ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

8 نکته که پیش از بازی کردن Yakuza 6: Song of Life باید بدانید

وقتی اسم بازی های «انحصاری» را می شنوید چه عناوینی به یادتان می آید؟ جواب یک گیمر ایرانی معمولاً به گاد آو وار، آنچارتد، لست آو اس و تعدادی بازی دیگر محدود می شود. در ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

وقتی اسم بازی های «انحصاری» را می شنوید چه عناوینی به یادتان می آید؟ جواب یک گیمر ایرانی معمولاً به گاد آو وار، آنچارتد، لست آو اس و تعدادی بازی دیگر محدود می شود.

در این بین، افرادی هستند که از دریای بی پایان عناوین ژاپنی کنسول پلی استیشن 4 به نحو احسن استفاده می کنند؛ بازی هایی که شاید در رده شاهکارهای ناتی داگ به حساب نیاید اما می تواند خاطره های بسیار خوشی برایتان رقم بزند. سری بازی Yakuza می تواند مثال خوبی برایتان باشد.

یاکوزا جزو بازی هایی است که در کشور ژاپن طرفداران بسیاری دارد. باتوجه به آنکه اکثر بازی های ویدیویی ساخته شده در ژاپن فانتزی و تخیلی است،  سری یاکوزا که براساس واقعیت های ژاپن و نیمه تاریک آن ساخته شده می تواند نظر بسیاری از مردم را جلب کند.

اتمسفر تاریک، تمرکز روی شخصیت پردازی، سبک و سیاق رئال و گیم پلی اکشن ِ سینمایی مانند بازی المان هایی هستند که موجب شده سری جهان باز یاکوزا، با وجود مشکلات مختلف همیشه به فروش خوبی دست پیدا کند.

با آمدن نسل جدید کنسول ها، دو عنوان از سری یاکوزا یعنی یاکوزا زیرو و یاکوزا کیوامی منتشر شد (نقد ریمیک نسخه اول بازی یعنی یاکوزا کیوامی را می توانید در این لینک مشاهده کنید) تا یاکوزا در غرب برای خود جا باز کرده و طرفداران بیشتری کسب کند.

حالا زمان مناسبی است تا نسخه ششم یاکوزا با پسوند «ترانه زندگی» در بازار منتشر شود. حالا قشر بیشتری از مردم با یاکوزا و شخصیت های آن آشنایی دارند و با آمدن یک نسخه کاملاً جدید و شماره دار، ناشر بازی یعنی سگا مطمئناً به فروش بیشتری دست پیدا خواهد کرد. از طرفی، ذهنیتی که بر اساس دو نسخه یاکوزا زیرو و یاکوزا کیوامی داشته اید را دور بریزید؛ یاکوزا 6 از هر نظر سرتر به حساب می آید.

این متن 8 نکته را که پیش از بازی کردن یاکوزا 6 باید بدانید را برایتان جمع آوری کرده تا قبل از خرید بازی دید مناسبی نسبت به آن پیدا کنید. با دیجیاتو همراه باشید.

داستان Yakuza 6 درباره چیست و قرار است به کدام شهرها سفر کنیم؟

یاکوزا 6 دقیقاً بعد از اتفاقات نسخه پنجم رخ می دهد. کیریو کازوما، شخصیت اصلی و محبوب سری، با توجه به قسمت آخر یاکوزا 5 زخمی شده و در بیمارستان بستری می شود.

پلیس تصمیم می گیرد کازوما را دستگیر کند و او هم بدون مقاومت، تسلیم پلیس می شود و سه سال را در زندان سپری می کند؛ زیرا می خواهد بعد از رهایی یک زندگی آرام را در کنار فرزندخوانده خود، هاروکا داشته باشد.

مثل همیشه اوضاع به همین منوال پیش نرفته و کیریو پس از آزادی متوجه می شود که طی اتفاقاتی نامعلوم، هاروکا نه تنها در حالت کما قرار گرفته بلکه صاحب یک فرزند نیز شده است. هیچ اطمینانی وجود ندارد که هاروکا از کما برگردد و حالا کیریو به همراه نوزاد هاروکا، باید بفهمد در این سه سال چه اتفاقاتی افتاده.

کیریو دوباره به محله کاموروچو، محبوب ترین محله سری یاکوزا، برمی گردد. اگر سری یاکوزا را بازی کرده اید قطعاً با این محله دوست داشتنی آشنایی دارید؛ شهری خیالی که براساس محله شینجوکو واقع در توکیو ساخته شده.

علاوه بر آن، شهر ساحلی اونومیچی واقع در هیروشیما نیز جزو مراحل اصلی بازی یاکوزا 6 به حساب می آید. ساختار این محله کاملاً حال و هوای متفاوتی با دیگر محله های ژاپن دارد و رنگ های گرم و اتمسفر ساحلی بازی، جلوه دیگری به سری یاکوزا داده.

صحنه های سینمایی و اکشن پر زد و خورد؛ این بار قدرتمندتر از همیشه

اگر تا حالا یاکوزا بازی نکرده اید، بهترین مثالی که از گیم پلی بازی می توان زد بخش داستانی سری تیکن اشاره کرد که تعدادی دشمنان به شما حمله کرده و شما باید با کمبوها و ضربات مختلف آن ها را تک تک از پای درآورید. حالا شمشیر، تفنگ، هزاران اشیا و مهارت های بی پایان کیریو را نیز به بازی اضافه کنید.

سبک اکشن سوم شخص بازی و نحوه قرارگرفتن دوربین، بار سینمایی خاصی به عناوین سری یاکوزا می دهد. با توجه به اینکه مبارزه با دیگر افراد بخش اصلی بازی یاکوزا 6 را تشکیل داده، پس سازندگان باید به شدت روی این بخش کار کنند.

با توجه به تریلرهای دیده شده، مکان هایی که به نبرد با دشمنان می پردازید فرصت خوبی را به شما می دهد تا چنددقیقه ای که صرف مبارزه با دشمنان خود می کنید، حالت فیلم سینمایی به خود بگیرد.

با توجه به سیر تکاملی بازی، کمبوها بیشتر از قبل شده و صحنه های هیجان انگیز بیشتری ایجاد خواهد شد. طبق معمول یک بخش مهارت ها وجود دارد که می توانید هر چیزی مربوط به مبارزه را ارتقا دهید؛ از تعداد کمبوها گرفته تا قدرت دفاعی و افزایش قدرت ضربات.

مهارتی به اسم Ultimate Heat Mode وجود دارد که با فعال شدن آن، کیریو حرکات بسیار تاثیرگذار و سینمایی انجام می دهد و جذابیت بازی را دوچندان می کند.

استفاده از موتور دراگون انجین؛ فیزیک و گرافیک بازی از هر جهت پیشرفت کرده

به لطف دراگون انجین، موتور بازی سازی اختصاصی که برای سری یاکوزا تدارک دیده شده، بازی از نظر تکنیکی پیشرفت چشم گیری داشته. بارزترین چیزی که هنگام دیدن تریلرها به چشم می خورد، انیمیشن های بسیار طبیعی هنگام نبرد دشمنان است که بار سینمایی بازی را به شدت افزایش داده.

از همه مهم تر، فیزیک بازی است که اثر خود را در مبارزات بازی نشان می دهد. حالا دشمنان واکنش بهتری نسبت به ضربات و برخوردشان با محیط دارند؛ به همین دلیل مبارزات نسبت به قبل بسیار واقع گرایانه تر شده.

مثلاً در یک صحنه ای کیریو و فردی در یک سوپرمارکت درگیر می شوند. کیریو دستان خود را باز کرده و مشت های سهمگین به اطراف خود می زند. تمام وسایل و اجناسی که دور کیریو قرار داشتند به دور و بر پرتاب شده، به دشمن برخورد می کند؛ صحنه ای که نشان می داد توانایی خلق صحنه های سینمایی بسیار زیبایی توسط بازیکن وجود دارد.

خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ سری یاکوزا دیگر هیچ صفحه بارگذاری وجود ندارد و برای ورود یا خروج به ساختمان ها و مغازه های مختلف دیگر هیچ صفحه بارگذاری نمی بینید.

پیشرفت های هنری همچون مدل کاراکترها، نورپردازی، سایه ها، انعکاس نور و انیمیشن ها نیز جزو مسائلی است که باعث شده از نظر گرافیکی، یاکوزا 6 فاصله خود را با یاکوزا کیوامی و 0 بیش از پیش کند.

Clan Creator و سبک استراتژی؛ طایفه خود را ساخته و درگیر جنگ یاکوزاها شوید

بزرگ ترین تغییری که در نسخه ششم رخ داده، مربوط به مینی گیم Clan Creator است که باتوجه به پتانسیل آن می تواند بازیکن را ساعت ها درگیر خود کند.

در Clan Creator شما می توانید طایفه یاکوزای خود را بسازید و افراد مختلف را زیرمجموعه خود کنید. هر طایفه یک درخت قبیله ای نیز دارد که مقام هر فرد در آن درخت مشخص می شود. حالا فایده این طایفه و افراد زیرمجموعه آن در چیست؟ جنگ های قبیله ای!

سبک این مینی گیم به صورت استراتژی همزمان است و شما نیروهایتان را از بالا کنترل می کنید؛ هر فرد بستگی به نقشی که در درخت طایفه دارد یا رئیس تعدادی افراد است یا زیرمجموعه یک تیم. با توجه به مبارزات دیده شده، در هر جنگ بیشتر از 200 نفر وجود دارند که با هم مبارزه می کنند و کیریو کازوما هم رئیس طایفه شما است.

اینکه چگونه هر تیم را کنترل کرده و چگونه افراد را برای هر نقش انتخاب کنید، در برد شما موثر خواهد بود.

عنوانی که زمانی یکی از بهترین انحصاری های کنسول پلی استیشن 3 بود، به صورت مجانی در یاکوزا 6 قابل بازی است.

مینی گیم ها و ماموریت های فرعی؛ عضو جدانشدنی سری یاکوزا

طبیعی است که در یک بازی جهان باز بخش های فرعی مختلفی وجود داشته باشد، اما در یاکوزا از حالت طبیعی گذشته و توجه افراطی به مراحل فرعی و مینی گیم ها، جزو شناسنامه این سری به حساب می آید.

طرفداران هم کاملاً از این موضوع استقبال می کنند و بخش عظیمی از وقت خود را صرف بولینگ بازی کردن، بیس بال، دارت، کارائوکه و خیلی کارهای دیگر می کنند.

نکته جالب این جا است که کیفیت این مینی گیم ها دست کمی از نسخه گیم اصلی آن ندارد و حالا طبق گفته سازندگان، تمام مراحل فرعی و مینی گیم ها صداگذاری شده اند؛ پیشرفتی که با توجه به حجم عظیم آن، قابل تحسین است.

علاوه بر مینی گیم های گفته شده، حالا می توانید وارد مغازه های بازی آرکید شوید و عناوین قدیمی را به صورت تک نفره یا دو نفره بازی کنید.

تا به اینجا بازی هایی چون  Virtua Fighter 5: Final Showdown ،Puyo Puyo ،Out Run ،Super Hang-On و حتی دو عنوان Space Harrier و Fantasy Zone در یاکوزا 6 قابل بازی هستند. می توانید دو عنوان Virtua Fighter 5 و Puyo Puyo را به صورت دو نفره با دوست خود تجربه کنید.

مراحل فرعی هم مانند نسخه های قبل بخش بزرگی از داستان بازی را تشکیل می دهد. طی این مراحل با شخصیت های جدیدی آشنا می شوید و اطلاعات بیشتری از فرهنگ ژاپن و اتفاقات رخ داده در این کشور به دست خواهید آورد. پیشنهاد می شود در صورت خرید، وقت مناسبی برای آن بگذارید تا با جوهره داستان یاکوزا بیشتر آشنا شوید.

با نامدارترین مبارزان ژاپن درگیر شوید؛ استفاده از مدل های واقعی به جای شخصیت های درون بازی

شاید این بخش چندان برای گیمرهای ایرانی و غربی حائز اهمیت نباشد، اما استفاده از سلبریتی های معروف کشور ژاپن در بازی مطمئناً برای مردم ژاپن فوق العاده جذاب خواهد بود و از طرف دیگر فرصتی است تا دیگر مردم جهان نیز با آن ها آشنایی پیدا کنند.

کمدین معروف تلویزیون ژاپن، تاکشی کیتانو نیز به عنوان یک شخصیت درون بازی معرفی شده که گفته می شود نقش مهمی در روند بازی دارد.

این موضوع تنها به این شخصیت معروف منتهی نشده و در بعضی از مراحل باید با بهترین های مسابقات کشتی کج کشور ژاپن، مبارزه کنید. هفت مبارز باسابقه همچون هیروشی تاناهاشی و یا ساتوشی کوجیما جزو رقیبان شما به حساب می آیند و مبارزه با آن ها در یاکوزا 6 قطعاً بخش جذاب بازی را تشکیل خواهد داد.

Yakuza 6 در ژاپن منتشر شده؛ مردم و منتقدان چه واکنشی نشان داده اند؟

یاکوزا از مجله فامیتسو نمره 39 از 40 گرفته. با توجه به رویه مجله معروف ژاپنی، می توان مطمئن بود که با یک بازی متوسط یا بد طرف نیستیم. اینکه چقدر یاکوزا 6 پیشرفت کرده و چقدر نسبت به نسخه قبل بهتر بوده، چیزی است که باید منتظر عرضه جهانی ماند؛ زیرا سلیقه ژاپنی ها به شدت متفاوت است و این موضوع در مجله فامیتسو نیز نمود پیدا می کند.

در هفته اول انتشار، یاکوزا 6 توانست 200 هزار نسخه در ژاپن بفروشد. تا حالا، نزدیک 500 هزار نسخه از بازی در ژاپن و دیگر کشورهای شرق آسیا شیپ شده که رقم قابل توجهی است؛ زیرا یاکوزا 5 بعد از یکسال تنها 300 هزار نسخه فروخته. جالب است بدانید که بازی یاکوزا 0 بعد از چهارماه توانسته 500 هزار نسخه بفروشد.

باتوجه به فروش بسیار خوب و نظر منتقدان، به نظر می رسد یاکوزا 6 توانسته انتظارات طرفداران را برآورده کند و دنباله مناسبی برای سری یاکوزا به حساب آید.

تا حالا در یک بازی ویدیویی سلفی گرفته اید؟

دیگر از یک بازی ویدیویی چه می خواهید؟ موبایل خود را درآورده و هر نکته جالبی که در شهر دیدید، با آن سلفی گرفته و با دیگران به اشتراک بگذارید. از اینکه با Easter Egg های عجیب روبرو شدید نیز تعجب نکنید؛ به هر حال ژاپنی ها به کارهای عجیب غریبشان معروف هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mohammad Karami
    Mohammad Karami | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    تا دلت بخواد تو gta V سلفی گرفتیم
    کپی زدن از gta

  • amin
    amin | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    بازی اشغالی بود

  • حسین زارع
    حسین زارع | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    یاکوزا که عشقه ولی حیف به صنعت گیم که چندین و چند ساله داره بیراهه میره حیییییییییییییف

  • u kh
    u kh | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    @indissoluble2020
    دیشب نود دیدی??

  • omidapk2020
    omidapk2020 | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    دیجیاتو جان لطفن یکم مقاله ها و پستاتونو خلاصه کنید مغزم روغنش پرید از بس خوندم مطالب همه پستاتونو الان رفتم چرخ دنده های مغزمو روغنکاری کنم اها راستی پیشاپیش عیدتون مبارک انشالله امسال سالی پر از شادی و برکت و سلامتی و موفیقت داشته باشید خسته نباشید همه مهندسا و نویسنده و مجری و تهیه کننده های دیجیاتو (هوآوی و سامی)
    اها یه پست هم بزارید که سوالش این باشه آیا از عملکرد دیجیاتو در سال 96 راضی بودین؟

مطالب پیشنهادی