ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

جشنواره فروش نوروزی بازی‌های برتر سال ۹۶ از ۱۹ اسفند برگزار می‌شود

صبح امروز نشست خبری هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که قرار است شنبه آینده، ۱۹ اسفند ماه در تالار وحدت با برگزاری آیین اختتامیه به خط پایان برسد، برگزار شد و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۵

صبح امروز نشست خبری هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که قرار است شنبه آینده، ۱۹ اسفند ماه در تالار وحدت با برگزاری آیین اختتامیه به خط پایان برسد، برگزار شد و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و محمد حاجی میرزایی دبیر هفتمین جشنواره به ذکر آمار و نکاتی پیرامون بازی‌های ارسالی پرداختند.

حاجی میرزایی در صحبت‌های خود از ارائه ۱۹۰ اثر در قالب بازی ویدیویی و بازی‌نامه به جشنواره خبر داد و گفت با توجه به فاصله ۹ ماهه از اختتامیه دوره پیشین و آغاز به کار جشنواره هفتم، انتظار این آمار بالا را نداشتند. دوره قبلی با توجه به اینکه یک سال و نیم با دوره پنجم فاصله داشت، ۲۰۰ اثر در آن ثبت شد.

از این ۱۹۰ اثر، ۱۷۲ عنوان بازی‌های ویدیویی (۱۵۲ بازی موبایل و ۲۰ بازی پی‌سی) و ۱۸ اثر دیگر بازی‌نامه‌ها هستند. این یعنی نزدیک به ۹۰ درصد بازی‌های مورد قبول جشنواره امسال را بازی‌های موبایلی تشکیل می‌دهند؛ رقم عجیبی که یک‌بار دیگر گلایه‌ی قدیمی نام جشنواره را مطرح می‌کند و واژه «رایانه‌ای» موجود را زیر سوال می‌برد.

محمد حاجی میرزایی (راست) و حسن کریمی قدوسی (چپ)

جشنواره‌ای که ۹۰ درصد بازی‌های آن موبایلی هستند به هیچ‌وجه نمی‌تواند جشنواره بازی‌های رایانه‌ای نام بگیرد اما به نظر می‌رسد همانند دشواری تغییر نام «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» به «بنیاد ملی بازی‌های ویدیویی» که کریمی قدوسی در مصاحبه خود با دیجیاتو به آن اشاره داشت، چالش‌های خاصی بر سر راه مسئولین برگزار‌کننده این رویداد نیز وجود دارد.

«جشنواره فروش نوروزی» احتمالا مهم‌ترین تفاوت رویداد امسال با دوره‌های پیشین است که رونق بازار را از فاز گفتمان وارد مرحله عملیاتی می‌کند و به ۴۰ بازی برتر این رویداد، فرصتی برای دیده شدن خواهد داد.

در این دوره از جشنواره قرار است داوران داخلی و بین‌المللی به همه بازی‌ها امتیاز بدهند و بر اساس این امتیاز یک رتبه‌بندی داخلی بین ۱۷۲ اثر مورد اشاره شکل بگیرد. ۴۰ اثری که بالاترین امتیاز را از آن خود کنند در جشنواره فروش شرکت داده خواهند شد.

اما جشنواره فروش نوروزی چیست؟ پس از برگزاری اختتامیه و اعلام ۴۰ اثر برتر، همه این عناوین بلافاصله در فروشگاه‌های «چارخونه» برای بازی‌های اندرویدی و «آریو» برای بازی‌های پی‌سی قرار خواهند گرفت. علاقه‌مندان نیز می‌توانند در فاصله‌ای یک ماهه، از ۱۹ اسفند تا ۱۹ فروردین با خرید بلیت‌های مخصوص، بازی‌ها را از این فروشگاه‌ها تهیه کنند که این بلیت‌ها کلید ورود به قرعه‌کشی اصلی جشنواره است. جوایز این دوره از جشنواره در حال حاضر ۳ دستگاه کامپیوتر گیمینگ ۱۰ میلیون تومانی است و در صورت استقبال از جشنواره فروش، لیست جوایز گسترش خواهد یافت.

پوستر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران

با این حال، عدم همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با فروشگاه‌های مطرحی همچون کافه بازار (بازی‌های موبایل) و هیولا (بازی‌های پی‌سی)، پرسش‌هایی را مطرح می‌کند نظیر آنکه مخالفت استورها مبنی بر دریافت عوارض بیشتر از بازی‌های خارجی چه میزان روی رابطه شرکت‌ها با بنیاد تاثیر گذاشته.

طبیعتا کاربرهای بیشتر این سرویس‌ها به خصوص در بخش موبایل می‌توانست فرصتی استثنایی برای بازی‌های برگزیده به ارمغان بیاورد اما به هر روی این اتفاق رخ نداده و جشنواره فروش محدود به دو استور چارگون و آریو شده است.

محمد حاج میرزایی در پاسخ به سوال دیجیاتو در مورد محدود بودن استورها و عدم همکاری با نام‌های مطرحی چون کافه بازار گفت: «ما در این مورد تقریبا با همه استورها به مدت دو ماه مذاکره کردیم. استورها انتظاراتی داشتند و ما هم انتظاراتی داشتیم. می‌خواستیم کار خاصی برای ما انجام دهند، گزارشی بدهند، تبلیغی داشته باشند و در نقطه مقابل هم آن‌ها می خواستند ما برایشان آورده‌ای داشته باشیم.»

او در ادامه به عدم تمایل فروشگاه‌ها برای مشارکت در این طرح اشاره می‌کند: «چون اولین دوره بود، نه ما می‌دانستیم و نه آن‌ها که آیا جشنواره فروش جواب می‌دهد یا نه. با برخی از آن‌ها صحبت کردیم و اصلا علاقه‌مند نبودند و می‌گفتند این برای ما جذاب نیست. بعضی‌ها هم برایشان جذاب بود اما از ما انتظار خاصی داشتند. در نهایت، مجموعه مذاکرات ما چنین شد و امیدواریم در دوره بعدی جشنواره فروش که در صورت موفقیت دوره فعلی، در تابستان برگزار خواهد شد، بتوانیم مجموعه فروشگاه‌های بیشتری داشته باشیم.»

اما کریمی قدوسی که از ماجرای پشت پرده با خبر بود در ادامه صحبت‌های حاجی میرزایی گفت: «من شخصا با همه استورهایی که شما مد نظرتان هست صحبت کردم و برای مشارکت در این طرح دعوتشان کردم اما ناز کردن از آن‌ها بوده. ما می‌خواستیم که آن‌ها باشند ولی نیامدن‌شان تقصیر ما نیست. عوارض برای یک استور نیست، برای کل کشور است و اینکه یک استور آن را به خودش گرفته خب... ما دوست داریم با همه کار کنیم ولی بعضی‌ها ممکن است علاقه‌ای نداشته باشند.»

اختتامیه جشنواره هفتم بازی‌های رایانه‌ای تهران هفته آینده ۱۹ اسفند ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد و با ثبت‌نام از طریق این صفحه می‌توانید به رایگان در این رویداد حضور داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Emad
    Emad | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

    اینکه هیولا رو اصلا بشه یه نرم افزار حساب کرد یه نوع توهین به برنامه نویس های ایرانیه حتی واسه نسخه بتا هم واقعا شرم آوره

مطالب پیشنهادی