ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: موبایل هواوی پی اسمارت [همراه با بررسی ویدیویی]

نگاهی به بازار موبایل های میان رده اقتصادی کشورمان به خوبی نشان می دهد هواوی اهمیت ویژه ای برای این بخش قائل است و حداکثر تلاش خود را می کند تا با افزایش کمّی و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

نگاهی به بازار موبایل های میان رده اقتصادی کشورمان به خوبی نشان می دهد هواوی اهمیت ویژه ای برای این بخش قائل است و حداکثر تلاش خود را می کند تا با افزایش کمّی و کیفی نمایندگانش، خریداران بیشتری را به سمت خودش بکشاند. غول تکنولوژی چین به تنهایی به اندازه مجموع تمام شرکت های مطرح دیگر در بازه قیمتی 1 الی 1.5 میلیون تومان نماینده معرفی کرده است که یکی از جدیدترین آنها، هواوی پی اسمارت (P Smart) نام دارد.

هواوی، پی اسمارت را موبایلی برای جوانان می داند که با طراحی به روز، قابلیت های متعدد و البته قیمت بسیار خوب می تواند توجه این قشر از جامعه را به خود جلب نماید. دو ویژگی شاخص موبایل های جدید هواوی یعنی نمایشگر فول ویو با نسبت تصویر 18:9 و دوربین دوگانه هم در پی اسمارت دیده می شوند. در ادامه با بررسی تخصصی هواوی پی اسمارت همراه باشید.

بررسی ویدیویی هواوی پی اسمارت

طراحی و کیفیت ساخت

ویژگی شاخص طراحی موبایل هواوی پی اسمارت، نمایشگر فول ویو با نسبت تصویر 18:9 است که بخش زیادی از پنل یکپارچه جلوی دستگاه را پوشانده و جلوه زیبا و مدرنی را به دستگاه داده. این نمایشگرهای عریض (یا بلند، بسته به زاویه نگاه شما) اگرچه در ابتدا با انتقاد روبرو شدند، اما به تدریج جا افتاده و علاوه بر پرچمداران، اکنون در بین میان رده ها و موبایل های اقتصادی هم دیده می شوند.

البته نمایشگر فول ویو الزاماً به معنای کم حاشیه بودن موبایل نیست. بهترین معیار مقایسه این ویژگی، نسبت نمایشگر به بدنه است که در میان رده های جدید هواوی مانند پی اسمارت، میت 10 لایت و آنر 7X رقمی حدود 77 درصد را نشان می دهد. برای مقایسه می توان به سامسونگ گلکسی A8 با 76%، ایسوس ذن فون مکس پلاس با 75% و ال جی Q6 با 78% اشاره کرد. این رقم در پرچمدارانی مثل هواوی میت 10 به حدود 81 درصد می رسد.

به جز نمایشگر مدرن فول ویو، هواوی بیشتر روی کیفیت ساخت پی اسمارت تمرکز کرده و به همین دلیل در پشت دستگاه شاهد طراحی استاندارد هستیم؛ حسگر اثر انگشت در وسط و دوربین دوگانه در گوشه بالایی که کمتر از 1 میلیمتر بیرون زدگی دارند. لبه پایینی هم میزبان خروجی اسپیکر، میکروفون اصلی و جک هدفون است، ضمن اینکه هواوی در سال 2018 نیز همچنان به درگاه قدیمی microUSB وفادار مانده و علاقه ای به استفاده از USB-C در میان رده هایش ندارد.

هواوی کیفیت ساخت میان رده هایش را تا حد زیادی بالا برده و پی اسمارت هم از این نظر شباهت چندانی با یک موبایل اقتصادی ندارد: بدنه ای نسبتاً سنگین از جنس آلومینیوم آندایز شده، شیشه 2.5D روی نمایشگر و ضخامت کم، رضایت اکثر کاربران را برآورده خواهد کرد، مگر اینکه طرفدار ترکیب شیشه و فلز باشید. البته همانند اکثر دستگاه های آلومینیومی، ممکن است رنگ بدنه بر اثر ضربه یا خراشیدگی از بین برود، بنابراین استفاده از قاب محافظی که در جعبه دستگاه قرار دارد را توصیه می کنیم. عرض کم و اندازه مناسب نمایشگر هم باعث شده تا پی اسمارت بهتر از میت 10 لایت یا آنر 7X در دست بنشیند و استفاده از آن با یک دست هم ممکن باشد.

نمایشگر

هواوی پی اسمارت نمایشگر 5.65 اینچی از نوع IPS LCD دارد که با رزولوشن فول اچ دی پلاس (1080×2160 پیکسل) تقریباً 427 پیکسل را در هر اینچ به نمایش می گذارد. این سطح از وضوح (تراکم پیکسلی) برای کاربردهای مختلف از جمله مطالعه متن، مرور وب یا تماشای محتوای چند رسانه ای کاملاً کفایت می کند.

علاوه بر مشخصات فنی مطلوب، پنل به کار رفته در پی اسمارت از نظر کنتراست، دقت رنگ و زاویه دید هم واقعاً راضی کننده است و بهتر از اکثر هم رده هایش به نظر می رسد. رنگ ها به اندازه پنل های امولد یا حتی میان رده های پریمیوم نظیر آنر 9 اشباع نیستند، اما همین موضوع باعث می شود که واقعی تر به نظر برسند. روشنایی نمایشگر هم یکی دیگر از نقاط قوت پی اسمارت به شمار می رود که خیال شما را از کار کردن با دستگاه در محیط های پر نور راحت خواهد کرد.

هواوی قابلیت تغییر دستی رزولوشن به اچ دی پلاس (720×1440 پیکسل) یا حالت هوشمند برای تنظیم خودکار رزولوشن را هم در پی اسمارت قرار داده، اما با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ نمایشگر و کاهش محسوس خوانایی، استفاده از آنها پیشنهاد نمی شود. تنظیم دستی دمای رنگ و حالت Eye Comfort برای فیلتر کردن نور آبی و کاهش خستگی چشم هم از جمله قابلیت های نرم افزاری کاربردی پی اسمارت است.

در مجموع با احتساب قیمت پی اسمارت، نمی توان هیچ ایرادی از نمایشگر این موبایل گرفت و هواوی در این بخش نمره کامل را می گیرد.

نرم افزار

همین که موبایل میان رده ای با جدیدترین نسخه اندروید در دستتان باشد، به تنهایی خبر خوشحال کننده ای است. هواوی پی اسمارت به صورت پیش فرض با اندروید اوریو و پوسته اختصاصی EMUI 8.0 عرضه می شود. رابط کاربری EMUI پیشرفت های قابل توجهی داشته و از نظر مدیریت حافظه رَم، مدیریت مصرف انرژی و تعداد اپلیکیشن های اضافه بسیار بهتر از قبل شده اما هنوز هم نمی توان آن را بهترین رابط کاربری اندروید قلمداد کرد.

مانند تمام نسخه های قبلی، EMUI 8 هم به صورت پیش فرض کشوی اپلیکیشن ندارد و در صورت نیاز باید آن را از طریق منوی تنظیمات فعال کنید. رابط کاربری تقریباً ساده طراحی شده و امکانات زیادی را برای سهولت استفاده یا شخصی سازی در اختیار شما قرار می دهد.

هواوی برای استفاده ساده تر از موبایل، امکانات مختلفی را در پی اسمارت تعبیه کرده که از بین آنها می توان به حالت مینی اسکرین (برای استفاده با یک دست) با سوایپ روی نوار ناوبری به چپ یا راست، ثبت اسکرین شات با سوایپ سه انگشتی از بالا به پایین، یا دکمه ناوبری شناور اشاره کرد که همانند دکمه هوم عمل می کند اما به سختی می توانید جای مناسبی را برایش پیدا کنید. هواوی اپلیکیشنی به نام Tips را هم در پی اسمارت تعبیه کرده که از طریق آن می توانید با امکانات نرم افزاری و قابلیت های این موبایل آشنا شوید.

در مجموع پی اسمارت از نظر نرم افزاری نمره قبولی را می گیرد، اما همان طور که قبلاً هم گفتیم EMUI هنوز با یک رابط کاربری ایده آل فاصله دارد و اگرچه پرچمدارانی همچون میت 10 به خاطر سخت افزار قدرتمند تا حد زیادی این ضعف را می پوشانند، اما روی موبایل های میان رده با تأخیر های گاه و بیگاه در رابط کاربری و اجرای برنامه ها روبرو هستیم. گفتنیست هواوی چند روز قبل آپدیت دیگری را برای پی اسمارت منتشر کرد که علاوه بر ارتقاء عملکرد دستگاه و افزودن اپلیکیشن Game Suite برای اجرای بهتر بازی ها، آخرین بسته امنیتی گوگل را نیز به همراه دارد.

سخت افزار

پی اسمارت همانند بسیاری از موبایل های میان رده هواوی از Kirin 659 بهره می برد، چیپستی که اواسط سال 2017 میلادی همراه با نوا 2 پلاس معرفی شد و اکنون در میت 10 لایت و آنر 7X هم دیده می شود، بنابراین انتظار می رود میان رده های هواوی از نظر کارآیی سخت افزاری کم و بیش شبیه یکدیگر باشند.

برای ارزیابی این موبایل به سراغ برنامه های معتبر بنچمارک می رویم. نتایج به دست آمده توسط پی اسمارت در اپلیکیشن های آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک و 3DMark را در تصویر زیر می بینید:

پی اسمارت کمی بهتر از میت 10 لایت نتیجه گرفته که این برتری را می توان به اندروید اوریو و EMUI 8 نسبت داد. اختلاف نتیجه در تست آنتوتو کمی بالاست (حدود 35 درصد) و به نظر می رسد نسخه جدید این اپلیکیشن در امتیاز دادن به موبایل های اندرویدی کمی سخاوتمندانه تر از قبل عمل می کند.

نتایج فوق نشان می دهند پی اسمارت به راحتی از عهده اجرای فعالیت های روزمره اعم از پیام رسانی و شبکه های اجتماعی، مرور وب، تماشای فیلم و مانند اینها بر می آید. کسب 8142 امتیاز در تست Ice Storm Extreme در اپلیکیشن 3DMark هم از توانایی پی اسمارت برای اجرای بازی های سه بعدی نه چندان سنگین حکایت دارد. ما بازی های آسفالت و شَدو فایت 3 را روی پی اسمارت اجرا کردیم و نتیجه کار از نظر گرافیک و نرخ فریم، رضایت بخش بود.

با وجود سه گیگابایت حافظه رَم پر سرعت، پی اسمارت مشکلی در بخش مالتی تسکینگ و اجرای همزمان برنامه ها ندارد و می توانید تعداد زیادی اپلیکیشن را درون حافظه نگه دارید تا نیازی به لود مجدد آنها نداشته باشید. فضای ذخیره سازی پایه برای این موبایل هم 32 گیگابایت در نظر گرفته شده که حدود 20 گیگابایت آن در اختیار شما قرار می گیرد. در صورت نیاز می توانید از درگاه سیم کارت دوم برای افزایش حافظه داخلی استفاده کنید.

تنها بلندگوی پی اسمارت در لبه پایینی قرار گرفته و برای استفاده های عادی همانند گوش دادن به پیام های صوتی یا مشاهده ویدیو کفایت می کند، اما برای تجربه موسیقی با کیفیت با استفاده از فناوری اختصاصی Histen هواوی بهتر است از هدفون های حرفه ای استفاده کنید.

دوربین

پی اسمارت همانند اکثر موبایل های جدید هواوی به دوربین دوگانه مجهز شده که البته تعریف خاصی از این مفهوم به شمار می رود. دوربین اصلی این موبایل 13 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.2 است و در کنار آن یک دوربین 2 مگاپیکسلی دیده می شود که شما به عنوان کاربر هیچگونه دسترسی به آن ندارید، یعنی همان وضعیتی که در میت 10 لایت هم دیده بودیم. این دوربین (یا به بیان بهتر، حسگر) وظیفه عمق سنجی برای ثبت تصاویر پرتره و ایجاد افکت بوکه را بر عهده دارد.

رابط کاربری دوربین تفاوت چندانی با دیگر موبایل های هواوی ندارد؛ با سوایپ به راست تعداد زیادی حالت از پیش تعیین شده را برای عکاسی ساده تر را می بینید که در میان آنها، گزینه Pro کنترل کامل دوربین را در اختیارتان قرار می دهد. با سوایپ به چپ هم به تنظیمات اصلی دوربین می رسید که مواردی همچون کنترل صوتی و تشخیص چهره و لبخند را در بر دارد. اگر حالت Ultra Snapshot را فعال کنید، حتی در صورت قفل بودن موبایل هم می توانید با دو بار فشردن دکمه ولوم ظرف کمتر از 1 ثانیه عکس بگیرید.

برای اینکه بدانیم ترکیب سخت افزاری و نرم افزاری فوق خروجی مناسبی را تولید می کند یا خیر، نمونه عکس های ثبت شده توسط پی اسمارت در شرایط مختلف را با یکدیگر مرور می کنیم. تصاویر زیر در شرایط نوری مناسب گرفته شده اند:

همان طور که می بینید کیفیت کلی تصاویر و جزئیات ثبت شده کاملاً قابل قبول است اما رنگ ها به اندازه کافی پویا و جذاب نیستند. این وضعیت در محیط داخلی تشدید می شود که نمونه ای از آن را در تصویر زیر می بینید:

با کاهش نور محیط به تدریج شاهد افزایش نویز تصاویر و کاهش جزئیات هستیم. البته کیفیت کلی تصاویر با در نظر گرفتن ضریب اف 2.2 دوربین اصلی، قابل قبول است و شما را راضی نگه می دارد. چند نمونه از این تصاویر را در زیر مشاهده می کنید:

همان طور که گفتیم دوربین ثانویه هواوی پی اسمارت وظیفه عمق سنجی و جدا کردن سوژه از پس زمینه را دارد. دقت این فرایند را نمی توان در نوع خودش بهترین دانست، به ویژه اینکه عملکرد کم نظیر پرچمداران این شرکت یعنی میت 10 را دیده ایم. با این حالا گاهی اوقات می توانید خلاقیت خود را به کار بسته و تصاویر جذابی را ثبت کنید.

دوربین سلفی پی اسمارت حسگر 8 مگاپیکسلی دارد و گشودگی دهانه لنز آن هم f/2.0 است که جذب نور بهتری را در محیط های تاریک به همراه دارد. این دوربین همچنین می تواند تصاویر پرتره با پس زمینه محو را هم ثبت کند که نمونه ای از آن را در زیر می بینید:

دوربین هواوی پی اسمارت در رده قیمتی اقتصادی کاملاً راضی کننده است و می توانید به عنوان ابزاری برای ثبت وقایع روزمره روی آن حساب کنید. وجود دوربین ثانویه را هم می توان مزیت این موبایل در نظر گرفت که میان رده هواوی را کمی در رقابت با شرکت های دیگر جلو می اندازد.

باتری و شارژ

پی اسمارت باتری 3000 میلی آمپر ساعتی لیتیوم-پلیمری دارد که طبق روال مرسوم، توسط کاربر قابل تعویض نیست. ظرفیت باتری این موبایل مقداری کمتر از میت 10 لایت و آنر 7X (با ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعت) است اما به لطف بهینه سازی های انجام شده در اندروید اوریو و EMUI 8 از نظر شارژدهی تفاوت چندانی با آنها ندارد.

استفاده درازمدت ما از پی اسمارت نشان داد این موبایل به راحتی یک روز و نیم را دوام می آورد و حتی با استفاده سبک تر، می توانید شارژ باتری را تا اواخر روز دوم هم برسانید، نتیجه ای که با توجه به تست های قبلی و چیپست کم مصرف Kirin 659 کاملاً منطقی به نظر می رسد.

هواوی پی اسمارت از فناوری شارژ سریع بهره ای نمی برد که در این رده قیمتی چندان عجیب نیست، اما شارژر 5 واتی (1 آمپری) همراه آن هم نمی تواند ضعف فوق را بپوشاند و برای شارژ کامل این دستگاه به صبر و حوصله زیادی نیاز دارید.

جمع بندی

این روزها ساخت موبایل میان رده کار ساده ای نیست، چون باید بین عوامل مختلف از جمله اجزای سخت افزاری، قابلیت های نرم افزاری و قیمت، تعادل برقرار کنید. چنین محدودیت هایی برای پرچمداران وجود ندارد و کافیست بهترین ها را کنار هم جمع کنید، حتی اگر قیمت نهایی سر به فلک بکشد.

هواوی تا حدودی توانسته به این مهم دست پیدا کند و تعادل خوبی را بین کارآیی و قیمت پی اسمارت برقرار سازد. بدنه فلزی خوش ساخت با طراحی مناسب، نمایشگر عریض با کیفیت بسیار خوب، دوربین دوگانه و باتری نسبتاً قدرتمند، از جمله ویژگی های برجسته این موبایل زیبا محسوب می شوند.

آخرین نسخه اندروید و EMUI را هم باید جزو نقاط قوت پی اسمارت به شمار آورد، اگرچه پوسته اختصاصی هواوی هنوز تا تجربه کاربری ایده آل فاصله دارد، به خصوص در موبایل های میان رده این شرکت که از نظر سخت افزاری کمی ضعیف ترند. به عنوان مثال اسکرول کردن در اینستاگرام به صورت ناموزون و نامنظم انجام می شود و گاهی اوقات لمس صفحه بازخوردی را به همراه ندارد.

در مجموع پی اسمارت را می توان یکی از بهترین موبایل های رده قیمتی 1 میلیون تومان در نظر گرفت که تمام نیازهای روزمره شما و حتی کمی بیشتر از آن را برآورده می سازد. هواوی عزم خود را برای تصاحب بازار میان رده ها جزم کرده و با ارائه چند نماینده شایسته، رقیب اصلی خودش در این بخش از بازار به شمار می رود.

در ادامه نقاط قوت و ضعف هواوی پی اسمارت را با هم مرور می کنیم:

نقاط قوت هواوی پی اسمارت
  • طراحی و کیفیت ساخت مطلوب
  • نمایشگر عریض و با کیفیت
  • سخت افزار مناسب برای استفاده روزمره
  • سیستم عامل و رابط کاربری به روز
  • حسگر اثر انگشت سریع و دقیق
  • قابلیت ثبت پرتره
  • شارژدهی مناسب
  • ارزش خرید بسیار بالا
نقاط ضعف هواوی پی اسمارت
  • پردازشگر گرافیکی نه چندان قدرتمند
  • لگ های گاه و بیگاه در رابط کاربری
  • فقدان شارژ سریع
  • عملکرد ضعیف دوربین در نور کم
  • شباهت زیاد به دیگر محصولات هواوی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • alifattahi31
    alifattahi31 | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

    یکی از محصولات جدید شرکت هواوی است که با ساختاری متفاوت نسبت به سایر گوشی‌های این شرکت به بازار وارد شده است. این تلفن همراه هوشمند از ابتدای کار تکلیف خود را با مخاطبش روشن کرده و به آن‌ها می‌گوید که قرار است تا با همراهی میان رده‌ای با امکانات قابل‌قبول و مناسب روبرو باشندباید گفت که هواوی P اسمارت یک محصول معقول، جذاب و مناسب است که با قیمتی نسبتا خوب به بازار عرضه شده است. مسلما مدل‌های مجهز به رم و حافظه بالاتر، قیمتی بیشتر خواهند داشت. اگر به دنبال داشتن یک همراه بسیار نیرومند نیستند و می‌خواهید محصولی داشته باشید که در طول فعالیت‌های روزمره و حتی فراتر از آن با ظاهری زیبا در کنارتان باشد، هواوی P اسمارت محصولی مناسب برای شماست.

  • abtinkamrani
    abtinkamrani | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

    بین این گوشی :huawei: و سری J :samsung: یه مقایسه خوندم که واقعا یه سرو گردن Psmart بالاتر بود، مخصوصا با قیمت خیلی پایین ترش نسبت به J7 Pro ( حدود 400 هزار تومن)!! Psmart صفحه نمایش بزرگتر با رزولوشن بالاتر و تراکم پیکسلیه بالاتری داره و نسبت تصویرشم که مثل گوشی‌های جدید و پرچم داری که اومده 18:9ه !!! تو اون مقایسه نشوند داده بود که Amoled بودن گوشی های سامسونگ هم هیچ برتری نسبت به LCD نداره و فقط تصویر غیر واقعی تری به شما میده !!! دوربینش هم که دوگانه است و عکس‌های بی نهایت بهتری میگیره و میتونه عکس های پرتره زیبایی بگیره، پردازنده Kirin هم که امتحانش رو پس داده و شما میتونین تو سایت ها و بنچ مارک های مختلف، قدرت این پردازشگر رو ببینین !!! حالا به همه‌ی اینا، اندروید به روز اوریو 8 رو اضافه کنید که روی P smart هست، و رابط کاربری بسیار جالبی رو در اختیارتون میذاره، و طراحیش با حاشیه های کمتر و نسبت 18:9 باعث رضایت میشه از اینکه یه گوشی به روز دستتون گرفتین همه این امکانات تازه با قیمت کمتر بهتون داده میشه و شما میتونین یه گوشی با امکانات و ظاهر به روزتری رو با قیمت کمتری تهیه کنید و پول الکی پای اسم برند و تبلیغاتش ندین و فقط برای امکانات و تجهیزات گوشی هزینه کنید

  • aliazimi
    aliazimi | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

    با قیمت 1 میلیون تومن، گوشی به روزتر و بهتر از Psmart پیدا نمیکنید!!چه از لحاظ دوربین، چه از لحاظ صفحه نمایش و پردازشگر !! طراحیش بدون حاشیه اش هم که مشخصه اصلی این گوشیه و صفحه نمایش Full View Full HD Plus اش که با نسبت 18:9 که الان ترند گوشی های هوشند پرچم داره و باعث میشه خیلی خوش دست باشه و به چشم بیاد وقتی دستتون میگیرید و هیچکس نمیتونه قیمت خیلی خوبش رو حدس بزنه و قشنگ 60-70 درصد از قیمتی که داره، گرونتر نشون میده !!! اندروید 8 هم داره که گوشی های پرچم دار 2018 دارن !! دوربین دوگانه بسیار خوبی داره که میتونه عکس های پرتره بسیار زیبا بگیره !! سامسونگ تمام تبلیغات پرچم دار جدیدش رو رو همین موضوع قرار داده !!! چیپ ست پردازندش هم Kirinه که امتحان خودش رو تو گوشی های پرچم دار هوآوی پس داده و واقعا عملکرد بالایی داره !! حسگر اثر انگشت هم داره که خیلی خوب و سریع و روون کار میکنه ! همه اینا وقتی قیمت گوشی رو ببینین واقعا تعجب برانگیزه، بهتون قول میدم با این قیمت نمیتونین هیچ جایی و تو هیچ برندی همچین گوشی ترند و به روزی رو پیدا کنید که امکانات هم سطح گوشی های پرچم دار داشته باشه !! :huawei:

  • sina zakeri
    sina zakeri | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

    به نظرم توی گوشی های هواوی یک مشکل بزرگ بسیار شدید دیده میشه و اون این هست که به جای اینکه برای طراحی گوشی هاش اصالت خودش رو به کار بگیره و طراحی کنه بیش از اون به بازار نگاه می کنه و می بینه برندهایی مثل اپل و ال جی و ... که اصیل ترین برندهای موجود در بازار هستند چیکار می کنن تا دقیقا همونا رو تکرار کنه برای همین موفقیت برای این برند تصور شدنی نیست.

    • S. A. F
      S. A. F | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

      الجی???

    • soltani
      soltani | ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

      الجی ک واقعا تو بخش موبایل خیلی اصیله،مثلا وقتی شما جی ۵و میبینی اصلت از روش میباره

    • darksider
      darksider | ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

      خدایی ساقیت کیه که ال جی برات اصیل ترین برند گوشی موبایله؟؟؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی