ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

فیسبوک عقب نشینی کرد؛ داده های شخص ثالث دیگر نقشی در تبلیغات هدفمند ندارند

فیسبوک در تلاش برای اثبات اینکه عذرخواهی آن ها فقط کلامی نبوده است، اخیرا قانون جدیدی را وضع کرده تا رسوایی کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) دوباره تکرار نشود؛ این کمپانی تحلیل گر بدون اجازه کاربران، ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

فیسبوک در تلاش برای اثبات اینکه عذرخواهی آن ها فقط کلامی نبوده است، اخیرا قانون جدیدی را وضع کرده تا رسوایی کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) دوباره تکرار نشود؛ این کمپانی تحلیل گر بدون اجازه کاربران، به اطلاعات پنجاه میلیون عضو فیسبوک دسترسی پیدا کرد.

در پی قانون جدید فیسبوک، این کمپانی تصمیم دارد تا برنامه Partner Categories را ببندد، بخشی که قسمتی از اطلاعات آفلاین کاربران همانند وفادار بودن به محصول یا برند خاصی را جمع آوری می کرد و شرکت های تبلیغاتی می توانستند از آن ها برای آگهی های هدفمند تر استفاده کنند.

در واقع تا پیش از وضع این قانون، فیسبوک به تبلیغ کنندگان اجازه می داد تا از چند منبع مختلف اطلاعات استفاده کنند:

  • داده های به دست آمده توسط خود فیسبوک، اطلاعاتی که از فعالیت کاربران و پروفایل های آن ها جمع آوری می شوند
  • داده های به دست آمده توسط خود تبلیغ کنندگان، همانند ایمیل هایی که مصرف کنندگان برای آن ها می فرستند
تبلیغات فیسبوک
البته فیسبوک همکاری اش را با بعضی شرکت های شخص ثالث ادامه می دهد، اما تنها برای ردیابی تبلیغات و میزان تاثیرگذاری آن ها.
  •  داده های به دست آمده توسط شرکت های شخص ثالث، این شرکت ها اطلاعات آفلاین کاربران را می گیرند و فیسبوک از آن ها برای تکمیل داده های خودش استفاده می کند. اگر شرکتی بخواهد از این اطلاعات استفاده کند، فیسبوک بخشی از این پول را به تهیه کنندگان داده ها می دهد

سرویس Partner Categories به عبارتی همین گزینه سوم است که فیسبوک آن را از سال 2013 و با هدف نمایش تبلیغات هدفمند تر برای کاربرانش تاسیس کرد. از طرفی برای استارتاپ های کوچکی که اطلاعات کاربران (منبع دوم) را نداشتند نیز این ویژگی مفید به نظر می رسید.

با این حال رسوایی کمبریج آنالیتیکا تمام معادلات را بهم زد. با توجه به گزارشات درز پیدا کرده کمبریج آنالیتیکا اطلاعات 50 میلیون کاربر فیسبوک را از طریق توسعه دهنده اپلیکیشن شخص ثالثی که برای جمع آوری داده های آفلاین با آمریکایی ها همکاری می کرد به دست آورده است. البته تبلیغ کنندگان همچنان می توانند از اطلاعات خود فیسبوک استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی