ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا ۲۰۱۸ سال درخشش میان رده ها خواهد بود؟

۲۰۱۷ سال خاصی برای تلفن‌های اندرویدی میان‌رده بود. در ابتدای سال ۲۰۱۸ نیز دستگاه‌هایی مثل وان پلاس 5T، سامسونگ گلکسی A8 و آنر ویو ۱۰ قابلیت‌هایی نظیر نمایشگر بدون حاشیه، دوربین دوگانه، رم بالا و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۶

۲۰۱۷ سال خاصی برای تلفن‌های اندرویدی میان‌رده بود. در ابتدای سال ۲۰۱۸ نیز دستگاه‌هایی مثل وان پلاس 5T، سامسونگ گلکسی A8 و آنر ویو ۱۰ قابلیت‌هایی نظیر نمایشگر بدون حاشیه، دوربین دوگانه، رم بالا و طراحی پیشرفته را با حدود قیمت ۵۰۰ دلاری ارائه کردند.

این تلفن‌های همراه صرفا میان‌رده‌های خاصی نبودند، بلکه کلا دستگاه‌های خاص به حساب می‌آیند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که پرچمدارها حالا در مرز ۱۰۰۰ دلار و فراتر از آن حرکت می‌کنند.

اما بگذارید نگاهی به قابلیت‌هایی کنیم که این تلفن‌های همراه میان‌رده را تبدیل به غول‌های واقعی خواهند کرد.

ادامه روند بهبود دوربین‌ها

دوربین تلفن‌های همراه میان‌رده در سال ۲۰۱۷ بسیار بهبود یافت. تا آخر سال، بسیاری از آن‌ها با دوربین دوگانه عرضه شدند که اجازه می‌دهد عکس‌هایی با زوم اپتیکال یا افکت تصویری بوکه گرفت. در حقیقت حتی آنر ۹ لایت دوربین دوگانه را هم در قسمت پشتی و هم در پنل جلویی خود دارد.

با این حال عمده ضعف دوربین میان‌رده‌های سال گذشته، عملکرد ضعیف‌شان در نور کم یا به تصویر کشیدن جزئیات اندک است. در ۲۰۱۸ احتمالا پیشرفت‌ها ادامه پیدا می‌کند و حالا که دوربین دوگانه تبدیل به یک اتفاق عادی شده، نوبت به بهبودهای دیگر در زمینه‌های مختلف می‌رسد.

پشتیبانی از یادگیری ماشینی

یادگیری ماشینی کم‌کم راه خود را به سمت تلفن‌های همراه قدرتمندی نظیر گوگل پیکسل ۲ و میت ۱۰ هوآوی باز می‌کند آن هم به لطف واحد پردازشگر تصویر (IPU) و چیپ های‌سیلیکون کایرین ۹۷۰ موجود در آن‌ها. با این حال، داشتن یک چیپ اختصاصی به منزله آن بود که در سال ۲۰۱۷ چنین قابلیتی در انحصار پرچمدارها باشد.

یادگیری ماشینی می‌تواند در سال پیش‌رو برای میان‌رده‌ها هم امکان پذیر باشد. آنر ویو ۱۰ دقیقا انتهای ۲۰۱۷ عرضه شد و چیپ کایرین ۹۷۰ را داشت. یادگیری ماشینی حتی روی دستگاه‌هایی بدون پردازنده اختصاصی نیز ممکن است و دستگاه‌هایی که چنین قطعات گران‌قیمتی ندارند هم می‌توانند از آن بهره ببرند.

اما یادگیری ماشینی چه‌کار می‌کند که ارزشمند است؟ خب... تصاویر بهتر، مصرف باتری بهینه‌تر، تشخیص اشیاء در حین خرید، ترجمه آنی زبان‌های مختلف، تجربه‌های واقعیت افزوده و در مجموع تجربه نرم‌تر و سریع‌تر.

همه این‌ها دلایلی است که می‌تواند وجود یادگیری ماشینی را در میان‌رده‌ها به اهمیت بالایی برساند.

ضد آب و ضد غبار

ضد آب ساختن یک تلفن همراه احتمالا عجیب‌ترین کاری نیست که می‌توان با یک موبایل میان‌رده کرد اما قطعا آن را در موقعیتی بهتر قرار می‌دهد.

حتی درصد بالایی از کاربران ممکن است آن را بسیار کاربردی بدانند. یک نظرسنجی مربوط به سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که ۲۷ درصد آیفون‌های آسیب دیده به خاطر آب دچار مشکل شده‌اند.

با این وجود، نظرسنجی مربوط به سال ۲۰۱۷ وبسایت اندروید آتوریتی نشان می‌دهد که ۸۰ درصد کاربران این وبسایت، ضد آب بودن را یک قابلیت مهم می‌دانند.

ولی به هر حال، ضد آب بودن ممکن است گران تمام شود. لی جون موسس شیائومی در یک گفتگویی گفت که ضد آب کردن تلفن همراه ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت آن خواهد افزود. شاید این رقم برای همه تلفن‌های همراه دقیق نباشد اما به طور کلی نشان می‌دهد که ضد آب ساختن یک موبایل چندان ارزان نیست.

همه کسانی که تا به حال تلفن همراه‌شان را بدون نگرانی زیر آب فرو برده‌اند یا در حمام بدون نگرانی به موسیقی گوش داده‌اند می‌دانند که این هزینه واقعا ارزشش را خواهد داشت. شاید چنین گزینه‌ای برای سازندگان تلفن‌های همراه تبدیل به یک ملاک واقعی شود.

بلوتوث رزولوشن بالاتر

با وجود سرویس‌هایی نظیر اسپاتیفای و تیدال که موسیقی و ویدیو را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهند، به نظر می‌آید که میل بسیاری برای شنیدن بهترین نوع کیفیت صدا وجود داشته باشد.

موضوع دومی که در همین راستا باید در نظر گرفت، افزایش تعداد کاربرانی است که با هدفون‌های بلوتوث به موسیقی گوش می‌دهند و بنابراین کاملا حیاتی است که میان‌رده‌ها نیز کدک‌های بلوتوث با وضوح بالاتر مثل aptX HD و LDAC را به کار بگیرند.

بدون این امکان، حتی اگر کاربری با بالاترین کیفیت موسیقی را اجرا کند، هدفون و موبایل توانایی آن را ندارند که با وضوح کافی آن را پخش کنند.

ماجرا به خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شرکت‌ها به بهانه قابلیت‌های بی‌سیم، جک هدفون را حذف می‌کنند. وان‌پلاس 5T یکی از نمونه تلفن‌های میان‌رده‌ای است که پشتیبانی از aptX HD را ارائه می‌دهد. اضافه شدن دو کدک نام برده در اندروید اوریو، افزوده شدن‌شان به دستگاه‌های میان‌رده را تقریبا قریب الوقوع کرده است.

جمع بندی

همانطور که در ۲۰۱۷ ثابت شد، امکان خرید یک تلفن همراه با کیفیت بالا در دسته موبایل‌های میان‌رده با ویژگی‌های عالی وجود دارد. اما قسمتی که سازنده‌های تلفن‌های هوشمند اندرویدی باید روی آن متمرکز شوند جای دیگری است.

دوربین همیشه یک نقطه عطف در زمان فروش یک محصول بوده و بنابراین احتمال پیشرفت در این حوزه بسیار وجود دارد. یادگیری ماشینی نیز دیگر بخش پر پتانسیلی است که قسمت‌های مختلف یک تلفن همراه را می‌تواند بهبود بخشد؛ قابلیتی است که احتمالا بسیاری از تولیدکنندگان تلفن‌های همراه به دستگاه‌هایشان اضافه خواهند کرد.

در مجموع، همه این ویژگی‌ها روی دستگاه‌های میان‌رده به زودی و نه خیلی دیر در دسترس قرار خواهد گرفت. اگر و زمانی که این اتفاق رخ دهد، میان‌رده‌ها تبدیل به یک بخش ارزشمند بازار خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • S∆M
    S∆M | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

    از دولت گرامی برای کم کردن قیمت موبایل تچکر کنید !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی