اشتباه در تصمیمات داوری و اجحاف در حق تیم های فوتبال به خاطر خطای دید مساله ایست که همواره باعث ایجاد حاشیه در رقابت های این رشته ورزشی خصوصا در کشورمان ایران شده.

البته برای پیشگیری از بروز این حواشی رویکردهایی نیز اتخاذ شده که کارایی لازم را ندارند و به صورت فراگیر در نیامده اند.

در همین رابطه چندی پیش راهکار تازه ای از سوی نهادهای مسئول برای حل مشکل ارائه شد و آن تخصیص کمک داور جدید برای چک ویدیویی بازی است که طبق تصمیم شورای فیفا قرار است در جریان جام جهانی فوتبال روسیه در سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار بگیرند و بزرگ ترین آزمون خود را پشت سر بگذارند.

از همین رو امید می رود که تصمیم گیری کمک داوران در رابطه با مسائلی همچون گل های بازی و پنالتی ها با دقت بالاتری اتخاذ شوند و دیگر شاهد کارت کشیدن های اشتباه و تشخیص های نادرست در این بازی محبوب نباشیم.

البته استفاده از این فناوری در برهه کنونی با انتقاداتی هم روبروست. در حالی که مقامات برگزار کننده بازی های جهانی فوتبال وعده داده اند که احتمال هرگونه اختلال در بازی ها به خاطر چک ویدیویی لحظات حساس را به حداقل می رسانند اما باز هم گفته شده که این مساله می تواند زمان کلی بازی ها را به میزان زیادی افزایش دهد. علاوه بر این افرادی که قرار است ویدیوها را چک کنند در جایی غیر از محل برگزاری بازی ها استقرار پیدا می کنند و همین مساله موجب شده که بسیاری نگران اعمال نفوذ بیش از اندازه ناظران بر تصمیماتی شوند که داور و کمک داور می توانند در داخل زمین بازی بگیرند.

برای رفع نگرانی این عده اما فیفا وعده داده که ویدیوهای بازی تنها در مواردی مورد بازنگری قرار می گیرند که خطای فاحشی رخ داده باشد یا صحنه ای از آن از دید داوران پنهان بماند.

این تصمیم مقامات برگزار کننده جام جهانی فوتبال در نهایت اثری قابل توجه روی کلیه مسابقاتی می گذارد که قرار است در آینده در اقصی نقاط دنیا برگزار شوند. البته در برهه کنونی لیگ هایی که مدیریتشان بر عهده فیفا قرار دارد موظف به پیروی از این دستور نیستند اما انتظار می رود که با اثبات کارایی این فناوری در رقابت های پیش رو، لیگ های مختلف فوتبال در دنیا به استفاده از این تکنولوژی روی بیاورند.