ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در نشست غیرعلنی مجلس پیرامون فضای مجازی و فیلترینگ تلگرام چه گذشت؟

نشست غیرعلنی امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد که در آن ضمن گزارش وضعیت مجازی در کشور مساله احتمال تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۹

نشست غیرعلنی امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد که در آن ضمن گزارش وضعیت مجازی در کشور مساله احتمال تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس نیز مظرح شد.

«علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رنکینگ کشورما در این فضا را نسبتا غیرقابل قبول عنوان کرد و گفت:

«فعالیت شبکه‌های اجتماعی ایرانی در فضای غیررقابتی محکوم‌به شکست است. آنچه به ذهن نمایندگان آمد اینست که انگار به‌نوعی مقدمه سازی برای حرکت‌های شورای عالی فضای مجازی در حال شکل گرفتن است برای فیلترینگ تلگرام. فیلترینگ تلگرام به‌نوعی ایجاد انحصار در فضای رسانه‌ای است.در شرایطی که مردم ناراضی باشند قاعدتاً فعالیت شبکه‌های ایرانی محکوم‌به شکست است.»

«فعالیت شبکه‌های اجتماعی ایرانی در فضای غیررقابتی محکوم‌به شکست است»

به گفته رحیمی شبکه‌های ایرانی در هر دو عامل امنیت و سرعت تبادل اطلاعات فاصله قابل‌توجهی دارند با نمونه‌های بین‌المللی دارند که باید برطرف شوند و فعلا نظرسنجی‌های نشان می‌دهد که اعتماد کاربران ایرانی به شبکه‌های ایرانی تقویت نشده است.

«علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
«علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

در همین رابطه «محمدعلی وکیلی»، عضو کمیسیون فرهنگی و هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد رئیس مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی خبر داد:

«بخشی از نمایندگان می‌گفتند راه برخورد با این فضای روبه‌جلو اقدامات سلبی و انسدادی نیست و باید به‌صورت منطقی با آن برخورد شود. همچنین شایعاتی که در ارتباط با تلگرام و برخی دیگر از شبکه‌ها وجود دارد، مورد اعتراض نمایندگان بود و برخی نیز می‌گفتند که چرا دیرهنگام اقدام به اطلاع‌رسانی کرده است. حقیقت اینست که ما به لحاظ سخت افراری نمی‌توانیم با تحولات فناوری مقابله کنیم و کشور خود را از آن محروم کند.»

«کسی به دنبال محدود کردن دسترسی مردم از حیث اطلاع‌رسانی نیست ولی رها کردن فضای مجازی به ما آسیب می‌زند.»

وکیلی باور دارد که باید در عین وجود یک پلتفرم خارجی مردم را به سمت پلتفرم ایرانی سوق داد و ضمن مخالفت با انسداد اطلاعات تاکید کرد که تمام قوای مختلف در صنعت ICT باید در این زمینه به هم کمک کنند.

«ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ جعفرزاده» نایب‌رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی

از آنسو «ﻏﻼﻣﻌﻠﯽ جعفرزاده» نایب‌رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید که اکثر کارشناسان معتقدند که فضای مجازی در کشور رها شده است و باید قوانین دوباره‌ای در این صنعت وضع شود:

«ما ۵ قانون داریم که یکی از آنها مرتبط با فضای مجازی است و بسیار ناقص است. گفتند این قانون در سال ۸۵ تدوین‌شده و آن را با قوانین دنیا مقایسه کردند که فکر می‌کنم این توجیه‌سازی موردنیاز بود.»

جعفر زاده تاکید می‌کند که هیچ‌کس به دنبال محدود کردن دسترسی مردم از حیث اطلاع‌رسانی نیست و قطعا دسترسی آزاد به اطلاعات را نمی‌توان محدود کرد ولی رها کردن فضای مجازی برای همه گروه‌های سنی و مجموعه‌ها هم به ما آسیب می‌زند.

پیش‌تر «ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشته بود که تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی در رتبه شماره یک قرار دارد اما ادامه فعالیت آن به صلاح مملکت نیست چرا که به قول او «شبکه‌ای بتواند همه شهروندان را در یک کشور به هم مرتبط کند بدون آن که سر سوزنی در داخل کشور سخت افزار و نرم افزار و پلتفورم در اختیار داشته باشد؛ کار کمی نیست، آن هم با حجم صد گیگابیت بر ثانیه، در حد اعجاز است.»

در هر صورت هنوز تکلیف تلگرام در سال آینده معلوم نیست و حتی برخی نمایندگان مجلس امروز به طور رسمی از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی خواسته‌اند که موضع خود را در قبال فیلترینگ تلگرام به روشنی بیان کنند، موضعی که هنوز مشخص نشده و به‌نظر می‌رسد تصمیمات جدی‌تر پیرامون آن به اوایل سال آینده موکول خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • rad
    rad | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    حالا که اینطوریه اصلا تف به پیام رسان داخلی

  • herogame
    herogame | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

    دوستان موضوع جدی هستش لطفا گول این حرفارو نخورین و از پیام رسان داخلی استفاده نکنید، چیزی به اجبار و کلک به مردم فرو میشه خیلی خطرناکه، کلا برنامه های داخلی که استفاده میکنید هم به دسترسیهاشون خیلی دقت کنید

  • herogame
    herogame | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

    دوستان موضوع جدی هستش لطفا گول این حرفارو نخورین و از پیام رسان داخلی استفاده نکنید، چیزی به اجبار و کلک به مردم فرو میشه خیلی خطرناکه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی