ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

مروری بر زندگی لری پیج؛ مردی که گوگل را بنا نهاد و آن را مدیریت کرد

لری پیج با نام کامل «لارنس ادوارد پیج» 26 مارس سال 1973 میلادی در شهر لنسینگ، مرکز ایالت میشیگان آمریکا، متولد شد. پیج که یک کارآفرین است، در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده و در ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

لری پیج با نام کامل «لارنس ادوارد پیج» 26 مارس سال 1973 میلادی در شهر لنسینگ، مرکز ایالت میشیگان آمریکا، متولد شد. پیج که یک کارآفرین است، در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده و در سال 1998 به همراه «سرگی برین» گوگل را تأسیس کرد. شرکت گوگل نیز که ابتدا کار خود را به عنوان یک موتور جست و جو آغاز کرده بود، اندک اندک حوزه فعالیت‌های خود را گسترش داد و اکنون طیف وسیعی از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهد.

پدر و مادر لری پیج متخصص کامپیوتر بودند و همین امر از دوران کودکی در شکل‌گیری علاقه وی به این مبحث تأثیر به‌سزایی داشت. لارنس از همان سال‌های ابتدایی زندگی علاقه وافری به فناوری‌های نوین نشان می‌داد و سرانجام در دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل در رشته علوم کامپیوتر شد.

لری پیج و سرگی برین در سال 1998 گوگل را تأسیس کردند

لری پیج در دوران دانشجویی خود با سرگی برین آشنا شد و این دو پس از تأسیس گوگل، تا سال 2001 میلادی به صورت مشترک ریاست کمپانی را بر عهده گرفتند و در این سال، «اریک اشمیت» را به عنوان مدیر اجرایی شرکت برگزیدند. البته در سال 2011 لری پیج دوباره عهده‌دار سمت مدیریت اجرایی گوگل شد و اشمیت کار خود را در پست ریاست اجرایی هیئت مدیره ادامه داد.

لری پیج همچنین عضو هیئت مدیره گوگل بوده و به مباحث انرژی‌های تجدیدپذیر و اقدامات بشردوستانه علاقه مند است. از همین رو شاخه خیرخواهانه گوگل تحت عنوان «Google.org» در سال 2004 توسط پیج تأسیس شد که در زمینه تغییرات جوّی و انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند.

دوران کودکی و زندگی شخصی لری پیج

لارنس ادوارد پیج در روز 26 مارس سال 1973 از پدر و مادری که هردو تحصیل کرده علوم کامپیوتر بودند، در بخش شرقی شهر لنسینگ ایالت میشیگان آمریکا متولد شد. پدر او «کارل پیج» از پیشگامان علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی بود و مادرش «گلوریا» برنامه‌نویسی کامپیوتر تدریس می‌کرد.

لری پیج مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد را در اختیار دارد

خانه کودکی لری پیج پر از مجلات علمی و کامپیوتری بود و این موضوع علاقه وی به فناوری را بیش از پیش تشدید کرد. لارنس همچنین نوآوری و تجارت را دوست داشت و از سن 12 سالگی به فکر تأسیس شرکت خود بود. او در سال 1991 و پس از پایان دوره متوسطه، برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر وارد دانشگاه میشیگان شد.

هم مؤسس گوگل بعد از دریافت مدرک کارشناسی، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر و در دانشگاه استنفورد ادامه داد و توانست مدرک مذکور را کسب کند. لری پیج دوره دکتری خود را هم در دانشگاه استنفورد آغاز کرد اما به دلیل مشغله کاری، موفق به پایان آن نشد.

سرآغاز گوگل

زندگینامه لری پیج

لری پیج و سرگی برین در سال 1995 ابتدا به عنوان یک پروژه دانشجویی، موتور جست و جویی طراحی کردند که نتایج را بر اساس تعداد بازدید مخاطبین مرتب می‌کرد؛ چرا که معتقد بودند نتایج پر مخاطب، احتمالاً کاربردی تر بوده‌اند.

موتور جست و جوی مذکور که در سال 1996 فعال شد، ابتدا «BackRub» نام داشت اما پیج و برین نهایتاً نام «Google» را با الهام از مفهوم ریاضی «Googol»  (که به عدد 1 با 100 صفر جلوی آن اشاره دارد) برای آن انتخاب کردند که نشانگر هدف اصلی آنها، یعنی طبقه‌بندی خیل عظیم اطلاعات موجود بر بستر اینترنت است.

موتور جست و جوی گوگل در ابتدا «BackRub» نام داشت

پس از جذب 1 میلیون دلار سرمایه از طریق خانواده، دوستان و سایر سرمایه‌گذاران، پیج و برین کمپانی گوگل را در سال 1998 راه اندازی کردند. در این میان «اندی بچتولشیم» هم مؤسس «Sun Microsystems» نقش به سزایی در شکل‌گیری گوگل داشت چرا که به تنهایی 100 هزار دلار سرمایه را در اختیار پیج و برین گذاشت.

از آن زمان تا کنون گوگل همواره محبوب‌ترین موتور جست و جوی اینترنتی دنیا بوده و روزانه از میلیاردها جستجو توسط مردم و سازمان‌ها میزبانی می‌کند.

در سال 2002 یاهو یکی از غول‌های دنیای اینترنت محسوب می‌شد و سعی داشت گوگل را بخرد. این موتور جستجو در آن زمان به سرعت در حال رشد بود و یک کسب و کار پرپتانسیل و به نحوی رقیب یاهو به حساب می‌آمد. این شرکت در نهایت با یک پیشنهاد 3 میلیارد دلاری به سراغ مدیران گوگل رفت، اما لری پیج و سرگی برین به دنبال فروش نبودند.

لازم به اشاره است که مقر اصلی گوگل هم اکنون در قلب سیلیکون ولی کالیفرنیا و در منطقه ماونتین ویو قرار دارد. همچنین جالب است بدانید که پس از عرضه عمومی سهام گوگل در سال 2004 میلادی، لری پیج و سرگی برین ثروت هنگفتی به دست آوردند و به جمع میلیاردرهای دره سیلیکون پیوستند.

پیشرفت در گوگل، خلق و کناره‌گیری از آلفابت

زندگی نامه لری پیج

یکی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های لری پیج در گوگل پیش‌بینی ظهور و موفقیت صنعت رایانش موبایلی بود. او در سال 2005 استارتاپ کوچکی به نام اندروید را با پرداخت 50 میلیون دلار خرید و حتی چیزی در این باره به اریک اشمیت، مدیرعامل وقت گوگل نگفت. او به شدت باور داشت که «اندی رابین»، هم‌بنیان‌گذار اندروید می‌تواند کمک بزرگی به این شرکت برای ورود به بازار موبایل بکند.

چندین سال بعد، اندروید به محبوب‌ترین سیستم عامل دنیای موبایل تبدیل شد. در سال 2008 گوشی HTC Dream به عنوان اولین تلفن همراه اندرویدی دنیا به بازار آمده و آغازگر مسیر توسعه اولین سیستم عامل موبایلی متن باز دنیا شد.

کمپانی گوگل در سال 2006 سهام محبوب‌ترین وبسایت اشتراک ویدیوی اینترنتی یعنی «یوتیوب» را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد و با این کار عملاً بزرگترین مرجع انتشار و تماشای کلیپ‌های ویدیویی را در اختیار گرفت.

به دنبال استخدام چندین توسعه‌دهنده از شرکت موزیلا توسط پیج و برین، و با پیشنهاد ساندار پیچای، گوگل در سال 2008 پروژه‌ای را شروع کرد تا یک مرورگر وب جدید بسازد. این در حالی بود که مدیرعامل وقت گوگل، اریک اشمیت، مخالف ورود دیرهنگام این شرکت به عرصه رقابت در حوزه مرورگرها بود.

این پروژه در نهایت به ساخت مرورگر کروم منتهی شد که یکی از اولین موفقیت‌های تجاری مهم ساندار پیچای بود و سرانجام به او کمک کرد تا از مدیر ارشد محصول به مدیرعامل شرکت تبدیل شود.

لری پیج در فهرست فوربز سال 2013 هفدهمین شخصیت قدرتمند و سیزدهمین ثروتمند آمریکایی شد

رویای جزیره گوگل

لری پیج جزیره گوگل

یکی از جنجالی‌ترین ایده‌های لری پیج که در یکی از آخرین سخنرانی‌های عمومی او در کنفرانس توسعه‌دهندگان سال 2013 مطرح شد، ایده‌ای موسوم به Google Island بود. این جزیره اختصاصی قرار بود بستر پیشرفت‌های فنی را بدون نگرانی‌های مربوط به ملزومات قانون، دولتی و اخلاقی فراهم کند.

او می‌خواست صنعت فناوری درگیر خواست سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و سرویس‌های تبلیغاتی نباشد. او می‌خواست تکه‌ای از دنیا وجود داشته باشد که فقط به خلق فناوری‌های جدید بپردازد و بدون موانع دست و پاگیر بتواند زندگی جهانیان را بهتر کند.

این پروژه که نگرانی‌های زیادی را در منتقدان به وجود آورد، به سرانجامی نرسید و به باور بسیاری نشان داد که آقای پیج چگونه با تبدیل شدن به یک ابرثروتمند از جهان واقعی جدا شده و ایده‌هایی را دنبال می‌کند که با دغدغه‌های مردم عادی سنخیتی ندارند.

در سپتامبر 2013 لری پیج رتبه 13 ثروتمندترین آمریکایی‌ها را در فهرست فوربز از آن خود کرد و یک ماه بعد در جایگاه هفدهم قدرتمندترین افراد مرجع مذکور قرار گرفت. در این مدت لری پیج به عنوان مدیر اجرایی گوگل، در کنار سرگی برین مدیر پروژه‌های ویژه شرکت و اریک اشمیت رئیس اجرایی هیئت مدیره، عهده‌دار مدیریت فعالیت‌های روزمره کمپانی و پیشبرد برنامه‌ها بود.

پیج و برین در تاریخ 10 آگوست 2015 شرکت جدیدی تحت عنوان «آلفابت» را تأسیس کردند تا یک پله بالاتر از گوگل به مسائل مربوط به این شرکت و سایر زیرمجموعه‌ها نظارت کند. لری پیج در کمپانی جدید پست مدیریت اجرایی را در اختیار گرفت و ریاست آلفابت نیز به سرگی برین رسید؛ در این بین بالاترین مقام اجرایی گوگل نیز به «ساندار پیچای» اعطا شد.

لری پیج و سرگی برین چند سال به مدیریت مجموعه آلفابت پرداختند و پروژه‌های مختلفی را از این طریق پیش بردند. اما سرانجام در تاریخ 3 دسامبر 2019 اعلام شد که پیج از سمت مدیرعاملی آلفابت کنار می‌رود و جای خود را به ساندار پیچای می‌دهد.

او این خبر را در مطلبی مشترک با سرگی برین اعلام کرد و نوشت: «حالا که آلفابت سر و سامان گرفته، و گوگل و Other Bets به خوبی به عنوان شرکت‌های مستقل عمل می‌کنند، زمان آن رسیده تا ساختار مدیریت خود را ساده‌تر کنیم. ما هرگز کسانی نبودیم که در صورت وجود گزینه‌های بهتر برای اداره شرکت بخواهیم مناصب مدیریتی را برای خودمان نگه داریم. و آلفابت و گوگل دیگر نیازی به دو مدیرعامل و یک مدیر ندارند.»

برخی از پروژه‌های گوگل تحت رهبری لری پیج

لری پیج

سال 2004: گوگل شبکه اجتماعی «Orkut» را راه اندازی کرد و سرویس «Google Desktop search» را معرفی نمود.

سال 2005: گوگل مپس (نقشه‌های گوگل)، سرویس Reader، بلاگر موبایل و iGoogle در این سال عرضه شدند.

سال 2006: یوتیوب خریداری شد و امکان چت از طریق جیمیل ارائه گردید.

سال 2007: گوگل با چاینا موبایل و Salesforce.com وارد شراکت شد. کمپانی مورد بحث همچنین طی قراردادی نرم افزارهای آموزشی خود را برای هزاران دانش آموز محروم در کشورهای رواندا و کنیا رایگان کرد.

سال 2008: سرویس Google Sites و نسخه جدیدی از Google Earth عرضه شد. همچنین گوگل پلتفرم تجمیع اطلاعات سلامت فردی «Google Health» را معرفی کرد که به دلیل عدم دستیابی به اهداف مورد انتظار، در سال 2011 کنار گذاشته شد.

سال 2009: نسخه مک اپلیکیشن پیکاسا به همراه «Google Latitude» در این سال منتشر شدند. شرکت سرمایه گذاری «Google Ventures» که از کمپانی های نوپا در عرصه تکنولوژی حمایت می‌کند نیز در همین سال تأسیس شد.

سال 2010: گوگل موتور جست و جوی «Aardvark» و سرویس ادیت عکس آنلاین «Picnik» را خریداری کرد.

تاکسی پرنده خودران

تاکسی پرنده خودران

لری پیج به همراه «سباستین ترون»، متخصص رباتیک دانشگاه استنفورد پیش‌تر در گوگل برنامه اتومبیل‌های خودران را پیش می‌بردند. ترون در سال 2010 شرکت Kitty Hawk را با حمایت و همکاری لری پیج تاسیس کرد تا در حوزه حمل و نقل هوایی با وسایل نقلیه‌ای که به صورت عمودی نشست و برخاست می‌کنند، فعالیت داشته باشد.

این شرکت در سال 2014 اولین اثبات مفهوم خود را به نمایش گذاشت. آن‌ها در سال 2015 از پیوستن دو پروژه دیگر به نام‌های Flyer و Heaviside به شرکت خود خبر دادند. Flyer یک وسیله برقی نشست و برخاست عمودی (eVTOL) بسیار سبک بود که برای پرواز بر فراز آب طراحی شده بود. این شرکت در سال 2020 پروژه Flyer را بازنشسته کرد تا تمرکز خود را روی Heaviside بگذارد.

ایده پرنده‌های برقی لری پیج در سال 2019 به خوبی در Heaviside H2 به نمایش درآمد و این وسیله توانست با یک بار شارژ در مسافتی بالغ بر 160 کیلومتر پرواز کند و به سرعت 290 کیلومتر بر ساعت برسد. این هواپیما همچنین 100 برابر ساکت‌تر از هلیکوپترها پرواز کرد.

شریک پیج باور دارد که Heaviside می‌تواند با استقبال کشورها و مردم روبرو شود و برای شبکه تاکسی‌های هوایی استفاده شود. این شرکت امیدوار است که تا سال 2050 بتواند نیمی از سفرهای شهری را از طریق این وسایل نقلیه پرنده انجام دهد و از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه‌تر عمل کند.

Opener

Opener Blackfly

لری پیج همچنین یکی از حامیان بزرگ شرکت هوانوردی شخصی Opener به حساب می‌آید. این شرکت در سال 1996 توسط «مارکوس لنگ»، مهندس کانادایی تاسیس شد. او در سال 2011 اولین اثبات مفهوم برقی با قابلیت نشست و برخاست عمودی را به پرواز درآورد.

«اوپنر» حالا روی پروژه اصلی خود یعنی Blackfly کار می‌کند که هدف آن یک هواپیمای شخصی با قابلیت انتقال اشخاص از نقطه الف به ب است. این وسیله نقلیه قرار است مصرف انرژی کمتری نسبت به خودروهای برقی داشته باشد و صدای کمتری تولید کند.

لری پیج امیدوار است که این شرکت هم با موفقیت در تولید محصول خود بتواند یکی از بازیگران اصلی بازار حمل و نقل در آینده باشد.

منابع انرژی سیاره‌ای

همان‌طور که گفتیم یکی از مباحث مورد توجه لری پیج، مسئله تامین انرژی برای مردم زمین است. او از جمله موسسان و حامیان اصلی شرکت Planetary Resources به حساب می‌آید که در سال 2009 تاسیس شد. هدف اصلی این شرکت توسعه منابع طبیعی زمین از طریق ساخت و استفاده از فناوری‌های استخراج منابع از سیارک‌هاست.

این شرکت در سال 2018 ماهواره Arkyd-6 CubeSat را پرتاب کرد که از فناوری‌های لازم برای شناسایی منابعی مانند آب در فضا بهره می‌برد. این شرکت تاکنون با انتقادهای زیادی روبرو شده و عده‌ای از منتقدان حتی آن را مسخره کرده‌اند. چرا که هزینه استخراج منابع از سیارک‌ها بسیار بیشتر از درآمد حاصل از خود این منابع خواهد بود.

با این حال، لری پیج و همکارانش در این شرکت باور دارند که یک روز می‌توانند این ایده را به شکل مقرون به صرفه پیاده‌سازی کنند.

افتخارات و جوایز

افتخارات و جوایز لری پیج

سال 2002: لری پیج و سرگی برین توسط MIT در لیست 100 نوآور برتر جهان که کمتر از 35 سال سن دارند (موسوم به TR100) قرار گرفتند.

سال 2002: مجمع جهانی اقتصاد عنوان «رهبری برای آینده» را به لارنس ادوارد پیج اعطا کرد.

سال 2004: لری پیج و سرگی برین جایزه مشهور بنیاد مارکونی را از آن خود کردند که تنها به خدمات بسیار ارزشمند در زمینه علم و تکنولوژی اهدا می‌شود. این دو همچنین به عنوان همکاران بنیاد مذکور در دانشگاه کلمبیا انتخاب گردیدند.

زندگی شخصی لری پیج

لری پیج در سال 2007 در جزیره نکر با «لوسیندا ساوت‌ورت» ازدواج کرد. ساوت‌ورت خود یک دانشمند، پژوهشگر و خواهر مدل و بازیگر معروف «کری ساوت‌ورت» است. لری و لوسیندا حالا دو فرزند دارند که یکی از آن‌ها در سال 2009 و دیگری در سال 2011 متولد شد.

زندگی شخصی لری پیج

هم‌بنیان‌گذار گوگل در سال 2011 قایق لوکسی را به ارزش 45 میلیون دلار خرید ولی چند سال بعد آن را فروخت.

او که در سال 1999 پرده صوتی سمت چپ حنجره خود را از دست داده بود، در 2011 اعلام کرد که پرده صوتی سمت راستش هم به خاطر ابتلا به سرماخوردگی از کار افتاده است. او مدعی بود که پزشکان نتوانسته‌اند علت اصلی این مشکل را پیدا کنند. او به همین خاطر به مرکزی در زمینه تحقیقات عصبی پرده‌های صوتی در بوستون کمک مالی کرد و منابع ناشناس گفته بودند که رقم این کمک بیش از 20 میلیون دلار بوده است.

خبرگزاری بیزنس اینسایدر در سال 2013 در گزارشی گفت علت از کار افتادگی پرده صوتی حنجره آقای پیج نوعی بیماری خودایمنی به نام تیروئید هاشیموتو است و او تا اطلاع ثانویه نمی‌تواند در جلسات فصلی گزارش درآمدهای گوگل شرکت کند.

او در سال 2014 در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی گوگل پلاس اعلام کرد که به همراه همسرش 15 میلیون دلار برای مبارزه با همه‌گیری ویروس ابولا در غرب آفریقا کمک مالی کرده است.

در ماه اوت سال 2021 مشخص شد که لری پیج ویزای اقامت نیوزلند را دریافت کرده و برای درمان پسرش به این کشور رفته است. این خبر در شرایطی منتشر شد که دولت نیوزلند محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای جلوگیری از تشدید وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا وضع کرده بود.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ تا ماه ژوئیه 2022، لارنس پیج 99 میلیارد دلار دارایی دارد و فعلا در رده پنجم ثروتمندترین افراد دنیا قرار گرفته است. طبق گزارش‌ها، او ظاهرا ساکن کشور فیجی در جنوب اقیانوس آرام شده و فعلا آن‌جا زندگی می‌کند.

سوالات متداول درباره لری پیج

لری پیج، هم‌بنیان‌گذار گوگل در چه تاریخی و کجا به دنیا آمد؟

لارنس ادوارد پیج 26 مارس سال 1973 میلادی در شهر لنسینگ، مرکز ایالت میشیگان آمریکا، متولد شد. شغل پدر و مادر او مرتبط با کامپیوتر بود.

لری پیج در چه سالی گوگل را تاسیس کرد؟

لری پیج و سرگی برین در سال 1995 به‌عنوان یک پروژه دانشجویی موتور جستجویی ساختند که در سال 1996 با نام BackRub فعال شد و بعداً اسم آن به گوگل تغییر کرد.

ثروت لری پیج چقدر است؟

بر اساس جدیدترین اطلاعات موجود، لری پیج در حال حاضر با ثروت 99 میلیارد دلاری پنجمین آدم ثروتمند جهان محسوب می‌شود.

این مطلب توسط «محسن خشنود» نوشته شده و در تاریخ 12 تیر 1401 توسط «ایمان صاحبی» بروزرسانی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محمد پاینده
    محمد پاینده | ۱۴ تیر ۱۴۰۱

    واقعا از دیجیتو بعید بود این طرز نوشتار یکدفعه از بچگی پریده به موفقیتش در ضمن متن خیلی بده یه بحث تموم نشده یه بحث دیگه رو شروع میکنه ممنون میتونست بهتر باشه

  • raminnnnnn
    raminnnnnn | ۱۲ تیر ۱۴۰۱

    واقعاّ گوگل یک تمدن است که باعث تغییر بزرگی تو دنیا شد و چقدر زندگی انسان‌ها رو تغییر داد و ژندگی رو راحت کرد.

  • سعید
    سعید | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    عالی بود از جیمیل و اندروید و ... خیلی چیز های دگه اسمی نیومده بود

  • Py House
    Py House | ۴ فروردین ۱۳۹۷

    ای بابا بقیه معرفی ایرانی ها چی شد ؟

مطالب پیشنهادی