ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

daimler-electric-mobility-plan-vehicles
خودرو

صنعت خودروی جهان در چنگال 14 گروه بزرگ؛ با غول های خودروسازی آشنا شوید

صنعت خودروی جهان امروزه از چندین گروه بزرگ تشکیل یافته است. این گروه ها از ائتلاف و بهم پیوستن چند خودروساز بزرگ و کوچک بوجود آمده و برخی از آنها همانند جنزال موتورز و فولکس ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

صنعت خودروی جهان امروزه از چندین گروه بزرگ تشکیل یافته است. این گروه ها از ائتلاف و بهم پیوستن چند خودروساز بزرگ و کوچک بوجود آمده و برخی از آنها همانند جنزال موتورز و فولکس واگن دارای زیر مجموعه های متعددی هستند. برای این کار دلایل مختلفی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به مواردی مثل کاهش هزینه ها، انتقال تکنولوژی و رویارویی بهتر با رقبا اشاره کرد.

VW Group

با توجه رقابت شدیدی که در صنعت خودرو حاکم است، گاه شرایط چنان پیش می رود که مالکیت برخی از زیرمجموعه ها عوض می شود. در یکی از آخرین اتفاقات این چنینی اوپل و واکسهال که پیش تر زیر چتر حمایتی جنرال موتورز قرار داشتند، با مبلغ 2.3 میلیارد دلار به گروه پژو-سیتروئن واگذار شدند.

vauxhall-astra

روشن است که شناخت گروه ها و شرکت های زیرمجموعه می تواند باعث افزایش دانش خودرویی علاقه مندان شده و آنها را در درک بهتر روابط بین خودروسازان یاری کند. با این پیش زمینه در مطلب حاضر قصد داریم به مهم ترین گروه های خودرویی جهان و آخرین لیست اعضای آنها نگاهی گذرا داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذاب است، دعوت می کنیم در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

گروه ب ام و

شرکت Rapp Motorenwerke در سال 1913 با هدف تولید موتور برای هواپیما راه اندازی شد. اما در سال 1917 این کمپانی به Bayerische Motoren Werke تغییر نام داده و بعدها در سال 1922 با شرکت Bayerische Flugzeug-Werke که در زمینه تولید هواپیما فعالیت داشت، ادغام شد. از سال 1923 به بعد، کمپانی تازه تاسیس به ساخت موتور سیکلت و از سال 1928 به تولید خودرو روی آورد.

bmw group

از آن تاریخ تاکنون BMW یکی از محبوب ترین خودروسازان جهان بوده و این گروه اینک مالک برندهای دیگری چون مینی، رولزرویس و ب ام و موتورراد (برند سازنده موتور سیکلت) است.

گروه ب ام و

ب ام و رولزرویس
ب ام و موتورراد مینی

دایملر

کمپانی دایملر یا به عبارت کامل تر (Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG، در سال 1899 تاسیس شد. در سال 1926 این شرکت با تملک Benz & Cie به Daimler-Benz AG تغییر نام داد.

معروف ترین برند این گروه یعنی مرسدس ریشه در اوایل قرن بیستم دارد. در آن دوران یکی از نمایندگی های دایملر به نام Emil Jellinek در حالی که از عنوان مرسدس (نام دخترش) برای خودروهای این کمپانی استفاده می نمود، در مسابقات اتومبیل رانی شرکت می کرد. موفقیت های وی و حصول توافقات بعدی در نهایت باعث شد که از سال 1902 نام مرسدس بر روی رادیاتور اتومبیل های خیابانی دایملر ظاهر شود.

jellinek-mercedes

دایملر ساختاری پیچیده دارد، چرا که مالک برندهایی متعدد با زمینه فعالیتی متفاوت است. مرسدس بنز، اسمارت، فریت لاینر و توماس بیلت (سازنده اتوبوس مدرسه) برخی از مهم ترین زیرمجموعه های دایملر به شمار می روند.

گروه دایملر

مرسدس بنز اسمارت
مرسدس بنز تراکس فریت لاینر
فوسو وسترن استار
بهارات بنز (برند هندی) سترا
توماس بیلت

جنرال موتورز

در سال 1908 ویلیام سی دورانت (William C. Durant) مالک کمپانی بیوک هولدینگ جنرال موتورز را بنیانگذاری کرد. اندکی بعد وی خودروسازان دیگری مثل اولدزموبیل و کادیلاک را به مالکیت خود درآورد.

general motors cars

امروزه چند برند آمریکایی مطرح و چند برند چینی زیر مجموعه جنرال موتورز محسوب می شوند. از مهم ترین این برندها می توان به شورولت، بیوک، کادیلاک و هولدن استرالیا اشاره کرد.

گروه جنرال موتورز

کادیلاک بیوک
شورولت GMC
هولدن جیافنگ
وولینگ اتوبائوجون
توماس بیلت

فیات کرایسلر (FCA)

مراحل ادغام فیات ایتالیا و کرایسلر آمریکا که از سال 2011 آغاز شده بود، سرانجام در اکتبر 2014 به پایان رسید. پس از جدایی از دایملر، کرایسلر روزهای خوشی را سپری نمی کرد و در نهایت با ورشکستگی روبرو شد. با مشاهده این وضعیت ایتالیایی ها سهام شرکت آمریکایی را خریداری نموده و آن را به مالکیت خود در آوردند.

Fiat-Chrysler-range-and-cars-with-logo

آن چیزی که امروزه با نام شرکت فیات می شناسیم، در سال 1899 با اسم کامل Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino در سال 1899 ظهور کرد. پیشینه کرایسلر نیز به سال 1925 بر می گردد، در آن سال این شرکت توسط فردی بنام والتر کرایسلر پایه گذاری شد.

فیات-کرایسلر مقرهایی در لندن، میشیگان و تورین دارد. از مهم ترین زیرمجموعه های این گروه چند ملیتی می توان به جیپ، داج، آلفارومئو و مازراتی اشاره کرد. کمپانی فراری نیز به نوعی زیر چتر این گروه قرار دارد.

گروه فیات کرایسلر

فیات کرایسلر
آلفارومئو لانچیا
مازراتی جیپ
رم داج

فورد موتور

در سال 1903 بود که هنری فورد به همراه گروهی از سرمایه گذاران کمپانی فورد موتور را تاسیس کرد. درست 5 سال بعد نخستین دستگاه از مدل T از خطوط تولید این کمپانی خارج شد و این وسیله نقلیه رفته رفته جای درشکه و اسب را گرفت. تا سال 1927 فورد توانست 15 میلیون دستگاه از این خودرو را به مردم تحویل دهد.

1913 Ford Model T Touring

در حالیکه فورد زمانی مالک برندهای معروفی مثل استون مارتین و ولوو بود، اما در زمان فعلی ساختار آن به مراتب ساده تر شده و به دو برند فورد و لینکلن محدود گشته است.

گروه فورد

فورد لینکلن

هوندا

سوچیرو هوندا (Sochiro Honda) و تاکئو فوجیساوا (Takeo Fujisawa) در سال 1948 با تاسیس کمپانی هوندا وارد عرصه موتورسیکلت سازی شدند. این شرکت خوشنام ژاپنی از آگوست 1963 با تولید وانت T360 به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرد. اندکی بعد و در ماه اکتبر همان سال مدل اسپرت S500 با نشان هوندا راهی خیابان ها شد.

Honda_S500_01

مقر هوندا در توکیو واقع شده، علاوه بر برند اصلی این شرکت مالک برند لوکس ساز آکیورا و هوندا Powersports نیز محسوب می شود. گفتنی است زیر مجموعه پاور اسپرتس در زمینه تولید انواع موتور سیکلت، ATV، وسایل نقلیه آبی و سایر وسایل نقلیه فعالیت می کند.

گروه هوندا

هوندا آکیورا
هوندا Powersports

هیوندای موتور

کمپانی نام آشنای هیوندای کار خود را به عنوان یک شرکت ساخت و ساز از سال 1947 آغاز کرد، اما در عرض چند سال توانست حیطه فعالیت های خود را گسترش داده و سرانجام از سال 1967 وارد عرصه خودروسازی شد.

در ابتدا این کمپانی کره ای نسخه ای از فورد کورتینا را تحت لیسانس تولید می کرد، ولی با تجاربی که در زمینه خودروسازی بدست آورد، موفق شد در سال 1976 نخستین اتومبیل خود را با نام Pony راهی میدان کند.

Hyundai Pony

دیگر خودروساز معروف کره ای یعنی کیا، فعالیت خود را با نام اولیه Kyungsung Precision Industry از سال 1944 شروع نمود. این شرکت به تولید قطعات دوچرخه مشغول بود، تا اینکه در سال 1952 به کیا تغییر نام داد. ده سال بعد این کمپانی با تولید وانت سه چرخ K-360 تحت لیسانس مزدا، رسما به جرگه خودروسازان پیوست.

kia vehicles

در سال های پایانی قرن بیستم اوضاع برای کیا چندان مساعد نبود و این شرکت در سال 1997 با ورشکستگی روبرو شد. یک سال پس از این اتفاق، هیوندای پا پیش گذاشته و ضمن تصاحب کیا، آن را احیا کرد. با توجه به این موضوع اکنون می توان علت شباهت فنی بیش از اندازه مدل های تولیدی این دو برند را بهتر درک نمود.

علاوه بر کیا، هیوندای مالکیت برند تازه تاسیس و لوکس جنسیس را نیز بر عهده دارد.

گروه هیوندای

هیوندای کیا
جنسیس

اوپل پژو-سیتروئن

گروه پژو-سیتروئن با ادغام این دو شرکت فرانسوی در سال 1976 شکل گرفت. این گروه تا پیش از سال 2016 با نام PSA Peugeot Citroën شناخته می شد، اما از آن به بعد به گروه PSA تغییر نام داد.

psa group

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این شرکت در ماه مارس سال 2017 با پرداخت 2.3 میلیارد دلار برندهای اوپل و واکسهال را از جنرال موتورز خریداری کرد. برند لوکس DS نیز دیگر زیرمجموعه PSA به شمار می رود. ناگفته نماند مقر اصلی این گروه در منطقه Rueil-Malmaison در پاریس قرار دارد.

گروه PSA

پژو سیتروئن
DS اوپل
واکسهال

رنو نیسان میتسوبیشی

گروه رنو نیسان در مارس 1999 ائتلاف خود را جشن گرفتند. این گروه چند ملیتی در اکتبر 2016 تصمیم گرفت با قراردادی 2.3 میلیارد دلاری، مالکیت کمپانی بحران زده میتسوبیشی را در اختیار بگیرد.

داچیا، اینفینیتی، داتسون و لادا نیز برخی دیگر از زیر مجموعه های این گروه بزرگ هستند. بد نیست بدانید میزان فروش رنو نیسان میتسوبیشی در سال گذشته به حدی بالا بوده که مدعی عنوان پرفروش ترین گروه خودروسازی 2017 شده است.

به دلیل چند ملیتی بودن، مقرهای اصلی این گروه در شهرهای پاریس، یوکوهاما و توکیو (برای میتسوبیشی) واقع شده اند.

گروه رنو نیسان میتسوبیشی

رنو نیسان
میتسوبیشی داچیا
آلپاین اینفینیتی
داتسون لادا
رنو سامسونگ ونوسیا (شرکت چینی)

تاتا

شاید مشاهده نام کمپانی هندی تاتا به عنوان سرگروه یکی از بزرگ ترین ائتلاف های خودرویی باعث تعجب بسیاری شود. این شرکت قدیمی در سال 1868 به عنوان یک شرکت تجاری از بمبئی شروع به کار نموده و بعدها دامنه فعالیت های خود را به نساجی، هتل داری و چند تجارت دیگر گسترش داد. بخش خودروسازی این شرکت که با عنوان تاتا موتورز شناخته می شود، در سال 1945 ایجاد شده و از آن تاریخ تاکنون به فعالیت خود ادامه می دهد.

tata motors

با توجه به ثروت هنگفت شرکت اصلی، تاتا موتورز اینک مالکیت برندهای معروف و پرآوازه ای مثل جگوار و لندرور را بر عهده دارد. تملک بخش خودروهای تجاری دوو نیز در اختیار این شرکت هندی است.

گروه تاتا

تاتا لندرور
جگوار تاتا دوو

تویوتا

بخش خودروسازی شرکت بزرگ Toyoda Automatic Loom Works از سال 1935 با تولید پیکاپ G1 وارد عرصه ساخت اتومبیل شد. دو سال بعد شرکت تویوتا موتور کمپانی استقلال پیدا کرده و اولین محصول خود را در قالب پیکاپ GA به خیابان ها فرستاد. این پیکاپ در واقع نسخه بروز شده G1 بود.

Toyota-logo-3

بعد از آن تاریخ تویوتا رفته رفته به یکی از برترین تولید کنندگان خودرو در سطح جهان تبدیل شد. کرولا از معروف ترین ساخته های این شرکت خوشنام ژاپنی است که تاکنون حدود 45 میلیون دستگاه از آن به فروش رسیده است.

گروه تویوتا

تویوتا لکسس
هینو (سازنده خودروهای تجاری) دایهاتسو

فولکس واگن

ریشه فولکس واگن به دوران نازی ها و تمایل هیتلر به تولید یک خودرو برای عموم مردم باز می گردد. قبل از آغاز جنگ جهانی دوم و در دوران اولیه، این شرکت قادر به تولید تنها چند مدل بود. با شروع جنگ و خشونت بر روی کره خاکی تاسیسات این شرکت نیز تغییر کاربری داده و برای تولید خودروهای نظامی به خدمت گرفته شد.

vw beetle

بعد از جنگ تولید مدل معروف بیتل با شتابی بالا آغاز شد و در نهایت از مرز 21 میلیون دستگاه عبور کرد. مقر فولکس واگن در ولفسبورگ آلمان قرار دارد.

گروه فولکس واگن

فولکس واگن آئودی
بنتلی بوگاتی
لامبورگینی پورشه
سئات اشکودا
مان اسکانیا
دوکاتی

ژیجیانگ جیلی

در سال 1986 شخصی به نام لی شوفو گروه ژیجیانگ جیلی (Zhejiang Geely) را بنیانگذاری کرد. 11 سال بعد آقای شوفو با تاسیس زیرمجموعه جیلی اتومبیل وارد عرصه خودروسازی شد.

geely-logo (1)

علی رغم عمر نسبتا کم، این کمپانی به لطف تملک چند شرکت خودروسازی دیگر رفته رفته در حال بزرگ تر شدن بوده و می توان آن را اینک قوی ترین گروه خودروساز چینی قلمداد کرد.

گروه جیلی

جیلی اوتو ولوو
لوتوس پروتون
کمپانی London EV (سازنده تاکسی لندن) پولستار
لینک اند کو یوان چنگ اوتو (سازنده خودروهای تجاری)
ترافوجیا (سازنده خودروهای پرنده)

در اینفوگرافیک زیر می توانید مطلب حاضر را بصورت خلاصه مشاهده فرمایید.

corporations dominating auto industrybi-graphics

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • E30 xXx
    E30 xXx | ۱۲ فروردین ۱۳۹۷

    مافیا و دیکتاتوری ایرانخودرو و سایپا رو نگفتید که چه فاجعه.ای به.بار اوردن

  • Babak Za
    Babak Za | ۸ فروردین ۱۳۹۷

    هند یه زمانی مستعمره انگلیس بود حالا خودروسازی انگلیس شده مستعمره هند، چرا ما باید انقدر بدبخت باشیم؟؟؟!!!

  • زیتانیکس
    زیتانیکس | ۸ فروردین ۱۳۹۷

    گروه ایران خر رو یادتون رفت

  • ali shafiey
    ali shafiey | ۸ فروردین ۱۳۹۷

    سایپا و ایران خودرو جا انداختی سایپا تونسته با تولید پراید (محصول سال ۱۹۸۶ کیا) در صدر قرار بگیره خخخ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی