ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

GE9X
تکنولوژی

نخستین پرواز آزمایشی با GE9X؛ قوی ترین موتور جت جهان [تماشا کنید]

کمپانی بوئینگ در یک پرواز 4 ساعته بزرگترین موتور جت جهان را روی یک هواپیمای 747 ویژه آزمایش کرده است. این موتور که GE9X نام دارد و توسط جنرال الکتریک تولید شده، کنار موتورهای کوچکتر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

کمپانی بوئینگ در یک پرواز 4 ساعته بزرگترین موتور جت جهان را روی یک هواپیمای 747 ویژه آزمایش کرده است. این موتور که GE9X نام دارد و توسط جنرال الکتریک تولید شده، کنار موتورهای کوچکتر قرار گرفته تا در صورت از کار افتادن خطری جان سرنشینان را تهدید نکند.

طبق اعلام شرکت جنرال الکتریک قطر فن غول‌پیکر جلوی این موتور تقریبا 3.35 متر است که قادر به تولید نیروی عظیم‌ 100هزار پوند است و درون محفظه ای با قطر 4.4 متر قرار گرفته است. GE9X برای ساخت محفظه احتراق این موتور 29 میلیون دلاری از کمپوزیت‌های حاوی ماتریک سرامیک استفاده شده است تا عملکرد ایده‌آل موتور تا دمای 1315 درجه سانتیگراد پایدار بماند. تیغه‌های فن اصلی نیز از نسل چهارم فیبرکربن ساخته شده اند.

این نخستین مرحله از سلسله آزمایشات موتور GE9X است و در صورت موفقیت در طیف گسترده‌ای از هواپیماهای غول‌پیکر و جدید بوئینگ 777X مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

Ted Ingling، مدیر کل برنامه GE9X در بخش هوانوردی جنرال الکتریک می گوید:

ماه هاست مشغول برنامه ریزی برای این آزمایش هستیم و امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش هایمان بودیم. در آزمایش بعدی که چندماه به طول خواهد انجامید، کارایی موتور را در فازهای مختلف پرواز مورد بررسی قرار می دهیم.

777X که در نمایشگاه Dubai Airshow معرفی شد، با اتکا بر مهندسی و ابداعات داخلی بوئینگ 777 و 787 دریم لاینر تولید می گردد. 777X دو موتوره در دو مدل عرضه می شود که هرکدام قادر به پیمایش مسیری 16 هزار کیلومتری بوده و توانایی جابه جایی 406 مسافر را دارند.GE9X طول باله های این هواپیما نسبت به مدل های قبلی 7 متر افزایش یافته و به 71.8 متر رسیده است. با توجه به این مساله بوئینگ ناچار شده نوک باله ها را به صورت تاشو طراحی کند تا هنگام عبور از گیت های مخصوص مشکلی پیش نیاید.

از سوی دیگر این مساله باعث افزایش عرض صندلی ها تا 46 سانتی متر شده که آسایش بیشتری را برای مسافران به ارمغان می آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

    نسل چهارم فیبرکربن؟ ای کاش در مطلب جدا گونه به این میپرداختین

مطالب پیشنهادی