ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب سال گذشته اسپیس اکس حفره بزرگی را در یونوسفر زمین ایجاد کرد

راکت ها پس از پرتاب می توانند اتمسفر زمین را برای مدتی تغییر دهند و اسپیس اکس این موضوع را به خوبی درک کرده است. محققین به تازگی ثابت کرده اند پرتاب راکت فالکون 9 ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

راکت ها پس از پرتاب می توانند اتمسفر زمین را برای مدتی تغییر دهند و اسپیس اکس این موضوع را به خوبی درک کرده است. محققین به تازگی ثابت کرده اند پرتاب راکت فالکون 9 در ماه اوت سال گذشته میلادی (مأموریت Formosat-5) نه تنها امواج شوک دایره ای منحصر به فردی را ایجاد کرده، بلکه حفره ای 900 کیلومتری را در پلاسمای یونوسفر زمین به وجود آورده که به مدت حدود 3 ساعت بر جای مانده است. این وضعیت به طوفانی مغناطیسی شباهت دارد که فقط به یک قسمت خاص محدود شده باشد.

بر خلاف باور عمومی، اکثر راکت ها به شکل عمود بر سطح از جو زمین خارج نمی شوند، بلکه مدت کوتاهی پس از پرتاب، مسیری زاویه دار را ادامه می دهند تا فشار جاذبه کمتری را تحمل کرده و در مصرف سوخت صرفه جویی نمایند. معمولاً پس از حدود 80 تا 100 کیلومتر، حرکت موشک به شکل موازی با سطح زمین در می آید تا نهایتاً محموله خود را در مدار مورد نظر قرار دهد.

با این حال راکت فالکون 9 برای مأموریت Formosat-5 از این قاعده پیروی نکرد. ماهواره تایوانی سوار بر این راکت تنها 475 کیلوگرم وزن داشت و باید به ارتفاع 720 کیلومتری از سطح زمین می رسید که پروژه بسیار سبکی برای فالکون 9 محسوب می شود. به همین دلیل راکت تقریباً تمام مسیر را به شکل عمودی از میان یونوسفر زمین عبور کرد. همین وضعیت باعث شد امواج شوک منحصر به فردی ایجاد شود و حفره ای 900 کیلومتری در پلاسمای یونوسفر به وجود آید.

یک حفره موقت در یونوسفر مشکلات زیادی را ایجاد نمی کند و فقط اختلال محدودی در شبکه GPS را به همراه دارد. با این حال پرتاب های متعدد در عصر طلایی سفرهای فضایی می تواند تعادل اتمسفر زمین را بر هم بزند. به نظر می رسد شرکت های فضایی و متخصصین هوافضا باید این موضوع را نیز به فهرست مشکلات پیش روی بشر در آینده نزدیک اضافه کنند.

ars
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی