ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فروشگاه‌ های تلگرامی و درآمدهای میلیاردی خانواده‌های ایرانی

بیش از ١٨٠‌ هزار خانواده ایرانی از تلگرام کسب درآمد مستقیم با گردش مالی چند ١٠‌ میلیارد تومانی دارند. این آماری است که سعید مهدیون فرمانده بسیج وزارت ارتباطات ارائه داده و نشان می‌دهد که ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

بیش از ١٨٠‌ هزار خانواده ایرانی از تلگرام کسب درآمد مستقیم با گردش مالی چند ١٠‌ میلیارد تومانی دارند. این آماری است که سعید مهدیون فرمانده بسیج وزارت ارتباطات ارائه داده و نشان می‌دهد که این شبکه پیام‌رسان در کشور جدا از اینکه تبدیل به یک رسانه شده، در قالب یک منبع درآمد میلیاردی نیز در بین خانواده‌ها جا افتاده است.

فارغ از اینکه این قدرت و نفوذ تلگرام در کشور را باید فرصت دانست یا تهدید، به دنیای بازار اینترنتی تلگرام نگاه کرده‌ایم تا ببینیم که در لابلای کانال‌های تلگرامی چه‌چیزهایی و چطور خرید و فروش می‌شود. آنطور که آمار غیررسمی می‌گویند بیش از 25 هزار کسب‌وکار مجازی در کشور داریم که عمدتا به سه دسته سایت‌ها (اپلیکیشن‌ها)، صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی تقسیم می‌شوند و نزدیک به نیمی از این مقدار را کانال‌های تلگرامی به خود تخصیص داده‌اند.

«سیدمرتضی موسویان»، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد پیش‌تر در گفتگوی خود با دیجیاتو خبر از حداقل 10هزار کانال تلگرامی که مربوط به فروش کالا یا خدمات هستند داده بود که با توجه به گذشت چندماه از این آمار، عجیب نیست اگر این رقم را امروزه بیشتر بدانیم و با یک حساب سرانگشتی متوجه شویم نزدیک به یک درصد از خانوارهای ایرانی از این طریق امرار معاش می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول شبانه‌روز (٢۴ساعت) به‌طور متوسط بیش از ۳‌ میلیون و ۷۵هزار و ۲۲۷ مطلب در بین کانال‌های تلگرامی منتشر یا به‌اصطلاح پست می‌شوند. جالب است بدانید که ساعت ١٠ شب بیشترین زمانی است که پست‌ها منتشر می‌شوند (بیش از ٢٨۵‌هزار مطلب) و همچنین کمترین زمانی که مطالب به اشتراک گذاشته می‌شوند، مربوط به ساعت ۴ صبح با آمار ۱۴‌هزار و ۹۵۷ مطلب است.

این آمار برای فروشگاه‌ های تلگرامی هم تا حدودی صدق می‌کند. ادمین یکی از این کانال‌های فروشگاهی به دیجیاتو می‌گوید:

«شب‌ها بیشترین مشتریان خود را داریم بطوریکه بعد از چندماه مجبور شدم چند ادمین استخدام کنم تا جواب مشتریان را بدهند. بعد از مدت چند ماه و جمع کردن مشتریان وفادار، برنامه‌ها و رویدادهای خرید حضوری نیز گذاشتیم که معمولا در یکی از خانه‌های دوستان برگزار می‌شود و ورود مشتریان به آن آزاد است.»

فروشگاه‌ تلگرامی وی نه شامد دارد و نه ای‌نماد، اما مشتریان وفادارش به نزدیک 500 نفر می‌رسند که از تمامی قشرهای جامعه هستند. رییس فروشگاهی در یکی از پاساژ‌های غرب تهران مشتریان وفادار تلگرامی‌اش را بیشتر از حضوری معرفی می‌کند و معتقد است که کانال تلگرامی‌ درآمد به صرفه‌تری برای کسب‌وکار او ایجاد کرده است. او به دیجیاتو می‌گوید:

«داشتن فروشگاه فیزیکی صرفا به منزله بیرون آمدن از خانه و البته اعتبار بخشیدن به کسب‌وکار است و توجیه منطقی برای من ندارد. ساعت‌ها و زیورآلاتی که از طریق بستر تلگرامی‌ام به فروش می‌رسند بازار کل شهرستان‌ها را می‌گیرد و مشتریان تهران حتی حاضرند کالایشان را با پیک دریافت کنند تا مراجعه حضوری. همه این عوامل باعث شده که فروشگاه فیزیکی‌ برای من یک برند و البته نماد اعتمادم باشد و بس.»

وقت، طراحی و هزینه یک سایت برای کسب‌وکار و فروشگاه از عوامل دردسرسازیست که فروشنده بازی‌های کامپیوتری در یک کانال تلگرامی به دیجیاتو می‌گوید. «محسن» معتقد است که فروشگاه‌ های تلگرامی این مسائل را حل و فصل کردند و حالا او و مغازه‌اش صاحب یک «شبه‌سایت» هستند که در آن محصولاتشان را برای مخاطبینشان در سرتاسر ایران برای فروش به عرضه می‌گذارند و با قابلیت‌هایی مثل بات تلگرامی و هشتگ و... جستجو در آن را ساده و جذاب می‌کنند:

«فروشگاه‌های تلگرامی فقط برای ما درآمدزا نیستند بلکه در ابعاد گوناگون ایجاد شغل می‌کنند. پیک‌های موتوری، نیروی پشتیبانی، عکاسان صنعتی و ادمین‌ها و...که برخی از فروشگاه‌های تلگرامی خودشان را به آنها مجهز می‌کنند همگی باعث می‌شود که از طریق یک کانال چندین نفر به درآمدزایی و یافتن شغل دست پیدا کنند، هرچند این شغل‌ها را نمی‌توان چندان دقیق و موجه دانست اما در هر صورت باعث گردش مالی و ایجاد انگیزه در افراد می‌شود.»

«رضا» که صادرکننده کاشی‌ است از تجربه موفق خود در داشتن صفحه رسمی در سایت علی‌بابا برای توسعه صادرات محصولاتش به آفریقای جنوبی می‌گوید و معتقد است که فروشگاه‌ های تلگرامی در داخل کشور همان کاری را می‌کند که داشتن یک صفحه شخصی در سایت علی بابا در ابعاد جهانی می‌کند:

«البته که تلگرام بازار خوبی برای مبادله با کشورهای برون مرزی نیست ولی در بازار داخلی می‌تواند بسیار موثر باشد و ارتباط دهنده کسب‌وکارها با دورترین نقاط شهرستان‌ها و حالت بالعکس آن باشد.»

داروخانه‌های آنلاین تلگرامی از دیگر کانال‌هایی هستند که خیابان ناصرخسرو را به بستر مجازی آورده‌اند و با وجود هشدارهای متعدد دولت درباره خرید و فروش دارو به صورت آنلاین (امری که در کشورهای توسعه‌یافته نیز هنوز به درستی صورت نگرفته و مشکلات زیادی دارد) مخاطبان زیادی دارند.

ادمین این فروشگاه اینترنتی تلگرامی تحریم‌ها و نبود دارو و البته ایمن‌تر بودن کانال‌های تلگرام نسبت به خیابان ناصرخسرو برای فروشندگان را دلایل راه‌اندازی این فروشگاه‌ها می‌داند و به دیجیاتو می‌گوید:

«بدون دردسر و در اسرع وقت می‌توان داروها را به افراد محتاج به آن فرستاد، کجای کار مشکل دارد؟ همین اتفاق پیش‌تر در خیابان می‌افتاد و حالا در تلگرام؛ اگر بحث ریشه‌ای قاچاق دارو و... مطرح است، این موضوع هیچ ربطی به مجازی یا مجازی نبودن آن ندارد.»

برخی کانال‌های تلگرامی بر اساس تبلیغات خود درآمدی تا ماهانه بیش از 30 میلیون تومان نیز دارند اما مبحث فروشگاه‌ های تلگرامی خارج از آنهاست و در حقیقت این کانال‌ها باعث شده‌اند تا یک کسب‌وکار فیزیکی و یا خانوادگی در بستر مجازی به تمام کاربران برسد.

هرچند ایجاد شغل به واسطه این کانال‌ها چندان نمی‌تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد چرا که در تعریف اقتصاد چندان جای ندارد اما احتمالا به زودی همان رویکردهایی که در عرصه صنعت وجود دارد، در فضای مجازی هم پدیدار می‌شود و آن روز می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ آشتی کسب‌وکار سنتی و آنلاین باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • sagittarius19
    sagittarius19 | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

    فرمانده بسیج وزارت ارتباطات؟؟؟ چه مقام هایی ساخته شده تو این چند چهل ساله

  • M
    M | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

    از بدترین اتفاق ها زیر زمینی شدن بخش های مختلف یک اقتصاد است. چه قاچاق باشه در سطح کلان و چه خرده فروشی به این شکل.

  • M
    M | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

    چرا داشتن یک متر دکه مجوز می خواد و مالیات دارد ولی این فروشگاه های تلگرامی و اینستاگرامی خیر؟!

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

    فرمانده بسیج وزارت ارتباطات چه آمارهایی هم دارند ، معلومه قشنگ نظارت و کنترل میکنن. بعد حریم خصوصی سیخی چند

  • Pourya amirshekari
    Pourya amirshekari | ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

    دجیاتو یا مطلب نزار یا اگه میزاری اینقدر کامنتای رو فیلتر نکن شورشو در اوردین مسخره کردین مخاطبارو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی