ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طرح 20 تا 20 ظرف یک‌سال فضای مجازی را برای کودکان ایمن می‌کند

«طرح ۲۰ تا ۲۰ » در راستای حمایت از کودکان در فضای مجازی و در جهت اجرایی شدن سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودکان و نوجوانان، توسط کارگروه وزارت ارتباطات رونمایی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۵

«طرح ۲۰ تا ۲۰ » در راستای حمایت از کودکان در فضای مجازی و در جهت اجرایی شدن سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودکان و نوجوانان، توسط کارگروه وزارت ارتباطات رونمایی شد و بر اساس آن قرار است به مدت یکسال اهداف بلند مدت این کارگروه به نتیجه و ثمر برسد.

«خسرو سلجوقی»، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و مجری توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که دغدغه فضای مجازی و کودک یک معضل جهانیست و فقط به ایران مربوط نمی‌شود، اما در کشور ما بسیار با اهمیت است. او به دیجیاتو می‌گوید:

«قصد داریم نه تنها همگام با دنیا بلکه جلوتر از برنامه‌های سایر ملل قدم برداریم تا فضایی امن و مناسب برای کودکانمان داشته باشیم. محافظت از کودکان در دنیای واقعی به مراتب ساده‌تر از فضای مجازیست چرا که حد و حدود و کنترلی بر آنان در دنیای واقعی مستولی است که در جهان اینترنت نمی‌توان آن را داشت. یک کودک با داشتن یک تبلت وارد دنیایی از اطلاعات خواهد شد که همه می‌دانیم لزوما برای او مفید نخواهد نبود و این انبوه اطلاعات می‌تواند او را از پای در بیاورد.»

به گفته سلجوقی سازمان ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) کارگروهی برای صیانت از کودکان آنلاین تشکیل داده که در آن به محتوای مناسب برای این قشر سنین پرداخته می‌شود:

«یونسکو حتی وارد کار شده و کتابی 12 جلدی تالیف کرده که در آن یک نوع رژیم اطلاعاتی به شهروندان کشورها توصیه شده است. کتابی که در یونیسف تالیف شده فقط دارای فهرست و مصادیق کلی است و جزییات آن به خود کشورها واگذار شده تا بر اساس دین و مذهب و فرهنگ و آیین‌شان آن را تدوین و اجرا کنند. این مساله باعث شده که کلیات طرح یکی باشد و در جزییات آن تفاوت‌هایی وجود داشته باشد تا فرهنگ‌های ملل نیز حفظ شود و به آنها خدشه وارد نشود.»

مجری توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان تاکید می‌کند که 10 جلد از این 12 جلد در ایران آماده شده و اشاره می‌کند که مجموعه خلاصه‌ای از این کتب در حال حاضر در مدارس (پایه‌های دهم و ششم) تدریس می‌شود که خودش یک گام برای سواد اطلاعاتی کودکان و نوجوانان است. او اشاره می‌کند که این کتاب‌ها به زودی در بدنه دولت مانند مدرک ICDL عمل خواهند کرد چرا که دانستن اطلاعات عمومی و سواد رسانه‌ای امروزه برای همه کارمندان دولت واجب است:

«پیش‌نویسی که توسط ارگان‌های گوناگون از جمله وزارت ارتباطات، آموزش پرورش، مرکز ملی فضای مجازی و حتی بخش‌های خصوصی تدوین شد حالا تبدیل به یک سند اجرایی شده که امروز شاهد رونمایی بخش‌هایی از آن بودیم. به عنوان مثال اپراتور کودک را خواهیم داشت که با کمک همراه اول راه‌اندازی شده و قصدش صرفا ایجاد ارتباط سالم نیست بلکه فراهم آوردن محیط و محتوای مناسب برای کودکان نیز هست.»

سلجوقی از حضور بخش خصوصی در مراحل مختلف نوشتن این سند و اجرایی شدن آن در طول این یک سال می‌گوید و باور دارد که با کمک این بخش می‌توان چاره‌ای اساسی برای مساله کودکان آنلاین اندیشید: «بخش خصوصی حتی در پژوهش‌های اولیه کمک‌حال ما بوده و از امکاناتشان استفاده کردیم. همین الان هم شرکت‌هایی همچون تاتی، نبات و... هستند که فعالیت می‌کنند ولی چندان دیده نمی‌شوند که قصد داریم در این طرح یکساله بیشتر آنها را وارد جریان سازیم.»

امروزه مساله کودکان آنلاین در ایران یکی از دغدغه‌های وزیر ارتباطات که خود پدر دو کودک است شده و تیم اجرایی انتخاب شده توسط وی به سرپرستی دکتر سلجوقی قصد دارند تا با کمک استارتاپ‌ها و دیگر بخش‌های خصوصی بتوانند چاره‌ای دقیق برای آن بیندیشند تا شاید بتوانیم فضای مجازی را تبدیل به یک فرصت برای نسل آینده کرده و از آن استفاده مثبت ببریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی