ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خشن و اقتصادی؛ بررسی هوندا سیویک 2017 در منطقه آزاد انزلی

اولین مفهومی که پس از شنیدن نام هوندا تداعی می شود، ژاپن و کیفیت است! شرکت خودروسازی که با تولید 14 میلیون موتورِ خودرو در سال، بزرگترین تولیدکننده موتور های درون سوز و همچنین از ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

اولین مفهومی که پس از شنیدن نام هوندا تداعی می شود، ژاپن و کیفیت است!

شرکت خودروسازی که با تولید 14 میلیون موتورِ خودرو در سال، بزرگترین تولیدکننده موتور های درون سوز و همچنین از سال 1959 تا به امروز بزرگترین شرکت تولیدکننده موتورسیکلت در جهان محسوب می شود.

علاوه بر این باید اضافه کرد که تقریبا هیچ شرکتی به اندازه هوندا بر خدمات پس از فروش اصرار ندارد!

تا جایی که از شعارهای اصلی آن این جمله مشهور است: "خدمات را پیش از فروش باید آغاز کرد"

سیویک

سیویک که از مهره های اصلی هوندا بوده و با کشورمان نیز خاطرات کم ولی خوبی دارد. خودرویی که حداقل نسل جوان با آن آشناست. نسل اول سیویک شاید به چشمتان آشنا نباشد، اما از نسل پنجم و به بعد (از سال 1992) این خودرو کم و بیش هنوز هم در خیابان ها دیده می شود. گاهی کاملا ساده و کوچک، و گاهی با شخصی سازی های فراوان مالکان با ذوق!

نسل پنجم، آشناترین سیویک در کشورمان

اگر سیر تحولات این محصول ژاپنی را تاکنون ندیده اید و به یک باره مدل سال 2017 را می بینید، شاید به نظر آشنا بیاید، اما احتمالا آن را نخواهید شناخت.

پیشرفت و تغییرات سیویک تا جایی پیش می رود که در سند خودرو مورد بررسی کلمه سی و یک به عنوان نام خودرو نوشته شده و از آن جالب تر طی اتفاقی که برای شخص نویسنده اخیرا پیش آمد، پلیس محترم راهنمایی و رانندگی پا را فراتر گذاشته و در جریمه ی سرعتِ غیر مجاز، نام خودرو را در برگه جریمه، به شکل عددی 31 نوشته و در صنعت خودرو بدعتی بی بدیل انجام داده است!

در هرصورت سیویک همان سیویک است با یک بروزرسانی بسیار تاثیرگذار:

مدل 2017

متاسفانه همچنان سیویک 2017 به کشورمان وارد نمی شود. اما در مناطق آزاد چند ماهی است فروش بی رویه آن آغاز شده است! به عنوان مثال در ارتباط با منطقه آزاد انزلی باید اشاره کرد که تا تیر ماه سال جاری هیچ خبری از سیویک 2017 نبود.

پس از آن به شکل عجیب غریبی در کم تر از یک ماه، شاهد تکثیر تعجب برانگیز آن بودیم. چرا تعجب برانگیز؟ چون در مناطق آزاد فروش محصولات ژاپنی اصلا قابل مقایسه با محصولات کره ای نیست (البته با فاکتور گرفتن از مزدا 6 و نیسان جوک) علت هم کاملا مشخص است.

اینکه چه در سیویک بوده که توجه خریداران را با وجود نامساعد بودن ارز، راضی به پرداخت مبلغ بیشتری نسبت به رقبا کره ای کرده، نیازمند بررسی دقیق این محصول است:

روی کاغذ

هوندا سیویک 2017 از مدل های DX و LX و EX شروع می شود تا به Si و Type R می رسد و طیف گسترده ای از موتورها و تجهیزات داخلی را شامل می شود.

مدل بررسی شده LX بوده که بدون توربوشارژر و تنها با یک موتور 1.6 لیتری، 123 اسب بخار توان و 151 نیوتن متر گشتاور تولیدمی کند.

از جهت ایمنی، ستاره های سیویک تکمیل هستند و در گروه خودروهای بسیار امن قرار می گیرد.

در مورد قیمت، بهای محصولات مناطق آزاد بدون تعرفه گمرکی و با ارتباط مستقیم ارز مشخص می شود که در حال حاضر سیویک 2017 بین 85 تا 120 میلیون تومان قیمت دارد.

در ادامه کاملا فراموش می کنیم که سیویک بار ها در سایت ها و مجلات مختلف به عنوان بهترین کامپکت سال انتخاب شده، تا ببینیم به شکل تجربی نیز داستان از همین قرار است یا خیر.

طراحی

همین ابتدا، در ارتباط با ظاهر خودرو باید گفت در بازه قیمتی سیویک، که رقبایی ژاپنی و کره ای در پیش رویش است، سیویک طراحی بسیار خوبی دارد.

باوری با این مظمون که محصولات کره ای تاکید بیشتری بر زیبایی و ظاهر محصول نسبت به رقبایشان بخصوص ژاپنی ها دارند، بدون توجه به درست یا غلط بودن این منطق، هرچه است در مورد سیویک صدق نمی کند.

چرا که در نمای خارجی، به اندازه کافی زیبا و چشم نواز طراحی شده.

آخرین نسل سیویک، نه خیلی ایرودینامیکی و لوس و نه خیلی خشن و خشک است!

اگر در خیابان آن را ببینید به ظاهر آن نمره خوبی خواهید داد و لبخند رضایتی از طراحان آن بر لبانتان می نشینید. این خودرو محصولی با وقار و بدون اغراق است.

خطوطی زیبا که با سلیقه خوبی، از چراغ های عقب شروع می شوند

این سدان ژاپنی از نظر ابعاد یک کامپکت محسوب می شود. (البته ابعاد دقیق را باید در تاریخ ساخت خودش سنجید. به عنوان مثال سیویک از یک پژو پارس که سدانی سایز متوسط محسوب می شود، هم طویل تر و هم عریض تر است.)

باید اضافه کرد که برای سرنشینان عقب و جلو فضای کافی وجود دارد. صندوق عقب بزرگ هم نیاز را به خوبی بر طرف می کند.

در عصری که چندین مدل مختلف از یک خودرو عرضه می شود، اظهار نظر کلی منطقی نیست از جمله آنکه نسخه هاچبک سایز کابینی متفاوت با سدان دارد.

همچنین به خوبی می دانید که انواع آپشن ها که قبل از خرید قابل سفارش اند فضای داخل را متفاوت می کنند. مانند نمایشگر های متفاوت یا جنس صندلی ها.

اما آنچه که مشخص است ظاهرا سیویک در بیس ترین مدل خودش هم در ارتباط با کیفیت، حرف های زیادی برای گفتن دارد. در ابتدا از کابین شروع می کنیم ، سپس به موارد فنی می رسیم.

خاموش

وقتی برای اولین بار پشت فرمان سیویک می نشینید، شاید اولین چیزی که می خواهید بگویید این کلمه است: "همین؟"

از منظر راننده: زیبا ولی خلوت

باید پذیرفت در دنیایی که کره ای ها با طراحی داخلی خوب و معقول، بازار و سلیقه را در دست گرفته اند، (حتی در کشور خودمان با اقتصادی ضعیف، و تعرفه واردات سرسام آور شاهد افزایش روز افزون این محصولات هستیم) توقع یک داشبورد شلوغ تر و مجهز تر نه لزوما منطقی ولی قابل درک به نظر می رسد. (البته در نسخه های فول آپشن این مسئله کم رنگ تر می شود)

در هر صورت پس از دقت بیشتر کم کم همه چیز دلنشین تر و بسیار جذاب تر خواهد شد. از جنس بسیار خوب داشبورد گرفته تا صندلی های بسیار راحت و خوش ساخت. از جمله اینکه به لطف انتقال باک سوخت به بخش عقب و در نتیجه با پایین تر رفتن صندلی های جلو، نشستن در سیویک حس اسپرت بودن خیلی خوبی را منتقل می کند.

طراحی فرمان هم کاملا دلنشین است. هم چنین باید اضافه کرد که کابین سیویک نه تنها برای سرنشینان بلکه برای اشیا هم کاملا جادار و مناسب طراحی شده.

در ارتباط با سرنشینان باید گفت حتی برای افراد قد بلند هم چه عقب و چه جلو مشکلی نخواهد بود و سیویک در کلاس خودش خودرو بسیار جادارد و دلبازی است. و به لطف خلوت بودن داشبورد، فضا برای اشیا نیز قدر کافی پیدا می شود!

با وجود پایین بودن صندلی ها که حس اسپرتی را منتقل می کنند، به لطف شیشه های بلند و فضای به قدر کافی بزرگ، کابین بسیار دلباز و دلنشین طراحی شده است.

روشن

با روشن کردن سیویک، تقریبا اتفاقی نمی افتد، جز خودنمایی دلنشین نمایشگر پشت آمپر! به سختی خواهید توانست صدای خودرو را بشنوید. و اگر پدال گاز را خیلی فشار ندهید این روند در هر سرعتی ادامه خواهد داشت.

با شروع حرکت کم کم اوضاع دوست داشتنی تر می شود. سیویک به شکل عجیبی نرم و آرام است. و این مسئله منحصر به سرعت و شتاب خاصی نیست.

عایق کاری خوب، سیستم تعلیق با عملکردی عالی، فرمان نرم و خوش دست، و گیربکسی که تقریبا وجودش حس نمی شود، همه و همه منجر به آرامش و سکوت ابدی سیویک خواهند شد!

برای اینکه این فرایند را تکمیل کنید می توانید حالت اکو را هم روشن کنید که البته احتمالا در این حالت خوابتان خواهد برد.

سیویک با مصرف فوق العاده بهینه اش ثابت کرده که دوستدار محیط زیست است.

همه این نکات مثبت و جملاتی از اولین تجربه رانندگی را می توانید بار دیگر بخوانید آنگاه متوجه خواهید شد که سیویک می تواند خسته کننده هم باشد!

اگر بخواهیم نقد این خودرو را معطوف به نسخه بررسی شده و عملا تنها نسخه موجود در کشور کنیم، باید واژه هیجان را به کل از آن حذف کرد (باید اضافه کرد تاکنون نسخه های گیربکس دستی و یا مجهز به توربوشارژ وارد نشده و واردات این محصول در تنوع آپشن ها خلاصه می شود.)

به ناچار مجبور شدیم خودمان هیجان را وارد سیویک کنیم. در ابتدا در جاده های پر پیچ و خم، سپس مسیری صاف و هموار. دنده را در حالت اسپرت قرار دادیم و شاهد افزایش زوزه های خفیف هوندای ژاپنی بودیم.

حالت "S" نماینده رانندگی اسپرت است، اما در گیربکس CVT ، معنی Second می دهد نه Sport. در این مدل از جعبه دنده، S نسبت به D مانند سایر گیربکس های اتومات دیرتر دنده ها را تعویض نمی کند بلکه گیربکس به جای تعویض در مواقع لازم، در محور دوم برای همیشه باقی می ماند، که دامنه چرخش کمتری دارد و عامل شتاب بهتر است.

باید اعتراف کرد سیویک با وجود حجم صدای کم، آوای دلنشینی دارد. صدایش اگرچه کم، اما بم و مردانه است. در حالت اسپرت و فشار دادن پدال گاز تا به انتها، کم کم لبخند رضایت هویدا شد.

حجم صدا بیشتر و شتاب گیری بخصوص شتاب اولیه ی اولیه (عملکرد گیربکس) بهتر و بهتر شد. از صفر تا صد 11 الی 12 ثانیه ای در حالت درایو، به اعداد 11 و 10 رسیدیم.

پس از تکرار آزمونِ شتاب گیری، به عدد 9 و چند صدم ثانیه بسنده کردیم. سپس این هوندای ژاپنی را تشویق کردیم که با 151 نیوتن متر گشتاور، در 9 ثانیه چطور به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسید! گواهی دیگر بر مفهوم واقعی کیفیت.

در ادامه با افزایش سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت، خشک و سفت شدن فرمان به میزان افزایش سرعت و کنترل بسیار خوب سیویک باز هم تحسین برانگیز شد، مجبور شدیم سرعت را تا مقدار 180 کیلومتر بر ساعت و حتی کمی بیشتر، افزایش دهیم، احساس شد سیویک آسفالت را سخت در آغوش کشیده و در هر قوس و موج مسیر، به هیچ وجه کوتاه نمیاید.

پس از آن، سیویک شهری را به خارج شهر بردیم و با گل و برف و باران آشنایش کردیم. با فراموش کردن حس دلسوزی، در بدترین شرایط، به این نتیجه رسیدیم که به لطف تعلیق قوی و سیستم ESP، ژاپنی ها قضیه را خیلی جدی گرفته اند!

...و به کمک لاستیک های پهن و رینگ های 17 اینچی

با همه این ها باید خلاصه کرد که حس تجربه رانندگی با سیویک خیلی شخصی است. ممکن است از آن لذت ببرید. و ممکن است حوصله تان سر برود. آفتِ سیویک گیربکس CVT نیست!

شاید برای شخصی که به دنبال هیجان و حس اسپرت بودن است CVT، آن هم بدون شیفتر و حالت تعویض دستی، کمی مسخره باشد. چرا  که در نمای خارجی این دقیقا چیزی است که از خودرو میخواهیم. اگر ارتفاع کم، رینگ های بزرگ، هندلینگ فوق العاده، تعادل عالی، آیرودینامیک خوب و از همه مهمتر حس پشت فرمان اسپرت، نشان از یک خودرو اسپرت است، گیربکس را نمی توان فراموش کرد.

CVT در جای جای گاز خوردن خودرو و تجربه رانندگی نقش دارد. از طرف دیگر بدون این گیربکس، هیچوقت با همچین موتوری به نتایج شتاب گیری مذکور و عملکرد تند و تیز و نیز مصرف سوخت بسیار بهینه نمی رسیدیم. از این رو اگر سخنان ضد و نقیضی از مالکان و افرادی که تجربه رانندگی با آن را داشته اند شنیدید، تعجب نکنید.

خروجی 180 واتی و ورودی یو اس بی و گوشی های هوشمند

در ارتباط با امکانات باید گفت، سیویک با دنیایی از آپشن عرضه میشود، به شرطی که بهایش را بپردازید! خودرو مورد بررسی طبق میل مالک خودرو و بنا بر نیاز، تعدادی آپشن سفارشی داشته با اینکه در مدل پایه امکاناتی نظیر گرم کن صندلی، سنسور های جلو و عقب، دوربین عقب چند زاویه ای، گرم کن و ریموت برقی آینه ها، و ... دیده می شود.

همچنین گذشته از تجهیزاتی مانند سانروف و ترمز دستی برقی، کروز کنترل و اتوهولد که در همه مدل ها وجود دارند، تعدادی نیز تحت عنوان پکیج Sensing عرضه می شوند که باید بهای بیشتری برای آن ها پرداخت: همانند صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سیستم هشدار دهنده ی انحراف از مسیر، کروز کنترل انطباقی، سیستم هشدار دهنده ی برخورد از جلو، و سیستم ترمز گیری پیش از برخورد و ... .

نکته قابل توجه کیفیت بسیار خوب تجهیزات داخلی است که به سادگی قابل لمس است. به عنوان مثال برای چرم بودن صندلی ها باید بهای اضافه ای را بپردازید، این در حالی است که کیفیت تریم پارچه ای هم بسیار تحسین برانگیز ظاهر شده.

یا در ارتباط با سیستم صوتی، با اینکه سیویک نام برند خاصی را یدک نمی کشد، در مقایسه ای که انجام شد، هم از جهت تفکیک و همچنین حجم صدا، چیزی از هارمن کاردن اپتیما (2016) کم ندارد.

در نتیجه به دلیل تعدد تجهیزات، می توانید فقط آنهایی را که احساس نیاز می کنید در هنگام خرید سفارش دهید و با اینکار شاید بتوان سیویک را محصولی تقریبا اقتصادی نامید.

سخن آخر

اگر قصد خرید هوندا سیویک 2017 را دارید، در خرید آن دقت کنید. چنانچه عملکرد تند و تیز همراه با مصرف سوخت بهینه را با گیربکسی اتوماتیک می خواهید توصیه می کنیم باری دیگر، تجربه رانندگی اسپرت و انتظارتان از آن را بسنجید، چرا که گذشته از نبود شیفتر های پشت فرمان، و یا حالت تعویض دستی روی خود دنده (تیپترونیک)، حتی در شتابگیری، پر شدن دور موتور را هم تجربه نخواهید کرد!

در طرف مقابل سیویک با گیربکس دستی یک محصول اسپرت تمام عیار در محدود قیمتی خودش است. (این موارد در شرایط انحصار فروش خودرو در مناطق آزاد مطرح شده، بدیهی است که در صورت خرید با پلاک ملی و در نظر گرفتن مصارف طولانی تر و بخصوص مسافرت، داستان کاملا فرق می کند).

در انتها باید یادآوری کرد که با همه این ها، نباید فراموش کنید که هوندا سیویک 2017 در بین رقبایش، خودرویی بسیار زیبا، جادار و مطمئنی است که  هیچگاه به صاحبش پشت نمی کند. در کشوری که فرهنگ استفاده از یک خودرو بیشتر از 20، 30 سال است، جای سیویکی باوقار و ماندگار، با پلاکی ملی، بسیار خالی است.

مزایا
  • ارزش خرید بالا به نسبت قیمت و ارزیابی کلی
  • مصرف بهینه و ایمنی مناسب
  • طراحی و ظاهر زیبا
  • کیفیت بسیار خوب تک تک اجزا خودرو
  • استهلاک پایین و اصالت
معایب
  • گیربکس CVT و تناقض با طراحی اسپرت
  • موتور نه چندان هیجان انگیز در مدل های وارداتی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • MOhamaD
    MOhamaD | ۹ فروردین ۱۳۹۷

    حظ کردم از این ذوق نویسندگی

  • darksider
    darksider | ۹ فروردین ۱۳۹۷

    اقای سجاد نظری اینقدر که شما ذوق کردی و تعریف کردی از این ماشین خود شرکت هوندا هم اینقدر تعریف نمیکنه ها!!!
    از اول مقاله شروع کردی کره ای هارو کوبیدن تا اخر مقاله اخه کره ای ها با شما چیکار کردن که اینقدر بدتون میاد؟؟
    من الان سراتو ۲۰۱۷ دارم و چه از نظر کیفیت چه موتوری از این سیویک سرتره اما شما نمیخواین قبول کنین
    گیربکس cvt و جوری تعریفش و کردین که کسی ندونه خیال میکنه دارین از گیربکس فراری حرف میزنین!!!!

    • sina samiei
      sina samiei | ۹ فروردین ۱۳۹۷

      آمریکاییا خل نیستن که همین سیویکو تو صدر خریدشون قرار میدن
      حتما یه چیزی توش دیدن که اینجور پرفروشه
      درکل من اگه پول در حد سطح متوسط خانواده امریکایی داشتم اولویت اولم همین هوندا و تویوتاس

    • امیر سادات شیرازی
      امیر سادات شیرازی | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

      دوست عزیز نکنه کیا یا هیوندا خوبه باشه توام خوب قدر گوهرو فقط گوهر شناس میدونه

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۹ فروردین ۱۳۹۷

    مملکت اگه مملکت بود و مسئولین محترم دزد تشریف نداشتن ، به جای این آتاآشغالای چینی باید اینارو سوار بودیم
    ولی افسوس ...

  • haMed
    haMed | ۸ فروردین ۱۳۹۷

    به شکل عجیبی دوستش دارم سیویک رو ?

  • ناصر
    ناصر | ۸ فروردین ۱۳۹۷

    خیلی عالی بود ممنون

مطالب پیشنهادی