راهنمای جامع ثبت نام در آزمون SAT

راهنمای جامع ثبت نام در آزمون SAT

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، می بایست به نسبت شرایط تحصیلی خود و رشته و کشور محل تحصیل، لازم است تا مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه ها که admission’s requirements نامیده می شود را فراهم کند. مدارک مورد نیاز پذیرش (admission) از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور را معمولا رزومه ، ترجمه رسمی کلیه مدارک تحصیلی، بیانیه هدف (SOP) ، توصیه نامه (LOR) و مدارک زبان تشکیل می دهد. در واقع متقاضی تحصیل در خارج از کشور، در صورتی که نیاز به شرکت به آزمون ورودی دانشگاه مقصد نباشد، می بایست مدارک ۵ گانه فوق را آماده کند.

مثلا اگر شما قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان هستید، می بایست مدرک IELTS، TOEFL، PTE و غیره را در اختیار داشته باشید و به نسبت نیازهایی که دانشگاه مورد نظر شما اعلام میکند،‌ حداقل نمره را کسب کنید. مثلا برای ورود به مقطع کارشناسی، مدرک زبان آیلتس ۶ از ۹ یا تافل اینترنتی ۷۰ از ۱۲۰ مورد نیاز است. برای مقاطع ارشد و دکترا نیاز به ترتیب آیلتس ۶.۵ و تافل ۸۵ به بالا مورد نیاز خواهد بود. البته دانشگاه های آمریکا، ‌از داوطلبان درخواست می کنند که مدرک GRE یا GMAT هم ضمیمه اپلیکیشن خود بکنند.

علاوه بر این مدارک بین المللی مورد نیاز ادمیشن (admission) از دانشگاه های خارج از کشور، مدرک دیگری هم هست که برای ورود به مقطع کارشناسی در برخی از دانشگاه های دنیا نیاز است و سات یا SAT نامیده می شود. در این گفتار نگاهی داریم به معرفی آزمون و شرایط ثبت نام آن.

با ما همراه باشید.

سات چیت؟

هدف از برگزاری آزمون سات، که مخفف Scholastic Aptitude Test است در واقع مدرک تعیین و تشخیص استعداد تحصیلی است. یعنی با این مدرک، میتوان به سطح اطلاعات آکادمیک عمومی داوطلب شرکت در مقطع کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به عنوان یک داوطلب بین المللی پی برد. اگر چه شاید از نظر بعضی ها، معیار خوبی نباشد.

آزمون سات به زبان انگلیسی برگزار می شود و توسط ایالات متحده آمریکا همچون آزمون TOELF IBT پایه ریزی و هدایت می شود. همانطور که گفتیم، بیشتر پیش نیازی هست برای داوطلبانی که قصد ورود به مقطع کارشناسی در برخی از دانشگاه های دنیا را دارند. این فقط به دانشگاه های ایالات متحده آمریکا ارتباط ندارد. بلکه دانشگاه های اسکاندیناوی، ترکیه، استرالیا و کشورهای اروپایی نیز بعضا از متقاضیان ورود به رشته های کارشناسی انگلیسی زبان، این مدرک را درخواست می کنند.

این آزمون در واقع شبیه آزمون GRE است. یعنی هم به صورت GENERAL و هم به صورت SUBJECT برگزار می شود. افرادی که قصد ورود به مقطع کارشناسی در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا (بر اساس فهرست شانگهای) دارند، توصیه میشود که سات تخصصی یا همان سابجکت را بگیرند.

ساختار برگزاری آزمون سات همانطور که گفتیم شبیه جی آر ایی است. یعنی هم باید ریاضیات دوره دبیرستان را جواب بدهید و هم مهارت مقاله نویسی بر اساس موضوعی که به شما ارائه می شود را در مدت زمان مقرر داشته باشید. البته بخشی از آزمون سات، شبیه آزمون آیلتس است. یعنی READING هم به آن اضافه می شود. البته به اندازه آزمون جی آر ایی تخصصی و حرفه ای نیست و نیاز به مهارت اتیمولوژی (ریشه شناسی واژگان) نیست.

ساختار آزمون SAT

آزمون سات در ۳ قسمت مجزا برگزار می شود و نیاز است که داوطلبان، آمادگی علمی و مهارت مربوط به پاسخ به سوالات هر ۳ بخش آزمون سات را کسب کنند:

بخش ریاضی: همچون آزمون  GRE، سوالات ریاضی در آزمون سات طرح می شود. توانایی داوطلب در حل مسایل ساده در حوزه جبر، تجزیه و تحلیل اطلاعات، موضوعات آمار و احتمال، هندسه و امثالهم، در این قسمت ارائه می شود. ۲۰ سوال ۴ گزینه ای در این بخش مطرح شده و از داوطلب خواسته می شود که ظرف ۲۵ دقیقه به آنها پاسخ دهد. سوالات به گونه ای معمولا طرح می شود که نیاز به محاسبات پیشرفته نیست و بعضا ماشین حساب نیز برای کسانی که قدرت محاسباتی ذهنی و کاغذی سریع دارند، مورد نیاز نخواهد بود.

در بخش بعدی، ۳۸ سوال ۴ گزینه ای که برای حل آن ماشین حساب مورد نیاز است مطرح می شود.

بخش خواندن و نوشتن: در این بخش، سوالاتی مطرح می شود که توانمندی داوطلبان را در تحلیل متون انگلیسی تشخیص داده شود و مهارت های خواندن و نوشتن و درک مطلب بررسی شود. مدت زمان حل سوالات این بخش که ۵۲ سوال در آن مطرح می شود، ۶۵ دقیقه است. یعنی برای برای پاسخ به هر سوال بیش از ۶۰ ثانیه وقت دارید. البته ۴۴ سوال دیگر هم در این بخش وجود دارد که مربوط به دستور زبان و مهارت های نوشتاری فرد است که باید ظرف ۲۵ دقیقه به آن پاسخ دهد.

در بخش اول و دوم به طور کلی شما ۱۸۰ دقیقه وقت دارید. باید زمان بندی به گونه ای باشد که بتوانید به سوالات در وقت مقرر پاسخ دهید. بنابراین هم توانایی انگلیسی خوب نیاز دارید برای فهم سوال و بررسی گزینه ها و هم مهارت تست زنی بالا برای حل مساله که با مطالعه و تلاش و صبوری حاصل می شود.

بخش مقاله نویسی:‌ در بخش مقاله نویسی، همچون بخش اول در آزمون GRE و IELTS، از شرکت کننده تقاضا می شود که یک مطلب راجع به موضوعاتی مانند علوم، تاریخ، جامعه شناسی، سبک زندگی و امثالهم بنویسد. در این بخش ۵۰ دقیقه وقت دارید. مطالعه زیاد موضوعات متنوع و افزایش توانایی در نوشتن و استفاده از کلمات و ساختارهای جمله ای پیچیده و حرفه ای گرامری، سبب افزایش نمره این بخش می شود.

مدت اعتبار مدرک سات همچون تافل و جی آر ایی ۵ سال است و پس از آن دوباره باید در آزمون شرکت کنید.

سیستم نمره دهی در آزمون سات

آزمون سات فعلا سیستم نمره دهی بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ برای بخش اول و دوم دارد. بخش مقااله نویسی نیز نمره ای بین ۱ تا ۶ همچون بخش نوشتاری آزمون جی آر ایی دارد. کسانی که آیلتس در سطح ۶ تا ۶.۵ دارند، نمره ای ۳ تا ۴ می توانند کسب کنند که برای بسیاری از دانشگاه ها، حداقل نمره مورد نیاز در بخش نوشتاری سات است.

ثبت نام در آزمون SAT

برای ثبت نام در آزمون سات می بایست به سایت رسمی آن در این نشانی مشاهده کنید. ثبت نام آنلاین و پرداخت هزینه های ثبت نامی با کارت های اعتباری الزامی است. همچون همه سایت های ثبت نام آموزشی، می بایست کد کاربری و رمز عبور دریافت کنید. به همین خاطر، باید به بخش REGISTER مراجعه کرده و پس از ورود اطلاعات (شامل اطلاعات هویتی و پست الکترونیک)، به شما USERNAME و PASSWORD داده می شود. بعد از دریافت کد کاربری و رمز عبور، اجازه ورود به سیستم و ثبت نام در محل آزمون بر اساس زمان و مکان مورد نظر شما داده می شود.

چون این آزمون بر خلاف تافل و آیلتس و جی آر ایی در ایران برگزار نمی شود، می بایست سنترهای خارج از کشور را بررسی کنید که ترکیه و امارات و مالزی، معمولا انتخاب های برخی از داوطلبان ایرانی است که سفر به آنجا بدون روادید امکان پذیر است.

سنترهای معروف ترکیه در شهرهای آنکارا، ترسوس، ازمیر و استانبول است که میتوانید از این مراکز برای ثبت نام و شرکت در آزمون استفاده کنید. اگر در اینستاگرام فعال هستید و قصد شرکت در آزمون را دارید، به این قسمت مراجعه کنید.

برای ثبت نام در SAT وارد سایت شده و به بخش REGISTER FOR SAT مراجعه کنید.

بعد از آنکه بر روی گزینه مربوطه کلیک کردید، صفحه زیر برای شما به نمایش در می آید:

باید در تصویر بالا  به قسمت SIGN UP مراجعه کنید و روی آن کلیک کنید و تصویر زیر برای شما به نمایش در می آید:‌

در این فرم الکترونیکی،  می بایست نام و نام خانوادگی خود را بر اساس گذرنامه درج کنید. همچون ورود تلفن و شماره تماس و پست الکترونیک و نشانی و کد پستی محل زندگی شما برای دریافت کارنامه و ارتباطات بعدی ضروری خواهد بود.

در بخشی از فرم از شما درخواست می شود که کد کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را وارد کنید و به سوالی پاسخ دهید به صورت شکل زیر:

مثلا در سوال اول از شما پرسیده شده است که سال و ماه تولد بزرگ ترین خواهر/برادر شما چیست. به هر حال با این رویه میتوانید ثبت نام را کامل کنید.

برای آگاهی از جزییات برگزاری آزمون سات همیشه به این لینک مراجعه کنید. در این بخش میتوانید به اطلاعاتی همچون:

پرسش و پاسخ به سوالات آزمون SAT

۱-آیا برای ورود به مقطع کارشناسی کلیه دانشگاه های انگلیسی زبان دنیا، نیاز به مدرک SAT است؟

پاسخ: خیر. اینکه آیا دانشگاه مورد نظر شما به این مدرک به عنوان پیش نیاز ثبت نام نیاز دارد یا خیر را از بخش graduate department دانشگاه مقصد سوال کنید.

۲-آیا برای ورود به رشته های کارشناسی دانشگاه های اسپانیا، سوئد، فرانسه و نروژ، نیاز به مدرک سات است؟

پاسخ: اگر تحصیل شما در رشته های کارشناسی دانشگاه های فوق الذکر به زبان انگلیسی نیست و به زبان رسمی همان کشور است، این مدرک مورد نیاز نیست. مگر انکه در سایت دانشگاه قید شده باشد.

۳-آیا علاوه بر مدرک SAT می بایست مدرک GRE هم برای ورود به دانشگاه های آمریکا  دریافت کرد؟

پاسخ: خیر. افرادی که دارنده مدرک سات برای ورود به مقطع کارشناسی دانشگا ههای آمریکای شمالی هستند، نیازی به دریافت مدرک جی آر ایی ندارند.

۴-برای موفقیت در آزمون سات چه باید کرد؟

پاسخ: چون آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود، تسلط داوطلبان به مفاهیم و اصول زبان انگلیسی مانند گرامر و دایره لغات مطلوب توصیه می شود. به همین خاطر، معادل انگلیسی کلیه مفاهیمی که در ریاضیات دوره دبیرستان یاد گرفته اید را آموخته و شیوه حل مسایل را مجددا مرور کنید. همچنین برای افزایش دایره واژگان در آزمون سات، مطالعه کتاب هایی مانند ۵۰۴ توصیه می شود. از تجربیات داوطلبانی که نمره بالا در آزمون دریافت کرده اند نیز استفاده کنید و این اطلاعات در انجمن های اینترنتی آکادمیک فارسی در دسترس است.

۵-چگونه میتوان در بخش نوشتاری سات،‌ نمره بالا گرفت؟

پاسخ: باید مهارت نوشتاری و مقاله نویسی خود را گسترش دهید. هر اندازه میتوانید سایت های خبری انگلیسی زبان را در فیلدهای گوناگون از سیاسی تا محیط زیست و اجتماعی مطالعه کنید و واژگان و ساختار جملات معمولی تا حرفه ای را فرا بگیرید. تا میتوانید مقاله بنویسید و مقالات خود را در اختیار کسانی که آیلتس ۷ با بالا دارند قرار دهید تا صحیح کنند.

۶-آیا برای ورود به دانشگاه های فرانسوی یا آلمانی زبان هم سات نیاز است؟

پاسخ: خیر. فقط دانشگاه های انگلیسی زبان.

۷-من در آزمون سراسری ایران قبول شده ام و سطح زبانم خوب است. آیا برای ادامه تحصیل در خارج، سات نیاز دارم؟

پاسخ. اگر مقصد تحصیلی شما در رشته های کارشناسی دانشگاه های انگلیسی زبان باشد، به این مدرک نیاز دارید و قبولی در آزمون سراسری ایران، نه شرط لازم و نه شرط کافی برای دریافت ادمیشن از دانشگاه مقصد است.

۸-منابع خوب برای آمادگی آزمون سات چیست؟

پاسخ: بهترین منابع را میتوان در سایت رسمی آزمون سات که در این گفتار معرفی شد مشاهده کنید.

۹-برای ورود به دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی، مدرک SAT نیاز است یا مدرک YOS؟

پاسخ: بستگی به دانشگاه مقصد دارد.

۱۰-میخوااهم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های اروپایی شرکت کنم. سات نیاز است؟

پاسخ: خیر

۱۱-برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگا ههای آمریکای شمالی، سات تاثیر مثبت دارد؟

پاسخ: خیر. شما می بایست برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا دانشگاه های آمریکا، مدرک GRE‌داشته باشید.

۱۲-آیا کسب نمره تضمینی در آزمون SAT امکان دارد؟

پاسخ:‌خیر. در صورتی که با چنین آگهی هایی در فضای مجازی برخورد کردید، مراتب را به پلیس فتا اطلاع دهید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • نقوی اسفند ۲۲, ۱۳۹۶

    روز بخیر جناب مهندس زمانی
    فوق العاده ممنونم برای این توضیحات جامع و کامل. پاسخ به سوالاتخیلی کمک کننده بود. اشراف خوبی دارید به مسایل. آیا امکان هست از مشورت های شما حضوری استفاده کنیم؟ موید باشید. ضمنا آیا دانشگاه های اروپا مثل فرانسه هم این مدرک را قبول میکنند؟ نقوی