ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آئودی با همکاری ایرباس و کمپانی ایتالیایی Moncalieri یک خودروی پرنده کانسپت معرفی کرد

هر چند که نمایشگاه ژنو عموما محلی برای نمایش خودروهاست و سایر وسایل نقلیه کمتر در آن مطرح می شوند اما آئودی، ایرباس و طراحان ایتالیایی کمپانی Moncalieri امسال این قانون نانوشته را نادیده گرفته ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

هر چند که نمایشگاه ژنو عموما محلی برای نمایش خودروهاست و سایر وسایل نقلیه کمتر در آن مطرح می شوند اما آئودی، ایرباس و طراحان ایتالیایی کمپانی Moncalieri امسال این قانون نانوشته را نادیده گرفته و تصمیم گرفته اند وسیله نقلیه ای متفاوت را معرفی کنند.

این کانسپت پرنده در واقع سیستم ماژولی یا از پیش ساخته شده ای را توصیف می کند که از اتاقک یا کپسول پرنده ای استفاده کرده که توانایی اتصال به پایه های یک موتور محرک برای رانندگی و حرکت در فضا را داشته و همچنین به یک کوادکوپتر نیز مجهز است.


احتمالا شنیدن نام ایرباس در حوزه های صنعت خودروسازی کمی عجیب نظر برسد اما واقعیت این است که بشر در حال حاضر در نزدیک ترین حالت ممکن برای تولید خودروهای نقلیه پرنده بوده و انتظار می رود که به زودی ما شاهد عبور آن ها در آسمان ها باشیم.

کانسپت موردنظر ما Pop.Up نام داشته و از یک سیستم کوادکوپتر غول پیکر برای جابجایی کمک می گیرد که همین موضوع حضور ایرباس را در فرآیند تولید آن توجیه می کند. کوادکوپتر ها نوعی پهپاد بوده که برای پرواز از چهار بال یا کوپتر استفاده می کنند. این مدل از پهپاد ها به داشتن قدرت مانور و تعادل بالا مشهور اند.

همانطور که گفته شد علاوه بر ایرباس و آئودی، شرکت طراحی و مهندسی ایتالیایی Moncalieri نیز در پیاده سازی و نزدیک کردن این ایده خارق العاده به واقعیت نقش داشته است. این طراحان مدعی اند این وسیله نقلیه پرنده کاملا الکتریکی بوده و از یک سیستم ماژولی فاقد آلایندگی برخوردار است. در واقع هدف از طراحی این مفهوم پرنده رهایی از شر ترافیک سفرهای زمینی و صرفه جویی در زمان عنوان شده است.


اگر با کمی دقت به تصاویر نگاه کنید متوجه مفهوم ماژولی بودن این کانسپت خواهید شد. هسته مرکزی این طرح مفهومی توانایی جدا شدن از کوادکوپترهای غول پیکر، پره ها و موتور الکتریکی را داشته و خود به تنهایی می تواند به عنوان یک خودروی مستقل حرکت کرده و جابجا شود.

ایده اصلی این خودروی پرنده برای اولین بار توسط ایرباس در نمایشگاه خودروی ژنو سال گذشته مطرح شده و امسال آئودی با طراحی کاملا الکتریکی و اتوماتیک قصد ساخت آن را دارد.

این خودروساز آلمانی شجاعانه مدعی است بین فاصله سال‌های 2024 تا 2027 میلادی Pop.Up تجاری سازی شده و به عنوان یک تاکسی پرنده به فروش خواهد رسید.

آئودی می گوید تجربه های این کمپانی در حوزه خودروهای خودران و باتری های مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی کمک فراوانی در پروژه Pop.Up و سیستم مودلار آن داشته است.

همانطور که می توان حدس زد ایرباس بیشتر در حوزه موتور و قوای محرکه فعالیت داشته و در طول یک سال گذشته تلاش فراوانی در افزایش کارایی و بهبود طراحی موتور انجام داده است.


از طرف دیگر این کمپانی فعال در صنعت هوایی به همراه طراحان ایتالیایی Moncalieri تمرکز خاصی نیز برای طراحی سیستم ها و تکنولوژی های بکار رفته در این کانسپت داشته و موفق شده اند خودروی مذکور را به فناوری هایی مخصوص افزایش ایمنی کوادکوپتر های غول پیکر مجهز کنند.

بر اساس گفته های مدیران پروژه Pop.Up، هدف از معرفی این کانسپت الکتریکی بهبود حمل و نقل و استفاده بیشتر از حریم هوایی کشورهاست. کپسول یا کابین این خودروی پرنده می تواند به صورت کاملا خودران مسافران را بر روی زمین جابجا کرده و با کمک قوای محرکه هوایی هر کدام را به هر نقطه از شهر برساند.

قطعا طراحی و تولید این کانسپت پرنده یک قدم بسیار مهم در صنعت خودروسازی و حتی هوافضاست اما واقعیت این است که برخلاف ادعای آئودی استفاده از این خودروها در سیستم حمل و نقل عمومی هوایی و به صورت تاکسی های پرنده بسیار بعید به نظر می رسد.

با توجه به موقعیت کنونی ما، علاوه بر بهبود طراحی و تولید و پیاده سازی واقعی ایده های مطرح شده در این حوزه، فراهم آوردن زیر ساخت های لازم نیز ضروری و صدالبته زمان بر است.

خودروهای خودران و تکنولوژی های بکار رفته در آن ها هنوز وارد مراحل پیشرفته نشده و در حقیقت نمی شود اطمینان کاملی به آن ها داشت. با توجه به این موضوع، بکار بردن تکنولوژی های وسایل نقلیه خودران و طراحی یک سیستم حمل و نقل عمومی بر پایه آن ها اتفاقی شدنی به نظر نمی رسد.

در واقع در حال حاضر تصور اینکه تاکسی های پرنده خودران بالای سر ما در حال حرکت بوده و در صورت نیاز به خدمت رسانی مشغول شوند یک چالش غیر ممکن تصور می شود. با این حال ارائه این ایده، یک راه حل جالب و مثبت تلقی شده و در واقع می تواند هدف احتمالی و نسبتا درستی برای خودروسازان و افراد فعال در این صنعت به تصویر بکشد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی