ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاوشگر Curiosity ناسا دو هزارمین روز مریخی خود را سپری کرد

کاوشگر Curiosity ناسا (یا همان «کنجکاوی» خودمان) نقطه عطف دیگری را در سفر پرماجرایش پشت سر گذاشت و دو هزارمین روز مریخی خود در سیاره سرخ را سپری کرد. این مریخ نورد از ماه اوت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

کاوشگر Curiosity ناسا (یا همان «کنجکاوی» خودمان) نقطه عطف دیگری را در سفر پرماجرایش پشت سر گذاشت و دو هزارمین روز مریخی خود در سیاره سرخ را سپری کرد. این مریخ نورد از ماه اوت سال 2012 در این سیاره به گشت و گذار مشغول است، در این بازه توانسته نزدیک به 18 کیلومتر را طی کند و شواهدی از حضور آب و اجزای اساسی حیات میکروبی را به دست آورد.

کیوریوسیتی یکی از بزرگ ترین دستاوردهای ناسا به شمار می رود که به مراتب بیشتر از مأموریت اولیه اش در اختیار بشر بوده است. این مریخ نورد از اواخر سال 2014 صعود به کوه ائولیس (یا کوه شارپ) را آغاز کرد، مقصدی که دانشمدان علاقه زیادی به آن دارند و معتقدند احتمالاً اطلاعات زیادی در مورد پیشینه مریخ از آنجا به دست می آید.

دانشمندان چندی پیش منطقه هدف مهمی را برای کیوریوسیتی برگزیدند که کانی های رُسی را در خود دارد. تشکیل این ترکیبات به وجود آب وابسته است و بر اساس شواهد به دست آمده توسط مریخ نورد ناسا، دانشمندان می گویند لایه های زیرین کوه شارپ درون دریاچه های قدیمی این سیاره شکل گرفته. البته می دانید که اکنون دیگر اثری از آب نیست و فقط می توان نشانه هایی قدیمی از حضور آن را پیدا کرد.

کانی های رُسی کوه شارپ در مریخ، هدف بعدی کاوشگر ناسا است

تحقیق و تفحص در این مناطق به دانشمندان در شناسایی پیشینه مریخ کمک شایانی خواهد کرد. مثلاً اینکه آب تا چه مدتی در این سیاره وجود داشته، یا اینکه شرایط اقلیمی سیاره سرخ توانایی تشکیل حیات را داشته یا خیر. زمانی که کیوریوسیتی به منطقه مورد نظر برسد، نمونه برداری از لایه های سنگی حاوی کانی های رُسی و آنالیز آنها را آغاز خواهد کرد. فرایند حَفر و نمونه برداری در این منطقه به شکل ویژه ای برای تحقیقات روی کانی های رُسی انجام می شود.

کاوشگر کنجکاو ناسا تا به امروز نشانه های زیادی از بسترهای آبی و دریاچه های باستانی سیاره سرخ به دست آورده و محققین معتقدند مریخ در دوره ای از تاریخ خود که میلیون ها سال ادامه داشته، زیست پذیر بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی