ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور؛ به سوی روشنایی

سال 2014 میلادی استودیو «فن افزار» با بازی Shadow Blade یا همان «شمشیر تاریکی» وارد بازارهای جهانی شد. بسیاری از کابران داخلی و خارجی، گیم پلی سرعتی شمشیر تاریکی را در کنار موسیقی دلنشین و ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

سال 2014 میلادی استودیو «فن افزار» با بازی Shadow Blade یا همان «شمشیر تاریکی» وارد بازارهای جهانی شد. بسیاری از کابران داخلی و خارجی، گیم پلی سرعتی شمشیر تاریکی را در کنار موسیقی دلنشین و طراحی هنری چشم نواز بازی پسندیدند تا فن افزار به طور جدی تری پیگیر موفقیت های این اثر باشد.

بعد از مدتی، نسخه کامل تری از شمشیر تاریکی با نام کامل Shadow Blade: Reload به مرور برای تمام پلتفرم های رایج عرضه شد و بسیاری از نواقص نسخه پیشین را برطرف کرد.

از آن جهت که به مناسبت تولد موسسه خیریه مهربانه می توانید کلید رایگان بازی را از کلاینت ایرانی هیولا دریافت کنید، در ادامه به بررسی نسخه فارسی این بازی خواهیم پرداخت.

شاگرد خلف

داستان شمشیر تاریکی نمونه کاملاً استانداردی از قصه مورد نیاز برای یک بازی پلتفرمر است. ما به عنوان نینجا ماهری با نام «کورو»، وظیفه داریم زندگی استاد قدیمی خود که به دست گروه خبیثی دزیده شده را نجات داده و در این راه به مناطق مختلفی سفر می کنیم.

  • سازنده: فن افزار
  • ناشر: فن افزار (در ایران)
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، پی سی، اندروید، ای او اس
  • پلتفرم بررسی: پی سی (نسخه هیولا)

استاد شیرو در قلعه مخوفی زندانی شده و نجات او در ابتدا داستان مهم ترین وظیفه شما به شمار می رود. با گذشت زمان با سه قبلیه اصلی بازی بیشتر آشنا می شوید و همین موضوع باعث می شود تا شاهد یک روند سر راست خطی و خسته کننده نباشیم.

شمشیر تاریکی

روایت داستان در شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور، به وسیله تصاویری همچون کتاب های مصور روایت می شود که باید کیفیت طراحی آن ها را ستود. جدا از طراحی هنری زیبا این پنل های کامیک بوکی، روایت و پیشرفت داستان در آن ها با استانداردهای بالایی اتفاق می افتد و شما را موجب می کند که قصه کوتاه و نسبتاً سر راست بازی را تا انتها دنبال کنید.

دیالوگ های نسخه فارسی بازی نیز مشکل خاصی در مقایسه با نسخه جهانی آن ندارند و این بخش کیفیت بالای خود را تا انتها حفظ می کند.

داستان شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور شاید در بعضی لحظات کمی تکراری و قابل پیش بینی به نظر برسد اما به لطف فضاسازی دقیق به خوبی حس قرار گرفتن در محیط های شرقی را به شما القا می کند و در نهایت پنل های کامیک جذاب، تا انتهای بازی شما را سرگرم داستان نگه خواهند داشت.

به همین سادگی

به لطف پیشرفت سخت افزار موبایل های هوشمند، هر روزه شاهد کوچ بسیاری از بازی های کنسولی به پلتفرم های موبایلی هستیم. البته این موضوع در مورد Shadow Blade کمی تفاوت دارد و پلتفرم اصلی این بازی در اصل موبایل های هوشمند بوده و از همین جهت کوچ بازی از موبایل به پی سی و کنسول های خانگی، بدون شک مهم ترین چالش سازندگان آن محسوب می شده است.

شمشیر تاریکی

با وجود آن که از همان ابتدا ورود به بازی و تجربه چند مرحله ابتدایی متوجه می شوید که این اثر در اصل برای موبایل طراحی شده، به هیچ وجه در لذت بردن و کنترل شخصیت اصلی به مشکل مهمی بر نخواهید خورد.

تقریباً تمام المان هایی که در نسخه موبایلی بازی وجود داشتند، در نسخه پی سی شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور نیز حضوری با کیفیتی یکسان دارند. به طور کلی و همانند گذشته باید در میان سکو بازی سرعتی در محیط های بازی، از جان خودتان محافظت کنید و همزمان گوی های خاصی که در نقاط مختلفی پراکنده شده اند را جمع آوری کنید.

جمع آوری گوی های نورانی و نوشته های سبز رنگی که کانجی نام دارند، به شدت شما را یاد بازی های موفقی در سبک پلتفرمر مانند Reyman Origins می اندازد. همانند ریمن، بعضی از گوی های نورانی در نقاطی دور از دسترس پنهان شده اند و نوشته های کانجی نیز به تعداد سه عدد در هر مرحله وجود دارند.

طی مراحل با دشمنان مختلف و متنوع زیادی مواجه می شوید که کشتن آن ها لذت خاصی دارد. برای پیروزی در همه نبردهای بازی، به سرعت عمل بالا و برنامه ریزی نیاز دارید و این کار با تمرین و تکرار ماموریت ها میسر می شود.

دشمنان مختلفی در بازی حضور دارند که هر کدامشان نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارند. درجه سختی بازی حتی در حالت معمولی شما را به چالش می کشد و ثبت رکوردهای زمانی و امتیازی خوب، نیاز به مهارت بالایی دارد.

تنوع مراحل شمشیر تاریکی در سطح بالایی قرار دارد و  ممکن نیست که از تجربه این عنوان در کوتاه مدت خسته شوید. انیمیشن های روان بخش های مختلف گیم پلی در کنار آتیم هایی که در اختیار کورو قرار گرفته اند، از تکراری شدن مراحل جلوگیری می کنند.

البته شاید اگر آیتم ها، سلاح ها و حتی شخصیت های بیشتری برای اکتشاف و تجربه کردن در بازی حضور داشتند، تجربه این اثر حتی غنی تر از حالت فعلی خود می شد.

بخش چالشی نیز همانند سایر عناوین این سبک در Shadow Blade: Reload وجود دارد و می توانید برای ثبت امتیازهای بهتر، مهارت های خود در بخش هایی مانند سکو بازی، مبارزه و سرعت را محک بزنید.

شرقی زیبا

یکی از اصلی ترین نقاط قوت این بازی را می توان در طراحی محیط هایی که مراحل شمشیر تاریکی در آن ها جریان دارد، خلاصه کرد. طراحی شخصیت اصلی و سایر کاراکترهای بازی نیز با دقت بالایی انجام گرفته و به خوبی فضای دنیای مبارزین شرقی را تصویر سازی می کند.

تنوع محیط هایی که طی بازی با آن ها روبرو می شویم هم در اندازه قابل قبولی بالاست و انیمیشن های حرکت شخصیت ها نیز از گوناگونی زیادی بهره می برد.

البته در برخی از صحنه ها، بازی حتی هنگام اجرا روی سیستم های قدرتمند نیز دچار مشکل می شود و ممکن است با افت فریم مقطعی مواجه شوید. این افت فریم از آن جایی اهمیت دارد که برای رد کردن بعضی از قسمت ها به سرعت بالایی در حرکت نیازمند هستید.

موسیقی شمشیر تاریکی نیز در خط طراحی هنری و داستانی آن بوده و با توجه به مراحلی که در آن حضور دارید، هیجان انگیز یا آرام می شود. این موسیقی جورچین فضاسازی بازی را کامل می کند و به خوبی حس قرار گرفتن در نقش یک نینجا ماهر به شما منتقل خواهد شد.

باید به این نکته اشاره کرد که نسخه پی سی بازی از جزییات بیشتری نسبت به نسخه موبایلی Shadow Blade بهره می برد. در مجموع، هنگام رد کردن محیط های مختلف حس تجربه یک بازی کامل را خواهید داشت، نه یک عنوان پورت شده.

در انتها باید گفت که شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور، کاری را انجام می دهد که گرشاسپ در پیاده سازی آن به طور کامل موفق نبود. این بازی نیز مانند دیگر عنوان شناخته شده فن افزار از عناوین مهم سبکی که در آن دسته بندی می شود، الهام می گیرد اما در پیاده سازی المان های ذکر شده، موفق عمل کرده و تجربه Shadow Blade: Reload حس بازی کردن یک نسخه کلون را به شما القا نخواهد کرد.

مراحل سرگرم کننده زیادی در بازی وجود دارند و قطعاً بسیاری از همین مراحل را برای ثبت رکورد های بهتری تکرار خواهید کرد. داستان بازی شما را سرگرم می کند و موسیقی و طراحی هنری صحنه های آن، از تکراری شدن حس و حالتان جلوگیری می کند.

شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور بدون شک یکی از بهترین بازی های ایرانی بازار محسوب می شود که برای سرگرم کردن مخاطب، نیازی به کمک گرفتن از برخی المان ها مانند صداگذاری فارسی یا داستانی با تم ایرانی ندارد.

  • تنوع بالا مراحل بازی
  • طراحی هنرمندانه پنل های کامیک بوک
  • موسیقی عالی
  • تکرارپذیری بالا
  • افت فریم در بعضی از صحنه ها
  • کمبود آیتم های قابل اکتشاف
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • احد وصال
    احد وصال | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

    سایتوس 2 متشر شد

مطالب پیشنهادی