ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماشین‌های خودران به کمک لیزر می‌توانند نقاط کور پیچ‌ها را ببینند

ماشین‌های خودران روز به روز آگاه‌تر شده و شناخت بهتری نسبت به محیط پیرامونشان کسب می‌کنند اما هنوز هم نیاز دارند که خطر را به طور مستقیم در برابر خود ببیند تا بتوانند عکس العمل ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

ماشین‌های خودران روز به روز آگاه‌تر شده و شناخت بهتری نسبت به محیط پیرامونشان کسب می‌کنند اما هنوز هم نیاز دارند که خطر را به طور مستقیم در برابر خود ببیند تا بتوانند عکس العمل نشان داده و تصمیمات پیش‌گیرانه اتخاذ کنند. اکنون تیمی از دانشگاه استنفورد آمریکا سیستم لیزری طراحی کرده که به ماشین‌های خودران این قابلیت را می‌دهد که بتوانند نقاط کور پیچ‌ها را مشاهده‌ نموده تا در صورت وجود خطر احتمالی نظیر دویدن بچه یا خودرویی با سرعت بالا، از وقوع اتفاقات ناگوار پیش‌گیری کنند.

این تکنولوژی در واقع از طریق پرتاب پالس‌های لیزری به شی‌ و دریافت آن به کمک ماشین خودران می‌آید و مشاهده‌ی اشیاء از پشت دیوار را امکان پذیر می‌کند. یک سنسور دقیق نیز وظیفه‌ی دریافت فوتون‌های نوری را برعهده داشته و به تحلیل آنها می‌پردازد. نتیجه فرآیند یادشده این می‌شود که ماشین خودران به عکسی تار از اشیاء پنهان و خارج از دید دست پیدا می‌کند.

البته این اولین بار نیست که برای حل مسئله مذکور از این قبیل تکنولوژی‌ها استفاده می‌شود. سال ۲۰۱۲ میلادی، تیمی از دانشگاه MIT موفق شده بودند که سیستمی مشابه را طراحی کرده و محققان کانادایی و اروپایی نیز تا ۲ سال بعد از یک فناوری دیگری با نام «اکوی نور» برای همین منظور رونمایی کردند.

سیستم طراحی شده جدید توسط دانشگاه استنفورد بیشتر جنبه‌ی ریاضی و تحلیلی دارد، چرا که لیزر تابانده شده بعد از برخورد با اشیا همیشه به سنسور خود برمی‌گردد و سیستم طراحی شده در واقع تکنولوژی الگوریتم محوری است که می‌تواند زاویه و مسیر برگشت فوتون‌ها را سنجیده و بر اساس آن از وجود یک شی در پشت پیچ آگاه شود. این تکنولوژی به ادعای سازندگانش قادر است طی کمتر از یک ثانیه، دیتای فوتون‌ها بررسی کند. ضمن اینکه این متد حجم آن‌ چنانی نداشته و توسط یک لپتاپ عادی نیز قابل اجراست.

هدف بعدی محققین این است که فرآبیند اسکن و بررسی را سرعت بخشیده و توانایی سیستم یاد شده را در روز بالا برند، تیم محقق در ویدیویی توضیحاتی مفصل درباره‌ی عملکرد سیستمشان منتشر کردند که می‌تواند برای دوستداران تکنولوژی جالب به نظر آید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی