ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسکن فراصوت
تکنولوژی

طراحی پوشش مداری انعطاف پذیر برای اسکن فراصوت اجسام غیر مسطح

تقریباً تمام اسکنرهای فراصوت (ultrasound) یک ایراد مشترک دارند. این که اسکن آنها تنها زمانی دقیق و قابل اطمینان است که سوژه آنها شیئی با سطحی نسبتاً صاف باشد. حال محققینی از دانشگاه سن دیگوی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

تقریباً تمام اسکنرهای فراصوت (ultrasound) یک ایراد مشترک دارند. این که اسکن آنها تنها زمانی دقیق و قابل اطمینان است که سوژه آنها شیئی با سطحی نسبتاً صاف باشد. حال محققینی از دانشگاه سن دیگوی آمریکا موفق به توسعه یک نوع پوشش مداری انعطاف پذیر شده اند که اسکن فراصوت اشکال غیر مسطح و ناهمگون را نیز ممکن می سازد.

این پوشش متشکل از یک لایه الاستومر سیلیکونی است که مجموعه ای به هم پیوسته از الکترودها و ترارسان های پیزو الکتریک روی آن نصب شده. این الکترودها و ترارسان ها از طریق رشته های فنری شکلی از جنس مس به یکدیگر متصل هستند.

چنین ساختار انعطاف پذیری قابلیت قرار گرفتن روی هرنوع سطح غیر تخت و مکان هایی که اسکنرهای فراصوت معمولی به آنها دسترسی ندارند را خواهد داشت. لازم به ذکر است که این پوشش مداری برای عملکرد صحیح نیاز به هیچ گونه ژل یا بهبود ساز دیگری از هر جنس ندارد.

اسکن فراصوت

وقتی که یک جریان الکتریکی از میان پوشش مداری مورد بحث عبور کند، ترارسان های پیزو الکتریک اقدام به تولید امواج فراصوت می کنند که می توان به کمک آنها ساختار درونی شیئی که پوشش روی آن قرار گرفته را با دقت و بدون توجه به شکل ظاهری آن تشخیص داد.

به عنوان مثال چنین ابزاری می تواند سوراخ ها و ترک های موجود در یک قطعه بی شکل از فلز آلومینیوم را با دقت بالا و در عمق ۲ تا ۶ سانتی متری سطح آن تشخیص دهد. به لطف چنین پیشرفتی می شود با هزینه ای بسیار پایین به بررسی قطعات پیچیده موتورها، لوله های رآکتورها و ریل های راه آهن پرداخت.

اسکن فراصوت

در حال حاضر برای استفاده از پوشش مذکور نیاز به منبع انرژی جداگانه، یک رایانه توانمند و برخی تجهیزات دیگر است، اما تیم تحقیق معتقد است می تواند با صرف زمان بیشتر، منبع انرژی، چیپ پردازشگر داده ها و ابزار ارسال بی سیم اطلاعات را نیز در میان لایه سیلیکونی این اسکنر انعطاف پذیر جای دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی