ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر شورای فضای مجازی: رشد تلگرام در کشور طبیعی نیست

پیش‌تر رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفته بود که اگر این سازمان به این نتیجه برسد که لزوم فیلترینگ تلگرام وجود دارد، این کار را انجام می‌دهند،. وی امروز در ادامه حملات خود به پیام‌رسان ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۰:۱۵

پیش‌تر رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفته بود که اگر این سازمان به این نتیجه برسد که لزوم فیلترینگ تلگرام وجود دارد، این کار را انجام می‌دهند،. وی امروز در ادامه حملات خود به پیام‌رسان تلگرام، رشد و گسترش این شبکه پیام‌رسان را در کشور مورد هدف قرار داده و آن را در جامعه ما غیرطبیعی دانست. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازگی یکی از نمایندگان مجلس نیز خبر از به تصویب رسیدن فیلترینگ تلگرام در این مرکز داده است.

«ابوالحسین فیروزآبادی» تاکید کرد که این مساله باعث بروز خطرات جدی شده است. به گفته وی جرائم در این شبکه در حال افزایش است، اغلب این جرائم غیرقابل پیگیری هستند در شرایطی که مسئولیت‌پذیری در این فضا وجود ندارد.

فیروزآبادی چندی پیش در همایش علمی تخصصی افتا با عنوان «کلان داده اینترنت اشیاء» شرکت داشت و در این مراسم از مزایای اینترنت اشیا و دوران وب ۴ سخن به میان آورد. به گفته او درمرکز ملی فضای مجازی از حدود ۲۴ دستگاه دعوت شده تا در این رابطه اصولی را تدوین کنند:

«شهرهای بزرگ شکل گرفته و باید بهره وری در همه حوزه‌ها افزایش پیدا کند و شهر هوشمند داشتن مستلزم iot است بنابراین اگر مصرف انرژی را کنترل کنید می‌توانید پاسخگوی جمعیت باشید اگر بتوانید ترافیک و آلودگی و سایر پارامترهای سلامتی مردم و آموزش و پرورش را دارای نظام هوشمند کنید می توانید شهر را مدیریت کنید ورفت وآمد شهرها را با مترو و اتوبان نمی توان مدیریت کرد و حکمرانی خوب در کشور ما در نحوه پردازش بیگ دیتاها است. اگر توانستیم از داخل بیگ دیتا دانش تولید کنیم کشور توسعه یافته است.»

تیتر جالبی که روزنامه طنز بی‌قانون در قبال صحبت‌های فیروز آبادی منتشر کرد

البته او باور دارد که ایران هنوز در دوره پیش از اینترنت اشیا مانده و در آن درجا می‌زند. فیروزآبادی تاکید می‌کند که بعد از دوران الکترونیکی شدن وارد دوران فضای مجازی شدیم و اما هنوز در دوران پیش از فضای مجازی یعنی دوران الکترونیکی بازمانده‌ایم و نتوانستیم آن را به نهایت برسانیم:

« با ایجاد Big Data انقلاب صنعتی چهارم اتفاق افتاد .در واقع انقلاب صنعتی اول موتور بخار بودباآغاز تولید انبوه انقلاب دوم صنعتی رخ داد و با ورود کامپیوتر بحث انقلاب اطلاعاتی مطرح شد و الان انقلاب چهارم مطرح است انقلاب مبتنی بر هوشمند ی نظام های شبکه ای به نام IoT و وقتی نظام های شبکه ای هوشمند شود Big Data داده های عظیم هم به دست می آید و بسیاری از هوشمندی ها در پردازش Big Data ها صورت می گیرد.»

فیروز آبادی از موضوع داغ این روزها یعنی پیام‌رسان‌های بومی نیز غافل نمانده و معتقد است که با تقویت پیام‌رسانهای بومی و تصویب قوانین مهم در حوزه فضای مجازی باید شرایطی فراهم کرد که کاربران ایرانی بدون نیاز به فیلتر کردن تلگرام از آن به پیام‌رسانهای ایرانی مهاجرت کنند.:

«پیام‌رسان سکویی برای ارائه سرویس و خدمات به مردم است. پیام‌رسان‌های داخلی اگر بخواهند توسط مردم پذیرفته و مورداستفاده واقع شوند، باید خدماتشان پایداری داشته باشد و خدمات اضافه‌تری ازآنچه که پیام‌رسان‌های خارجی ارائه می‌دهند را عرضه کنند.»

دبیر شورای فضای مجازی باور دارد که با حمایت آگاهانه ملت باید به سمت خودکفایی در حوزه ICT باید رفت. وی از دغدغه‌ای که پیش‌تر درباره آن گفته بود یعنی «لوله‌کشی خارجی‌ها شدن» گفت و تاکید کرد که آمریکایی‌ها دنبال تسلط بر مسایل مختلف این حوزه در کشور هستند:

«آمریکایی‌ها دورخیز کردند که پلتفرم‌های بزرگ را مثل سلامتی، آموزش، بانک و سایر پلتفرم‌های بزرگی که همه به آن دسترسی دارند را در انحصار خودشان قرار بدهند و خدمات Cloud و CDN و سخت‌افزار نیز در انحصار چند شرکت بزرگ آمریکایی است که ما در این حوزه‌ها خودکفایی نداریم مصرف‌کننده هستیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • yasinnn
    yasinnn | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

    اصلا شما برنامه بومی بسازین با ده برابر امکانات تلگرام هیچ بنی بشری سمتش نمیره وقتی بزرگترین هدفتون سرک کشیدن به اطلاعات خصوصی مردمه

    • No Name!
      No Name! | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

      ????

  • λ
    λ | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

    باز کامنتارو پاک کردین :)))))
    مشکل ما حکومت نالایق نیست! مشکل ما، مردمِ بزدله...

  • kmnashenas
    kmnashenas | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

    با فیلتر شبکه های اجتماعی خارجی مثل تلگرام چیزی درست نمی شه. باید فرهنگ سازی کرد. باید امکانات و ویژگی های پیام رسان های داخلی را آنقدر بالا برد تا خود مردم به سمت اونها ترغیب بشن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی