می رسد معرفی تلفن های هوشمند متعدد جدید در دوره های غیر قابل پیش بینی و نا منظم، بیش از اینکه مشکلات ال جی را حل کند، تنها مشکلات بیشتری به بخش موبایل آنها بیفزاید.

در حالی که استراتژی جدید می تواند موجب شود این کمپانی در زمینه تحقیق و توسعه صرفه جویی نماید و احتمالاً در بلند مدت از میزان ضررهای بخش موبایل خود بکاهد، ولی از سوی دیگر ال جی را بیش از پیش از نوآوری ها دور خواهد کرد.

چه بر سر بخش موبایل ال جی آمد؟

صرف هزینه بالا برای توسعه موبایل جدید برای ال جی توجیه اقتصادی ندارد

تا پیش از تصمیم ال جی برای تغییر استراتژی های جدید به نظر می رسید بخش موبایل این کمپانی بیش از پیش دچار فرسودگی ناشی از گذر زمان شده. زیرا ارائه موبایل های پرچمدار جدید در بازه های کوتاه مدت در صورتی جواب می دهد که بازار نیز به سرعت رشد کند و در عین حال رقابت چندان بی رحمانه و خشن نباشد.

حالا بیش از هر زمان دیگری بازار تلفن های هوشمند رقابتی شده و برای ال جی که در سال های اخیر سهم بازار خود را به سامسونگ و اپل واگذار کرده، و بازیگران کوچک دیگر صرف هزینه های چند صد میلیون دلاری برای توسعه موبایل های جدید، دیگر توجیه اقتصادی گذشته را ندارد.

به عنوان نمونه می توان به تلفن هوشمند V30 اشاره کرد؛ موبایلی که مشخصات و امکانات آن به قدری مناسب است که نمی توان عرضه نمونه جایگزین منطقی با مشخصات بهتر را در بازه زمانی 6 ماهه برای آن متصور بود.

ولی در عین حال این موبایل می تواند با دریافت به روز رسانی های نرم افزاری تجربه کاربری جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. از سوی دیگر سال به سال به تعداد کاربرانی که موبایل های خود را برای بازه های زمانی طولانی تر نگه می دارند و برای خرید تلفن هوشمند جدید چندین سال صبر می کنند افزوده می شود.

همچنین به نظر می رسد در سال های اخیر تلفن های هوشمند سری G و V شرکت کره ای تغییر چندانی نسبت به نسل های پیشین خود نداشته اند و گاهی اوقات حتی نتوانسته اند از برترین سخت افزارهای زمان خود بهره ببرند.

به عنوان نمونه می توان به ال جی G6 اشاره کرد که به جای چیپست اسنپدراگون 835 از مدل پایین تر 821 استفاده کرد، چرا که سامسونگ تمام موجودی این چیپست را از قبل برای گلکسی اس 8 از کوالکام خریداری کرده بود. در عین حال پرچمداران ال جی تجربه کاربری مشابهی را در اختیار خریداران قرار می دادند.

به این ترتیب ارائه بسیاری از موبایل های این کمپانی از جمله V30S ThinQ کاملاً بی مورد به نظر می رسد؛ موبایلی که تنها در برخی از قابلیت ها از جمله هوش مصنوعی و میزان حافظه داخلی و رم نسبت به نسل قبلی خود تغییر کرده. بعید است که کاربران متعددی تنها برای دریافت این قابلیت های جدید حاضر به تعویض موبایل V30 خود شوند.

به طور خلاصه باید گفت که کاربران استراتژی قبلی (و ظاهراً بخشی از استراتژی جدید با ارائه V30S ThinQ) که بر اساس آن تلفن های هوشمند متعدد ولی با مشخصات یکسان و در نام های متفاوت ارائه شود را نمی پسندند و انتظار دارند کمپانی ها در عرضه موبایل های جدید واقعاً مشخصات، امکانات و ظاهر تازه ای را در اختیارشان قرار دهند.

البته از دید سیاست های فروش این روش جواب می دهد؛ وقتی کاربری به فروشگاه های موبایل مراجعه می کند، اگر نخواهد آیفون بخرد و از قبل انتخاب مشخصی هم نکرده باشد، احتمالاً می پرسد: «جدیدترین موبایلی که به بازار آمده کدام است؟». در این صورت سیاست ارائه موبایل های جدید با نام تازه ولی با مشخصات مدل های قبلی جواب می دهد و بسیاری از کاربران را به خود جذب می کند.

برخی از تحلیل گران نیز معتقدند که عرضه حداقل 4 تلفن هوشمند پرچمدار در سال توسط ال جی، یعنی همان استراتژی ای که این کمپانی قبل از این در پیش گرفته بود، تنها منجر به ایجاد اثر منفی روی برند تلفن های هوشمند این کمپانی شده و به این ترتیب سیاست جدید می تواند به نفع شرکت کره ای باشد.

ال جی باید برای بهبود تجارب پیشین کاربران موبایل هایش تلاش کند

در نهایت باید گفت که ال جی می تواند با عرضه موبایل های پرچمدار کمتر، به عنوان مثال تنها یک مورد در هر سال همچنان از سمت کاربران دیده شود و به این ترتیب کاربران بدون اینکه در انتخاب خود از میان تلفن های هوشمند این کمپانی گیج شوند، دقیقاً دریابند که ال جی در هر سال چه موبایل پرچمداری برای عرضه دارد. از سوی دیگر این کمپانی باید بتواند علی رغم صرفه جویی در تحقیق و توسعه بخش موبایل خود، نوآوری هایی برای عرض اندام در برابر رقبا داشته باشد.

شاید هم بهتر باشد به جای اینکه تلاش کند پا به پای رقبای دیگری از جمله سامسونگ نوآوری های جالب را در تلفن های هوشمند خود پیاده کند، سعی نماید خود را به عنوان یک برند قابل اعتماد در ذهن کاربران جای بیندازد و تصورات بعضاً بد پیشین کاربران در مورد کیفیت موبایل های خود (خصوصاً نسل دوم پیکسل اکس ال) را به درستی تغییر دهد.

البته در این بین نباید نقش استراتژی های بازاریابی صحیح را فراموش کرد؛ بازاریابی ای که اکنون با عرضه موبایل V30 پلاس با قیمت بیش از 4 میلیون تومان در ایران در مقابل گلکسی اس 9 پلاس با قیمت 4 میلیون 395 هزار تومانی و آیفون 8 پلاس 4.5 میلیون تومانی امید چندانی به موفقیت آن با شرایط فعلی نمی رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • R@din
    R@din | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    الجی تو بحث پشتیبانی و رابط کاربری خیلی ضعیفه

    • poro alex
      poro alex | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

      آره جون خودت

      • Dandelions
        Dandelions | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

        چند وظیفگی و امکانات صوتی و تصویری در رابط کاربری ال جی حرف نداره. ال‌جی V30 با رابط کاربری پیشرفته‌تر نهایت سهولت رو با گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتر ارائه می‌ده. بهترین امکانات چندرسانه‌ای، شخصی‌سازی توسط کاربر و امکانات بصری مفید در رابط کاربری هوشمند ال‌جی وی 30 هستش. تجربه کاربری جدید +UX 6.0 ال‌جی در V30 برای سازگاری بیشتر با نمایشگر OLED FullVision با نسبت تصویر ۱۸:۹ بهینه شده و علاوه بر این، گزینه‌های بیشتری رو برای شخصی‌سازی و تجربه کاربری ملموس‌تر و عینی‌تر فراهم می‌کنه. این رابط کاربری جدید به گونه‌ای طراحی شده که کاربرا بتونن از قابلیت‌های پیشرفته آن به طور کامل استفاده کنن.

    • Dandelions
      Dandelions | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

      این که میگید رابط کاربریش ضعیفیه نظر کاملا شخصیه و سلیقه‌ای هستش . من یکی برای رابط کاربری ال جیه که گوشیاش رو میخرم. یعنی نه فقط رابط کاربری. ملاک های مهم دیگه ای هم دارم اما رابط کاربری مهم ترین معیارمه. رابط کاربری ال جی UX از نسخه 3 به بعد خیلی بهتر شد. در عین حال که ظاهر شیک، مدرن و ساده ای داره و عاری از گونه پیچیدگی هستش اما امکانات خیلی قوی در جهت سهولت در کار با منوها و در دسترس بودن قابلیت هایی که بیشتر بهشون نیاز هست داره. چند وظیفگی و امکانات صوتی و تصویری در رابط کاربری ال جی حرف نداره. مهم تر از همه اینه که حتی افراد که سن و سال بالایی دارند مثل مامان باباها یا پدربزرگ و مادربزرگ ها هم خیلی راحت میتونن با یه تلفن هوشمند بدون ترس کار کنن.

    • Dandelions
      Dandelions | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

      تا وقتی با این رابط کاربری کار نکنی امکاناتش رو درک نمیکنی. UX 5.0+ که نسبت به نسخه قبلی ارتقا پیدا کرده هم از نظر ظاهری چشم نوازه و هم امکانات خوب و برنامه های کاربردی عالی داره . نه تنها کاربری این رابط کاربری آسونه بلکه امکانات چندوظیفگی اون به لطف ترکیب با پلت فرم جدید اندروید نوقا خیلی بی نظیر ه و کار رو راحت میکنه. مهم تر از همه اینکه تم ها و پوسته های زیاد و متنوعی داره و علاوه بر اینکه از از نظر ارائه صدا و تصویر غنی و پرقدرت عملکردش عالیه، بلکه قابلیت کنترل رنگ داره که باعث میشه خستگی چشم هنگام کار با تلفن چه در شب و چه در روز برطرف بشه.

    • sina zakeri
      sina zakeri | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

      اتفاقا رابط کاربری ال جی به نظرم عالیه. بیشتر سلیقه ای هست که البته از نظر خیلی ها رابط کاربریش عالیه

  • LOGANLEGEN
    LOGANLEGEN | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    جوکی شده الجی چند سالیه در همه زمینه ها، البته یخچال ساز حرفه ایه

    • Dandelions
      Dandelions | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

      ال جی ادعایی نداره در زمینه تلفن هوشمند اما تو چند سال گذشته ثابت کرده که اگه بخاد میتونه بهترین ها رو تولید کنه و همیشه پرچمداراش از بهترین و تاپ ترین مدل هایی هستند که کارشناسان این صنعت معرفی میکنن. ال جی در زمینه لوازم خانگی، صوتی و تصویری و دستگاه های تهویه مطبوع یکی از برندهای اول هستش و همیشه محصولاتی که تولید می کنه در عین حال که طراحی شیک و مبتکرانه ای دارند فناوری های پیشرفته ای هم دارن که برای اولین بار در محصولاتش به کار رفته. در زمینه تلفن های هوشمند هم داره سعی خودش رو میکنه و مطمئن باشید همون طور که بخش های دیگه اش اوله، موبایل هاش هم اول خواهند بود. چون در زمینه طراحی و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دقت و وسواس خاصی داره و سعی میکنه بهترین ها رو انتخاب کنه و بیشترین امکانات رو در محصولات خودش بگنجونه.

    • sina zakeri
      sina zakeri | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

      توی بحث موبایل ال جی از سامسونگ و هواوی و سونی خیلی جلوتره. شما پرچمدارهاش رو نگاه بنداز از پرچمدار بقیه شرکتها خیلی سرتره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی