ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هواوی آنر 7X

هواوی چند سال قبل برند آنر را برای تکمیل خانواده محصولات اقتصادی اش معرفی کرد اما با شناخته شدن این برند در سرتاسر جهان، کم کم شاهد معرفی موبایل های مختلف در رده های قیمتی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

هواوی چند سال قبل برند آنر را برای تکمیل خانواده محصولات اقتصادی اش معرفی کرد اما با شناخته شدن این برند در سرتاسر جهان، کم کم شاهد معرفی موبایل های مختلف در رده های قیمتی متنوع از این شرکت بودیم؛ از پرچمدار V10 که در نمایشگاه CES امسال مورد تحسین تمام سایت های تکنولوژی قرار گرفت، تا میان رده های پریمیومی نظیر آنر 9 و نهایتاً سری اقتصادی که با عناوین مختلفی همچون X یا لایت شناخته می شوند. در این مطلب قصد داریم جدیدترین عضو اقتصادی سری اکس یعنی آنر 7X را بررسی کنیم.

هواوی آنر 7X

دو سال قبل در دیجیاتو با آنر 5X آشنا شدید و سال گذشته هم از آنر 6X برایتان گفتیم. حالا آنر 7X را پیش رو داریم که نزدیک به دو ماه قبل در ایران به شکل رسمی رونمایی شد. این موبایل همانند اسلاف خود، مجموعه ای از امکانات سخت افزاری و قابلیت های نرم افزاری را با قیمت مطلوب در اختیار شما می گذارد که در بین آنها می توان به بدنه فلزی یکپارچه، نمایشگر بزرگ فول ویو با حاشیه اندک و دوربین دوگانه اشاره کرد.

بد نیست بدانید هواوی در بازار آمریکا، آنر 7X را به نام «میت SE» معرفی کرده و در سایر نقاط جهان هم شاهد عرضه پیکربندی های مختلف (از نظر حافظه رَم و فضای ذخیره سازی) هستیم. در بازار کشورمان مدل L21 را می بینیم که 4 گیگابایت رَم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد. درون جعبه دستگاه به جز خود موبایل فقط شارژر 10 واتی و کابل شارژ قرار گرفته است و خبری از هدفون نیست. در ادامه با نقد و بررسی آنر 7X با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی آنر 7X

نکته بارز در طراحی آنر 7X همانند اکثر موبایل های جدید هواوی، نمایشگر عریض فول ویو (FullView) با نسبت تصویر 18:9 است که حاشیه نسبتاً کمی دارد و بخش زیادی از جلوی دستگاه را پوشانده است. هواوی را می توان یکی از اولین شرکت هایی دانست که این ابعاد نامعمول نمایشگر را به شکل انبوه در موبایل هایش و به خصوص در محصولات اقتصادی به کار گرفته.

البته کاهش حاشیه اطراف نمایشگر در آنر 7X به اندازه پرچمداران این شرکت نیست ولی از اکثر میان رده ها بهتر است. نسبت نمایشگر به بدنه در این موبایل به 77 درصد می رسد. برای مقایسه می توان به سامسونگ گلکسی A8 پلاس با 75.5 درصد، ایسوس ذن فون M1 با 75.3 درصد، هواوی پی اسمارت با 76.1 درصد و هواوی میت 10 لایت با 76.5 درصد اشاره کرد.

هواوی آنر 7X

بدنه فلزی آنر 7X از جنس آلومینیوم و به شکل یکپارچه ساخته شده که تا دو-سه سال قبل ویژگی انحصاری پرچمداران محسوب می شد ولی اکنون به کلاس های پایین تر منتقل شده. استحکام بدنه آنر 7X کافی به نظر می رسد و به خوبی در برابر ضربات نه چندان سهمگین از لبه ها یا خط و خش مقاومت می کند، ضمن اینکه لک پذیر هم نیست.

هواوی آنر 7X

لبه های خمیده در تمام طرفین و شیشه 2.5D روی نمایشگر کم عرض (در مقایسه با نمایشگرهای مرسوم 16:9) باعث شده تا موبایل به خوبی در دست جای بگیرد و ارگونومی خوبی داشته باشد، ضمن اینکه به راحتی سُر نمی خورد. البته علی رغم حاشیه اندک اطراف نمایشگر، باز هم با موبایل بزرگی روبرو هستیم که استفاده از آن با یک دست کار ساده ای نیست.

هواوی آنر 7X

بدنه فلزی آنر 7X، هواوی را به تعبیه خطوط آنتن دهی در این موبایل وادار ساخته که دو نوار افقی در بالا و پایین را تشکیل می دهند. دوربین دوگانه و فلاش LED روی نوار بالایی و در گوشه سمت چپ قرار گرفته اند که حدود یک میلی متر بیرون زدگی دارند که تعادل دستگاه را هنگام قرار گرفتن روی میز بر هم می زنند. حسگر اثر انگشت هم با حدود 0.5 میلیمتر تورفتگی، محل مناسبی را در پشت بدنه دارد که انگشت اشاره به راحتی به آن می رسد.

هواوی آنر 7X

این موبایل در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم نیست، ضمن اینکه بهتر بود به جای درگاه قدیمی microUSB در پایین دستگاه از USB-C استفاده می شد. هواوی می گوید آنر 7X نتیجه ساخت 28 نمونه اولیه و 15 ماه طراحی و توسعه است، ادعایی که حتماً شما را هم به اندازه ما متحیر ساخته و نمی توان به راحتی آن را باور کرد، اما به هر حال نتیجه کار کاملاً قابل قبول است.

نمایشگر

هواوی آنر 7X

آنر 7X نمایشگر 5.93 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن +FHD معادل 2160×1080 پیکسل دارد که تقریباً 407 پیکسل را در هر اینچ به تصویر می کشد. تراکم بالای 400 برای استفاده روزمره کاملاً مناسب است و با وجود ابعاد بزرگ نمایشگر، به سختی می توانید پیکسل ها را از یکدیگر تشخیص دهید.

صفحه نمایش آنر 7X از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی به میت 10 لایت دارد. تست های ما نشان داد حداکثر روشنایی این پنل به 480 نیت می رسد که رقم مطلوبیست و به همین خاطر، حتی در محیط های پر نور هم به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. همانند تمامی پنل های IPS با رنگ هایی نزدیک به واقعیت و عاری از هرگونه اغراق روبرو هستیم. هواوی همچنین قابلیت تنظیم دمای رنگ، حالت کاهش نور آبی برای جلوگیری از خستگی چشم، و انتخاب اپلیکیشن هایی که باید به شکل تمام صفحه اجرا شوند را در اختیار شما قرار می دهد.

زاویه دید نمایشگر آنر 7X را نمی توان از نقاط قوت آن برشمرد، چون با کمی تغییر زاویه شاهد کاهش محسوس روشنایی، کنتراست و غنای رنگ هستیم و هاله ای خاکستری کل تصویر را در بر می گیرد. رنگ سفید هم در این موبایل هم با رنگ ایده آل فاصله دارد. البته این موضوع زمانی مشخص می شود که آنر 7X را کنار موبایل های دیگر، مثلاً هواوی پی اسمارت قرار دهیم که با اطمینان، یکی از بهترین نمایشگرها را در بین میان رده های اقتصادی بازار دارد.

نرم افزار

هواوی آنر 7X

آنر 7X به اندروید 7.0 و پوسته اختصاصی EMUI 5.1 مجهز شده که ترکیب مناسبی به شمار می رود. اگرچه ترجیح می دادیم همانند میان رده های پی اسمارت و آنر 9 لایت مستقیماً اندروید اوریو و EMUI 8.0 را تجربه می کردیم، اما برنامه بتای آپدیت اوریو برای آنر 7X هم اکنون شروع شده و به زودی شاهد عرضه آپدیت نهایی اندروید 8 برای این دستگاه هم خواهیم بود.

اگر با دیگر محصولات هواوی کار کرده باشید، رابط کاربری آنر 7X برایتان کاملاً آشناست. ابتدا در صورت نیاز، باید کشوی اپلیکیشن ها را از منوی تنظیمات فعال کنید. شخصی سازی صفحه خانگی با افکت ها و تصاویر پس زمینه نیز ممکن است، اما برخلاف دیگر موبایل های این شرکت، برنامه Themes در این دستگاه به مجموعه آنلاین تِم های هواوی و آنر متصل نمی شود.

هواوی قابلیت های کمکی مختلفی را برای ساده تر کردن استفاده از آنر 7X در این دستگاه قرار داده که از بین آنها می توان به داک شناور، حالت استفاده یک دستی و تنظیمات دکمه های ناوبری اشاره کرد. حسگر اثر انگشت هم برای مرور گالری، پاسخ به تماس ها، دسترسی به اعلان ها یا ثبت عکس به کمکتان می آید.

حالت چند پنجره ای و مالتی تسکینگ هم به خوبی عمل می کند و با توجه به نمایشگر بزرگ دستگاه، به راحتی می توانید دو برنامه را به شکل همزمان در کنار هم به اجرا درآورید.

رابط کاربری هواوی طی سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته، به خصوص در EMUI 8.0 که روان و کم نقص است. بنابراین انتظار می رود با آپدیت آنر 7X به اندروید اوریو، همین تأخیرها و لَگ های جزئی کنونی هم از بین بروند و شاهد عملکرد بهینه تر آن در استفاده از منابع سخت افزاری دستگاه هم باشیم.

سخت افزار

هواوی آنر 7X

همانند اکثر میان رده های هواوی، در آنر 7X هم شاهد چیپست Kirin 659 هستیم که چهار هسته پر سرعت 2.36 گیگاهرتزی و چهار هسته کم مصرف 1.7 گیگاهرتزی را در کنار پردازشگر گرافیکی Mali-T830 MP2 و چهار گیگابایت حافظه رَم در اختیار دارد. چنین ترکیبی را پیش از این در میت 10 لایت هم دیده بودیم و با این حساب، انتظار می رود آنر 7X هم عملکرد رضایت بخشی در اجرای فعالیت های روزمره داشته باشد. در تصویر زیر نتایج تست این موبایل در اپلیکیشن های بنچمارک آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک و 3DMark را می بینید:

به جز تست آنتوتو که در نسخه جدید کمی بیشتر از قبل امتیاز می دهد، مابقی نتایج همان هایی هستند که برای میت 10 لایت به دست آوردیم، ضمن اینکه هر چهار تست با اختلاف ناچیز در پی اسمارت هم تکرار شده اند. بدین ترتیب آنر 7X هم تجربه مشابهی با دیگر میان رده های هواوی در اختیار شما می گذارد، یعنی موبایلی که انتظارات روزمره شما را برآورده می کند و تا حدودی از عهده اجرای بازی های سه بعدی بر می آید. البته بهتر است انتظار اجرای بازی های سنگین با نرخ فریم بالا را از آنر 7X (و دیگر دیوایس های مجهز به چیپست Kirin 659) نداشته باشید.

از 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی آنر 7X حدود 50 گیگابایت آن در اختیار شما قرار دارد که برای موبایلی در این رده قیمتی کاملاً راضی کننده است، اما در صورت نیاز می توانید از درگاه مشترک سیم کارت دوم و کارت حافظه برای افزایش فضای ذخیره سازی تا 256 گیگابایت دیگر استفاده کنید. سرعت بالای حافظه داخلی این موبایل هم عملیات روان ذخیره و بازیابی داده را تضمین می کند. در تصویر زیر عملکرد حافظه داخلی آنر 7X را می بینید که خوندن و نوشتن ترتیبی را با سرعت 227 و 24 مگابایت بر ثانیه انجام می دهد.

امکانات ارتباطی آنر 7X برای زیرساخت های کشورمان کافیست اما با استانداردهای جهانی برای سال 2018 مطابقت ندارد. ارتباط LTE با حداکثر سرعت دانلود 150 مگابیت بر ثانیه، بلوتوث 4.1 بدون فناوری aptX (برای ارتباط صوتی با کیفیت) و درگاه microUSB کمی قدیمی به نظر می رسند.

هواوی آنر 7X

تنها اسپیکر دستگاه که روی لبه پایینی قرار گرفته از نظر حجم و کیفیت صدا چندان راضی کننده نیست اما خوشبختانه با استفاده از خروجی هدفون و فناوری Histen هواوی می توانید تجربه شنیداری مطلوبی را به دست آورید. همان طور که گفتیم داخل جعبه پی اسمارت خبری از هدفون نیست و باید هزینه جداگانه ای را بابت آن متقبل شوید.

دوربین

هواوی آنر 7X

در آنر 7X همانند نسل قبل شاهد دوربین دوگانه هستیم و این بار رزولوشن دوربین اصلی از 12 به 16 مگاپیکسل ارتقاء پیدا کرده، در حالی که دوربین ثانویه همان 2 مگاپیکسلی است و وظیفه عمق سنجی برای ایجاد عمق میدان مصنوعی و ثبت تصاویر پرتره را بر عهده دارد. فوکوس خودکار با استفاده از تشخیص فاز (PDAF) را هم می توان از جمله قابلیت های دوربین اصلی این موبایل در نظر گرفت. دوربین سلفی آنر 7X هم 8 مکاپیکسلی است.

رابط کاربری دوربین آنر 7X مشابه دیگر محصولات هواوی است و گزینه های از پیش تعریف شده متعددی را همراه با امکانات مختلف، از جمله کنترل کامل دستی را در اختیار شما می گذارد. در تصویر زیر این رابط کاربری را می بینید:

همان طور که در سه عکس زیر می بینید، کیفیت تصاویر ثبت شده توسط آنر 7X در نور کافی راضی کننده هستند. کنتراست و غنای رنگ طبیعی (و نه اشباع بیش از حد) را شاهد هستیم، فوکوس بسیار سریع و دقیق انجام می شود و عمق میدان طبیعی در تصاویر نزدیک هم بوکه زیبایی را در پس زمینه به وجود می آورد. البته بازه دینامیکی تصاویر در حد ایده آل نیست و فعال کردن حالت HDR هم تغییر چندانی در این وضعیت ایجاد نمی کند.

با کاهش نور محیط شاهد از دست رفتن جزئیات تصویر هستیم، موضوعی که در اکثر موبایل های میان رده دیده می شود. ضریب اف 2.2 برای دوربین اصلی آنر 7X هم نشان می دهد که نباید انتظار نتیجه خارق العاده ای از این موبایل در محیط های تاریک باشیم. با این حال همانطور که در تصاویر زیر می بینید، نورسنجی به خوبی انجام می شود و شاهد تصاویر بیش از حد روشن یا بیش از حد تاریک نیستیم.

دوربین سلفی آنر 7X کیفیت مطلوبی دارد و می تواند تصاویر پرتره هم ثبت کند، اما از آنجا که تشخیص سوژه و ایجاد بوکه کاملاً به شکل نرم افزاری صورت می گیرد، نباید انتظار پرتره هایی در حد پرچمداران داشته باشیم. البته اگر پس زمینه خلوت و یکدستی داشته باشید، نتیجه کار قابل قبول خواهد بود.

توانایی فیلمبرداری آنر 7X به رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه محدود شده که در این رده قیمتی چندان عجیب نیست. این محدودیت به چیپست Kirin 659 بر می گردد و امیدواریم هواوی در نسل بعدی چیپست هایش این ضعف را برطرف کند.

باتری و شارژ

هواوی آنر 7X

باتری 3340 میلی آمپر ساعتی آنر 7X (همان ظرفیتی که در میت 10 لایت به کار رفته) در سخت ترین شرایط هم به راحتی یک روز کامل را با شما همراهی می کند، اما با استفاده سبک می توانید تا اواسط روز دوم هم روی آن حساب کنید. بخش اعظم مصرف انرژی این دستگاه به نمایشگر بزرگ آن بر می گردد، ضمن اینکه چیپست 16 نانومتری Kirin 659 و رابط کاربری EMUI را هم نمی توان بهینه ترین ترکیب موجود در دنیای اندروید دانست. به همین دلیل تست باتری این دستگاه با اپلیکیشن PCMark رقمی در حدود 7 ساعت را نشان می دهد، در حالی که انتظار داشتیم حداقل 9 ساعت در این تست دوام بیاورد.

آنر 7X فناوری شارژ سریع هم ندارد و با استفاده از شارژر 10 واتی حاضر در جعبه، شارژ کامل دستگاه به حدود دو ساعت و نیم زمان نیاز دارد، بنابراین احتمالاً بهتر است هر شب موبایل را به شارژ بزنید تا در میانه روز خیالتان راحت باشد.

جمع بندی

هواوی آنر 7X

برند آنر با شعار «برای دلیران» (For the Brave) شناخته می شود. علاوه بر اینکه حضور به عنوان سازنده در بازار فوق العاده رقابتی کنونی شجاعت خاصی را می طلبد، اعتماد کاربران به این برند در نبرد تبلیغاتی غول های تکنولوژی هم دل و جرأت زیادی را نیاز دارد. آنر در زمانی کوتاه راه درازی را پیموده و اکنون در سرتاسر جهان به عنوان سازنده موبایل های با کیفیت اما خوش قیمت شناخته می شود.

آنر 7X یک موبایل میان رده است و ادعای رقابت با پرچمداران را ندارد. به ازای هزینه ای که برای خرید آن پرداخت می کنید (بین 1.2 تا 1.3 میلیون تومان) محصولی با کیفیت ساخت مطلوب، نمایشگر فول ویو و سخت افزار مناسب برای فعالیت های روزمره را به دست می آورید. دوربین های اصلی آنر 7X هم کیفیت خوبی دارند اما خیلی به تبلیغ «دوربین دوگانه» توجه نکنید، چون حسگر ثانویه و 2 مگاپیکسلی این دستگاه در دنیای واقعی کاربرد چندانی ندارد.

هواوی آنر 7X

از آنجا که مدتیست انتشار عمومی آپدیت بتای اندروید اوریو و EMUI 8.0 برای آنر 7X آغاز شده، عملکرد رابط کاربری و شارژدهی باتری این دستگاه بهتر خواهد شد. با این حال مواردی نظیر فقدان درگاه USB-C و فناوری شارژ سریع یا ضعف عملکرد دوربین در نور کم را باید در لیست کاستی های این تلفن همراه قرار داد. در ادامه فهرست نقاط قوت و ضعف آنر 7X را مرور می کنیم.

نقاط قوت آنر 7X
  • بدنه فلزی محکم و با کیفیت
  • طراحی مدرن با نمایشگر فول ویو
  • روشنایی مطلوب نمایشگر
  • سخت افزار مناسب برای استفاده عمومی
  • عملکرد خوب دوربین های اصلی
  • حسگر اثر انگشت سریع و دقیق
  • شارژدهی قابل قبول
نقاط ضعف آنر 7X
  • زاویه دید نه چندان مطلوب نمایشگر
  • ضعف پردازشگر گرافیکی
  • فقدان درگاه USB-C
  • فقدان فناوری شارژ سریع
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • sahar mirzaie
    sahar mirzaie | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

    سلام دوستان
    من این گوشی رو خریدم ، ی سری نکات هست ک اگه کسی میخواد بخره بهش توجه کنه بد نیست
    ۱ حالت کاربر مهمان نداره ، ولی خود گوشی قابلید قفل جداگانه برنامه ها رو داره
    ۲ یا باید سیمکارد دوم داخلش بذارید یا مموری، ک البته ۶۴ گیگ حافظه داخلی جوابگوی همچی هستدرکل از خریدم پشیمون نیستم
    ۱ ظاهر بسار زیبایی داره ک نظر خیلیارو جلب میکنه
    ۲ کیفیت دوربین خوبی و قابل قبولی داره
    ۳ سرعت عملکرد اثر انگشتش فوقلادس، و میتونید با همین حسگر نوار اعلان چک کنید ، تماس جواب بدید، عکس ها رو بزنی بعدی و قبلی
    ۴ سرعت خوب اجرای برنامه ها
    من با گوشی های زیادی کار کردم میشه گفت 7xخلیلی به چیزی ک میخواستم نزدیک بود
    و مهمتر از همه قیمت خوبش ب نصبت گوشی های دیگه

  • yaserhazrati
    yaserhazrati | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

    هواوی در کل عالیه و این گوشیه آنر هم گوشیه خوبیه ولی به نظره من میت ۱۰ لایت بهتره .با وجود تراشه‌ی HiSilicon Kirin 659 هوآوی، دلیلی برای نگرانی از عملکرد میت 10 لایت وجود ندارد. استفاده از پردازنده‌ی مرکزی 8هسته‌ای نیز در کنار 4 گیگابایت رم، حکایت از سخت‌افزاری کاملاً رضایت‌بخش برای یک گوشی میان‌رده دارد.هوآوی با عرضه‌ی گوشی میت 10 لایت، بار دیگر ثابت کرده است که در مسیر درست قدم برمی‌دارد. این محصول به‌عنوان یک گوشی میان‌رده نه‌تنها قابلیت‌های زیادی را روی کاغذ به همراه دارد، بلکه درعمل نیز به‌عنوان یک گوشی کاربرپسند خود را مطرح می‌کند. طراحی، نرم‌افزار و سخت‌افزار این گوشی مطلوب کسانی است که می‌خواهند با هزینه‌ی کمتر از گوشی با امکانات بیشتر استفاده کنند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی