ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

با مرکور XR4Ti جنگنده شکست خورده فورد آشنا شوید

باب لوتوس فکر می کرد خودروی محور عقب سیرا می تواند مرسدس بنز و بی ام و را به چالش کشیده و شکست دهد. در دهه 1980، باب لوتز، رئیس کمپانی فورد در اروپا معتقد ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

باب لوتوس فکر می کرد خودروی محور عقب سیرا می تواند مرسدس بنز و بی ام و را به چالش کشیده و شکست دهد. در دهه 1980، باب لوتز، رئیس کمپانی فورد در اروپا معتقد بود که خودروی محور عقب سیرا می تواند یک جایگزین مناسب و رقیب شکست ناپذیر برای بی ام و سری 3 آن زمان باشد.

لوتز توانست همتایان و شرکای آمریکایی خود را متقاعد کند که این خودرو می تواند در آمریکا یک شوک را به بازار وارد کرده و سایر کمپانی ها را به حاشیه بکشد. بنابراین سیرا وارد ایالات متحده شد و این آغازی بود برای یک داستان پیچیده و یک نامگذاری اشتباه.

فورد نتوانست این خودرو را با نام سیرا وارد ایالات متحده کند چرا که این نام پیش از این توسط کمپانی خودروسازی اولدزموبیل مورد استفاده قرار گرفته بود.

از طرف دیگر مدیران فورد نیز تصمیم گرفته بودند که این خودرو را با نام های لینکلن یا مرکوری به فروش نرساند. بنابراین این کمپانی یک نام تجاری جدید ساخته و خودروی سیرای خود را تحت نام مرکور به فروش رساند.


به این ترتیب خودروی جدیدی با نام مرکور XR4Ti وارد ایالات متحده شد. این خودرو از یک موتور 2.3 لیتری توربوشارژر 4 سیلندر برخوردار بوده که مشابه با قوای محرکه ای بود که در موستانگ SVO مورد استفاده قرار گرفته است.

خودروی مذکور تحسین منتقدان را به دست آورده و توانست جایگاهی را در بین 10 خودوری برتر سال 1985 بدست آورد. البته لازم به ذکر است هیچ خبرنگار خودرویی طرفدار مرکور XR4Ti نشده و در بین مجلات خودرویی محبوبیت بالایی بدست نیاورد.

نکته حائز اهمیت در مورد این هاچبک سه درب این است که بسیاری از طرفداران و مصرف کنندگان آن، این خودرو را با یک نام تجاری ناشناخته به نام کور (KOOR) اشتباه گرفته و فروشندگان مجاز لینکلن و مرکوری نمی دانستند که چگونه این وضعیت را سروسامان داده و خریداران را به سمت فروشگاه های خود هدایت کنند.

فورد حتی به کمک جکی استوارت، راننده مشهور فرمول یک آن زمان نیز یک کمپین تبلیغاتی در اینباره به راه انداخت که کارساز نشده و وضعیت پیچیده و گیج کننده قبلی همچنان ادامه پیدا کرد.

این خودرو نتوانست با فروش خود پول زیادی را از آن فورد کند. از طرف دیگر ارزش نسبتا کم دلار آمریکا در آن زمان، حاشیه سود مرکور XR4Ti را بیش از پیش اندک کرد. قبل از اینکه فورد این خودرو را در سال 1989 از خط تولید خارج کند موفق شد 42 هزار دستگاه از آن را به فروش برساند.

البته یکی از عمده علت هایی که سبب توقف تولید این وسیله نقلیه 3 درب شد این بود که در سال 1990 به بعد وجود کیسه هوا برای خودرو در ایالات متحده اجباری شده و این خودرو به آن مجهز نبود. همین موضوع سبب شد که این کوپه اسپرت امروزه بسیار نادر باشد.

مجله خودروی Hemmings تصاویری از یک نمونه سالم از این خودرو را که متعلق با سال 1988 است منتشر کرده است. این هاچبک 3 درب که به تلفن نیز مجهز است با قیمت 11 هزار دلار به فروش رسیده است.

به نظر می رسد امروزه خرید مرکور XR4Ti بسیار هیجان انگیز و جالب است به خصوص که این خودرو از پتانسل عملکردی بالایی برخوردار بوده و خریداران آن می توانند با اندکی تغییرات به سادگی وسیله نقلیه دلخواه خود را بدست آورند.

بد نیست بدانید سیرا کازورث، خودروی رالی که به خصوص در اروپا بسیار محبوب است بر پایه و اساس همین خودرو ساخته شده و بسیاری از مشخصات آن مشابه است.

واقعیت این است که بی ام و سری 3 آن زمان یعنی E30 نسبت به مرکور XR4Ti خودروی بهتری بوده و فروش آن بیشتر بود. دسترسی به این خودرو به خصوص در نمایشگاه های خودرو و خرید آن نسبت به هاچبک فورد بسیار راحت تر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی