ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

ماسک از سختی های راه اسپیس اکس و تسلا برای موفقیت می گوید

ایلان ماسک به تازگی اعلام کرده شرکت های اسپیس اکس و تسلا «با سیلی صورتشان را سرخ نگه می داشتند». این کارآفرین طی سخنرانی اش در کنفرانس SXSW، فاش ساخت که هر دوی این شرکت ها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۵

ایلان ماسک به تازگی اعلام کرده شرکت های اسپیس اکس و تسلا «با سیلی صورتشان را سرخ نگه می داشتند».

این کارآفرین طی سخنرانی اش در کنفرانس SXSW، فاش ساخت که هر دوی این شرکت ها در سال ۲۰۰۸ تقریبا ورشکسته شده بودند.

او ادامه داد: در آن زمان احتمال موفقیت تسلا و اسپیس اکس در نظر من  کمتر از ۱۰ درصد بود. در ابتدای سال ۲۰۰۲ میلادی حتی اجازه نمی دادم که دوستانم روی این دو شرکت سرمایه گذاری کنند زیرا می ترسیدم پول هایشان را از دست بدهند.

در سال ۲۰۰۲ با فروش PayPal به eBay در حدود ۱۸۰ میلیون دلار عاید ماسک شد که ابتدا ۹۰ میلیون دلار از این مبلغ را روی اسپیس اکس و تسلا سرمایه گذاری کرد اما به تدریج هزینه هایش شروع به زیاد شدن کردند.

مدیرعامل تسلا در ادامه گفت که سال ۲۰۰۸ به خاطر سومین پرتاب ناموفق فالکون ۱ سال دشواری برای او بوده و دراین برهه تسلا نیز تقریبا دو روز قبل از کریسمس ورشکست شده بود.

در این زمان او تنها ۴۰ میلیون دلار اندوخته شده. خودش می گوید: می توانستم آن پول را صرف یکی از شرکت ها کنم و در نتیجه شرکت دیگر قطعا به پایان راه می رسید یا اینکه تقسیمش کنم و هم روی تسلا و هم اسپیس اکس سرمایه گذاری اش کنم که باز هم احتمال ورشکستگی هر دو وجود داشت:

وقتی شما انرژی تان را صرف ساختن چیزی می کنید نتیجه تلاش تان حکم فرزند شما را پیدا می کند. به همین خاطر من نمی توانستم از میان این دو شرکت یکی را انتخاب کنم. من پولم را صرف هر دو کردم و بعد هر دویشان موفق شدند.

ماسک همچنین در همین برهه طعم طلاق را چشید و آنطور که می گوید مجبور شد از دوستانش پول قرض بگیرد تا اجاره های عقب افتاده اش را پرداخت نماید.

او می گوید:

اسپیس اکس و تسلا با سیلی صورت خود را سرخ نگه می داشتند و اگر اوضاع کمی متفاوت از امروز بود هر دویشان حالا دیگر وجود نداشتند.

ماسک می گوید که مجبور شده در سمت مهندس ارشد توسعه فالکون ۱ نیز فعالیت نماید زیرا توانایی پرداخت هزینه ها برای استخدام مهندسان مناسب این پست را نداشته و از طرفی نمی توانسته ریسک استخدام افرادی را بپذیرد که به باورش فرد مناسبی برای تصدی آن پست نبودند.

اسپیس اکس
اسپیس اکس

و گرچه امروز او می تواند هزینه استخدام هر تعداد مهندس با استعدادی که نیاز دارد را بپردازد، با این حال همچنان ۸۰ تا ۹۰ درصد از زمانش را صرف کار کردن در بخش مهندسی و طراحی اسپیس اکس و تسلا می کند و مدیریت کسب و کار این دو شرکت را به دیگران مهندسان محول می کند.

با این حال اما او به مرور زمان متوجه شده تسلا سختی های بیشتری را نسبت به اسپیس اکس برایش به بار آورده است.

وی همچنین مدعی شد که بورینگ کامپنی (شرکت حفاری وی) در ابتدای امر نقش یک شوخی را داشته و این مساله حتی از اسم آن نیز پیدا بوده. علاوه بر این، گرچه او زیاد در مورد این شرکت توییت میکند اما تنها ۲ درصد از کل زمانش را به آن اختصاص می دهد.

فرصت ها در مریخ

وقتی از ماسک سوال شد که چرا به صنایع فضایی و خودروسازی علاقمند شده او توضیح داد که از زمان دانشگاه به این دو حوزه علاقمند بوده است.

وی همچنین مدعی شد که در سال های اخیر سفرهای فضایی پیشرفت های کافی را تجربه نکرده اند.

متعجبم که چرا با وجود انتقال انسان به ماه نتوانستیم در این زمینه پیشرفت کنیم. هتل های فضایی که در سال ۲۰۰۱ به مردم نویدشان را می دادیم کجا هستند؟

ماسک همچنین با صحبت هایش سعی داشت مخاطبان را متقاعد نماید که زندگی روی مریخ هم ممکن است و هم ضروری.

او ابراز نگرانی کرد که در صورت وقوع جنگ جهانی سوم دوران سیاه دیگری شکل می گیرد و در نتیجه به باور وی سکونت بشر روی مریخ برای ادامه حیات وی و بقای نسلش امری ضروری است.

او معتقد است که در مریخ فرصت های زیادی برای تجارت وجود دارند:

بشر به تدریج شروع به ساختن یک پایگاه ابتدایی روی مریخ می کند... بعد دنیایی با فرصت های تازه در این سیاره شکل می گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سعید
    سعید | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    یکی از نوابغ زمانه ماست
    امیدوارم پروژه هاش رشد بیشتری کنه تا شاهد موفقیت های بزرگتری باشیم

مطالب پیشنهادی