ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سریال حملات به استارتاپ‌ها ادامه دارد: بیمه‌بازار مورد غضب بازار سنتی قرار گرفت

تقابل بازار سنتی و استارتاپ‌ها، در بخش‌هایی از جامعه روز به روز بیشتر می‌شود و به جای رسیدن به یک نقطه تعامل، دشمنی بین آنها افزایش پیدا می‌کند. به تازگی کار به حملات فیزیکی نیز ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۹

تقابل بازار سنتی و استارتاپ‌ها، در بخش‌هایی از جامعه روز به روز بیشتر می‌شود و به جای رسیدن به یک نقطه تعامل، دشمنی بین آنها افزایش پیدا می‌کند. به تازگی کار به حملات فیزیکی نیز رسیده و بعد از حمله به دفتر اسنپ در کرمان و حمله به کسب‌وکارهای لجستیک در پایانه‌ها، حالا خبر از یورش شبانه نمایندگان بازار بیمه سنتی به دفتر استارتاپ «بیمه‌بازار» می‌رسد.

«محمدرضا فرحی» رئیس هیئت مدیره‌ی بیمه‌بازار در توییتی خبر و تصاویر این حمله شبانه را منتشر کرده و عنوان نموده که نامه‌ای به رییس بیمه‌ ایران و البته چندتن از دولتمردان نظیر «سورنا ستاری»، «محمدجواد آذری جهرمی»، دکتر «همتی» و... فرستاده است تا پیگیر این اوضاع شوند.

به گفته اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشور، به علت نوپا بودن پدیده استارتاپ‌های حوزه بیمه، سهم بازار مجموع شرکت‌های بازاریابی و فروش آنلاین بیمه هنوز به یک درصد هم نرسیده است و در حقیقت چیزی حدود 99 درصد بازار در دست نمایندگان بیمه و بازار سنتی است. این ادعا به آن معناست که علت این حجم از هیاهو و بلوا تنها برای سهم 1 درصد است.

در متن نامه فرحی ضمن تشریح تفصیلی بازار بیمه و خدمات استارتاپ‌های آنلاین بیمه آمده است:

«نمایندگان معترض در طول این 10 ماه، مکرراً به بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه مراجعه و آنها را برای عدم همکاری با استارتاپ‎های حوزه بیمه (موسوم به صنعت اینشورتک) تحت فشار قرار داده‎اند. ما در بیمه‎بازار، به عنوان اولین استارتاپِ مقایسه و فروش آنلاین بیمه، انتظار چنین واکنش‎هایی را داشته و داریم. این دسته اعتراض‌های کلاسیک قرن‌هاست توسط بازیگران سنتی در واکنش به ورود ارزش‌آفرینان نوآور در هر صنعت رخ می‌دهد و رویدادی جدید نیست.»

البته در حال حاضر آخرین اظهار نظری که رییس بیمه ایران درباره این استارتاپ‌ها داشته چندان مثبت نیست. « محسن پورکیانی» در آخرین مصاحبه خود که ساعاتی پس از انتشار این نامه انجام شده گفته است:

 «این استارت آپ ها فضای فروش بیمه شخص ثالث را دچار ناآرامی و بی نظمی کردند و به همین دلیل مدیر بیمه های اتومبیل دستور قطع همکاری داده است. ممکن است این موضوع در آینده مورد بازنگری قرار گیرد اما فعلا دستور قطع همکاری داده ایم.»

به گفته فرحی سیاست اصولی بیمه مرکزی و همین‌طور دیدگاه تقریبا تمامی شرکت‌های بیمه در خصوص لزوم الکترونیکی شدن این صنعت، در مصوبه آخرین جلسه مجمع عمومی بیمه مرکزی که به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، به خوبی منعکس شده و الکترونیکی شدن صنعت بیمه در صدر آن قرار گرفته است. رئیس هیئت مدیره‌ی بیمه‌بازار به دیجیاتو می‌گوید:

«کمپین اعتراضی نمایندگان تمامی بیمه‌ها هم‌اکنون نزدیک به 2500 نفر عضو دارد که توانسته‌اند بالاخره با کمک بیمه‌ ایران که تنها بیمه دولتی کشور محسوب می‌شود قدمی در راستای اهداف خود بردارند و از مدیر بیمه اتومبیل ایران نامه‌ای مبنی بر عدم اجازه همکاری شرکت‌ها با استارتاپ‌ها و بیمه‌های آنلاین بگیرند. باقی شرکت‌های بیمه با بیمه‌های آنلاین مشکلی ندارند و ما از جانب آنها مزاحمتی ندیدیم و حتی استقبال هم می‌بینیم.»

بخشی از گروه تلگرامی نمایندگان بیمه معترض و اظهار نظرات آنها در مورد بیمه‌بازار و موارد مشابه.

فرحی از کارگروهی موسوم به تدوین ضوابط عملکرد بازاریابان آنلاین بیمه توسط بیمه مرکزی می‌گوید که در آن 8 المان آمده تا با رعایت آنها هرکسی بتواند در زمینه بیمه‌آنلاین فعالیت کند: «در حقیقت بیمه مرکزی به جای ورود به حوزه مجوز و اعطای آن، چیزی شبیه ای‌نماد برای استارتاپ‌های بیمه‌ای تهیه کرده که اگر کاری خارج از این 8 المان در آنها صورت بگیرد، بتواند با آنها برخورد کند.»

رئیس هیئت مدیره‌ی بیمه‌بازار این مساله که کسب‌وکارهای نوپا شغل‌های سنتی را از بین می‌برند را چندان قبول ندارد و معتقد است که آن روی سکه نادیده گرفته می‌شود. به گفته فرحی اگر اسنپ توانست با استارتاپ خود چندین هزار نفر را به شغل رانندگی در بیاورد، بیمه‌بازار و امثالهم دارند بازار به قهقهرا رفته بیمه کشور را سروسامان می‌دهند و آن را به جایگاه واقعی خود برمی‌گردانند که در آن جایگاه، نمایندگان بیمه هم به جای منشی‌گری وارد بازار اصلی بیمه و پولسازی می‌شوند:

«سهم عمده بیمه در کشور را بیمه‌های شخص‌ثالث یا همان بیمه‌های اجباری گرفته و تمام نمایندگان بیمه هم با دلخوشی به همین بیمه‌های اجباری، کار اصلی و پولساز یعنی مجاب کردن مردم به خرید بیمه‌های اختیاری را فراموش کرده‌اند. این مساله باعث شده که آنها بیشتر در نقش منشی ظاهر شوند تا یک نماینده واقعی بیمه.

بیمه‌های اختیاری همانند بیمه عمر در آمریکا هم به طور 70 درصد توسط نمایندگان به فروش می‌رسد و نه آنلاین. این مساله یعنی که نمایندگان فیزیکی بیمه‌ها باید به سمت موارد اختیاری حرکت کنند و در نهایت هم بدانند که بازار آنلاین بیمه در کشور ما هنوز به یک درصد هم نرسیده است.»


بخشی از گروه تلگرامی نمایندگان بیمه معترض و اظهار نظرات آنها در مورد بیمه‌بازار و موارد مشابه.

فرحی خبر از اجرایی کردن میکرو اینشورنس یا همان خرده بیمه‌ها توسط بیمه‌های آنلاین برای اولین بار در کشور می‌دهد و باور دارد که این نوع از بیمه اصلا در قالب نمایندگان بیمه نمی‌گنجد که بخواهد سهمی از آنها گرفته شود: «این بیمه‌ها مثلا برای یک مسافرت دو هفته‌ای در تابستان برای فرد لحاظ می‌شود و قیمت‌های بسیار کمی دارد که سودی برای نمایندگان در پی نخواهد داشت.»

وی جوسازی رسانه‌ای برخی سایت‌های خبری علیه بیمه‌بازار را کار ناقص و زیرکانه‌ای از نمایندگان معترض می‌داند و امید دارد که این جوسازی منفی علیه کسب‌وکارهای نوپا با کمک مقامات و خود بیمه‌مرکزی به زودی حل و فصل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • noki a
    noki a | ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

    جوگیر نشید دوستان. این فقط ریپورتاژ آگهی هست.
    ظاهرا کار و بارشون خوابیده. دیگه به هر روشی رو میارن مثل مظلوم نمایی
    اون پایینی دستخط دخترانه هست. احتمالا منشی اونجا اینو نوشته.

    • Mohamad Amin
      Mohamad Amin | ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

      کاملا درست میگن ایشون صرفا جهت به زبون انداختن اسمشونه

  • نیما
    نیما | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    کسانی که انقد سوادشون پایینه که «کار ما» رو به هکسره نوشتن («کاره ما») حقشونه که رقیب براشون ایجاد شه تا سودشون کم شه.
    خون مردم رو توی شیشه کردن این بیمه ها.
    یه کم داروی خودشون رو بچشن. ببینن چقد تلخه.

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    قبلا هم گفتم، اینا واقعا بی فرهنگی و اجرای قانون جنگل توسط برخی افراد جامعه هست.
    تو همه جا، وقتی میبینن عقب افتادن، میگن خب ما هم خودمون رو به اون استارتاپ برسونیم!
    حالا اینجا، یه مشت آدم پولدار توی بیمه نمیخوان یک قرون بدن برای پیشرفت خودشون، فقط میخوان پسرفت دیگران رو ببینن!
    ادبیات رو ببینید، معلومه طرف تو ... بزرگ شده.

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    یه مشت احمق مفت خور و مال مردم خور جمع شدن از طرز نوشتن پیام هاشون و طرز اعتراضاتشون میشه فهمید که چقدر آدم های بیشعور و نفهم و غیر قابل اعتمادی هستند و چقدر از جیب مردم میخوردن که کساد شده کار زیر میزی و روز میزی و غیره اونها ... کاملاً هم افراد بی سواد و بی اخلاق هستند. بجای رقابت بیشعور بازی تا کی ، صد در صد باید با این افراد برخورد قانونی باید بشه .

  • new wolf
    new wolf | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    تقابل سنت و مدرنیته.. والبته اینجور مواقع همیشه کسب و کارای جدید به نسخه سنتی غلبه میکنن چون کار مردم راحت میکنن و البته اگه اون کسب و کارای قدیمی خلاقیت از خودشون نشون ندن خیلی راحت بیکار میشن البته این فقط مختص ایران نیست همه جا همینه

مطالب پیشنهادی