ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Hidden Agenda؛ مظنونین نه‌چندان همیشگی

احتمالا افراد زیادی را دیده‌اید که با موبایلشان عناوین گیم مختلفی را بازی می‌کنند و لقب گیمر حرفه‌ای را هم به خود داده‌اند و البته این مساله روی مخ‌تان هم رفته است! اما سونی این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

احتمالا افراد زیادی را دیده‌اید که با موبایلشان عناوین گیم مختلفی را بازی می‌کنند و لقب گیمر حرفه‌ای را هم به خود داده‌اند و البته این مساله روی مخ‌تان هم رفته است! اما سونی این افراد را به جای آنکه روی مخ ببیند، یک قشر عظیم از مشتریان بالقوه می‌داند و سعی دارد آنها را تبدیل به مشتریان بالفعل خود کند. شرکت سونی تکنولوژی Playlink را در رویداد E3 سال گذشته رونمایی کرد و هدف آن را جذب گیمرهای غیرحرفه‌ای به دنیای بازی‌های کنسول نسل هشتمی خود معرفی نمود. با Playlink‌ قرار است موبایل هوشمند یا تبلت شما تبدیل به کنترلر بازی شود و دیگر نیازی به گرفتن کنترلر Dual Shock 4 پلی‌استیشن 4 نداشته باشید.

برای وارد شدن به دنیای بازی‌های Playlink داشتن یک دیوایس هوشمند کافیست و هیچ هزینه اضافی برای خرید لوازمی چون دوربین و Playsation VR و... نخواهید داشت. سونی با وارد شدن به این فناوری سعی داشته کنسول خود را خانوادگی‌تر کند و تمام اهالی منزل اعم از گیمر و غیرگیمر را گرد هم بیاورد تا به تفریح و سرگرمی مشغول شوند، امری که کنسول‌های سونی و مایکروسافت نسبت به رقیب خود یعنی نینتندو از آن بی‌بهره هستند. حالا که یکی از مهم‌ترین و امیدوارانه ترین عناوین Playlink‌ عرضه شده، باید دید که آیا Hidden Agenda توانسته رسالت خود را به درستی انجام دهد یا خیر؟

  • سازنده:  Supermassive Games
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4
  • پلتفرم بررسی: پلی استیشن 4

بررسی بازی Hidden Agenda

بازی Hidden Agenda که توسط سازندگان بازی نسبتا موفق دیگر پلی استیشن ۴ یعنی Until Dawn ساخته شده، مخاطبین خود را صرفا گیمرهای کژوال قرار نداده و قصد راضی کردن افراد حرفه‌ای‌تر و آشناتر با بازی‌های کنسولی را هم دارد. چهار عنوان دیگر فناوری Playlink همگی ساده و به دور از پیچیدگی‌های بازی‌ها هستند و Hidden Agenda اما با وارد کردن یک داستان جنایی با رنگ و بوی بزرگسالانه خط قرمزهای دیگر عناوین Playlink را رد کرده است.

بررسی بازی Hidden Agenda

این خاصیت و ویژگی عنوان مذکور به‌شخصه من را یاد بازی Rise of Nightmares انداخت که قرار بود بازی‌های کودکانه و ساده کینکت ایکس باکس ۳۶۰ را دور بزند و یک عنوان بزرگسالانه ترسناک را در فناوری بازی‌های حرکتی با دوربین کینکت جریان‌سازی کند که البته با شکست مواجه شد. Hidden Agenda دچار آن شکست بزرگی که Rise of Nightmares محتمل شد نمی‌شود اما به آن موفقیتی که می‌خواست هم چندان دست پیدا نمی‌کند. بگذارید بیشتر به بازی بپردازیم تا بفهمیم عیب کار کجاست که این عنوان را تبدیل به یک اثر نه‌چندان همیشگی در ذهن کرده است.

بررسی بازی Hidden Agenda

استودیو Supermassive Games  توانسته داستانی تعاملی را خلق کند که ((واقعا)) انتخاب‌های گیمرها روی روند آن تاثیر بگذارد و خط روایی بازی را عوض کند و حتی به چندین پایان‌بندی ختم شود، ویژگی که قابلیت تکرار بازی را بالا برده که با توجه به کوتاه بودن مدت زمان بازی (چیزی حدود ۲ الی ۳ ساعت) راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد اما تاثیر کلی داستان بازی ماندنی نیست و صرفا برای یک شب دورهم با دوستان کافیست. (آن هم با ارفاق!)

بررسی بازی Hidden Agenda

دلایل این عدم تاثیرگذاری و جا نیفتادن اتمسفر جنایی بازی در بین گیمرها بیشتر به باگ‌های گرافیکی و البته گیم‌پلی بسیار سطحی و ساده آن برمی‌گردد. در ابتدای معرفی فناوری Playlink صحبت از استفاده قابلیت‌های گوناگون موبایل‌های هوشمند در بازی‌های مبتنی بر این تکنولوژی شده بود، . امکاناتی نظیر قابلیت‌های حسی حرکتی یا بهره‌گیری از دوربین جلو و عقب این ابزارها و... که متاسفانه هیچ‌کدام در بازی Hidden Agenda رویت نمی‌شود و موبایل شما (که در حقیقت کنترلر شما نیز هست) صرفا با ویژگی تاچ خود شما را وارد فضای بازی می‌کند و لاغیر! این امر با توجه به سابقه قابل توجه استودیو سازنده در ساخت بازی برای فناوری‌های کنسول نسل گذشته یعنی دوربین حرکتی (Move) و یا Wonderbook کمی عجیب به نظر می‌رسد.

بررسی بازی Hidden Agenda
به نکات ریز و جزییات شگفت انگیز طراحی شخصیت بازی توجه کنید.

گرافیک بازی فارغ از باگ‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد انصافا خوب است و ناخودآگاه گیمر را یاد عنوان قبلی ساتسودیو سازنده یعنی Until Dawnمی‌اندازد. البته طراحی محیط و اشیا چنگی به دل نمی‌زند و جزییات گرافیکی در طراحی کاراکترهای بازی می‌درخشد که آن هم به علت برخی باگ‌های ریز در مواقعی انگشت‌شمار درخشش خود را از دست می‌دهد.

بررسی بازی Hidden Agenda

داستان در بازی Hidden Agenda نکته کلیدی و امر حیاتی آن به شمار می‌رود و فهمیدن آن برای پیشروی در بازی ضروریست، به‌همین خاطر هم پشتیبانی از زبان‌های گوناگونی در بازی صورت گرفته به طوری که در بخش صداگذاری با ۸ زبان (من جمله عربی که کمتر شاهد صداگذاری بازی‌ها با این زبان هستیم) و در بخش زیرنویس با ۱۴ زبان روبرو هستیم! این امر هوشمندی سونی و تیم سازنده بازی را نشان می‌دهد تا مارکت جهانی را به خاطر پیچیدگی داستان از دست ندهد. من هم توصیه می‌کنم که اگر به زبان انگلیسی یا سایر زبان‌های مهم خارجی تسلط ندارید، سمت بازی نروید چرا که عملا هیچی از داستان آن نمی‌فهمید و انتخاب‌ها برایتان مفهومی نخواهد داشت.

بررسی بازی Hidden Agenda

ولی با وجود صداگذاری کامل و نسبتا خوب بازی، موسیقی در این اثر هیچ حرفی برای گفتن ندارد و فضای ملتهب آور و جنایی بازی که می‌توانست با نت‌های موسیقی به پوست و استخوان گیمرها نفوذ کند عملا به باد رفته است و استودیو به ساخت لوکیشن‌های وهم‌آور و تاریک برای چنین فضاسازی بسنده کرده که اصلا کافی به نظر نمی‌رسد.

بررسی بازی Hidden Agenda

مهم‌ترین ویژگی بازی Hidden Agenda دورهمی بازی کردن آن است، بازی می‌تواند تا ۶ نفر را در این بخش پشتیبانی کند که باید تمامی ۶ نفر اپلیکیشن بازی را در موبایل هوشمند خود داشته باشند (این اپلیکیشن هم برای اندروید ۴.۴ به بالا و هم برای ios طراحی و عرضه شده) و هر یک با انتخاب نامی مستعار و یک رنگ وارد بازی شوند.

بررسی بازی Hidden Agenda

در این حالت بازی در برخی مواقع از تمامی گیمرهای در حال حاضر سوالاتی می‌کند که باعث یک رای‌گیری مخفی در موبایل‌ گیمرها می‌شود. به عنوان مثال بازی می‌پرسد که در جمعتان کی بیشتر از همه در مواقع حساس می‌تواند از پس مدیریت بحران برآید؟ یا چه کسی احساساتی تر است؟ و افراد حاضر در بازی با انتخاب یک شخص او را تعیین‌کننده یکی از سکانس‌های مهم بازی می‌سازند. در این حالت بر خلاف دیگر انتخاب‌های بازی که به صورت دسته‌جمعی گزیده می‌شود، در یک سکانس مهم (مثلا تیراندازی کردن یا نکردن به یک شخص خاص و مهم در بازی) تنها به فردی که جمع پیش‌تر آن را انتخاب کرده واگذار خواهد شد.

بررسی بازی Hidden Agenda
برخی تصمیمات سخت بر عهده یک نفر منتخب گذاشته می‌شود

راستی تا یادم نرفته بگویم که امکان به صورت تکنفره بازی کردن هم در منوی اصلی بازی گنجانده شده که به شدت توصیه می‌کنم سراغ آن نروید و حتما لااقل یک بنده خدایی را پیدا کنید و با آن بازی را به اتمام برسانید چرا که تک‌نفره بازی کردن آن چیزی شبیه به عذاب آخرت است.)

بازی کردن Hidden Agenda مثل دیدن یک فیلم سینمایی متوسط با اشکالات و ایرادات فنی است که چون با دوستانتان آن را می‌بینید، از عیوب آن چشم‌پوشی می‌کنید و سعی در لذت بردن از آن می‌کنید اما در نهایت چیزی جز یک اثر ناقص و پراشکال نیست که صرفا توانسته با کمک قابلیت جدید و جالب Playlink خودی نشان دهد.

بررسی بازی Hidden Agenda
نمایی از صفحه ابتدایی اپلیکیشن بازی

در هر حال اگر یک جمع دوستانه یا خانوادگی هستید (به‌خصوص در این روزهای نوروز که امکان دارد بیشتر دورهم جمع شوید) و البته اگر لااقل یک زبان‌بلد کاردرست بینتان وجود دارد! موبایل‌هایتان را در بیاورید و اپلیکیشن مخصوص بازی را دانلود کرده (نسخه اندروید را از این لینک و نسخه ios را از این لینک ، حدود ۸۰ مگابایت دیتا هم می‌خواهد که بعد از نصب خودبه‌خود دانلود می‌شود) و آن را به سادگی بعد از روشن کردن بازی به کنسول وصل کنید.

بررسی بازی Hidden Agenda

این فرایند برخلاف آنچه تصور می‌کنید اصلا پیچیده نیست و خیلی هم مفرح و باحال است! با Hidden Agenda می‌توانید تجربه جدید و جالب و البته گذرایی را در کنسول نسل هشتمی خود با دوستانتان رقم بزنید و یادتان هم باشد که برای اجرای بازی نیاز به یک آپدیت یک گیگابایتی در همان آغاز راه خواهید داشت.

  • قابلیت جدید Playlink
  • رابط کاربری ساده اپلیکیشن مخصوص بازی
  • انتخاب‌های تاثیرگذار
  • گرافیک خوب
  • باگ‌های گرافیکی
  • عدم استفاده از قابلیت‌های خوب موبایل‌های هوشمند
  • داستان نه‌چندان گیرا
  • موسیقی ضعیف
  • این مطلب با همکاری فروشگاه 205Store تهیه شده است. برای تهیه کنسول و بازی ها می توانید این فروشگاه را در تلگرام با آدرس Store205@ دنبال کنید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی